Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@07:27:26 GMT

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۱۷۴۰

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای آذربایجان غربی از رهاسازی ۶ میلیارد مترمکعب آب از سوی سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه خبر داد. ناطقان: یاسر رهبر دین چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در نشست خبری ارائه گزارش در خصوص عملکرد احیای دریاچه ارومیه افزود: از ۷ سد بوکان، شهر چای، زولا، حسنلو، ساروق، مهاباد و دریک با اولویت آب شرب و محیط زیست تاکنون ۶ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مؤثر شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در انتقال مناسب و به موقع آب به پیکره دریاچه، افزود: از سال ۹۳ تاکنون ۱۰۱ کیلومتر لایروبی در رودخانه‌های باراندوز، روضه، مهاباد، زولا و گدار انجام شده و ۱۵ کیلومتر نیز در حال انجام است.

رهبردین در خصوص رهاسازی آب از سدها به دریاچه ارومیه یاد آور شد: فقط در سال جاری یک میلیارد و ۴۰۰ متر مکعب آب از سدهای استان به دریاچه ارومیه رها سازی شده است که در مجموع با اولویت آب شرب و محیط زیست تا کنون میزان رهاسازی از سدهای استان ۶ میلیارد متر مکعب است.

معاون حفاظت و بهره برداری سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه افزایش راندمان در شبکه بهره برداری از دیگر اقدامات آب منطقه‌ای استان است، خاطر نشان کرد: در صورت تخصیص اعتبار، عملیات لایروبی و ساماندهی انتقال آب کانی سیب از طریق رودخانه گدار در سال جاری به اتمام خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۵۱ گشت بازرسی در حال نظارت بر منابع آبی استان هستند، اظهار کرد: تاکنون ۳۹۷۷ کنتور هوشمند در سطح استان نصب شده و سر دهنه سازی و بازسازی آب بندهای سنتی که بیشترین هدر رفت آب را دارند در اولویت کاری شرکت آب منطقه‌ای استان بوده است.

رهبر دین همچنین با مهم برشمردن فعالیت‌های اکیپ‌های گشت و بازرسی افزود: از سال ۹۳ تاکنون ۱٠٠٠ موتور غیر مجاز آب پلمب، ۴۸۰۰ چاه غیر مجاز مسدود و ۲۷۱ مورد دستگاه حفاری غیر مجاز در سطح استان توسط این اکیپ‌ها شناسایی و توقیف شده است.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از آغاز به کار ستاد احیای تاکنون بیش از ۴۱۴ کیلومتر از انهار و رودخانه‌های منتهی به دریاچه لایروبی شده است، گفت: از این مقدار ۲۹۰ کیلومتر لایروبی مختص انهار و ۱۲۴ کیلومتر نیز مختص رودخانه‌ها بوده است.

رهبر دین در رابطه با لایروبی رودخانه‌ها بیان کرد: ۱۳.۵ کیلومتر از رودخانه سیمینه رود، ۱۲ کیلومتر از رودخانه مهاباد چای، ۱۹.۵ کیلومتر از رودخانه گدارچای، ۲۹ کیلومتر از رودخانه باراندوز چای، ۱۳ کیلومتر از رودخانه زولاچای، ۱۲ کیلومتر از رودخانه کانی رش، و ۲۵ کیلومتر از محل اتصال زرینه رود و سیمینه رود به پیکره دریاچه ارومیه از جمله اهم اقدامات ستاد احیا در لایروبی رودخانه‌ها بوده است.

وی لایروبی ۱۳۷ کیلومتر از انهار در شهرستان ارومیه، ۵۱ کیلومتر در نوشین شهر، ۳۱ کیلومتر در میاندوآب، ۳۰ کیلومتر در شاهین دژ، ۱۰ کیلومتر در نقده، ۲۱ کیلومتر در مهاباد و ۱۰ کیلومتر در سلماس را از جمله مهمترین لایروبی‌های انجام شده بر روی انهار حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی عنوان کرد. منبع: مهر برچسب ها: آخرین وضعیت ، دریاچه ارومیه ، رهاسازی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: آخرین وضعیت دریاچه ارومیه رهاسازی آب منطقه ای آذربایجان غربی کیلومتر از رودخانه دریاچه ارومیه بهره برداری رودخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۱۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: تلاش می‌شود با لایروبی رودخانه‌های استان از طغیان و وقوع سیلاب در رودهای مازندران جلوگیری شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، حیدر داوودیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  سال گذشته 160 کیلومتر از رودخانه‌ها و نهر‌های استان لایروبی شد، گفت: رشد چهار برابری لایروبی رودخانه‌ها و نهر‌های مازندران در سال گذشته نسبت به سال 1401 سبب شده است تا در مهار طغیان رودها موفقتر عمل کنیم.

وی با بیان اینکه پارسال با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از ظرفیت‌های اعتباری، تجهیزاتی و قانونی 160 کیلومتر از رودخانه‌ها و نهر‌های مازندران لایروبی شد افزود: لایروبی نقش مهم در کاهش خسارات  طغیان رودخانه‌ها دارد.

داوودیان همچنین تصریح کرد: لایروبی انجام شده رودخانه‌های مازندران در سال 1401 حدود 44 کیلومتر بود و این رقم در سال گذشته به 160 کیلومتر رسید که رشد داشته است.

وی به  لایروبی نهر‌ها و رودخانه‌های نیرنگ، کاری رود، خان رود، سردآبرود چالوس، خیره‌سر و کورکورسر نوشهر، بولک رود، کریم‌رود، بابلرود و خوشرود در محدوده روستا‌های آکتیچ، درویش‌خاک، شهیدآباد، پیل، علمدار بابل، نسن و بخش بلده شهرستان نور و کیکاوس‌ رود اشاره کرد و گفت: در کلاک رود، جوله‌رود و سید رود فریدونکنار همچنین در محدوده پاسند، زرد وال بهشهر، زیروان، محدوده لمراسک و تیرتاش گلوگاه و کچپ‌رود این اقدام انجام شد و روستاهای کاری رود آمل، گرمرود، جمشیدرود در سال گذشته انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران یادآور شد: برای اجرای این طرح‌های لایروبی بالغ بر 300 میلیارد ریال هزینه شد که در تامین اعتبار از ظرفیت‌های قانونی اعتبارات عمومی، تهاتر مصالح رودخانه‌ای و منابع داخلی شرکت استفاده شده است.

داوودیان لایروبی رودخانه‌ها را یکی از اقدامات اولویت‌دار شرکت آب منطقه‌ای در سال جاری عنوان کرد و گفت: با اولویت نقاط حادثه‌خیز لایروبی رودها ادامه دارد و تلاش خواهد شد سرعت اجرای طرح نقاط حادثه خیز افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لایروبی ۴۲ کیلومتر رودخانه‌های استان قزوین برای پیشگیری از سیل
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان/صفر شدن آمار تلفات ناشی از سیل در قزوین
  • کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های قزوین
  • افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.
  • ۱۶۰ کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد
  • لایروبی ۱۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اولویت‌دار آذربایجان شرقی
  • لایروبی ۵۲ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)
  • تصاویری از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه | تصاویر