Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@20:31:17 GMT

آیا گشت ارشاد می‌تواند با آقایان بد پوشش هم برخورد کند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۵۱۳۴

آیا گشت ارشاد می‌تواند با آقایان بد پوشش هم برخورد کند؟

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس «علی غلامی» عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در برنامه «بدون توقف» که ۲۴ شهریورماه از شبکه سه پخش شد، با اشاره به اینکه اصل پوشش، زن و مرد ندارد، عنوان کرد: قطعاً گشت امنیت اخلاقی باید طبق قانون خودش با آقایان بدپوشش هم برخورد کند.

«علی غلامی» در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» تصریح کرد: مواجه ما با آنهایی که به ظاهر، نگاه سیاسی یا عقیده فرهنگی متفاوتی با ما دارند خیلی تند است، ما خیلی کم صبر هستیم و غالباً در بحث‌ها تحلیل می‌کنیم تا گفت‌و‌گو.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین در خصوص حضور جهانگردان خارجی در ایران گفت: ما نسبت به غربی‌ها یا افراطی هستیم یا تفریطی، یک تصوری داریم که هر که از غرب آمده به دنیال این است که شهوترانی کند، اما به خدا اینطور نیست، آنها هم آدمیزاد هستند، کاش چند دانشجوی مدیریت گردشگری تیم تشکیل داده و هر کدام با هزار توریست گفت‌وگو کنند و بپرسند خانمی که آمدی ایران را ببینی از اینکه چیزی سرت بندازی ناراحتی؟ قطعاً ۹۷ درصد می‌گویند نه، اما جاده‌ها و هتل‌هایتان افتضاح بود.

این استاد حقوق در پاسخ به این سؤال که «چرا حکومت و گشت امنیت اخلاقی به پوشش مردان کاری ندارد» عنوان کرد: اصل پوشش، زن و مرد ندارد، ما نسبت به خانم‌ها و خانم‌ها نسبت به خودشان حقشان را ادا نکردند، ادبیات ما ادبیات مردانه شده در حالیکه اگر خانم‌ها وارد می‌شدند موضوع به این شکل پیش نمی‌رفت و ما باید از همان ابتدا صحبت می‌کردیم. حد حجاب این است که باید عورت را بپوشانیم و مفسده ایجاد نکنیم، عورت در عربی یعنی هر چیز آسیب‌پذیر مورد نگرانی، لذا بدن زن همه‌اش عورت است غیر از صورت و دست‌ها از مچ، بدن مرد همان میزانی که اگر مایو بپوشد عورت را پوشانده، پس یک آقا می‌تواند با مایو بیرون بیاید؟ نه، همان طور که خانمی نمی‌تواند خود را بپوشاند وعفاف نداشته باشد، چون هر دو ایجاد مفسده می‌کنند، پس آقایان هم باید لباسی بپوشند که جلب توجه نکند.

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه قطعاً گشت امنیت اخلاقی باید طبق قانون خودش با آقایان بدپوشش هم برخورد کند، اظهار کرد: متأسفانه در ادبیاتی که ما داشتیم آن قدر در مورد حجاب آقایان صحبت نشده، خوب حالا سؤال می‌شود آیا حد پوشش مرد و زن خودش تبعیض نیست؟ تبعیض دو جور است ما یک تبعیض ناروا داریم یک تبعیض روا، تبعیض ناروا این است که شما خانمی حق نداری درس بخوانی، شما آقایی حق داری. این تبعیض نارواست، اما تبعیض روا یعنی تبعیض متناسب با ویژگی‌ها، استعدادها و کارکردها، مثلا تبعیض روا بین و زن و مرد این است که تأمین معاش خانواده با مرد است یعنی خانم وظیفه ندارد اگر کمک کرد لطف کرده، اما به آقایان قدرت جسمانی بیشتر داده شده پس باید تکلیف بپذیرد. از طرف دیگر زن جذاب است، یک امتیاز به او داده شده و چون جذابیت زن از مرد بیشتر است، آسیب‌پذیر است و حد حجابش هم بیشتر است. حجاب اصلش یکی است اما آنکه جذاب‌تر است حد حجابش بیشتر و آنکه جذابیت کمتری دارد حد حجابش هم کمتر است، پس این تبعیض رواست.

غلامی در ادامه توضیح داد: حالا وقتی حجاب برای دو جنس است فقط حدش فرق می‌کند، نمی‌توانیم بگوئیم زن‌ها می‌خواهند مردان را به گناه بیندازند، اگر این طور باشد یک پیرمردی بیاید شما حجاب‌تان را برمی‌دارید، دلیل حجاب خانم‌ها به گناه افتادن آقایان نیست، ممکن است اثرش این باشد اما ریشه آن نیست. نکته دیگر اینجاست اگر کسی گفت من این را حد قبول ندارم باید جواب دهد که چه چیزی جای آن را قبول داری، آنها که می‌گویند روسری را حذف کنید اجبار روسری غلط است باید جواب دهند، چرا اجبار مانتو جایز است؟.

رئیس دانشکده معارف دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به این سؤال «برخی فقها عقیده دارند که برای بانوان مسلمان اجباری در حجاب سر نیست» گفت: برخی بخشی از احکام را انتخابی برداشتند و عقیده خود را اعلام کردند. در حکومت اسلامی می‌گوئیم ولی‌فقیه همان ولایت رسول‌الله است، ولی‌فقیه همان اختیارات پیغمبر (ص) را دارد غیر از آنچه که به نبوت حضرت اختصاص دارد مثل وحی و عصمت، همین که می‌گوئیم ولایت رسول الله است یعنی محدود به دایره شرع است، ولی‌فقیه نمی‌تواند چیزی غیر از شرع حکم کند، مثلا بگوید همه باید چادری باشند، اینکه کسی بیاید بگوید فردی می‌تواند مسلمان باشد اما حجاب را رعایت نکند امکان ندارد، ممکن است یک فقیه با یک مبانی به این برسد که حجاب را در جامعه الزامی و قانون نکند اما آن به این معنی نیست که کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند حکم اسلام را انجام می‌دهند، اینها دو حرف متفاوت است.

 

 

غلامی در پایان یادآور شد: یعنی من الان فقیهم می‌گویم حکومت اسلامی حق ندارد حجاب را قانونی کند این یک معنا دارد یا اینکه می‌گویم اگر کسی حجاب را رعایت نکرد مسلمان است، این‌ها دو حرف است. هیچ فقیهی نمی‌گوید حجاب دستور دین نیست و اگر انجام نشود هیچ اشکالی ندارد، اما برخی فقها می‌گویند حکومت اسلامی نباید حجاب را قانونی کند. اگر به فرضی که امکان ندارد ولی‌فقیه گفت حجاب قانونی نیست و فردی حجاب را رعایت نکرد آیا او دستور اسلام را انجام می‌دهد، نه خیر، قانونی نبودن حجاب با بی‌حجابی یک فرد متفاوت است، یعنی اگر حجاب را قانونی نکردند هم مسلمانان موظفند حجاب داشته باشند و هر کس حجاب نداشته باشد نمی‌گویم مسلمان نیست ولی به یکی از احکام اسلام عمل نکرده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حجاب قانون زن دانشگاه حجاب را رعایت ولی فقیه حد حجاب خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۵۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

به گزارش قدس خراسان، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت ۲۹ فروردین و روز ارتش به تشریح دستاوردهای غرورآفرین عملیات وعده صادق پرداخت و اظهار کرد: افتخارات حماسه آفرین نیروهای مسلح در ارائه قدرت و توانمندی ملت ایران و سرکوب قدرت‌های مستکبر، بیش از همه در عملیات فتح آفرین اخیر نمایان شد؛ یعنی جایی که مواضع رژیم صهیونیستی در مقام دشمن منفور این ملت، ذلیل و منهدم شد.

سه خطای محاسباتی در سنجش عملیات اخیر

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اشتباهات محاسباتی برخی رسانه‌ها در واکاوی ابعاد عملیات وعده صادق خاطرنشان کرد: در این باره، چند نکته قابل توجه است که عرض میکنم. اولاً اینکه باید هدف اصلی و دقیق این عملیات را موردبررسی و شناخت قرار داد تا سردرگمی و خطای محاسباتی برخی رسانه ها، افکار عمومی را گمراه نکند. سه خطایی هم که در تحلیل صورت می‌گیرد، مربوط به سنجش توفیق یا عدم توفیق عملیات بر مبنای تحمیل تلفات انسانی، تخریب و تحمیل ویرانی یا درصد اصابت موشک‎هاست.

وی افزود: هدف اصلی این عملیات، معرفی معنای دقیق قدرت به آن دسته از جریان‌های استکباری بود که تا پیش از این، در شناخت پهنه اقتدار نظام و این ملت دچار اشتباه بودند. حتی میتوان گفت خود اسرائیل هم خیلی مهم نبود بلکه هدف اصلی قدرت‌های استکباری غربی بود تا بدانند اگر قرار بر عملیات نظامی ایران باشد، هیچ پایگاه، موضع یا حتی فرزند نامشروعی از آن‌ها در منطقه و جهان، روی امنیت را نخواهد دید.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این همه قدرت ما نبود. اینکه ۳۰۰ موشک و پهپاد در یک لحظه با این سرعت و قدرت، فضای آسمان فلسطین اشغالی را در بر بگیرد، برای آن‌ها خیلی مهیب و چشمگیر بود، اما بنا بر تأکید سردار سرافراز سپاه اسلام، سردار حاجی زاده، ما هنوز از خرمشهر، سجیل، حاج قاسم، خیبرشکن و هایپرسونیک هایمان استفاده نکردیم که اگر می‌کردیم، هرکدامشان برای نابودی بخشی از اراضی اشغالی کافی بود.

عقب نشینی آمریکا، سند استیصال غرب است

آیت الله علم الهدی با تأکید بر اینکه عملیات وعده صادق، آمریکا را از حمایت آشکار صهیونیست‌ها پشیمان کرد، گفت: رئیس جمهور آمریکا چندی قبل اعلام کرده بود که اگر اسرائیل وجود نداشت، بازهم ایالات متحده برای حفظ مصالح خود در این منطقه ناچار بود یک اسرائیل به وجود بیاورد. علاوه بر این، آن آقا در یک سخنرانی رسمی دیگر تأکید کرده بود که حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل تزلزل ناپذیر است.یک جای دیگر هم گفته بود اگر جنگ ایران و اسرائیل آغاز شود، ما از رژیم صهیونیستی دفاع می‌کنیم، اما پس از عملیات وعده صادق، آقای بایدن در کمال وقاحت تصریح کرد که حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل نظامی نیست و منحصر در حمایت دیپلماتیک و سایبری است.

وی تأکید کرد: برادران و خواهران، چه شده که آمریکا وحشت کرده و تأکید می‌کند که حمایت نظامی ندارند؟ آن‌ها اینطور می‌گویند تا وجهه و هیمنه آن‌ها زیر سوال نرود و بتوانند بگویند قدرت نمایی ایران با درهم کوبیدن قدرت نظامی آمریکا همراه نبوده است.

امام جمعه مشهد بیان کرد: بعد از عملیات وعده صادق بود که سیاستمداران دنیا و تحلیلگران عالم همه اذعان پیدا کردند که ایران گذشته با ایران امروز تفاوت دارد. این دستاورد اصلی عملیات وعده صادق بود که به دنیا نشان داد، نظم جدیدی درحال شکل گیری است و در این نظام جدید، ایران اسلامی در مقام یک ابرقدرت کنش گری دارد.

دشمنی آمریکا با اصل اسلام است

وی مقابله با دین را دلیل اصلی دشمنی جهان استکبار با ملت ایران دانست و اظهار کرد: البته باید تبیین شود که چرا آمریکا دشمن ماست. آیا اینها با خاک و سرزمین ما مشکل دارند؟ مگر عداوت صهیونیست‌ها با خاک فلسطین بود؟ پس چرا پس از اشغالگری هم دست از سر این ملت مظلوم برنمی دارند؟ 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: عزیزان من، حقیقت این است که اینها در اصل با اسلام دشمن هستند؛ اسلامی که ایران و فلسطین دارند و اگر ما در مقابل دشمن با قدرت جلو رفتیم، اما در درون جامعه خودمان سستی کردیم تا منکرات شرعی بر ما حاکم شود، در برابر عملیات اصلی و تخریبی دشمن ناکام بوده ایم.

وی ادامه داد: اگر ما توانستیم اسلام را در کشورمان کامل کنیم، آن زمان است که فتوحات و پیروزی‎هایمان در مقابل مستکبران عالم ارزش پیدا می‌کند. ارزش اصلی به صیانت از اسلام و کسب تأیید امام زمان (عج) است؛ چه در مقابل دشمن خارجی و چه برای برادران و خواهران هموطنمان.

رویکرد «طرح نور»، برخورد قهری نیست

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های خود به صراحت تأکید کرده اند که بی حجابی، خلاف قانون و گناه شرعی است بنابراین اگر کسی معتقد به اسلام است، باید آن را گناه بداند و اگر کسی حتی معتقد به اسلام نیست، باید عمل خود را خلاف قانون ببیند.

وی افزود: در جریان اجرای طرح موفق نور که به همت عزیزان نیروی انتظامی درحال اجراست، یک عده افراد ناآگاه و مغرض برای اینکه اسلام را بکوبند، می‌گویند این حرکت یک برخورد زورمندانه است و اینطور جلوه می‌دهند که بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله است؛ نخیر اینطور نیست.تشکل‌های حجاب و عفاف به همراه طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر، همراه نیروی انتظامی شده اند.رویکرد اصلی طرح نور، تذکر محترمانه و ارشاد است، نه برخورد و اقدام قهری.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: در مرتبه اول، این‌ها تذکر می‌دهند و خیلی‌ها می‌پذیرند و می‌روند، چون همه مسلمانند و دارند در این کشور زندگی می‌کنند، اما کسی که بایستد، در مقام قانون شکن بر عمل خود اصرار کند و دست به مقابله و برخورد بزند، فردی است که در مقابل قانون ایستاده و راهی جز برخورد با او باقی نمی‌ماند. مثل همان کوچه یا معبری که ابتدای آن، تابلوی ورود ممنوع نصب می‌کنند و همه تابع هستند، اما اگر آقایی وارد شد، اصرار داشت ورود ممنوع را زیرپا بگذارد و برای بی قانونی خود به پلیس هم معترض شد، بدیهی است موردبرخورد قرار می‌گیرد. آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل‌تر است؟

وی با بیان اینکه طرح نور، تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت کسانی است که بی حجابی دارند، بیان کرد: در یک محاسبه‌ای که اخیراً انجام شده معلوم است که درصد افراد بی حجابی که اصرار بر تخطی از قانون دارند، بخش بسیار محدود و اندکی از جمعیت افراد بی حجاب است. به همین دلیل، طرح نور نه به عنوان یک برنامه قهری بلکه در مقام یک طرح تبیینی، ارشادی و فرهنگی مطرح است.

تبیین حجاب باید در مدارس انجام شود

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه تبیین و گفتگو با محوریت حجاب باید از سطح مدارس آغاز شود، گفت: یک تقاضا هم در انتها از عزیزان آموزش و پرورش دارم. در این دبیرستان‌ها و به خصوص دبیرستان‌های دخترانه که این روزها فعال هستند، دختران و بچه‌های ما مشغول تحصیل اند. اینها میوه‌های دل انقلاب و ذخایر آینده کشور هستند که در آینده، جامعه از استعدادهای سرشارشان بهره‌مند خواهد شد بنابراین اگر آموزش و پرورش موافقت کند تا تشکل‎های مردمی و اساتید حوزه عفاف و حجاب بتوانند زمینه توجیه، تبیین و گفت و گوی اقناعی درباره حجاب را نسبت به جامعه مخاطب دختران نوجوان و جوان دنبال کنند، صیانت مؤثرتری از فرهنگ غنی اسلامی ایرانی صورت خواهد گرفت. 

دیگر خبرها

  • محمد مهاجری : آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید
  • آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است
  • تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است
  • عضو دفتر رهبری: برخی مسئولان به دلیل اقدامات نامناسب در برخورد با بی حجابی تذکر گرفتند
  • پس لرزه‌های بازگشت گشت ارشاد؛ صدای همه درآمد!
  • در اعتراضات ۱۴۰۱ همه با «گشت ارشاد» مخالف بودند | چرا دوباره ون‌ها برگشتند؟
  • پس لرزه‌های بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها
  • پس لرزه های بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها /راهی جز خون دل خوردن نمانده /این روش مأموران، خلاف شرع و عقل است
  • واکنش ها به بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها به سبک قدیم!
  • چه شد که ون‌ها برگشتند؟