به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «علی غلامی» عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در برنامه «بدون توقف»  با اشاره به اینکه ما سال‌ها روی نوع حجاب ماندیم در حالیکه اصل حجاب مد نظر بود، گفت: ما در دهه ۷۰ بیشتر روی چادر تأکید کردیم در حالیکه چادر یکی از انواع حجاب است. روی حجاب واحد تأکید کردیم در حالیکه افراد در شهر‌ها و قوم‌های مختلف اصل حجاب را رعایت می‌کردند و پوشش‌شان هم تنوع و جذابیت داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که «مگر اسلام نگفته لا اکراه فی الدین، پس چرا حجاب انتخابی نیست» تصریح کرد: در اصل دین اکراه نیست، شما مختارید هر دینی را انتخاب کنید، ولی وقتی وارد اسلام شدید در انتخاب احکام اختیار ندارید، باید به همه احکام پایبند باشید. حالا سؤال می‌شود، پس در چه چیز اکراه نیست؟ در اینکه اصل دین را بپذیرید یا نپذیرید، قرآن می‌فرماید یک عده می‌گویند این را می‌خواهیم و این را نمی‌خواهیم، ما چنین چیزی نداریم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه «پس چرا اولش می‌گوید دین اکراه ندارد»، توضیح داد: دین اکراهی نیست، چون قابل اکراه نیست. اینکه شما معتقد به وحدانیت و قدرت و حکمت خدا نیستید من می‌توانم این‌ها را به زور به شما تحمیل کنم؟ احکام و آثار دین هم اکراهی نیست. بعضی از آن‌ها مثل نماز فردی است، اما یک احکامی هم فردی و هم اجتماعی است مثل حجاب که یک بُعد اعتقادی دارد و یک بُعد اجتماعی؛ که در بُعد اجتماعی آن من می‌توام با قانون جلوی شما را بگیرم ولو شما به آن اعتقاد نداشته باشید.

غلامی در خصوص اینکه «منظور از عرف چیست» یادآور شد: عرف دو معنا دارد. ما یک عرف داریم که می‌شود معنای تقنین و به این عرفی‌گرایی می گویند. عرفی‌گرایی به این معنا که شما در قانونگذاری جز توجه به عرف و خواست جامعه به هیچ چیز دیگری توجه نمی‌کنید. این همان چیزی است که در نظام‌های مدعی دموکراسی به آن می‌پردازند و مبنای قانون را عرف می‌دانند. نتیجه این می‌شود که در یک ایالت کسی که مرتکب قتل شود اعدامش می‌کنند و در یک ایالت فقط زندان دارد. اینکه مبنای قانون، عرفی شدن باشد در مقابل اسلامی شدن قوانین قرار می‌گیرد، چون مبنای قانون ما وحی است.

وی درباره اینکه آیا در قانونگذاری اسلام، عرف جایگاهی دارد، عنوان کرد: در اینکه قوانین قرار است بر اساس آموزه‌های اسلامی باشد، عرف در عرض شرع قرار نمی‌گیرد، اما یک وقت دین دستوری به شما می‌دهد که شما در آن دستور باید ملاحظات عرفی را رعایت کنید، مثلا هدایت دیگران، گاهی انتخاب رفتار شرعی به عرف داده می‌شود، اینکه برای تعیین مصادیق خود شرع به شما می‌گوید برو سراغ عرف، مثل اینکه وسیله بازی در میان مردم آمده آیا قماربازی است یا نه؟ اینجا می‌توان از عرف کمک گرفت، اما در حوزه‌هایی که دین قانونگذاری کرده تا اجازه ندهد که به سراغ عرف بروید، نمی‌توانید.

این حقوقدان در ادامه تصریح کرد: در موضوع حجاب وقتی شرع حد تعیین کرده آیا عرف می‌تواند آن  را جابه‌جا کند؟ خیر، اما اینکه عرف جمع شوند بگویند چهار تار مو این قدر حساسیت ندارد، سؤال می‌کنم فرق چهار دانه مو با پنج تا چیست؟ یعنی اگر باب عرف را باز کردی دیگر نمی‌توانی خط بگذاری. حالا عرف چه کسانی هستند؟ یک عده هستند به اسم دین خیلی وحشتناک سخت می‌گیرند، اصولا همه چیز برای آن‌ها حرام است، دوم یک عده در مقابل آن‌ها هستند که هر چه بگوئید می‌گویند حلال است، عرف معقول متدینین جامعه، آدم‌هایی هستند که اهل افراط و تفریط نیستند، آدم‌های عاقلی که دستورات و چارچوب دین را مورد توجه قرار می‌دهند، برای مراجعه به عرف پنج نفر از آن‌ها را پیدا کرده از آن‌ها سؤال می‌کنیم، جایی می‌توانیم سراغ عرف برویم که شرع برای احراز مصداق یک حکم اجازه داده، غیر از این‌ها برویم سراغ عرف نظام اسلامی ما از اسلام به سمت سکولار رفته است.

وی با اشاره به اینکه اتفاق بدی که بعد از انقلاب افتاد این بود که اصل حجاب جای خودش را به نوع حجاب داد، اظهار کرد: ما باید می‌رفتیم سراغ اصل پوشش از حیا می‌رسیدیم به عفاف و حجاب، حیا و عفاف که هیچ اصل حجاب هم مد نظر قرار نگرفت، رفتیم سراغ نوع حجاب که اگر این حجاب را نداشته باشی پاسدار خون شهدا نبودی، این فضای پر رنگ نوع حجاب یک توهمی برای سیاستگذاران ایجاد کرد که همه چی آرومه، ما چقدر خوشبختیم، جنگ تمام شد نگاه سیاسی ما شد نگاه سازندگی در نگاه سازندگی مصرف‌گرایی اوج گرفت آن جو از بین رفت و و آن حجابی که آن قدر روی آن سرمایه‌گذاری کرده بودیم شد حجاب غالب و میانی و دیگر دیدیم حجاب دارد جایگاه خودش را از دست می‌دهد، اینجا اشتباه کردیم رفتیم سراغ نوع حجاب، در دهه ۷۰ بیشتر روی چادر تأکید کردیم در حالیکه اصلا موضوع چادر نیست، چادر یکی از انواع حجاب است، این اتفاق تا امروز هم ادامه دارد، روی حجاب واحد تأکید کردیم در حالیکه افراد در شهر‌ها و قوم‌های متفاوت اصل حجاب را رعایت می‌کردند حجاب‌شان هم تنوع و جذابیت داشت، ما سال‌ها روی نوع حجاب ماندیم در حالیکه اصل حجاب مد نظر بود.

این پژوهشگر اندیشه اسلامی در پایان در خصوص اینکه آیا انقلاب توانست به حجاب کمک کند، گفت: بله جمهوری اسلامی در ابتدا زمینه را برای حرکت به سمت حجاب آماده کرد، اما در ادامه این سؤال شد که حالا آورده‌ات چیست، مطهری‌ات کو؟ جمهوری اسلامی به نقطه مطلوب پوشش نرسیده، اما این ربطی به عرف جامعه ندارد، اگر قاطبه جامعه هم معتقد باشند پوشش دیگری باید باشد، تا شرع اجازه ندهد ما حق نداریم عرف را ضمیمه آن کنیم، اما سؤال این است که آیا همین قاطبه جامعه مبانی و تببین حجاب از نگاه دین را شنیدند.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بدون توقف شبکه سه حجاب و عفاف اصل حجاب نوع حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاٌ کد ۲۹۳۲۵۶۶۲ را به همراه موضوع به آدرس ایمیل [KHABARBAN] ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

فرمانده سپاه: مردم سختی‌ها را تحمل می‌کنند/ ۳۰ میلیون گرسنه در آمریکا توسط خیریه تغذیه می‌شوند/ فکر کنید هیچ کشوری جز ایران در جهان حضور ندارد!

نماینده مجلس: تا ۲ میلیون تومان شیرینی است، ۵۰۰ میلیون تومان، رشوه!

انتقاد نوری المالکی از کیهان و شریعتمداری؛ موضع خود را اصلاح کنید!

نامه سرگشاده زیباکلام به خاتمی

ارتقای ۱۴ سایت همراه اول شهری و جاده‌ای در خوزستان

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی حوزه و دین را در بطن جامعه قرار داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان، آیت‌الله علیرضا اعرافی در گردهمایی طلاب و روحانیون شهرستان زاهدان ضمن گرامیداشت ایام ماه صفر در سخنانی به تبیین دستاوردهای عظیم حوزه در عرصه‌های گوناگون و لزوم تلاش بیشتر برای رشد کمی و کیفی حوزه‌های علمیه به ویژه در شهرستان‌ها پرداخت.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ابتدا با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه والضحی گفت: شخصیت انسان از اضلاع مختلفی همانند معرفت و شناخت، گرایش و عواطف و اراده و انتخاب‌گری شکل گرفته و این انسان در کنار همه این اضلاع از کرامت و خلافت الهی نیز برخوردار است.

وی افزود: یکی از این اضلاع مهم، کشش‌ها، گرایش‌ها و عواطف آدمیست چرا که انسان با همین عواطف و گرایشات انسان می‌شود و اگرچه عقل و اراده در رتبه نخست قرار دارند اما عواطف انسانی نیز نقش مهمی دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: هنر ما شما که به حوزه آمده‌ایم این است که این گرایش‌ها و کشش‌های درونی را به اهداف والایی که برای آن به حوزه آمده‌ایم معطوف کنیم.

امام جمعه قم گفت: اساس تهذیب و تربیت نفس این است که انسان این عواطف و گرایش‌های درونی خود را مدیریت کند و تنها در راه خدای متعال قرار دهد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اهمیت سوگ و غم مقدس اظهار داشت: غم و شادی را می‌توان به نوعی نشانه شخصیت هر انسان دانست که برای چه موضوعی غمگین یا شاد می‌شود؛ اگر کسی غم و اندوهش تابعی از دنیا و مسائل مادی باشد به همان اندازه آن غم بی‌ارزش است اما اگر کسی غم و حزنش برای اهداف والای انسانی و الهی باشد آن غم ارزشمند است.

وی افزود: غم نبی مکرم اسلام (ص) به خاطر فقر و نداری نبوده است بلکه وقتی برای مدت کوتاهی وحی قطع می‌شود آن حضرت اندوهگین می‌شود که خدای متعال در سوره مبارکه ضحی به آن حضرت دلداری می‌دهد و این غم، غم مقدس و با ارزش است.

مدیر حوزه‌های علمیه در قسمت دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاریخ روحانیت تاریخ رنج بی‌پایان است، گفت: این از افتخارات حوزه و روحانیت بوده که همواره حوزه و روحانیت در راه هدایت و رشد علمی و معنوی مردم همه سختی‌ها را به جان خریده‌اند و حتی در این راه نیز به شهادت رسیده‌اند. امروز نیز در حوزه جای رنج و سختی و تحمل‌های بزرگ برای رسیدن به آرمان‌های بزرگ است.

آیت‌الله اعرافی در ادامه به بیان چندین خاطره از سیره علمی و معنوی شهید صدر و خواهرشان شهیده بنت‌الهدی پرداخت و تاکید کرد: کتاب «اقتصادنا» و «فلسفتنا» شهید صدر مقابل همه تفکرات لیبرالیستی و مارکسیستی ایستاد و اندیشه ناب اسلامی را به همگان عرضه کرد که در همه عالم اثرگذاشت.

وی ادامه داد: آیت‌الله بزرگ همه ما شهید صدر است و آمدن ما به حوزه‌های علمیه باید این مسیر نورانی را برای ما بازکند و اگر به حوزه آمده‌ایم اما مجاهدت و تلاشی در راه خدا نکرده‌ایم ضرر کرده‌ایم و جای ما حوزه نیست چرا که هرچه می‌آموزیم اما بکار نمی‌بندیم همه وزر و وبال خواهد بود.

امام جمعه قم با اشاره به جایگاه خوب و مهم حوزه استان سیستان و بلوچستان خطاب به طلاب و فضلای حوزه این استان خاطرنشان کرد: اولین وظیفه شما در این استان با اهمیت علم‌آموزی و عمق‌بخشی به آموخته‌های علمی و معرفتی است؛ روحانی امروزه باید علم و دانش خوبی داشته باشد تا بتواند جوابگوی همه نیازها باشد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به رشد کمی حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب اسلامی گفت: روحانیت و حوزه‌های علمیه رشد کمی پیدا کرده اما متناسب با رشد علمی کشور و متناسب با گسترش فضای مجازی هنوز هم در کمیت و کیفیت کمبود داریم و متناسب با رشد کیفی جامعه عالمان بزرگ کم داریم.

وی افزود: حجم سوالات و پرسش‌هایی که نسل جوان امروز دارد چند صد برابر نسل قدیم است و حوزه استان سیستان و بلوچستان باید در این جغرافیا باید ده‌ها مجتهد مسلم، ده‌ها مفسر و متکلم و عالم فاضل داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: طلاب و فضلای حوزه استان سیستان و بلوچستان باید کمر همت بسته و این قله‌های بلند را فتح کنند و ارکان علمی و معنوی در روستاها و شهرستان‌های مختلف این استان وجود داشته باشند و این کار شدنی است.

وی با اشاره به جایگاه و نقش مهم انقلاب اسلامی در معادلات مهم منطقه و جهان گفت: انقلاب اسلامی ایران حوزه و دین را در متن جامعه قرار داد اما متناسب با آن ما رشد علمی نداشته‌ایم و واقعاً جای کار فراوان است.

آیت‌الله اعرافی همچنین رشد کیفی حوزه‌های اهل سنت را خواستار شد و گفت: روحانیت اهل سنت نیز باید پاسخگوی نیازهای روز باشد و در این جهت رشد کیفی داشته باشد.

وی خطاب به مئسولین حوزه استان سیستان و بلوچستان گفت: باید این استان با مشارکت نهادهای حوزه و شورا از یک برنامه پنج ساله و اسناد بلندمدت ۲۰ ساله برخوردار باشد و از همه ظرفیت‌ها و امکانات در جهت رشد کمّی و کیفی حوزه استان استفاده کنند.

آیت‌الله مصطفی محامی نیز اظهار داشت: ما باید بهترین خدمت را با خالصانه‌ترین نیت یعنی نیت مجاهدت در راه خدا در حوزه‌های علمیه انجام دهیم. ما در حوزه‌های علمیه از بهترین کار، ابزار، سرمایه، هدف و صاحب کار برخوردار هستیم.

امام جمعه زاهدان افزود: تعلیم، تربیت، تحصیل و تهذیب جز بهترین کارها؛ آیات قرانی و احادیث نورانی جز بهترین ابزارها؛ جان و دل‌های مردم جز بهترین سرمایه‌ها؛ درک صحیح معارف اسلام ناب محمدی (ص) و نشر آنها، جز بهترین اهداف و حضرت ولیعصر (عج) بهترین صاحب کار در حوزه‌های علمیه است.

آیت‌الله محامی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری حداکثری جامعه حوزوی از توان خویش، ادامه داد: ما باید بهترین خدمت را با خالصانه‌ترین نیت یعنی نیت مجاهدت در راه خدا در حوزه‌های علمیه انجام دهیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه همیشه جبهه حق در تقابل با جبهه باطل از لحاظ امکانات و نفرات رنج می‌برده است، عنوان داشت: از بهترین امکانات و مهارت‌ها برای رسیدن به اهداف استفاده کنیم و حداکثر بهره‌وری از امکانات را داشته باشیم و بدانیم که با نیت خالص و همت و اراده‌ای که همراه با لطف الهی است، خداوند یاری می‌کند و به کارها برکت می‌دهد و کمبود امکانات و نفرات جبران می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی سیستان‌وبلوچستان بیان داشت: اگر ما از همه توان و سرمایه خود در این مسیر استفاده کنیم امکان ندارد که خداوند دستگیری نکند پس مهم است تا نیت‌های ما پاک و خالص شود و تمام زندگی‌مان، وقف خدمت و سربازی برای این مسیر روشن و نورانی باشد.

کد خبر 5037993

دیگر خبرها

  • حاجیلو: ترامپ در اصل میوه دولت اوباما را می‌چیند
  • جایگزینی شرکت‌های زیان‌ده در لیست سهام عدالت!
  • جای خالی نظارت بر موسسات کنکوری/ ارائه پیشنهاد مالی موسسه کنکوری به دانش آموز برای تبلیغ
  • فیروز کریمی: محمدرضا گلزار فوتبالیست خوبی بود، نمیدونم چی شد رفت سراغ دنیای هنر! (فیلم)
  • سازمان خصوصی سازی علت خروج ۶۰۴ شرکت از لیست واگذری‌ها را اعلام کند/ جایگزینی شرکت‌های زیان‌ده در لیست سهام عدالت
  • مجلس می‌تواند بسیاری از مشکلات بخش خصوصی را حل کند
  • دردسر جدیدی که به سراغ استقلال آمده
  • آخوندی ، قانون اساسی و قوانین مربوط به مسکن را زیرپا گذاشت
  • سازمان خصوصی سازی علت خروج ۶۰۴ شرکت از لیست واگذری‌ها را اعلام کند
  • ایرادات به جای شورای نگهبان به لایحه تجارت/ماموریت مهم مجلس جدید
  • نماینده ولی فقیه در کردستان: مدارا با مردم در شرایط کنونی اصل اساسی مدیریت است
  • چرا مصوبه «تمدید اجاره نامه» باید به قانون تبدیل شود؟
  • چرا مصوبه «تمدید اجاره نامه» باید تبدیل به قانون شود؟
  • پیامک‌های اشتباهی حجاب | واکنش پلیس پایتخت درباره اعتراض‌ها به پیامک‌های بدحجابی در خودروها
  • توپخانه رقیب به کار افتاد / اصلاح قانون انتخابات بهانه است، اصل مجلس نشانه است
  • محمد هاشمی: هاشمی با اصل تسخیر سفارت آمریکا مخالف بود
  • آیت‌الله هاشمی با اصل تسخیر سفارت آمریکا مخالف بود | واکنش امام به شایعه دخالت احمدآقا در امور دفتر | اختلاف توکلی و عسگراولادی با موسوی
  • آیت‌الله هاشمی با اصل تسخیرسفارت آمریکا مخالف بود | واکنش امام به شایعه دخالت احمدآقا درامور دفتر | روایت اختلاف توکلی و عسگراولادی با موسوی
  • توضیحات جدید درباره پیامک‌های کشف حجاب