Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ساخت و سازهای غیر مجاز و بدون برنامه طی یک دهه اخیر در محدوده روستاهای خوش آب و هوای همدان رواج پیدا کرده و این در حالی است که تاکنون چهارچوب و برنامه‌ای برای ساخت خانه باغ‌ها تدوین نشده و مالکان این زمین‌ها به راحتی خارج از ضوابط نسبت به ساخت و سازها اقدام می‌کنند.

خرید زمین‌ها و باغات روستاهای سرسبز همدان توسط افراد غیر بومی

گذشته از این واقعیت یکی دیگر از اتفاقاتی که در روزهای پر تلاطم شیوع کرونا به وفور دیده می‌شود و مسئولان امر از این موضوع غافل شده‌اند خرید زمین‌ها و باغات روستاهای سرسبز همدان توسط افراد غیر بومی است و این در حالیست که بسیاری از روستاییان به ارزش ملک خود واقف نیستند و این زمین‌های را بدون امتیاز به قیمت پایین به دلالان می‌فروشند و پس از مدتی این خریداران با پرداخت هزینه‌های به گروهی خاص تمامی امتیازهای مورد نیاز یک قطعه زمین را دریافت می‌کنند و نسبت به ساخت و ساز ویلاهای لاکچری اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه برخی مسئولان این شرایط را یک ویژگی مثبت برای روستا از لحاظ اینکه زمین‌های دور افتاده به ویلاهای جدید تبدیل شده‌اند تلقی می‌کنند اما ناگفته پیداست در کنار تأثیر مثبت آن تأثیر منفی دوچندان نصیب مردم آن روستا خواهد شد

حال در این خصوص چند سوال در ذهن ایجاد می‌شود، اولاً اینکه چگونه اجازه داده شده در این باغ‌ها ویلاهای آن چنانی بدون مجوز شکل گیرد که بعد از سال‌ها حکم تخریب آنها صادر می‌شود، آیا در هنگام ساخت متولیان امر نمی‌توانند، جلوی این ساخت و سازها را بگیرند.

نقش دهیاری‌ها و شوراهای روستا در این خصوص چیست؟ بخشداری‌ها که دارای پلیس ساختمانی هستند و جهاد کشاورزی هم تیم‌های گشت در این خصوص دارد پس با این احتساب مشکل در ناتوانی پیشگیری از این تخلفات کجاست؟

یکی از ساکنان روستای آبرومند از توابع بخش همدان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ساخت یک منزل به ویژه یک باغچه در خارج از روستا اقدامی نیست که از دید مسئولان نهادهای نظارتی پنهان بماند.

وی با اشاره به اینکه ساخت این خانه‌های غیر مجاز در باغ‌ها باعث بهم زدن آسایش مردم روستای آبرومند شده است، افزود: اگر این روند ادامه یابد به زودی از این روستای خوش آب و هوا چیزی باقی نخواهد ماند.

علی بهرامی از اعضای شورای روستای آبرومند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کوتاهی و کم کاری مسئولان به خصوص امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان در این امر مهم‌ترین نقش را دارد و متأسفانه ساخت و سازهای غیر مجاز هر روز بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از این ساخت و سازهای غیر قانونی در باغات توسط افراد غیر بومی صورت می‌گیرد، افزود: دهیاری اجازه ساخت و ساز غیرمجاز در آن قسمت از روستا که مجری طرح هادی است را نمی‌دهد و بیشترین مشکل این روستا ساخت و سازهای خارج از طرح هادی است.

جهاد کشاورزی باید به محض اطلاع از ساخت غیر قانونی این ویلاها اقدام و از ساخت و ساز جلوگیری کند نه اینکه اجازه دهد باغ ویلا شکل گیرد و سپس در صدد تخریب آن برآید بهرامی با اشاره به اینکه اقدام به ساخت این باغ ویلاها به هرحال زمین کشاورزی را خرد می‌کند و این اتفاق تأیید می‌کند که جهاد کشاورزی به عنوان مسئول حفظ زمین کشاورزی کوتاهی کرده است، گفت: جهاد کشاورزی باید به محض اطلاع از ساخت غیر قانونی این ویلاها در درون باغات اقدام و از ساخت و ساز جلوگیری کند، نه اینکه اجازه دهد بناها ساخته شود و بعدها باغ ویلا شکل گیرد و سپس در پی تخریب آن برآید.

وی افزود: این راه صحیح اجرای قانون نیست چراکه قانون وجود دارد اما در اجرای آن کوتاهی صورت می‌گیرد و این کوتاهی سبب وارد آمدن خسارت می‌شود وگرنه ما ابهام قانونی یا خلأ قانونی نداریم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر همدان نیز به خبرنگار مهر گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز و سایر تخلفات مشهود که به نوعی با مدیریت شهری در ارتباط باشد، باید توسط بازرسی شهرداری رصد و با آنها برخورد شود.

علی فتحی با اشاره به اینکه متأسفانه در کشور هیچ قانون دقیق و رسمی برای ساخت و ساز باغ‌ها وجود ندارد، افزود: باید قانون ساخت و سازها متناسب با هر استانی وضع شود به عنوان نمونه در استان‌های شمالی وسعت باغات زیاد است و ساخت خانه باغ ممکن هست به اندازه استان همدان مشکل ساز نشود.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی در این خصوص با دستگاه‌های مرتبط برگزار شده است، عنوان کرد: اگر روند این ساخت و سازها به این نحو ادامه یابد دیگر فضای سبز همدان را نخواهیم داشت

فتحی از تقویت گشت‌های بازرسی و پیشگیری از این ساخت و سازهای غیر مجاز در چند ماهه اخیر خبر داد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان نیز در آخرین اظهار نظر پیرامون وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز در استان همدان عنوان کرد: ۴۵۰ ویلای غیرمجاز با متراژهای بالا در باغ‌های یکی از شهرستان‌های همدان ساخته شده که نبود نظارت کار را به این مرحله رسانده است.

عباس نجفی بابیان اینکه وقتی یک‌زمین کشاورزی به بنا تبدیل می‌شود لایه‌های خاک از بین می‌رود و قابلیت کشت خود را نیز از دست می‌دهد؛ ادامه داد: اگر بخواهیم به این روش پیش برویم هرساله میزان اراضی زیر کشت کاهش پیدا می‌کند.

سازمان جهاد کشاورزی باید با استفاده از امکانات به روز و نقشه‌های ماهواره‌ای، به صورت لحظه‌ای رصد و تغییرات را مشاهده کند وی با بیان اینکه در استان همدان تعداد محدودی گشت وجود دارد که با این حجم اراضی اگر گشت‌ها تمام شبانه‌روز بچرخند باز هم کفاف کل استان را نمی‌دهند، افزود: سازمان جهاد کشاورزی باید با استفاده از امکانات به روز و نقشه‌های ماهواره‌ای، به صورت لحظه‌ای رصد و تغییرات را مشاهده کند و در صورت اطلاع از تخلف در ابتدای کار جلوی ساخت و ساز را بگیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با بیان اینکه قبل از شروع کار اصلاً نباید اجازه تغییر کاربری داده شود، عنوان کرد: در بخش اجرا نیز باید پس از تخریب؛ محل از نخاله‌های ساختمانی تخلیه شود، همچنین سازمان جهاد کشاورزی برای فردی که خسارات وارد کرده دادخواست مطالبه ضرر و زیان بدهد و اعاده وضع به حال سابق صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون سازمان جهاد کشاورزی باید در برخورد با ساخت‌وساز های غیر مجاز در هر مرحله‌ای ورود پیدا کند اما متأسفانه بعد از تغییر کاربری نه تنها به طرح مسئله اقدام نشده بلکه بعد از تکمیل ساخت و ساز و بعد از سال‌ها تازه طرح دعوا می‌کنند که چنین مسائلی باعث سو استفاده برخی افراد سودجو و فرصت طلب می‌شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان نیز به مسئله مقابله با تغییر کاربری غیر مجاز اشاره کرد و با بیان اینکه اراضی و باغات در حریم شهرها قطعه قطعه شده است و افراد خریدار سعی در ساخت خانه باغ در این اراضی دارند؛ افزود: برای دو هزار متر مربع زمین می‌توان یک ساختمان خانه کارگری به میزان ۲۰ متر مربع ایجاد کرد.

صدور حکم قلع و قمع ۱۵۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در استان همدان

هوشنگ کرمی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تعداد زیادی پرونده به مراجع قضائی ارسال شده است افزود: در ۸ مرحله حکم ۱۵۰ پرونده قلع و قمع تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در استان همدان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه روال کار مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز و قلع و قمع مقداری طولانی است؛ عنوان کرد: جهاد کشاورزی تجهیزات و ماشین آلات سنگین برای کار قلع و قمع ندارد ضمن اینکه سازمان جهاد کشاورزی و معاونت امور اراضی تنها دستگاه متولی حریم شهر و روستا نیستند بلکه دهیاری‌ها باید نخستین برخورد و مقابله را با ساخت و ساز غیر مجاز انجام دهند.

کرمی با اشاره به اینکه استان همدان از نظر تغییر کاربری‌ها به نسبت استان‌های دیگر وضعیت بهتری دارد؛ اضافه کرد: ۷۰۰ مورد تغییر کاربری در استان همدان در سامانه ۱۳۱ شناسایی و گزارش شده که از این تعداد ۱۵۰ مورد مشمول تبصره دو ماده ۱۰ شده و قلع و قمع می‌شوند.

وی در رابطه با ساخت و ساز غیر مجاز در روستای آبرومند با بیان اینکه دهیاری روستای آبرومند ۱۰ روز پیش ساخت و ساز غیر مجاز را گزارش دادند؛ بیان کرد: همکاران ما ساخت و سازهای روستا را بررسی کردند که در روستای آبرومند تعدادی مجوز دارند و غیر مجازها در حال پیگیری ستاد هستند.

قطعاً هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در روستاهای گردشگری کم‌تر از تخریب این باغات است و اگر این امر با رعایت قانون انجام شود نه تنها به روستاها آسیب نمی‌رساند بلکه می‌تواند موجب گسترش گردشگری در روستاهای گردشگر پذیر و ایجاد اشتغال و کسب درآمدهای پایدار برای مردم روستاها شود.

کد خبر 5025162

منبع: مهر

کلیدواژه: ساخت و ساز غیرمجاز جهادکشاورزی همدان عباس نجفی باغات ویروس کرونا شیراز شهرکرد بوشهر بازگشایی مدارس آمار کرونا توهین به پیامبر شیوع کرونا گرگان هفته دفاع مقدس انتخابات مجلس شورای اسلامی کرمانشاه انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم محرم 99 سازمان جهاد کشاورزی ساخت و ساز غیر مجاز جهاد کشاورزی ساخت و سازهای غیر ساخت و سازها روستای آبرومند استان همدان تغییر کاربری غیر مجاز غیر مجاز قلع و قمع زمین ها باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۵۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسداد ورودی بنا‌های تجاری غیرمجاز در غرب تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ تهران گفت: در ادامه مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ناحیه سه منطقه با استقرار بلوک‌های سیمانی از ادامه ساخت بنا‌های تجاری غیرمجاز و فعالیت آنها جلوگیری شد.

حسین اخگر پور افزود: در دو عملیات ۱۵ عدد بلوک سیمانی مقابل بنا‌های تجاری غیرمجاز در محله نعمت آباد مستقر و در دو عملیات دیگر از ساخت و ساز‌های غیرمجاز ۷۰ متر سقف و ۲۰ متر تیغه چینی در بلوار شهید ورامینی جلوگیری و در ورودی و تیغه‌های طبقه همکف و اول درشهرک احمدیه تخریب شد.

سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ گفت: بیشتر تصرفات غیرقانونی و بدون مجوز انجام شده بود. حسین اخگر پور از شهروندان خواست درصورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز مراتب را به شهرداری منطقه ۱۹ اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز مدیریت شهری مشکین‌دشت
  • ساخت ۵۰ مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی
  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • ۲۰۰۰ اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز
  • تخریب ۹ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی قزوین
  • شناسایی بیش از ۴ هزار انشعاب غیر مجاز آب در همدان
  • شناسایی بیش از چهار هزار انشعاب غیر مجاز آب در همدان
  • وجود ۱۴۸ هزار و ۷۴۲ کارگر دارای بیمه اجباری در استان
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کرمان
  • انسداد ورودی بنا‌های تجاری غیرمجاز در غرب تهران