Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@14:49:31 GMT

دامپزشکی رضوانشهر اقدامات کنه زدایی دامها را انجام داد

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۵۶۱۱

دامپزشکی رضوانشهر اقدامات کنه زدایی دامها را انجام داد

  غلامرضا صحرا کار روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با اجرای این طرح، دام ها علیه بیماری های انگلی از جمله تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو سمپاشی می شوند.

 وی افزود: بیماری هایی که از طریق بندپایان به گوسفند منتقل می شوند تحت عنوان " سی سی اچ اف "  پس از کشتار احتمال انتقال آن به انسان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر، گروههای در معرض خطر را شامل دامداران، کارکنان کشتارگاهها، سلاخان، قصابان، کشاورزان و بخصوص روستائیان اعلام و خاطرنشان کرد: توجه به آموزش در روستاها برای شناخت بیشتر علائم بیماری و چگونگی مقابله با آن از ضرورت های لازم برای مقابله با این بیماری است.

 صحرا کار، با تاکید بر ضرورت آموزش های لازم در خصوص بهداشت و جایگاه دام به دامداران گفت: این بیماری بیشتر در بین افرادی است که با گوشت و دام سر و کاردارند و لذا باید ضمن رعایت کامل بهداشت، کشتار بهداشتی و همچنین توزیع مواد گوشتی سالم به طور جدی کنترل شود.

وی  زمان فعالیت این بیماری و مقابله با آن را، از اردیبهشت تا شهریور عنوان و تصریح کرد: حد اقل در طول سال یکبار باید دام ها علیه انگل های خارجی و کنه حمام و یا سمپاشی شوند.

 رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر با اشاره به شیوع دو بیماری دامی در سطح دام های این شهرستان طی چند ماه اخیر گفت: امسال دام های شهرستان ما مورد هجوم دو بیماری تب برفکی و تب سه روزه گاوی واقع شدند.

  وی افزود: تب سه روزه دامی، یک نوع بیماری غیر مشترک است که از طریق بندپایان به حیوان منتقل می شود و موجب زمین گیری و بی اشتهایی در دام می شود که قابل کنترل و درمان است و تلفات آن در بین دامها حدود ۲ درصد است.

وی در ادامه این گفتگو ضمن تأکید به دامداران عزیز در مناطق مختلف این شهرستان گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل پائیز و احتمال شیوع مجدد بیماری تب برفکی، آمادگی لازم جهت توزیع واکسن از سوی این شبکه در بین دامداران وجود دارد.

 رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات شبکه دامپزشکی در سطح مناطق مختلف رضوانشهر و پره سر یادآور شد: از ابتدای سالجاری تا کنون حدود ۶۰۰ مورد بازرسی از مراکز عرضه فراورده های دامی بعمل آمده  که یکصد مورد آن از مراکز کشتار و عرضه فراورده های دامی در سطح ییلاقات بوده و ۶ مورد پرونده به دادسرا و ۴ مورد هم به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

 سالانه در شهرستان رضوانشهر یکهزار و ۶۰۰ تن گوشت سفید، یکهزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، سه هزار تن شیر و ۳۲۷ تن عسل تولید می شود.

 شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت  در ۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است و ۸۰۰ دامدار با ۷۳ هزار رأس دام سبک و ۹ هزار رأس دام سنگین، عضو تعاونی دامداران این شهرستان هستند و دامداران غیر عضو نیز ۲۰۰ نفر می باشند.

برچسب‌ها رضوانشهر دام و طيور گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رضوانشهر دام و طيور گیلان رضوانشهر دام و طيور گیلان اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۵۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۳۷۵ هزار راس دام روستایی و عشایری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ مهدی تنگستانی مکان با بیان اینکه فعالیت‌های دامپزشکی با هدف حفظ امنیت غذایی و سلامت جامعه است اظهار داشت: در همین زمینه با همکاری دستگاه هایی، چون بسیج مردمی سپاه در قالب اردو‌های جهادی واکسیناسیون و سم پاشی دام روستائیان و عشایر را رایگان انجام داده ایم و هزینه آن را دولت پرداخت می‌کند.

مهدی تنگستانی مکان با اشاره به اینکه پویایی و استمرار اشتغال در روستا‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است اضافه کرد: امسال سازمان دامپزشکی برای اشتغال در روستا‌ها مجوز خود را برداشته و آن را آزاد کرده و مردم در روستا‌ها برای فعالیت‌های دامپزشکی نیاز به مجوز از سازمان دامپزشکی نداشته و ارائه خدمات بهداشتی رایگان است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهرنظارت بر مزارع پرورش میگو را از دیگر وظایف دامپزشکی عنوان کرد و گفت:چندسالی است ردپای بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگو نیست، اما یک بیماری در مزارع با نام بیماری نکروز هاد پانکراس یا AHPND را داشتیم که با وجود آن ۲۴ هزار تن میگو از مزارع برداشت شد.

تنگستانی مکان اظهارداشت: امسال قبل شروع فصل برداشت تمرکز خود را روی بیماری لکه سفید و بیماری AHPND گذاشته ایم که با تعامل خوب بخش خصوصی و دولت مراکز تولید پست لارو و مراکز پرورش میگو را از این نظر بررسی و آزمایش کردیم و این روند تا برداشت محصول از مزارع ادامه دارد تا مخاطرات و بیماری‌ها را کاهش داده و محصول بهتر و بیشتری داشته باشیم.

وی همچنین در مورد عرضه آبزیان حرام گوشت گفت: صید ماهیانی، چون خساک، خرچنگ، یال اسبی، مارماهی ممنون نیست، زیرا بازار صادراتی دارد، اما عرضه این ماهیان در بازار مسلمین از نظر شرعی حرام است که نظارت بر بازار قبلا برعهده شیلات بوده وبه تازگی به سازمان دامپزشکی محول شده و این نظارت‌ها از ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ نیز انجام شده است.

تنگستانی مکان بیان کرد: مردم در صورت مشاهده عرضه ماهیان حرام گوشت می‌توانند با سامانه ۱۵۱۲ تماس بگیرند که معدوم سازی این آبزیان در همان محل انجام و نیاز به رعایت سلسله مراتب اداری ندارد.

دیگر خبرها

  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با ۱۲۶ هزار خدمت در آمل
  • عملیات آبرسانی به تنها روستای محروم از شبکه آب در باخرز خراسان رضوی آغاز شد
  • هشدار دامپزشکی تربت‌حیدریه به دامداران در خصوص مبارزه با انگل‌های خارجی
  • واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۳۷۵ هزار راس دام روستایی و عشایری
  • انجام بیش از ۵ هزار آزمایش تخصصی در آزمایشگاه‌های دامپزشکی شهرستان مشهد
  • واکسیناسیون ۱۰ هزارقطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در نائین