Web Analytics Made Easy - Statcounter

با برگزاری رزمایش «ذوالفقار ۹۹»، زیردریایی های کلاس غدیر به کمک پروژه "جاسک ۲"، تبدیل به اولین زیردریایی تولید انبوه از نوع سبک در جهان شدند که توان عملیاتی شلیک موشک کروز از زیر آب را پیدا کرده اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، زیردریایی های کلاس غدیر را می توان اولین تلاش جدی و به ثمر نشسته در کشورمان جهت ساخت و تولید انبوه شناورهای زیر سطحی معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها تولید کننده و دارنده ناوگان زیردریایی های سبک موسوم به میدجت در جهان شناخته می شود. البته تخصص و توان فنی صنایع دفاع کشورمان، صرفا به مقلوه طراحی و ساخت یک زیردریایی سبک خلاصه نشده و در سالهای اخیر توانایی های بسیار خاص و مهمی نیز به ناوگان زیر سطحی های کلاس غدیر اضافه شده است.

رزمایش روزهای گذشته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرصت مناسبی بود تا یکی دیگر از توانمندی های مهمی که می تواند "غدیر" را وارد مرحله جدیدی از قدرتنمایی کند، علنا به نمایش گذاشته شود که در این گزارش نگاهی به این کلاس از زیرسطحی و توانایی های خاص آن از جمله پروژه جاسک ۲ یعنی امکان شلیک موشک از زیردریایی، خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

سپاه این بار از زیر آب به سراغ بیگانگان چشم آبی می‌رود/ «نهنگ» یا «فاتح»؛ اولین نشانه از تغییر دکترین در مقابله با تهدیدات کدام است؟ +عکس

منطقه خلیج فارس به عنوان یک پهنه آبی کوچک و عمدتاً کم عمق، یک چالش بزرگ برای اکثر زیردریایی ها حتی گونه های دیزل الکترونیک با وزن های معمولی است. اصولاً این منطقه در بحث رزم زیر سطحی به یک شناور کوچک و سبک نیاز دارد که بتوان با هزینه ای کم و البته تعداد خدمه پایین کار را با آن به انجام رساند. زیر آب در خلیج فارس در حقیقت یک محیط با جغرافیایی پیچیده است که انواع و اقسام فرو رفتگی و برآمدگی ها، از آن یک محیط بسیار سخت برای زیردریایی های معمول ساخته و به همین منظور زیردریایی های کلاس کیلو که در اوایل دهه ۷۰ شمسی از روسیه برای نداجا خریداری شد، آنچنان مناسب این محیط نبود.

زیردریایی غدیر

این مسئله باعث شد تا متخصصان صنایع دفاعی ایران دست به کار طراحی و ساخت نسل جدید زیردریایی های کوچک و سبک برای منطقه خلیج فارس بزنند. تولید زیردریایی های کلاس غدیر از حدود سال ۱۳۸۵ آغاز شده و در سال ۱۳۹۷ نیز آخرین فروند از آنها به صورت علنی، به نداجا تحویل شد. برخی برآوردها حاکی از این است که چیزی در حدود ۱۵ فروند از این زیردریایی ها در خدمت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. این زیردریایی ها در حدود ۱۲۰ تن وزن و تقریبا ۳۰ متر هم طول دارند. در بحث تسلیحات نیز این زیردریایی ها به دو پرتابگر ۵۳۳ میلی متری اژدر مجهز بودند.

قلب پرتوان برای غدیر ایرانی

در سال ۱۳۹۷ و در جریان تحویل دو فروند از زیردریایی های کلاس غدیر، خبر مهمی در خصوص نسب سیستم های جدید پیشران برای این زیردریایی ها اعلام شد. موتورهای BLDC نسل جدیدی از پیشران ها هستند که برای این زیردریایی ها توسعه پیدا کرده اند. موتورهای BLDC اصطلاحا ( Brushless DC motor ) نوعی از موتورهای سنکرون هستند.  این موضوع به این معنی است که میدان مغناطیسی در روتور و استاتور با یک فرکانس ایجاد می­ شوند. انواع الکترو موتور DC  بدون جاروبک دارای لغزش به آن مفهومی که در موتورهای القایی وجود دارد، نمی ­باشند. موتورهای BLDC در انواع تکفاز، دو فاز و سه فاز وجود دارند.

نمونه کوچک از یک موتور BLDC با توان ۴۰ کیلو وات

بخش پیشران از یک شناور زیر آبی بدون سرنشین با موتور BLDC

این موتورها به نسبت موتورهای الکترونیک معمول، از اندازه کوچکتری برخوردار هستند که بزرگ ترین نکته مثبت برای یک زیردریایی خصوصا در اندازه غدیر محسوب می شود. در عین حال این موتور با داشتن اندازه کمتر، راندمان و نیروی بیشتری را نیز تولید می کند و به دلیل نداشتن جاروبک از نمونه های معمول موتورهای الکترونیکی نیز کم صداتر است. از دیگر مزایای این نوع از موتورها، نیاز بسیار کمتر به تعمیر و نگهداری است که زمان و هزینه های دوره تعمیر و اورهال را شدیدا کاهش می دهد. اگر طبق تعاریف خارجی، نقطه منفی این سامانه قیمت بالاتر آن به نسبت نمونه های قدیمی باشد، در مقابل مزایای این سیستم پیشرانه به صورت خاص و افزایش قابل توجه توان رزم زیر سطحی کشور آن هم در منطقه حساس خلیج فارس و تنگه هرمز مشخصا این هزینه قابل دفاع خواهد بود و صد البته با تولید انبوه، این رقم کاهش خواهد یافت.

و البته ذکر این نکته هم بسیار مهم است که جمهوری اسلامی ایران، اولین کشوری است که به صورت عملیاتی این نوع موتورها را بر روی زیردریایی های دیزل الکترونیک خود نصب می کند.

پروژه جاسک ۲ و توانی خاص برای غدیرهای نداجا

«جاسک ۲ » را میتوان یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین پروژه های موشکی در حوزه دریایی به حساب بیاوریم چراکه این طرح توانایی شلیک موشک کروز از زیر آب را به شناورهای زیر سطحی کشور اعطاء کرده است. توانایی بسیار خاص و منحصر به فرد که به صورت بومی در اختیار شاید کمتر از ۱۰ کشور جهان باشد. دقت داشته باشید که برخی مدل های فعال از زیردریایی های میدجت در دنیا یا مدل های پیشنهاد داده شده، همگی مسلح به اژدر بوده و موشک کروز ضد کشتی با قابلیت شلیک از زیر آب برای آنها تعریف نشده است.

نمایی از شلیک آزمایشی طرح جاسک ۲ در سالهای قبل

در مدل مورد استفاده در جاسک ۲، موشک مورد نظر درون یک پوشش شبیه به یک اژدر قرار گرفته و از مخزن های استاندارد ۵۳۳ میلی متری به بیرون پرتاب می شود. سپس با نزدیک شدن به سطح آب و فعال شدن موشک پوسته خارجی جدا شده و موشک به سمت هدف شلیک می شود. طرح جاسک ۲ بر اساس موشک کروز ضد کشتی نصر ۱ توسعه پیدا کرده است. این موشک کروز سبک و کوچک به این دلیل برای این طرح انتخاب شده که بتوان از آن درون زیردریایی کوچکی مثل غدیر بهره برد. این موشک در حدود ۳۵ کیلومتر برد داشته و سر جنگی آن در حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد. سرعت آن در حدود ۰.۸ الی ۰.۹ ماخ بوده و از هدایت تلویزیونی یا راداری بسته به نوع سفارش داده شده بهره می برد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

شلیک موفق موشک از زیردریایی غدیر در رزمایش ذوالفقار ۹۹

در رزمایش اخیر نیروی دریایی ارتش که به اسم ذوالفقار ۹۹ برگزار شد شاهد شلیک موفق این موشک از زیردریایی های کلاس غدیر در مقابل چشم رسانه ها و صد البته رصد اطلاعاتی نیروهای فرامنطقه ای حاضردر حاشیه خلیج فارس همچون آمریکا بودیم. می توان حالا دیگر با خیال راحت گفت که موشک کروز ضد کشتی تبدیل به سلاح استاندارد خانواده غدیر شده و این مسئله به این معناست که جمهوری اسلامی ایران اولین و تا اینجا تنها دارنده زیردریایی های میدجت مجهز به موشک های کروز ضد کشتی با قابلیت پرتاب از زیر آب در جهان است.

با نصب پیشران مدرن و حالا تسلیحات جدید، در حقیقت زیردریایی های کلاس غدیر تبدیل به نوعی پیشرفته ترین زیردریایی های میدجت عملیاتی در کل جهان شده اند. البته نکته مهم تر در این بخش این مسئله است که این توانایی ها خصوصا بحث مسلح کردن شناورهای زیرسطحی به موشک های کروز حالا در کشور ما بومی شده و نسل های بعدی زیرسطحی های ایرانی مثل فاتح و بعثت نیز به موشک های البته بزرگتر و نیرومند تر کروز مجهز خواهند شد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین زیر دریایی غدیر موشک کروز ضد کشتی جاسک 2 نداجا زیردریایی گزارش دفاعی اخبار داغ تنگه هرمز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موشک کروز خلیج فارس ذوالفقار 99 زیردریایی های کلاس غدیر جمهوری اسلامی ایران زیردریایی ها کروز ضد کشتی ذوالفقار ۹۹ شلیک موشک خلیج فارس موشک کروز زیر آب زیر سطحی جاسک ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۱۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موشک «بالستیک» چیست و چه فرقی با موشک کروز دارد؟ (+عکس)

رومیان باستان نوعی منجنیق یا پرتابگر داشتند که به آن «بالیستا» می‌گفتند؛ این منجنیق مانند یک کمان بزرگ بود که تیرهای بزرگ یا گلوله‌های سنگی را در آن قرار می‌دادند و با آزاد کردن کمان، گلوله را با نیرویی زیاد و با حالتی قوس‌دار به سمت اهداف پرتاب می‌کردند.

به گزارش فرادید، موشک‌های «بالستیک» هم تقریبا به همین شکل عمل می‌کنند، اما با یک نیروی اولیۀ خیلی شدیدتر که از موتورهای راکت به دست می‌آید.

طرحی از یک «بالیستا»

موشک بالستیک نیروی پرتابش را فقط در همان مراحل ابتدایی حرکت و پرتاب دریافت می‌کند؛ درست مثل گلوله‌ای که از یک منجنیق قدیمی شلیک می‌شد. گلولۀ منجنیق بعد از اینکه به هوا برمی‌خاست دیگر هیچ موتور یا چیزی شبیه به آن نداشت بلکه ابتدا به واسطۀ نیرویی که منجنیق به آن وارد کرده بود به سمت بالا می‌رفت و بعد تحت تاثیر نیروی جاذبه با حالتی قوسی به سمت پایین متمایل می‌شد و به هدف اصابت می‌کرد؛ همان حالتی که وقتی یک سنگ را با دست پرتاب می‌کنید اتفاق می‌افتد.

طرحی که نوع حرکت موشک بالستیک را نشان می‌دهد

موشک‌های بالستیک نیز در ابتدای پرتابشان در یک یا چند مرحله توسط راکت‌ها به سمت بالا رانده می‌شوند اما پس از آن تنها در اثر نیروی جاذبه سمت پایین متمایل می‌شوند و به سوی هدف خود بر روی زمین حرکت می‌کنند. به خاطر همین مسیرِ قوسی و کمانی‌شکل است که بسیاری از موشک‌‌های بالستیک قبل از برخورد به هدف خود باید کاملا اوج بگیرند به طوری که به سطوح بالایی جو زمین برسند یا حتی از آن خارج شوند و سپس با شتابی سرسام‌آور به سوی هدف فرود بیایند.

اینکه موشک‌های بالستیک از جو خارج شوند یا نه بستگی به میزان برد آن‌ها دارد؛ موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد (که در حدود 1000 کیلومتر برد دارند) معمولا در تمام مراحل حرکت خود در جو باقی می‌مانند اما موشک‌هایی با برد بیشتر معمولا قبل از فرود به سمت هدف به فضای بیرون از جو نیز می‌رسند.

اما موشک‌های کروز در تمام مراحل حرکت خود توسط نیرویی مثل نیروی هواپیماهای جت به پیش رانده می‌شوند. این موشک‌ها در واقع از نظر نوع نیروی حرکت تفاوت چندانی با هواپیمای جت ندارند و بر خلاف موشک‌های بالستیک فقط متکی به نیروی اولیۀ پرتاب نیستند.

نموداری که تفاوت مسیر حرکت یک موشک بالستیک (بالا) و یک موشک کروز (پایین) را نشان می‌دهد

به همین دلیل است که موشک‌های کروز در تمام مدت در جو زمین و در ارتفاعی نسبتا پایین حرکت می‌کنند و در طول مسیر خود قابل هدایت و تغییر جهت هستند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) اوکراین یک بمب‌افکن راهبردی دوربرد روسیه را سرنگون کرد
  • دیگر کسی آمریکا را به عنوان ابرقدرت قبول ندارد
  • موشک «بالستیک» چیست و چه فرقی با موشک کروز دارد؟ (+عکس)
  • تمرین پدافندی و رزمایش؛ علت شنیده شدن صدای تیراندازی در سرپل‌ذهاب
  • ببینید | علت شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب رزمایش بوده
  • استانداری کرمانشاه : علت شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب رزمایش بوده
  • شلیک ضدهوایی از پادگان ابوذر مربوط به رزمایش پدافندی است
  • ضربه کاری دیگر حزب‌الله لبنان به ارتش صهیونیستی
  • (ویدئو) اتفاقی عجیب در مراسم رژه روز ارتش در مشهد
  • جوکار: عملیات «وعده صادق» قدرت موشکی جهان اسلام را نشان داد