Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@16:16:09 GMT

عملکرد کمیسیون‌های شبه قضایی در دستور کار دادگستری

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۳۶۴۸

عملکرد کمیسیون‌های شبه قضایی در دستور کار دادگستری

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی دهشیری، صبح امروز در جمع خبرنگاران گروه رسانه و عدلیه اظهار داشت: در راستای دستورالعملی که در نهم فروردین سال جاری توسط ریاست قوه قضائیه صادر شد؛ در استان یزد با تقسیم بندی و تعیین سه نفر از قضات مجرب برای بازرسی، احکام آنها صادر شد تا عملکرد نمایندگان قوه در کمیسیون‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: آنچه که در این بازرسی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، روند تشکیل پرونده، اصل تناظر، نحوه رسیدگی‌ها، اعتراض‌ها، تجدید نظر، دستورهای توقف و اجرای حکم هاست که البته یک قسمت در مرکز استان مورد رصد قرار می‌گیرد و بخشی نیز با حضور در کمیسیون‌های مربوطه بررسی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد، نزدیک شدن به استاندارهای قانونی را از اهداف این طرح برشمرد و بیان داشت: این اقدام می‌تواند به جلوگیری از رفتارهای سلیقه‌ای و پیشگیری از عملکردهای احتمالی خلاف قانون، منجر شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد، اصل نظارت را وظیفه آحاد مردم دانست و تاکید کرد: امید است در آینده این نظارت‌ها با گزارش‌های مردمی از حالت تکنیکی خارج شده و به صورت یک انجمن‌های حرفه‌ای به نقد و بررسی رفتارهای حاکمیت پرداخته شود.

دهشیری گفت: این بازرسی‌ها بر اساس ماده ۲۱ دستورالعمل جامع امور نمایندگان قوه قضائیه و نظارت بر مراجع شبه قضائی صورت می‌گیرد که رؤسای کل دادگستری استان‌ها باید ناظرانی را برای نظارت بر نمایندگان حوزه قضائی استان از میان شاغلان مراجع متناظر استانی انتخاب و احکام مأموریت آنان را صادر نمایند.

به گزارش مهر، تاکنون با احکام صادر شده از سوی رئیس کل دادگستری استان یزد از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری دو شهرستان بافق و تفت بازرسی صورت گرفته و برای سایر شهرستانها نیز این بازرسی‌ها در دستور کار قرار دارد.

شهروندان نیز می‌توانند چنانچه گلایه‌ای در زمینه عملکرد کمیسیون‌های شبه قضائی در سراسر استان دارند از طریق شماره پیامک ۱۰۰۰۶۹۶۶ و صفحات عدلیه یزد در فضای مجازی اعلام نمایند.

کد خبر 5025325

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد ویروس کرونا شیراز شهرکرد بوشهر بازگشایی مدارس آمار کرونا توهین به پیامبر شیوع کرونا گرگان انتخابات مجلس شورای اسلامی هفته دفاع مقدس کرمانشاه انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم محرم 99 کل دادگستری استان کمیسیون ها استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۳۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۳۱ حکم جایگزین حبس در آذربایجان غربی در حمایت از محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، دکتر ناصر عتباتی صدور این احکام را نشان از اهتمام و توجه ویژه دستگاه قضایی استان به امر حفاظت و صیانت از محیط زیست و انفال الهی دانست و افزود: مامورین یگان حفاظت محیط زیست در راستای عمل به وظایف سازمانی خود و صیانت از ودیعه های الهی ، با حضور میدانی در عرصه های طبیعی با هرگونه تخلف زیست محیطی برخورد کرده و متخلفین به مراجع قضایی معرفی می نمایند. 

 

وی با اشاره به اهمیت  اقدامات فرهنگی آموزشی در این زمینه بیان کرد: افزایش آگاهی های عمومی و فرهنگ حفاظت از محیط زیست امری بسیار مهم است که توسط سازمان محیط زیست و نهادهای مردمی طرفدار محیط زیست باید به صورت گسترده انجام شود و در عین حال برخوردهای قضایی و انتظامی هم با متجاوزین به محیط زیست قاطعانه صورت گیرد تا جرایم این حوزه به حداقل برسد.

عتباتی به صدور احکام جایگزین حبس در حمایت از محیط زیست اشاره و گفت قضات خلاق و خوش ذوق استان در این زمینه احكام متنوعی صادر نموده اند. 

 وی  تهیه علوفه برای حیات وحش ، تهیه بسته های آموزشی زیست محیطی و آبیاری درختان پارک ملی دریاچه ارومیه را از جمله احکام سبز جایگزین حبس صادر شده برشمرد. 

وی افزود  : دستگاه قضایی استان در حمایت کامل از اقدامات قانونی سازمان حفاظت محیط زیست می باشد و از مامورین یگان حفاظت محیط زیست به عنوان ضابطین قضایی در زمینه برخورد قاطع آنان با متخلفین این حوزه حمایت می کند.

دیگر خبرها

  • دستگیری وکیل دادگستری به اتهام اخذ رشوه در کرج
  • دستگاه قضایی مقابل زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان ایستاد/ خدائیان: سازمان بازرسی جلوی تصرف غیرقانونی عرصه موسوم به برکه پریان به مساحت ۸۳۴۰۹ مترمربع را گرفت/ سند تک برگ به نام دولت صادر شد
  • کمبود پزشک طب اورژانس در بیمارستان فردوس
  • صدور ۳۱ حکم جایگزین حبس در آذربایجان غربی در حمایت از محیط زیست
  • دیدار چهره به چهره رئیس کل دادگستری استان
  • ۳۱ حکم سبز در آذربایجان‌غربی صادر شد
  • صدور دستور قضایی در راستای حل مشکل آب شرب رودسر
  • روسیه دستور کاهش تولید نفت را صادر کرد
  • اقدامات دستگاه قضایی گلستان خوشحال کننده است
  • کشف ۲۵۰۰۰ لیتر سوخت قاچاق در کرمان