Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@07:59:33 GMT

۶ واقعیتی که باید در مورد ویتامین c بدانید

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۷۳۵۴

۶ واقعیتی که باید در مورد ویتامین c بدانید

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در حال حاضر، مصونیت از بیماری برای همه ما اهمیتی ویژه دارد. از فاصله اجتماعی، تمیز کردن و شستن مناسب دست گرفته تا تلاش برای خواب بیشتر، ورزش و صد البته تقویت رژیم‌های غذایی سرشار از مواد مغذی. همه توافق دارند که تقویت سیستم ایمنی بدن از هر زمان دیگری مهم‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از راه‌های تقویت ایمنی، مصرف ویتامین سی است. در این گزارش با حقایقی در مورد این ویتامین آشنا شوید.

بیشتربخوانید

۴ ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

ویتامین سی چه کاری برای شما انجام می‌دهد؟

مگان مایر، دکترای میکروبیولوژی و ایمونولوژی تغذیه‌ای در مورد ویتامین سی یکی از مشهورترین ویتامین‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن توضیح می‌دهد: ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. این ویتامین نقش مهمی در سیستم عصبی، متابولیسم و ​​ایمنی دارد. علاوه بر این، ویتامین سی به جذب ریز مغذی‌ها، به ویژه آهن کمک می‌کند.

چه مقدار ویتامین سی روزانه نیاز داریم؟

به گفته مایر، مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای ویتامین سی بسته به سن و جنس از ۱۵ میلی گرم تا ۱۲۰ میلی گرم در روز است. این میزان، در صورت بارداری و شیردهی افزایش می‌یابد.

مصرف بیش از حد مصرف ویتامین سی به سیستم ایمنی بدن من کمک می‌کند؟

علی وبستر، مدیر تحقیقات و ارتباطات تغذیه‌ای شورای اطلاعات بین‌المللی غذا می‌گوید: ویتامین سی یک ماده مغذی مهم برای عملکرد مطلوب سیستم ایمنی است. با این حال، مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد آن به صورت مکمل، هیچ فایده‌ای در مبارزه با بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی ندارد. به گفته وبستر، مصرف ویتامین سی بیشتر، لزوماً بهتر نیست. زیرا بدن ما می‌تواند همزمان فقط چند صد میلی گرم از آن را جذب کند. بر این اساس مقدار توصیه شده غذایی آن برای زنان بزرگسال، ۷۵ میلی گرم در روز و برای مردان بزرگسال، ۹۰ میلی گرم در روز تعیین شده است. هر مقدار بالاتر از این، از طریق ادرار دفع می‌شود.

نمی‌توان بیش از حد ویتامین سی مصرف کرد؟

از آنجا که ویتامین سی محلول در آب است، سمیت کمی دارد و در دوز‌های بالا با عوارض جانبی ارتباط ندارد. با این حال، انجمن‌های غذا و تغذیه، سطحی از تحمل برای ویتامین سی در بدن را تعیین کرده‌اند، مبنی بر اینکه مصرف طولانی مدت ویتامین سی بالاتر از مقدار لازم بدن، ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

مکمل‌های ویتامین سی تداخل دارویی دارند؟

اگر دارو‌های خاصی مصرف می‌کنید، باید نسبت به مصرف مکمل‌های ویتامین سی محتاط باشید. مایر اضافه می‌کند: مکمل‌های ویتامین سی ممکن است با انواع مختلفی از دارو‌ها مانند استاتین‌ها، شیمی درمانی و پرتودرمانی تداخل داشته باشند. صرف نظر از سابقه پزشکی و دوز مصرفی، همه باید قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین سی حتما با پزشک خود مشورت کنند.

بهترین غذا‌های دارای ویتامین سی کدامند؟

مقادیر زیادی ویتامین سی در سبزیجاتی مانند انواع کلم، بروکلی، بروکسل، سیب زمینی، اسفناج و گوجه فرنگی یافت می‌شود. همچنین مرکبات و آب مرکبات و توت فرنگی نیز منبع غنی ویتامین سی محسوب می‌شوند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیستم ایمنی ویتامین c تغذیه سالم سیستم ایمنی سیستم ایمنی بدن میلی گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۷۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای گرم چگونه سیستم ایمنی را مختل می کند؟

ایسنا/خراسان رضوی تحقیقی که به نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن به هوای گرم پرداخته است، بینش جدیدی را در مورد آنچه که هنگام افزایش جیوه رخ می‌دهد، ارائه می‌کند.

محققان ارتباطی بین هوای گرم و اندازه‌گیری پاسخ ایمنی بدن، ازجمله سطوح سلول‌های خونی خاص و شاخص‌های التهاب پیدا کردند و گامی به سوی یافتن درمان‌هایی است که می‌تواند به محافظت از افراد در برابر دمای بسیار بالای مرتبط با افزایش میزان حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات قلبی عروقی، کمک کند.

این تحقیق در کنفرانس همه‌گیرشناسی، پیشگیری، سبک زندگی و سلامت قلبی متابولیک انجمن قلب آمریکا در شیکاگو ارائه شد.

دکتر دانیل دبلیو ریگز، اپیدمیولوژیست و استادیار بخش پزشکی محیطی در دانشکده پزشکی دانشگاه لوئیزویل در کنتاکی آمریکا، گفت که مطالعات قبلی دما و التهاب را به هم مرتبط کرده بودند.

التهاب که با خطر بیماری قلبی مرتبط است، بخشی از پاسخ بدن به عفونت یا آسیب است. انواع مختلف گلبول‌های سفید نیز بخشی از این پاسخ ایمنی هستند. برخی از این سلول‌ها پروتئین ‌هایی به‌نام سیتوکین‌ها را آزاد می‌کنند که التهاب را تنظیم می‌کند. سایر سلول‌های ایمنی به‌طور مستقیم به مهاجمانی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها حمله می‌کنند.

سیتوکین‌ها و سلول‌های ایمنی را می‌توان به‌عنوان نشانگرهایی اندازه‌گیری کرد که نشان می‌دهد بدن چقدر در پاسخ به تهدید درک شده، دفاع خود را افزایش داده است.

ریگز ابراز کرد: نتایج تحقیقات قبلی در مورد گرما و التهاب تنها به چند سیگنال از نحوه واکنش بدن پرداخته بودند.

وی و همکارانش می‌خواستند تصویر کامل‌تری از رابطه با دماهای بالاتر و این نشانگرها به‌دست آورند

این گروه نمونه‌های خون گرفته شده از ۶۲۴ نفر را که بخشی از پروژه قلب سبز بودند، بررسی کردند، پروژه‌ای که در حال مطالعه چگونگی تاثیر کاشت سبزه در محله لوئیزویل بر بهبود کیفیت هوا و کاهش بیماری قلبی است.

شرکت‌کنندگان تحقیق در محدوده سنی ۲۰ تا ۷۰ سال، با میانگین سنی ۵۰ سال قرار داشتند. حدود ۷۷ درصد سفیدپوست، ۱۸ درصد سیاه پوست و ۵۹ درصد زن بودند. هر فرد در تابستان ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ یک نمونه خون داد.

محققان ۱۱ نوع سیتوکین و ۹ نوع سلول ایمنی را در هر نمونه اندازه‌گیری کردند. آب‌وهوا در روز هر خون‌گیری با استفاده از شاخص جهانی آب‌وهوای گرمایی، نشان‌دهنده چگونگی تأثیر دما، رطوبت و سرعت باد بر سطح راحتی بدن انسان ارزیابی شد. میانگین شاخص جهانی آب‌وهوای گرمایی ۲۴ ساعته طی اندازه‌گیری‌ها ۷۸ درجه فارنهایت بود سپس اندازه‌گیری خون با ارقام آب‌وهوا مطابقت داده شد و نتایج برای تفاوت در عوامل جمعیت‌شناختی مانند جنس، سن، نژاد و تحصیلات تنظیم شد. نتایج همچنین برای شاخص توده بدن (معیار چاقی)، آلودگی هوا و اینکه آیا فرد سیگار می‌کشید یا داروهای ضد التهابی مصرف می‌کرد، تنظیم شد.

نتایج ارتباطی بین هوای گرم و افزایش سطوح چندین سیتوکین نشان داد. ریگز خاطرنشان کرد که یکی از سیتوکین‌ها به نام TNF-alpha، یکی از نشانگرهای التهابی اصلی است و نقش مهمی در بیماری‌های قلبی عروقی ایفا می‌کند.

ریگز توضیح داد: در عین حال، هوای گرم با سطوح بالاتر برخی از دسته‌های گلبول‌های سفید خون به‌نام مونوسیت‌ها همراه بود که می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که گرما موجب التهاب یا واکنش ایمنی می‌شود.

وی افزود: گرما همچنین با کاهش سطح دسته دیگری از مونوسیت‌ها، معروف به غیرکلاسیک که التهاب را کاهش می‌دهد، همراه بود و گرما هم چنین با سطوح پایین‌تری از گلبول‌های سفید خونی که به‌عنوان سلول‌های B شناخته می‌شوند، در مبارزه با عفونت و پاک‌سازی خون مرتبط است. سطوح پایین این سلول‌ها می‌تواند به این معنی باشد که فرد مستعد ابتلا به عفونت است.                                                                              

ریگز از دیدن این همه نوع سلول با قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض هوای گرم متعجب شد. این تحقیق به علت این امر توجهی نکرد، اما وی ادامه داد که سازگاری با گرما می‌تواند منجر به افزایش پروتئین‌های شوک حرارتی شود که در پاسخ‌های ایمنی و التهابی نقش دارند.

دکتر جودیت لیچتمن، رئیس بخش اپیدمیولوژی بیماری‌های مزمن در دانشکده بهداشت عمومی ییل در نیوهون، کانکتیکات که تحقیقاتی در مورد چگونگی تأثیر دما بر میزان سکته مغزی انجام داده اما در کار جدید شرکت نداشته است، اظهار کرد: من فکر می‌کنم این مورد تحقیق مهم است.

وی بیان کرد: بسیاری از تحقیقات قبلی به این موضوع پرداخته‌اند که آیا امواج گرما منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ بیشتر می‌شود. آنچه در مورد این تحقیق بسیار ارزشمند است این است که محققان به‌راستی در حال تلاش برای درک مکانیسم‌هایی در سطح بدن هستند که ممکن است در این افزایش خطر نقش داشته باشند.

لیچتمن گفت که این تحقیق فقط به یک محله توجه می‌کند، بنابراین یافته‌ها باید به‌طور گسترده‌تری تکرار شوند و در چنین مطالعاتی، مشخص نیست که در واقع چقدر مردم در معرض گرمای بیرون هستند. مردم می‌توانند در خانه با تهویه مطبوع بمانند.

لیختمن افزود: اما به‌طور کلی، این تحقیق حوزه جدیدی از تحقیقات را باز می‌کند. درک اثرات گرما بر بدن با تغییرات اقلیمی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و اگر محققان بتوانند چگونگی تأثیر جنبه‌های محیطی بر سلامتی را درک کنند، شاید بتوانیم راه‌های جدیدی برای کاهش خطرات قلبی عروقی خود نیز ارائه دهیم.

ریگز بیان کرد: انتظار می‌رود تغییرات آب‌وهوایی تعداد رویدادهای گرمای شدید را افزایش دهد. تحقیقات آتی ما بر اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض رویدادهای گرمای شدید بر پاسخ‌های ایمنی و التهاب و چگونگی ارتباط  این امر با پیشرفت بیماری قلبی عروقی، تمرکز خواهد کرد.

وی گفت: ما در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا کاشت درخت به‌راستی می‌تواند اثرات روی سیستم ایمنی و التهاب شما را کاهش دهد یا خیر. سایر تحقیقات در حال انجام شامل جمع‌آوری نمونه‌های خون اضافی است. محدودیت اصلی این تحقیق این است که فقط مربوط به یک نقطه زمانی است و نمونه‌های اضافی نشان می‌دهد که آیا یافته‌ها ثابت می‌مانند یا خیر. هرچه بیشتر مکانیسم را درک کنید، بیشتر می‌توانید روی پیشگیری و درمان کار کنید.

منابع:

https://medicalxpress.com

https://tulsaworld.com

https://japantoday.com

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محققان آمریکایی ثابت کردند این روغن باعث سلامت قلب و مغز ، مفاصل، چشم‌ها و سیستم ایمنی می شود
  • هوای گرم چگونه سیستم ایمنی را مختل می‌کند؟
  • این گیاه زیبا یک مسکن طبیعی ، تقویت کننده حافظه است و سرشاز از ویتامین C، مس و منگنز میباشد
  • آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟
  • برای باهوش‌تر شدن، این مواد غذایی را بخورید
  • مشخصات بهترین قرص پوکی استخوان و تقویت مفصل
  • هوای گرم چگونه سیستم ایمنی را مختل می کند؟
  • انتقادات نسبت به ایمنی هواپیماهای بوئینگ
  • تحقیقات دانشگاه آکسفورد در مورد سرطان ریه
  • خطر مرگ با مصرف زیاد این ویتامین