Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج،  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، با صدور پیامی، 27شهریور، روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار را گرامیداشت.

متن پیام به شرح ذیل است؛ متن این پیام به شرح ذیل است: 27شهریور، سالروز درگذشت استاد سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار است که بعنوان "روز شعر و ادب فارسی" نامگذاری شده است و این روز عزیز، فرصت مغتنمی برای توجه و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ این سرزمین پرگهر، مشحون از گنجینه های ادبی است که از روح پاک ادیبان و شاعران عارف و چیره دست آن، سرچشمه گرفته و با حکمتهای نغز و پرمغز، ممزوج گشته و طی قرون و سالهای متمادی، دل تشنگان معرفت و هدایت را سیراب و راضی می نماید.

غنای ادبیات فارسی و ملاحت طبع ادیبان و شاعران ایرانی، موجب شده تا ادبیات فاخر این سامان، مرز های جغرافیائی را درنوردیده و در فرهنگ و دل سایر ملل و ادب دوستان خارجی نیز رسوخ کند و به حق ظرفیت و جایگاه شعر و ادب فارسی، بیش از اینهاست و بر ماست تا بهره گیری از تمامی ظرفیتهای موجود، شعر و ادب فارسی را که جلوه بارزی از تلفیق زیبای فرهنگ و هنر کشور ماست به جویندگان حکمت و ارباب فرهنگ و هنر جهان، معرفی و عرضه بداریم.

ادبیات ایران زمین، همواره حاوی متون حکمت آموز و غنای والائی بوده که علاوه بر نوازش دل و روح، پردازش عقل و فکر مخاطب را نیز موجب گشته و درسهای زندگی و سیاست و دیانت را در فحوای نوشته های متقدمین و متاخرین شاهد می باشیم: از داستانهای پندآموز کلیله و دمنه گرفته تا حکمتهای بوستان و گلستان سعدی و در عصر جدید، شور و شعور متجلی در اندیشه و کتب شید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی(ره).

چیره دستی پارسیان در صنعت شعر و شاعری، جلوه های زیبا و بارزی از تلفیق فرهنگ و هنر کشور را به نمایش گذاشته که توجه به الفاظش دلنواز و غور در بطون آن و توجه به آموزه های علمی و معرفتی اش، روح نواز است. از اشعار عارفانه حافظ و مولوی گرفته تا سروده های محتشم کاشانی و شطحیات مرحوم احمد عزیزی.

امروزه و با بروز و ورود جلوه های تمدن و تکنولوژی بیگانه، که در اقصی نقاط پهنه گیتی، گسترش یافته و با نفوذ و تهاجم فرهنگی بیگانگان، همراه شده، بیش از پیش پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، لازم و ضروری می نماید چرا که غفلت از این موضوع و کم کاری مسئولین، می‌تواند موجب بروز ازخود بیگانگی فرهنگی نسل جدید و توجه و تمایل جوانان و نوجوانان نوخواه، به تبرج های فرهنگ مهاجم گردد.

این روز عزیز را به تمامی عاشقان و فعالان شعر و ادب البرز صمیمانه تبریک گفته و برای تمامی دوستداران ادبیات فارسی آرزوی توفیق و خرسندی دارم. امید آنکه با استعانت از درگاه ایزد منان و با تکیه بر ذخایر ارزنده فرهنگی  هنری کشورمان، در راه اعتلای ارزشهای والای اخلاقی و انسانی همت گمارده و با سعی بلیغ، شکوفائی و تبلور و انتشار روز افزون شعر و ادب فارسی را در میان جهانیان، نظاره گر باشیم.

خادمان شما در حوزه فرهنگ و هنر البرز، ضمن بهره گیری از ظرفیتها و امکانات موجود، در حد و وسع خود از هیچ خدمتی در حمایت از حوزه شعر و ادب متعهد این استان فروگذار نخواهند کرد.

انتهای پیام/ج
 

منبع: فارس

کلیدواژه: ناصر مقدم استاد شهریار شعر و ادب فارسی ادبیات فارسی فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۵۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدآفرینی در تحقق شعار سال مورد توجه باشد

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر دریایی صبح پنج شنبه در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کردستان اظهار کرد: عملیات غرور آفرین و تنبیهی «وعده صادق» هیمنه دروغین رژیم غاصب را فرو ریخت.

وی با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و راههای تحقق آن افزود: در تحقق شعار سال و برداشتن موانع تحقق شعار سال فعالیت و برنامه‌ریزی فرهنگی در میان مردم از اهمیت خاصی برخوردار است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی اضافه کرد: تفاوت ماهوی مابین اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایه داری وجود دارد که هدف از شکوفایی و رشد و توسعه اقتصادی با دیدگاه‌های رهبری مبنی بر استقرار اقتصاد اسلامی و تحقق عدالت فرهنگی با مشارکت مردم می‌باشد.

وی تحقق شعار سال را در پنج گزاره مبتنی بر سخنانه حکیمانه رهبر معظم اینچنین تبیین و اذعان داشت: در تحقق شعار سال امید آفرینی و تبیین مقولات امیدزا و همچنین توجه به مبحث رسانه که در حال حاضر تحت امپراطوری رسانه غرب است به صورت علمی مدنظر قرار گیرد.

ایشان خاطرنشان کرد: اتحاد اجتماعی با شکل دهی حلقه‌های میانی و توجه و اهتمام به اعتماد عمومی در سطح جامعه تقویت شود.

وی در پایان سخنان خویش در این جلسه شورا، بیان داشت: بارش برنامه‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و قرآنی در سال گذشته و به بارنشستن پروژه‌های عمرانی عرصه فرهنگ و هنر از جمله پلاتوهای نمایش و نگارخانه هنر سنندج و هنرستان دخترانه هنرهای زیبا از جمله مهمترین رویدادهای عرصه فرهنگ و هنر و رسانه بوده است.

کد خبر 6081731

دیگر خبرها

  • امیدآفرینی در تحقق شعار سال مورد توجه باشد
  • مجموعه مقالات سومین همایش فرهنگ و شعایر حسینی رونمایی می شود
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • اما و اگرها برای جامع‌ترین فرهنگ زبان فارسی
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران
  • ثروتی به نام زبان فارسی + فیلم
  • راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد
  • دهمین‌جلسه درس‌گفتارهای «سعدی‌خوانی» برگزار می‌شود
  • بزرگداشت روز سعدی با حضور قدمعلی سَرّامی در دهمین سعدی‌خوانی
  • جلوه‌های اقتدار ارتش ایران برای جهانیان آشکار شده است