Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@14:07:40 GMT

ربات بازرس برای تونلهای برق فشار قوی ساخته شد

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۴۷۴۷

ربات بازرس برای تونلهای برق فشار قوی ساخته شد

ابوالفضل حسنی مدیرعامل شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بازرسی از داخل تونل‌های انتقال برق فشار قوی و تشخیص عیوب و موارد غیر مجاز از جمله ریزش دیواره تونل، ریزش آب، حرارت بالا، انتشار گاز، آتش‌سوزی، حضور حیوانات موذی، حضور افراد غیر مجاز و ... باعث شد که بتوانیم ربات بازرس تونل‌های شبکه انتقال و فوق توزیع را طراحی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این محصول در راستای رفع نیاز برق منطقه ای تهران و بر اساس انعقاد قراردادی ساخته شده است، بیان کرد: از این ربات جهت بازرسی انواع تونل‌های تاسیسات شهری، معادن و ... استفاده می شود.

حسنی با اشاره به ویژگی‌ها و مزایای این ربات بازرس گفت: این ربات که برای اولین بار در ایران ساخته شده، می تواند تونل را به صورت اتوماتیک بازرسی کرده و یا با استفاده از دستگاه کنترل پنل توسط اپراتور جهت انجام بازرسی از نقاط خاص کنترل شود.

وی ادامه داد: طی هر بازرسی، کلیه تصاویر دریافتی از تونل از طریق تکنولوژی پردازش تصویر با تصاویر قبلی مقایسه شده و هرگونه تغییر در ظاهر تونل را به عنوان عیوب در نظر می گیرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان گفت: همچنین وضعیت حرارت کابل‌ها و آتش سوزی احتمالی از طریق پردازش تصاویر دریافتی از دوربین حرارتی نصب شده روی این ربات کنترل می‌شود. میزان انتشار انواع گازها، دود، درجه حرارت و رطوبت نیز توسط سنسورهای نصب شده روی ربات بررسی می شوند.

وی با بیان اینکه تصاویر تونل به همراه داده های بدست آمده از پردازش تصویر و سنسورها به صورت آنلاین روی دستگاه کنترل پنل نمایش داده می شوند، خاطر نشان کرد: به محض مشاهده هر گونه عیب در تونل، ربات اپراتور را توسط آلارم مطلع می کند و در نهایت گزارش بازرسی به صورت اتوماتیک ارائه خواهد شد.

حسنی اضافه کرد: بدین ترتیب ضمن حذف خطر حضور نیروی انسانی در تونل، بازرسی در هر لحظه ممکن شده و خسارات احتمالی ناشی از خطا در بازرسی یا بازرسی دیر هنگام به شدت کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه نمونه این ربات در تونل «سرن» نیز مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: ربات‌های مشابهی که در سایر کشورها ساخته شده اند، در تونل‌های ایران قابل استفاده نیستند. زیرا زیر ساخت‌ تونل‌ها در ایران استاندارد نبوده و دارای پیچ و خم و شیب زیادی است. همچنین فضای این تونل ها کوچک و تجهیزات داخل آن به صورت مرتب نصب نشده اند. لذا عبور ربات‌های خارجی که برای تونل‌های بدون پیچ و شیب با قطر بزرگ طراحی شده اند از داخل چنین تونل‌هایی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت و راه اندازی این ربات در داخل، حدود ۰.۱ قیمت نمونه چینی آن است، گفت: در حالی که خدمات پس از فروش برای ربات‌های خارجی با توجه به تحریم ها یا غیر ممکن یا بسیار گران خواهد بود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: همچنین به دلیل اینکه تاکنون افراد در تونل ها عمل بازرسی را انجام می دادند و در این راستا خطای انسانی، عدم کیفیت نتیجه بازرسی و... وجود داشت به همین منظور استفاده از ربات می تواند این مشکلات را از بین ببرد.

وی با تاکید بر اینکه برای تونلهای دیگر نیز در حال انعقاد قرارداد هستیم، گفت: ما اکنون به جمع تولید کنندگان ربات بازرس تونل همچون چین، اتریش، ژاپن پیوستیم.

وی در خصوص صادرات گفت: بنا داریم در ابتدا نیاز کشور را به این رباتهای بازرس برطرف کنیم و سپس برنامه های صادراتی داشته باشیم.

به گزارش مهر، این ربات در اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس رونمایی شد.

کد خبر 5021554 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: تولید تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان پارک فناوری پردیس برق ویروس کرونا تحقیقات علمی شبکه ملی اطلاعات واکسن کرونا فناوری فضایی نوآوری شرکت دانش بنیان امنیت اطلاعات امنیت سایبری ایالات متحده امریکا ماهواره معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت هواوی نجوم ربات بازرس ساخته شد تونل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۴۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاران تونل در کوه برای کشف عتیقه در عجب شیر دستگیر شدند

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان عجب شیر استان آذربایجان شرقی از دستگیری حفاران تونل در کوه برای کشف عتیقه خبر داد.

به گزارش مشرق، ۳ متهم که به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه در دامنه کوه واقع در روستای دیزج از توابع عجب شیر استان آذربایجان شرقی تونلی حفر کرده بودند دستگیر و بازداشت شدند.

محمد زمانی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان عجب شیر با اعلام این خبر گفت: پس از اطلاع از حفاری غیرمجاز صورت گرفته، عوامل انتظامی در محل حضور یافتند و متهمین با رویت مأمورین متواری شده بودند که آلات حفاری و یک قبضه کلت کمری از محل کشف شد.

وی افزود: در ادامه با بررسی‌های فنی انتظامی و دستور قضایی، مخفیگاه متهمین شناسایی و بازداشت شدند.

دیگر خبرها

  • خبر خروج السنوار از تونل‌های غزه صحت دارد
  • حفاران تونل در کوه برای کشف عتیقه در عجب شیر دستگیر شدند
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • (ویدئو) غافلگیری زندانیان هنگام فرار از تونل حفر شده در زندان
  • ربات سربازهای ارتش اوکراین؛ از مین گذاری و شلیک تا جابه‌جایی مجروحان (فیلم)
  • ربات سربازهای ارتش اوکراین؛ از مین گذاری و شلیک تا جابه‌جایی مجروحان
  • ربات انسان‌نمای تسلا سال آینده آماده فروش می‌شود
  • (ویدئو) ربات سگ با قابلیت شعله‌افکنی وارد بازار شد
  • تسلا سال آینده به جای ماشین ربات می‌فروشد
  • عملکرد وحشتناک ربات شعله افکن