Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@04:08:03 GMT

آمریکا: صرف بازرسی آژانس از ایران کافی نیست

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۳۳۷۵

آمریکا: صرف بازرسی آژانس از ایران کافی نیست

نماینده آمریکا در آژانس اتمی در نشست شورای حکام گفته صرف اعطای دسترسی از سوی ایران نگرانی‌های این کشور را برطرف نمی‌کند.

به گزارش مشرق، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه گفته ایران نباید فکر کند صرف اعطای دسترسی به آژانس، نگرانی اعضای شورای حکام را از بین می‌برد.

«جکی ولکات»، نماینده آمریکا در آژانس اتمی، با اشاره به توافق ایران و این نهاد بین‌المللی بر سر اعطای دسترسی به دو نقطه در داخل ایران گفت: «ایالات متحده از اقدامات حرفه‌ای دبیرخانه [سازمان ملل] در تلاش‌های خود برای تعامل با ایرانی‌ها در خصوص این مسائل دشوار و همچنین تلاش‌های شخصی مدیر کل [آژانس اتمی] برای فراهم شدن دستری‌های مورد لزوم به اماکن مشخص شده تقدیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

او در ادامه گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در ادامه اجازه داشته باشد فعالیت‌های تحلیلی خود را بر مبنای این دسترسی‌ها انجام دهد و ایران باید فوراْ به تمامی سئوالات ایجاد شده بعد از آن تحلیل‌ها پاسخ دهد تا زمانی که آژانس بتواند گزارش بدهد که سئوالات اولیه‌اش رفع شده‌اند.»

ولکات تأکید کرد: «ایران نباید حتی یک لحظه فکر کند که صرف اعطای دسترسی، نگرانی‌های ابراز شده از شوی این شورا در خصوص عدم همکاری‌اش ظرف ماه‌های گذشته را رفع کرده و یا از بین خواهد برد.»  

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۴ شهریورماه اعلام کردند به توافقی برای تقویت همکاری‌ها و جلب اعتماد متقابل جهت تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن دست پیدا کرده‌اند.

در این بیانیه تصریح شده بود «ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.»

بر اساس این بیانیه مقرر شد آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، نداشته باشد.

در توافقنامه ایران و آژانس تصریح شده بود طرفین بر سر تاریخ‌های مربوط به این دسترسی‌ها توافق کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود که ۱۴ شهریورماه منتشر شد اعلام کرد که  ایران اجازه دسترسی به یکی از این دو سایت را برای نمونه‌برداری‌های محیطی داده و دسترسی به سایت دوم نیز طی روزهای آینده اعطا خواهد شد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل شورای حکام امریکا سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران اخبار داغ آژانس بین المللی انرژی اتمی اعطای دسترسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۳۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای بی‌اساس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شد

به گزارش جماران؛ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که ایران «هفته‌ها به جای ماه‌ها» با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد.

ایلنا به نقل از دویچه وله نوشت: «رافائل گروسی»‌، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که ایران «هفته‌ها به جای ماه‌ها» با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد.

وی افزود: «اما این بدان معنا نیست که ایران در آن فاصله زمانی سلاح هسته‌ای دارد یا خواهد داشت».

گروسی در مصاحبه با دویچه وله گفت که اگرچه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

وی همچنین مدعی شد که اهداف ایران در برنامه هسته‌ای خود «موضوع حدس و گمان» است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به تشدید تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی، ضمن محکوم کردن هر نوع حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای، گفت: «حمله به تأسیسات هسته‌ای ممنوع است.»

گروسی گفت: «مسئله‌ای که به آن علاقه دارم، گفتمان بین ماست؛ بین آژانس و ایران. زیرا خیلی از موضوعات نیاز به شفاف‌سازی دارد و به همین دلیل قصد دارم به‌زودی به تهران سفر کنم.

دیگر خبرها

  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • ادعای بی‌اساس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شد
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: حمله به تاسیسات هسته‌ای قدغن است/به‌زودی راهی تهران می‌شوم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد