Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-29@12:13:49 GMT

چگونه با کودکان درباره کرونا صحبت کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۶۳۳۵

چگونه با کودکان درباره کرونا صحبت کنیم؟

در صورتی‌که کودکان و نوجوانان در شرایط کرونایی پیش از حضور در مدارس به درستی نسبت به رعایت اصول بهداشتی توجیه شوند تا حد زیادی نگرانی والدین از بابت ابتلای فرزندانشان به ویروس کووید-19 کاسته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با آغاز بازگشایی مدارس در شرایط شیوع کرونایی در کشور و تمایل برخی از خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه، آنها را از بابت عدم رعایت اصول بهداشتی از سوی فرزندانشان نگران کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رعایت اصول بهداشتی توسط کودکان و نوجوانان در مدارس در کنار اقدامات پیشگیرانه آموزش و پرورش می‌تواند نگرانی‌ها را از بابت احتمال گسترش زنجیره کرونا بکاهد.

برای رعایت نکات بهداشتی از سوی بچه‌ها، آنها باید با اهمیت موضوع آشنا شوند که در این میان نوع صحبت و توجیه کودک از اهمیت زیادی برخوردار است که برخی از نکات مهم در این خصوص بدین شرح است:

اطلاعات واقعی و موثق را متناسب با سن کودکان ارائه شود: اطلاعات درست و غلط را برای کودکان مرزبندی و مدیریت شود. برای نوجوانان حقایق بیشتر مطرح شود و برای کودکان نکات بهداشتی یادآوری شود.

ترس و اضطراب به کودک منتقل نشود: جلوی کودکان درباره ویروس کرونا صحبت نشود چون حس اضطراب از والدین به کودکان منتقل می‌شود. هدف از صحبت با کودکان ایجاد حس اعتماد و آرامش درونی است.

کودکان را ترغیب کنید احساساتشان را بیان کنند: سعی نکنید مدام به کودکتان بگویید «نگران نباش» و «چیزی نیست»؛ در عوض اجازه بدهید و از او بخواهید احساساتش را بیان کند و او را درک کنید.

توجه کودک به اخبار مربوط به کرونا را کاهش دهید: اجازه ندهید کودکان در معرض اخبار مربوط به کرونا قرار بگیرد. جلوی کودکان درباره اخبار، آمار، تلفات و مرگ و میر کرونا صحبت نکنید و اجازه ندهید این داده‌ها ذهن کودک را از فعالیت‌های جدابش منحرف کند.

توصیه‌های بهداشتی را مختص به مسأله کرونا نکنید: توصیه‌های بهداشتی را با روش‌های متنوع به کودکان یادآوری کنید و آن را معطوف به شرایط کنونی نکنید.

انتهای پیام/4105

منبع: آنا

کلیدواژه: کرونا کووید 19 زندگی با کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۶۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصه گویی، دریچه‌ای به سوی دنیای خلاقیت / ضرورت بازآفرینی متون کهن به زبان امروزی

نویسنده و قصه‌گوی برجسته ایرانی حوزه کودک و نوجوان گفت: قصه دریچه‌ای به سوی دنیای خلاقیت است، همچنین بازآفرینی متون کهن برای نسل امروز و به زبان و پیام امروزی امری ضروری است.

فرهاد حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: قصه دریچه‌ای به سوی دنیای خیال و خلاقیت است و نقشی اساسی در رشد و تربیت کودک ایفا می‌کند، چرا که قصه‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا با مفاهیم مختلف آشنا شوند، ارزش‌های انسانی را درک کنند و مهارت‌های زندگی را بیاموزند.

وی ادامه داد: قصه ابزاری قدرتمند برای تربیت کودکان است؛ قصه‌ها با به تصویر کشیدن دنیاهای جدید و شخصیت‌های مختلف، به کودکان کمک می‌کنند تا قوه تخیل و خلاقیت خود را پرورش دهند و با استفاده از کلمات و عبارات متنوع در قصه‌ها، دایره لغات کودکان افزایش می‌یابد.

این نویسنده و قصه‌گوی برجسته حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد: کودکان از طریق قصه می‌توانند احساسات خود و دیگران را درک کرده و برای زندگی در جامعه آماده شوند، از این رو قصه در مدیریت احساسات کودکان نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.

وی گفت: ایجاد الگوهای رفتاری مناسب برای کودکان و انتخاب درست و غلط در پرتوی قصه‌ها حاصل می‌شود، به همین خاطر قصه‌گویی باید به صورت جذاب و خلاقانه صورت گیرد تا کودکان از آن لذت ببرند و به آن علاقه‌مند شوند.

حسن‌زاده افزود: دغدغه اولیه نویسندگان همیشه باید تألیف و خلق یک اثر خلاقانه باشد، اما نباید از بازآفرینی متون کهن هم غافل شد؛ ضرورت دارد متون کهن برای نسل امروز و به زبان و پیام امروزی بازآفرینی شود، چرا که ما دچار یک گسست فرهنگی شده‌ایم و اگر این گسست ترمیم نشود، باید شکست فرهنگی را تجربه کرد، ما ریشه‌هایی داریم که اگر آن را از یاد ببریم، خواسته یا ناخواسته درخت تنومند فرهنگی خشکیده می‌شود، بنابراین بازآفرینی و بازنویسی ضرورت دارد و سبب می‌شود بچه‌ها را با قصه‌ها، افسانه‌ها و مثل‌ها آشنا کنیم و این کار بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه قصه‌های پندآموز، قصه‌های تصویری و قصه‌های منظوم نمونه‌هایی از قصه‌های جذاب و آموزنده برای کودکان است، اظهار کرد: ضمن اینکه فناوری جهان امروز آن قدر قدرتمند است که همه چیز را می‌پوشاند و بر همه چیز مسلط می‌شود، در این شرایط اصالت‌ها ناپیدا می‌شود و این مسئله خیلی مهم است که به بچه‌ها بگوییم ما در گذشته چه داشته‌ایم.

کد خبر 735565

دیگر خبرها

  • سو استفاده از کودک ۱۳ ساله برای فروش و جابه‌جایی مواد مخدر
  • ۱۰۰۰ کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گرد هم می‌آیند
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • هزار کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گردهم می‌آیند
  • قصه گویی، دریچه‌ای به سوی دنیای خلاقیت / ضرورت بازآفرینی متون کهن به زبان امروزی
  • ۱۷ هزار کودک در غزه والدین خود را از دست داده‌اند
  • چگونه با کودکان درباره بیماری صعب‌العلاج والدین صحبت کنیم؟
  • چگونه با کودکان در باره بیماری صعب‌العلاج والدین صحبت کنیم؟
  • بازی؛ نیازی بنیادین در دوران کودکی
  • بهترین زمان آموزش زبان دوم برای کودکان چه سنی است؟