Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@17:14:27 GMT

۴۸ هزار نوعروس راهی خانه بخت شدند

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۳۲۵۱

۴۸ هزار نوعروس راهی خانه بخت شدند

همشهری آنلاین_ رضا نیکنام:  البته یکی از اصول باارزشی که در این ستاد به آن اهتمام ویژه‌ای می‌شود و همه ملزم به رعایت آن هستند، حفظ عزت نفس و کرامت انسانی افرادی است که برای دریافت مساعدت‌ها به این مجموعه معرفی می‌شوند. البته افراد نیکوکار و صنف بلورفروشان درکنار راه‌اندازی ستاد جهیزیه، یک صندوق قرض‌الحسنه و درمانگاه خیریه هم دایر کرده‌اند که خدمات ویژه‌ای به خانواده‌های نیازمند و محروم ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از زمان تشکیل ستاد جهیزیه امام علی(ع) و فاطمه‌الزهرا(س) تاکنون ۴۸ هزار نوعروس با دریافت جهیزیه راهی خانه بخت شده‌اند. به این ستاد در مسجد امام علی(ع) رفتیم تا از فعالیت‌های آن بیشتر باخبر شویم.

ساعت ۱۴ به مسجد امام علی(ع) می‌رسیم. چند خانم و آقا بعد از عبور از حیاط مسجد وارد دفتر ستاد جهیزیه می‌شوند. داخل اتاق شلوغ است، اما حاضران با حفظ فاصله اجتماعی و درحالی که ماسک زده‌اند، مشغول صحبت با اپراتورهای ستاد هستند. در این دفتر، چند نفر از نمایندگان ستاد جهیزیه امام علی(ع) و فاطمه‌الزهرا(س) حاضر هستند تا پاسخگوی مراجعانی باشند که ساکن نقاط مختلف تهران، شهرستان‌ها و روستاهای دور افتاده هستند. حدود ۲۰ مراجعه‌کننده با هزاران امید و آرزو به دفتر ستاد جهیزیه آمده‌اند تا مشکلشان را مطرح کنند و نمایندگان با سعه صدر به آنها پاسخ می‌دهند.
حاج «غلامرضا صفرنژاد» یکی از خیّران صنف بلورفروشان که در ستاد جهیزیه امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به‌عنوان نماینده خدمت می‌کند، رفتاری پدرانه با شهروندان دارد و طوری رفتار می‌کند که‌گویی آنها جزئی از خانواده و بستگانش هستند. او حاضر به مصاحبه نیست و در نهایت به اصرار ما برای معرفی کارهای خداپسندانه و ترغیب دیگران به این امور، چنددقیقه‌ای با ما همصحبت می‌شود. او از تهیه و توزیع ۴۸ هزار جهیزیه کامل برای نوعروسان نیازمند در بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ در این ستاد خبر می‌دهد که ۳۸۰ جهیزیه از فروردین تا شهریور امسال تهیه شده است.
نمایندگان ستاد جهیزیه امام علی(ع) و فاطمه‌الزهرا(س) از مشارکت ۲۵۰ خیر و نیکوکار در تأمین کالاهای ضروری و اساسی جهیزیه نوعروسان سخن می‌گویند و تأکید می‌کنند که آنها با چراغ خاموش در امور خیرخواهانه حضور دارند و راضی نیستند که اسمی از آنها در جایی برده شود. صفرنژاد هم تعدداد کالاها و اقلامی که در جهیزیه نوعروسان وجود دارد را بیش از ۴۵ مورد عنوان می‌کند که البته در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی ستاد جهیزیه تنها ۲۳ قلم کالا بوده است.

حکایت گریه اول و آخر

 حاج «احمد فتحی» متولد سال ۱۳۲۹ است و از سال ۱۳۵۹ در بازار بلورفروشان شوش فعالیت می‌کند. یکی از نمایندگان ستاد جهیزیه امام علی(ع) و فاطمه‌الزهرا(س) است و خود را کوچک‌ترین عضو جامعه خیّران این بازار معرفی و اعتراف می‌کند که بهترین لحظات زندگی‌اش زمانی بوده که توانسته‌کاری برای افراد گرفتار انجام دهد. او هم مثل صفرنژاد و دیگر اعضای گروه از جمله «علی باقری»، «محمد طهماسبی» و «محمد رونما» که عضو این ستاد ۲۵۰ نفره و سنگ صبور انسان‌های گرفتار هستند، خدا را شکر می‌کند که توانسته در این راه خدمت کند. فتحی به نکته جالبی که بارها در ستاد جهیزیه شاهد آن بوده اشاره می‌کند و می‌گوید: «شنیدن غم و وغصه دیگران و مشکلاتی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، چندان ساده نیست. بارها شاهد بوده‌ام که دوستانم بعد از شنیدن صحبت‌های این افراد منقلب و اشک از چشمانشان سرازیر شده است. در کنار این موضوع، وقتی که جهیزیه به افراد نیازمند ارائه می‌شود و به دلیل شوق گریه می‌کنند، نمایندگان ستاد هم با خوشحالی آنها اشک می‌ریزند. برای همین عقیده دارم که حکایت گریه اول با گریه دوم تفاوت زیادی دارد.»
«سهیلی آزاد» یکی دیگر از افراد خیر و نیکوکار صنف بلورفروشان است که می‌گوید: «نوعروسان همراه‌الدین خود به اینجا می‌آیند. از طبقات اجتماعی مختلفی هستند و یک درد مشترک دارند که آن هم راهی کردن فرزندشان به خانه بخت است. اینجا هرکسی به زبان خودش مشکلش را مطرح می‌کند. یکی بی‌سرپرست و دیگری نیازمند. کسانی هم وجود دارند که حتی توان صحبت کردن از مشکلاتشان را ندارند. بعضی از مراجعه‌کننده‌ها نیز بر اثر حادثه نیازمند شده و به دستگیری احتیاج دارند و ما هم تلاش می‌کنیم در حد توان به آنها کمک کنیم.»

آرامشم را مدیون دعای مردم هستم

صفرنژاد در ادامه صحبت‌ها، به الگوبرداری از رفتار ومنش بزرگان و نیکوکاران بازار تهران در برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد جهیزیه و همچنین صندوق قرض‌الحسنه و درمانگاه امام علی(ع) اشاره و عنوان می‌کند: «از جمله این آدم‌های خیر و نیکوکار «حسین زرین چیان» آموزگار اخلاق و مرام پهلوانی است. افراد دیگری همچون ابراهیمی، کاشانی و علوی هم در این ستاد فعالیت داشتند که دغدغه‌ای جز تأمین آسایش خانواده‌های محروم و نیازمند نداشتند و هنوز آوازه کارهای خیرخواهانه‌شان در بین کاسبان بازار بلورفروشان وجود دارد.»
وقتی صفرنژاد می‌خواهد از آثار و برکات کار خیر در زندگی‌اش صحبت کند، تأکید می‌کند که همسرش «سمیرا شعرباف» در تشویق او به انجام کارهای خیرخواهانه، به‌ویژه در تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند نقش مهمی داشته است. او سلامتی و آرامش روحی و روانی خود را مدیون دعای خیر مردم می‌داند و می‌گوید: «هرکسی کوچک‌ترین قدمی در راه کمک به مردم گرفتار بردارد، بدون‌ تردید آثار و برکات آن را در زندگی می‌بیند.»

تأمین جهیزیه در مراسم گلریزان کسبه

این‌طور که «غلامرضا صفرنژاد» یکی از خیّران صنف بلورفروشان توضیح می‌دهد، جهیزیه نوعروسان نیازمند از محل گلریزان افراد خیر و نیکوکار و هدایای صنف بلورفروشان و فروشندگان لوازم خانگی تأمین می‌شود. این اقلام ضروری شامل 4کالای اساسی یعنی یخچال، لباسشویی، اجاق گاز و فرش باکیفیت عالی و همچنین سرویس‌های چینی، چدن، چرخ خیاطی، تلویزیون و... است که در مجموع به 45قلم کالا می‌رسد.
این نماینده ستاد جهیزیه امام‌علی(ع) و فاطمه‌الزهرا(س) اضافه می‌کند که در مراسم گلریزان که هر سال در دهه اول ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، از خیّران و نیکوکاران دعوت می‌شود تا در برنامه‌های خیریه مشارکت کنند. در این برنامه تعدادی از خیّران تعهد کالایی می‌دهند و تعدادی دیگر تعهد مالی. این ستاد هم برهمین اساس جهیزیه نوعروسان را تأمین و توزیع می‌کند.
وی درباره نحوه پرداخت وام ضروری از صندوق قرض‌الحسنه و همچنین درمانگاه امام علی(ع) و فاطمه‌الزهرا(س) به نیازمندان می‌گوید: «حواله جهیزیه پس از بررسی مدارک از جمله عقدنامه و شناسنامه دختران دم بخت صادر می‌شود. فعالیت این ستاد به این شکل است که افراد نیازمند از طرف کسبه‌ای معرفی می‌شوند که دارای مجوز اتحادیه هستند. امسال هم که با بحران کرونا مواجه بودیم، برخی از کاسبان بازار بلورفروشان توانستند مشکل شهروندانی را حل کنند که به دلیل این بیماری دچار خسارت شده بودند.»

کد خبر 549437 برچسب‌ها نیکوکاری همشهری محله منطقه ۱۶ بانک قرض‌ الحسنه خیریه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نیکوکاری همشهری محله منطقه ۱۶ بانک قرض الحسنه خیریه فاطمه الزهرا س جهیزیه نوعروسان نمایندگان ستاد خیر و نیکوکار خی ران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۳۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران نیازمند قطار محلی و آزادراه ساحلی است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی پیش ازظهر سه شنبه در مراسم تودیع معارفه استاندار مازندران سرآغاز یاری خداوند را یاری مردم و ادامه راه شهیدان و آرمان‌ها ذکر کرد و گفت: اگر در این زمینه ضعیف وارد شویم، تضمینی برای یاری خدا وجود ندارد.

وی با تقدیر از تلاش‌های استاندار سابق مازندران متوسط عمر استانداری را در استان کمتر از دو سال ذکر کرد و گفت: مبارزه با زمینخواری از جمله تأکیدات رئیس جمهور در استان بوده است و استاندار قبلی نیز در این بخش توفیقاتی داشته است.

وی با اظهار اینکه مازندران قطب کشاورزی و ورزش به شمار می‌رود، وجود دو وزیر از استان را در هیأت دولت لازم دانست و گفت: مسائل ناسیونالیستی در استان برای ما اولویت نیست بلکه تدبیر و تعهد برای ما مساله مهم است.

آیت الله لائینی یادآور شد: مازندران در حوزه‌های مختلف خدمات زیادی از نظام اسلامی گرفت و در عین حال خلاء های زیادی دارد و در حوزه کشاورزی طی دو سال گذشته با افت قیمت روبرو بودیم و در زمینه صادرات نیز مشکل داریم.

امام جمعه ساری نبود صنایع تبدیلی را از دیگر مشکلات ذکر کرد و گفت: در حوزه گردشگری، ویلاسازی های غیرمجاز، کمبود آب شرب و غیره با مشکل روبرو هستیم.

وی راه اندازی قطار محلی پرسرعت و ایجاد اتوبان ساحلی از رامسر تا گلستان را از دیگر نیازهای مازندران بیان کرد و گفت: مازندران نیازمند آزادراه ساحلی است.

امام جمعه ساری همچنین از اجرای طرح نور و مقابله با هنجارشکنان تقدیر کرد.

کد خبر 6086274

دیگر خبرها

  • ۲۴۵ نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند
  • قارچ سمی ، خانواده ای را در شیراز راهی بیمارستان کرد
  • مازندران نیازمند قطار محلی و آزادراه ساحلی است
  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • نخستین گروه از زائران عمره راهی عربستان شدند
  • برنامه‌ریزی‌ استان مرکزی برای نیمه خرداد
  • اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در سمنان
  • اهدا بیش از ۱۰۰ سری جهیزیه به زوج‌های جوان نیازمند واجد شرایط بردسکن
  • پرستاران سر دو راهی؛ خانه نشینی یا تغییر شغل؟
  • پرستاران سر دو راهی خانه نشینی و تغییر شغل