Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@10:12:21 GMT

تشکیل کمیته اخلاق پزشکی در همدان/ لزوم توجه به پاسخگویی

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۶۹۲۱

تشکیل کمیته اخلاق پزشکی در همدان/ لزوم توجه به پاسخگویی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز نخستین جلسه کمیته اخلاق پزشکی استان همدان با حضور رئیس نظام پزشکی همدان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا، رئیس نظام پرستاری همدان، شهردار و اعضای شورای شهر و دیگر پزشکان عضو این کمیته تشکیل شد.

رئیس نظام پزشکی همدان در این جلسه اظهار کرد: هیات مدیره سازمان نظام پزشکی همدان در راستای اقناع افکار عمومی و رضایتمندی شهروندان اقدام به تشکیل کمیته اخلاق پزشکی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا مدرکیان با تاکید به اینکه هدف ما کسب بیشترین رضایتمندی و اقناع افکار عمومی است گفت: در این راستا طوری عمل کرده‌ایم که زمان رسیدگی به شکایات در سازمان کوتاه‌تر شود و سعی کرده‌ایم جلسات مختلفی را با شاکیان داشته باشیم تا اگر نیازمند شفاف‌سازی بود همه آنها مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته‌ایم که کمتر از ۵۰ درصد آراء در هیات‌های بدوی درخواست تجدید نظر می‌شود و در واقع شاکی قانع می‌شود که نظر داده شده درست است گفت: این موضوع در مورد پزشکان نیز صدق می‌کند چرا که هدف ما  اقناع افراد بوده است.

رئیس نظام پزشکی همدان با اشاره به اینکه امروز جلسه اخلاق پزشکی را تشکیل دادیم که در آن به شکایاتی رسیدگی می‌شود که در قانون تعریف نشده است افزود: ممکن است مسائلی در قانون ذکر نشود اما گلایه مردم باشد که ما به آنها در کمیته اخلاق پزشکی توجه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز شروع به کار کمیته کارشناسی بود و جلسه بعدی در مهر ماه خواهد بود خاطرنشان کرد: مواردی که در قانون نیست و مربوط به اخلاق می‌شود در  کمیته بررسی می‌شود و اگر نتیجه این باشد که آنها در هیات‌های نظام پزشکی طرح موضوع کنیم، این کار نیز صورت خواهد گرفت.

مدرکیان با بیان اینکه گاهی قانون به صراحت بیان نکرده که امری تخلف بوده یا خیر که ما در قالب کمیته اخلاق پزشکی این موارد را بررسی می‌کنیم افزود: اگر به این نتیجه برسیم که رفتاری خارج از شئون پزشکی، اخلاق حرفه‌ای و صنفی بوده بررسی لازم را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۲۰ هزار خدمت پزشکی در بخش سرپایی در همدان ارائه می‌شود عنوان کرد: مجموع پرونده‌هایی تشکیل شده که از مراجع قضای می‌آید و در سازمان نظام پزشکی تشکیل و در دادسرای انتظامی ثبت می‌شود، تقریبا ۱۲۰  مورد است که با شکایت‌های متفرقه به  ۲۰۰ مورد می‌رسد و در واقع در مقابل حجم خدمات این آمار بسیار پایین است.

رئیس نظام پزشکی همدان تصریح کرد: این نشان دهنده آن است که خوشبختانه عملکرد همکاران ما رضایت‌بخش بوده و هنوز  اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی کم نشده است.

وی بیان کرد: پزشکی شغلی است که بر اساس بازدارندگی‌هایی شروع می‌شود و در آن عقل، احساس، عاطفه و...دخالت دارد اما ما نیز براساس آیتم‌هایی اهرم‌های بازدارندگی داریم و مواردی را با تذکر و اگر لازم باشد با صدور حکم پیش می‌بریم.

مدرکیان با بیان اینکه در آئین‌نامه‌های انتظامی ما احکام از تذکر شفاهی در حضور هیات مدیره آغاز تا به تعطیلی مطب و محرومیت طبابت ختم می‌شود که بسته به شدت جرم حکم صادر خواهد شد گفت: طی سال‌های اخیر موردی از محکومیت طبابت در همدان داشتیم اما در قبال حجم خدماتی که انجام می‌دهیم بسیار کم است.

وی خاطرنشان کرد: احکام مرتبط با محرومیت از طبابت حتما باید در هیات عالی انتظامی طرح موضوع و  تایید شود.

رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه ما برای پاسخگو کردن خود، کمیته اخلاق پزشکی را تشکیل داده‌ایم بیان کرد: شاید هیچ جرمی برای هیچ صنفی سنگین‌تر از این نباشد که بگویند در آن اخلاق حرفه‌ای صنف رعایت نشده و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه کمیته اخلاق پزشکی به این خاطر تشکیل شده که اقناع افکار عمومی داشته باشیم که اگر پزشکی تخلفی دارد در صنف خود آن را رفع می‌کنیم گفت: ما نظام صنفی هستیم و می‌خواهیم در مورد صنف خود مشکلات را حل کنیم و نمی توانیم در مورد سایرین مثل بیماران تصمیم‌گیری کنیم.

مدرکیان با اشاره به اینکه ما به دنبال این هستیم به مردم بگوییم سوء تفاهم‌ها را رفع و رسیدگی خواهیم کرد ادامه داد: مردم امروزه از نظام پزشکی انتظار دیگری دارند و باید بدانیم شرایط ۲۰ سال پیش را نداریم و بسیاری از مسائل تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه ۲۰درصد خدمات سرپایی ما مربوط به بیماران خارج از استان است خاطرنشان کرد: این مهم نشان از ارزان بودن تعرفه‌ها و نبود زیرمیزی در همدان و همچنین حاذق بودن پزشکان این استان است.

رئیس نظام پرستاری همدان نیز با بیان اینکه آگاهسازی جامعه و آموزش در مورد نحوه رفتار بیمار و رعایت حقوق او حائز اهمیت است اظهار کرد: قطعا با آموزش قصورات پزشکی نیز کمتر خواهد بود.

هادی زرینی با اشاره به اینکه ایام کرونا جامعه پزشکی امتحان خود را پس داد و فشار کار بر این قشر بسیار است اما گاهی مورد بی لطفی قرار می‌گیرد افزود: آموزش‌های حقوق بیمار و پرسنل می‌تواند مورد توجه شود جدی باشد.

عباس صوفی شهردار همدان نیز با بیان اینکه مجموعه  شهرداری و شورای شهر همدان هر کمکی بتواند در اعتلای اخلاق پزشکی به کار خواهد گرفت اظهار کرد: در موضوع آموزش شهروندی می‌توانیم ورود کنیم و این آمادگی وجود دارد.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس همدان اخلاق پزشکی نظام پزشکی رئیس نظام پزشکی همدان کمیته اخلاق پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۶۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم مدیریت مسائل فرهنگی در تفرجگا‌ها و سواحل مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، قاسم عزیز زاده گرجی، در نشست با فرمانداران استان در شهرستان بهشهر ضمن گرامیداشت یاد و نام ۱۰هزار و۴۰۰شهید مازندران به ویژه شهدای بهشهر و شهید عبدالکریم هاشمی نژاد، اظهار کرد: حضور با بصیرت مردم استان با همراهی مسئولین در سواحل دریای خزر با هدف تشکیل زنجیره انسانی در حمایت از عملیات غرورآفرین وعده صادق و طرح نور شایسته تحسین است.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از سعادت و شقاوت هر جامعه براساس آموزه‌های دینی به دست مدیران است، افزود: فرجام سعادت و انجام شقاوت نه فقط به خاطر تصمیمات مدیران بلکه تاثیراتی که از رفتار و خلق و خوی یک مدیر در جامعه منتقل می‌شود، رقم می‌خورد.

او ادامه داد: در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی یکی از مهمترین گام ها، تشکیل دولت اسلامی است یعنی این که تمامی کارگزاران منطبق با معیار‌های اسلامی باشند.

عزیززاده گرجی با بیان اینکه مدیر جامعه اسلامی باید از مردم برای مردم باشد، گفت: مدیر نظام اسلامی مدیری است که به منصب از منظر مسئولیت می‌نگرد.

وی با بیان اینکه مدیر نظام اسلامی مدیری ست که مسئولیت را فرصتی برای خدمت به مردم می‌داند، افزود: از منظر امام حسین (ع) خدمت صادقانه به مردم نعمت است و اگر قدر این نعمت را ندانید خدا این نعمت را از شما می‌گیرد.

عزیززاده گرجی، خاطرنشان شد: مدیران نظام اسلامی مدیرانی هستند که اخلاق پیوست دائمی رفتارشان است. همه‌ی گفت و گوها، قول و قرار‌ها و رفتار‌های مدیر باید پیوست اخلاقی داشته باشد.

وی ادامه داد: مدیر نظام اسلامی پایبند به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی است و همواره به دور از افراط و تفریط است و اهل مشاوره با نخبگان، فرهیختگان و کارشناسان است.

عزیززاده گرجی، تاکید کرد: مدیر نظام اسلامی باید همواره پاکدست باشد و روابط سالم با همگان داشته باشد.

وی به فرموده رهبری «اگر می‌خواهیم حقیقتا اسلامی شویم باید در نحوه مدیریتی خود تحول ایجاد کنیم»، اشاره کرد و افزود: اولین گام در تحول این است که در رفتار خود برمبنای اخلاق و آموزه‌های اسلامی تغییر ایجاد کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در ادامه سخنانش با بیان اینکه اقدام تلافی جویانه وعده صادق یک عملیات تاریخی، قاطع و تعیین کننده بوده است، گفت: عملیات وعده صادق ثابت کرد کمک‌های مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی و پشتیبانی دولت‌های اروپایی و آمریکا نتوانست از پایگاه‌های اطلاعاتی و عملیاتی اسرائیل محافظت کند.

وی افزود: عبور پهپاد‌ها و موشک‌های ایران اسلامی از سامانه دفاعی متحدان اسرائیل و سامانه‌های دفاعی چندلایه اسرائیل یکی از مختصات ویژه عملیات صادق بوده است.

عزیززاده گرجی با بیان اینکه دشمن طی ۲۰۰ روز جنگ و کشتار زنان وکودکان بیگناه در غزه هنوز نتوانست به ساختار‌های عملیاتی و اطلاعاتی حماس دست یابد، گفت: وعده صادق دوره تثبیت برتری جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

وی در بخش دیگر سخنانش برلزوم برگزاری مستمر و هدفمند نشست فرمانداران تاکید کرد و افزود: تسهیل روند امور در سطح شهرستان‌ها مهمترین هدف این نشست هاست که به صورت ادواری به میزبانی یکی از شهرستان‌ها برگزارمی شود.

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • جریمه ۴۴ هزار میلیارد ریالی اصناف متخلف همدان
  • کیومرث هاشمی: اساس نظام جمهوری اسلامی بر پایه مسائل فرهنگی است
  • احضار مدیر سپاهان بعد از مصاحبه جنجالی
  • احضار مدیر سپاهان به کمیته اخلاق
  • سرپرست سپاهان به کمیته اخلاق دعوت شد
  • سرپرست سپاهان به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال احضار شد
  • مدیر سپاهان به کمیته اخلاق احضار شد
  • لزوم مدیریت مسائل فرهنگی در تفرجگا‌ها و سواحل مازندران