Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@13:52:51 GMT

روزانه یک میلی متر دشت های ایران فرو می روند

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۳۴۶۶

روزانه یک میلی متر دشت های ایران فرو می روند

علیرضا مقدمی کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سرعت فرونشست ایران بیشتر از سطح هشدار جهانی است، اظهار کرد: بیشتر دشت‌های ایران با فرونشست رو به رو هستند و بر اساس بررسی‌های زیست محیطی می‌توان گفت روزانه یک میلی متر از دشت‌های ایران فرو نشست می‌کند که این موضوع بسیار بحران ساز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس محیط زیست اظهار کرد: فرو نشست زمین بیشتر در استان‌های اصفهان و تهران اتفاق افتاده است و گفتنی است که این چالش در نقاط دیگر کشور هم وجود دارد که ادامه آن در آینده می‌تواند یکی از مهم‌ترین مخاطرات کشور باشد.

او با اشاره به اینکه این موضوع حتی از آلودگی هوا نیز می‌تواند مهم‌تر باشد، بیان کرد: طرح احیاء و تعادل‌بخشی، مهم‌ترین راهکار نجات منابع آب زیرزمینی کشور است. چاه‌های غیرمجاز توان تخلیه زیاد آب را ندارند. اما چاه‌های مجوزدار که ۱۲درصد از تعداد چاه‌های موجود در کشور را تشکیل می‌دهند با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های سنگین، حدود ۵۰درصد از منابع آب‌های زیرزمینی را تخلیه می‌کنند.

مقدمی تصریح کرد: در ۱۵ سال اخیرنرخ فرونشست در مناطقی از کشور همچون جنوب‌غرب پایتخت، به حدود ۳۰سانتی‌متر در سال رسیده است. حتی در برخی موارد این پدیده، زیرساخت‌های حیاتی، جاده‌ها و فرودگاه‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است. علاوه بر آن فروچاله‌هایی که در دشت‌های استان همدان ایجاد شده است، می‌تواند متاثر از پدیده فرونشست باشد.

بیشتر بخوانید

آب رفتن ۱۳۰ سانتی متری دریای خزر/ فک خزری در آستانه انقراض انتقال آب دریای خزر مخالف طرح توسعه پایدار محیط زیست است طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان امکان پذیر نیست

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست فرونشست زمین بحران محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۳۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف کیسه‌های پلاستیکی در ایران | آب دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرد

به گزارش همشهری آنلاین، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره شرایط دریای خزر اظهار کرد: دریای خزر شرایط نوسانات متعدد دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و بهره بردای ۵ کشور از این دریا، این احتمال دارد که در فصول و سال‌های مختلف عقب‌نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد و الان در بازه زمان عقب‌نشینی هستیم.

وی افزود: کشورهای حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند. دولت سیزدهم پس از ۶ سال این کنوانسیون را احیا کرد.

سلاجقه اظهار کرد: در ژنو توافقات خیلی خوبی شد. کاپ ششم هم در تهران برگزار می‌شود و باید کشورها اگر آب‌بند یا سدی ایجاد کرده‌اند، تکالیف خود را در این زمینه عملیاتی کنند.

وی درباره میزان عقب‌نشینی آب دریای خزر گفت: با توجه به میانگین نوسانات، وضعیت فعلی طبیعی است و سال‌هایی داشته‌ایم که این عقب‌نشینی بیشتر بوده است.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص جمع‌آوری کیسه‌های نایلونی نیز گفت: طبق اساسنامه دولت، کیسه‌های پلاستیکی زیر ۲۵ میکرون از چرخه تولید، توزیع و مصرف در بازه زمانی ۵ ساله حذف می‌شوند.

کد خبر 846916 منبع: ایسنا برچسب‌ها پلاستیک خبر مهم دریای خزر سازمان حفاظت محیط زیست

دیگر خبرها

  • دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد
  • نیمی از چین در حال غرق شدن است
  • حذف کیسه‌های پلاستیکی در ایران | آب دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرد
  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • چرا پروژه بارورسازی ابر‌ها در ایران به بن‌بست خورد؟
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • ساماندهی محل دفن پسماند گتوند در کوتاه مدت
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود