Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@02:15:10 GMT

آمريکا دنبال تشکيل ناتوي عربي ـ اسرائيلي است

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۶۰۵۵

آمريکا دنبال تشکيل ناتوي عربي ـ اسرائيلي است

خبرگزاری آریا- دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در سخنانی توافق میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی را توافقنامه "صلح در ازای حمایت" خواند.
به گزارش خبرگزاری آریا، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان عربی اظهار کرد: نمی‌توانیم توافق میان امارات و بحرین با اسرائیل و آمریکا را توافق صلح" یا "صلح در مقابل صلح" بنامیم؛ آنچه رخ داد را می‌توان "صلح در ازای حمایت" خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درصدد تشکیل "ناتوی عربی ـ اسرائیلی" در منطقه است. این یک مسئله بسیار خطرناک است؛ چراکه سیستم امنیتی عرب‌ها به اسرائیل به عنوان یک نقطه کانونی برای محافظت از خود نگاه می‌کند و این غیر منطقی است.
عریقات در ادامه با اشاره به خطرهای اعتماد به اسرائیل درباره نشست اخیر وزیران خارجه اتحادیه عرب گفت: تمامی پیش‌نویس تصمیمات درباره مسئله فلسطین تصویب شد، اما بندی وجود داشت که ما خواستار محکومیت خروج هر کشور عربی از ابتکارعمل صلح عربی بودیم و این بند با اعتراض و استقبال برخی کشورها مواجه شد و توافقی درباره آن صورت نگرفت و ما نیز تصمیم به حذف این بند گرفتیم.
عریقات با اشاره به موضع عربستان نسبت به عادی سازی روابط با اسرائیل نیز تأکید کرد: موضع آنها واضح و آشکار است. ملک سلمان، پادشاه عربستان در گفت‌وگوی اخیر با مایک پامپئو، وزیر خارجه امارات بر حل و فصل مسأله فلسطین، پایان اشغالگری اسرائیل و در پیش گرفتن ابتکار عمل صلح عربی پیش از عادی سازی روابط تأکید کرد و ما اطمینان داریم که عربستان "هیچگاه" این موضع را تغییر نخواهد داد و معتقد است که امنیت عربی به دست عرب‌ها محقق خواهد شد.
وی درباره این موضوع که عادی سازی فرصتی به کشورهای عربی برای تأثیرگذاری بر اسرائیل می‌دهد نیز تأکید کرد: آنچه در واقعیت رخ می‌دهد متناقض با این موضوع است. من نمی دانم که چگونه می گویند این اقدام به فلسطینی‌ها کمک خواهد کرد؛ نتانیاهو هر روز می‌گوید فلسطینی‌ها تنها هستند و عرب‌ها آنها را رها کرده‌اند، او درست می‌گوید، کوشنر توانست شکافی ایجاد کرده و با دست عرب‌ها خنجر زهرآگینی از پشت به فلسطین بزند و این یک حقیقت است.
عریقات ادامه داد: جارد کوشنر آمیزه‌ای از نادانی، زورگویی و انتقام است. او سعی دارد انتقام بگیرد و همه ابزارهای لازم برای ظلم به مردم فلسطین را در اختیار نتانیاهو قرار دهد."
وی همچنین تأکید کرد، فلسطینی ها خواستار صلح هستند اما صلح بر پایه راه حل دو کشوری و قوانین بین‌المللی نه صلح بر اساس اصول کوشنر، فلسطینی‌ها این اصول را نخواهند پذیرفت و درگیری ادامه پیدا خواهد کرد و این ملت فلسطین هستند که سرنوشتشان را تعیین می‌کنند.
این مقام فلسطینی در پایان گفت: از امارات و بحرین انتظار داشتیم که به توافقات در ابتکار عمل صلح عربی پایبند باشند، این اشتباهات راهبردی هزینه‌های زیادی را برای ما به همراه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آمریکا دنبال ناتو فلسطینی ها عرب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۶۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رای‌گیری شورای امنیت درباره فلسطین امیدوارکننده است؟

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: نتیجه رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره به رسمیت شناختن فلسطین و وتو آمریکا در هفته گذشته قابل پیش‌ بینی بود. اگرچه کشورهای اروپایی به‌طور فزاینده ای از دولت فلسطینی حمایت می‌کنند، آمریکا هنوز مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. چرا؟

رمزی بارود روزنامه اینترنتی فلسطین کرونیکل, ستون نویس تارنمای میدل ایست مونیتور به چهار دلیلی که نماینده آمریکا در سازمان ملل این قطعنامه را وتو کرد، پرداخته است.

یک، محور سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه هنوز اولویت‎های اسرائیلی (رژیم صهیونیستی) است. از آنجایی که صهیونیست‌ها با ایده تشکیل دولت فلسطینی مخالف هستند یا هرگونه احقاق اساسی‎ترین حقوق فلسطینی‎ها را رد می‎کنند، رئیس‎جمهور ضعیف آمریکا هم نه شجاعت و نه تمایل دارد که با موضع تل‌آویو مخالفت کند.

دوم، این واقعیت که رژیم صهیونیستی رای دادن به فلسطین را معادل پاداش دادن به تروریسم با ایجاد یک دولت فلسطینی می‎دانست، نوعی گفتمان سیاسی را ایجاد کرد که رای مثبت آمریکا، یا امتناع از رای دادن، را به حمایت از این به اصطلاح تروریسم تبدیل می‎کرد.

سوم، جو بایدن ‎نمی‌توانست تنها چند ماه مانده به یکی از مناقشه ‌برانگیزترین انتخابات تاریخ آمریکا از لحاظ سیاسی از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت کند. به‌ویژه اینکه حزب جمهوری‎خواه نشان داده که حمایتش از اسرائیل کور و بی قید و شرط است. آنها همچنین آماده هستند تا از هر گونه اظهارنظری - چه رسد به اقدام - بایدن و مقامات او علیه تل‌آویو بهره‎برداری انتخاباتی کنند.

بیشتر بخوانید:‌ پشت پرده طولانی شدن نسل کشی در غزه غزه قوی‌تر از همیشه بازمی‌گردد | فلسطین در جنگ روایت‌ها پیروز شد راز پیروزی مقاومت در شجاعیه انزوای بیش از پیش واشنگتن

با این حال، رای‌گیری شورای امنیت و واکنش‌های پس از آن نشان داد نه فلسطین که این آمریکا است به‌دلیل موضع‌گیری‌های چند ماه پیش خود در قبال جنگ غزه عمیقا منزوی شده است.

رمزی بارود می‌نویسد:‌ در واقع، رای‎گیری نشان داد که اول، جامعه بین‎المللی تا حد اندازه در حمایت از فلسطینی‎ها متحد شده است.‌

دوم، رای مثبت فرانسه، نشان‎دهنده تغییر مواضع اساسی در اروپا نسبت به فلسطین است.

سوم، اظهارات کوبنده ایرلند، نروژ، اسپانیا و دیگران در این رابطه نشان می‎دهد که مسیر حمایت از فلسطین در اروپا در ماه‌ها و سال‌های آینده ادامه خواهد یافت.

و در نهایت اینکه، رای‌گیری و وتو شدن قطعنامه از سوی آمریکا نشان دهنده ناتوانی بایدن در خارج شدن از دامی بود که حامیان رژیم صهیونیستی بر او تحمیل کرده‌اند.

با این حال، با وجود نتیجه منفی رای‎گیری، فلسطینی‌ها اکنون عزم جدی پیدا کرده‌اند تا بر موانعی که تل‌آویو و واشنگتن پیش پای آنان گذاشته‌اند غلبه کنند. در حقیقت، این احساس جمعی از امید و توانمندی، نتیجه حمایت قوی از فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی نیست، بلکه نتیجه افزایش همدردی و حمایت از فلسطین در سراسر جهان و حتی مهمتر از آن، مقاومت مداوم فلسطینی‎ها در غزه است.

کد خبر 846658 برچسب‌ها اسرائیل سازمان ملل - شورای امنیت ایالات متحده آمریکا رژيم صهيونيستى فلسطین جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت/ تبدیل شدن نوار مرزی شمال اسرائیل به شهر ارواح+ فیلم
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح+ تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت
  • حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد
  • چرا رای‌گیری شورای امنیت درباره فلسطین امیدوارکننده است؟
  • زیرپوست وتوی کشور فلسطین
  • رژیم اسرائیل، اعضای بدن شهدای فلسطینی را می‌دزدد
  • مواضع دولت‌های عربی درباره دوران پساجنگ غزه
  • رویکرد متناقض آمریکا در قبال مساله فلسطین
  • ۱۱ هزار فلسطینی در غزه مفقود شده‌اند