Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-18@01:37:20 GMT

حداقل هزینه ماهیانه سفره خانوار

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۶۹۷۶

خبرگزاری میزان-با افزایش هزینه سفره خانوار‌ها در کنار سایر هزینه‌های معیشتی بسیاری از افراد مجبور به حذف بعضی از گروه‌های غذایی در سفره خود شده اند با این حال حداقل هزینه ماهیانه هر خانوار ۲ میلیون تومان است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه جام جم نوشت: وضعیت زندگی شهروندان به‌خصوص تامین ابتدایی‌ترین نیاز‌های آن‌ها از جمله خوراک، پوشاک و مسکن افراد، شاید مهم‌ترین نیاز شهروندان برای ادامه حیات و زندگی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان مواد خوراکی با داشتن سهمی حدود ۴۰ درصد در سبد هزینه خانوار در کنار هزینه‌های مربوط به مسکن بخش قابل‌توجهی از درآمد خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. در یک‌سال اخیر و با توجه به افزایش همزمان هزینه تامین مواد خوراکی در کنار افزایش هزینه‌های تامین مسکن، فشار بسیار شدیدی به اقشار کم‌درآمد جامعه وارد شده است؛ فشاری که تقریبا سبک و نحوه زندگی این شهروندان را دستخوش تغییرات اساسی کرده است؛ تغییراتی که از تغییر محل زندگی آن‌ها تا نوع رژیم غذایی و تغذیه آن‌ها گسترش یافته است. حداقل مزد یک کارگر در سال ۹۹ در حالی چیزی حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که درآمد این قشر طی یک‌سال ثابت بوده، اما قیمت برخی از مواد خوراکی فقط طی شش ماه اول سال‌جاری بار‌ها دستخوش تغییر شده است؛ تغییراتی که باعث شده بخش قابل‌توجهی از افراد دارای درآمد ثابت، برخی از اقلام خوراکی را از سبد مصرفی خود حذف کنند.

با توجه به جمعیت بالای حداقل‌بگیران در جامعه که بخش قابل‌توجهی از آن را جامعه کارگری و مستمری‌بگیران تشکیل می‌دهند، بدون شک وضعیت معاش این قشر باید یکی از دغدغه‌های مهم دولتمردان باشد. جامعه کارگری و مستمری‌بگیران با لحاظ کردن بعد خانوار چیزی حدود دو‌سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. اگر قرار باشد وضعیت معیشتی این قشر را با نرخ تورم بسنجیم، باید به آخرین نرخ تورم اشاره کنیم.

سبد معیشت به بیش از ۵ میلیون تومان رسیده است

افزایش هزینه‌های زندگی به‌خصوص هزینه‌های مربوط به تامین مسکن و اقلام خوراکی در یک‌سال اخیر در حالی به‌شدت افزایش یافته که اگر کارگران تمام آیتم‌های مزدی خود را به‌صورت کامل دریافت کنند ماهانه درآمدی حدود سه میلیون تومان خواهند داشت. این در حالی است که این مبلغ (ماهانه سه میلیون تومان) در شرایطی که سبد معیشت خانوار چیزی حدود پنج میلیون تومان تخمین زده می‌شود در‌نهایت تامین‌کننده فقط ۵۰ درصد از هزینه‌های زندگی یک خانوار چهار نفره است. در واقع هر خانوار چهار نفره برای تامین حداقل‌های یک زندگی، نیازمند درآمدی حدود شش میلیون تومان در ماه هستند.

این در حالی است که برخی از شهروندان نه تنها شغل ثابت و مشخصی نداشته و از همین حداقل حقوق نیز محروم هستند بلکه برخی از افراد به‌رغم شاغل بودن در بازار‌های غیر‌رسمی درآمدی به‌مراتب کمتر از حداقل حقوق مورد تایید وزارت کار دارند.

افزایش قیمت مواد خوراکی و حذف از سبد خانوار

در شرایطی که نقدینگی کشور به بیش از ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و مجموع تورم طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ چیزی بیش از ۷۰ درصد بوده است، شاید بتوان گفت موضوع گرانی کالا و خدمات و گلایه مردم از افزایش قیمت‌ها در تمام بخش‌ها و حوزه‌ها از لوازم خانگی تا مواد غذایی و کالا‌های دیجیتال از هزینه‌های حمل و نقل تا درمان و آموزش و... به بخش جدا‌نشدنی در بحث‌ها و گپ‌های خانوادگی و دوستانه تبدیل شده است. در این میان مهم‌ترین بخشی که مردم هر‌روز با آن سر و کار دارند کالا‌های اساسی است. اخیرا صنایع غذایی ایران پژوهشی انجام داده که نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال ۹۹ بسیاری از خانوار‌ها مصرف پروتیین حیوانی- گوشت قرمز و گوشت سفید- تخم‌مرغ و لبنیات را به‌طور کامل قطع کرده‌اند. این نظر‌سنجی به‌صورت تصادفی از ۲۲ هزار خانوار شهری و روستایی انجام شده است. این مرکز تحقیقاتی چندی پیش گزارش داده بود مصرف لبنیات از جمله شیر در خانواده‌های ایرانی چیزی حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.


ساده‌های گران‌قیمت

شاید اگر به زمان‌های نه‌چندان دور برگردیم وعده صبحانه یکی از ارزان‌ترین وعده‌های غذایی محسوب می‌شد. حتی وعده‌های ناهار و شام هم فشار زیادی روی دوش خانوار‌ها نمی‌گذاشت. اما اکنون صبحانه یکی از گران‌ترین وعده‌های غذایی به حساب می‌آید. یک بطری شیر اکنون بین ۵۶۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان قیمت دارد. هر بطری نیز برای مصرف چهار نفر کفایت می‌کند که اگر رقم مصرف‌کننده بر تعداد چهار تقسیم شود باید به ازای هر نفر ۱۴۰۰ تومان پرداخت شود. از دیگر اقلام لبنی که خانوار‌های ایرانی در وعده صبحانه مصرف می‌کنند پنیر است. کمترین قیمتی که برای این کالا در سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود ۱۱ هزار تومان است. پنیر‌های ۴۰۰ گرمی برای خانوار‌های چهارنفره مصرف یک‌روزه دارد. این در حالی است که اگر مصرف ۱۰۰ گرم پنیر را برای هر وعده صبحانه برای هر نفر در نظر بگیریم با توجه به قیمت ۱۱ هزار تومانی پنیر ۴۰۰ گرمی، هزینه پنیر هر فرد برای صبحانه روزانه ۲۷۵۰ تومان خواهد شد. کره اخیرا با افزایش گرانی زیادی مواجه بوده به‌طوری‌که قیمت هر بسته کره ۱۰۰ گرمی از حدود ۴۰۰۰ تومان به ۸۰۰۰ تومان افزایش یافته است. اگر هر نفر روزانه ۲۵ گرم کره مصرف کند قیمت کره مصرفی برای هر فرد ۲۰۰۰ تومان خواهد بود. چای هم یکی از اقلام حذف‌نشدنی در صبحانه ما ایرانی‌هاست. درحال‌حاضر قیمت یک بسته چای خارجی نیم‌کیلویی ۶۵ هزار تومان است که با این حساب باید هر روز برای یک نفر ۷۵۰ تومان کنار گذاشت.

قیمت نان در یک‌سال اخیر تغییر چندانی نداشته است. براساس آخرین مصوبات ستاد تنظیم بازار درخصوص نان، قیمت نان‌بربری یارانه‌ای هزار تومان، سنگک یارانه‌ای ۱۲۰۰ تومان، تافتون یارانه‌ای ۵۵۰ تومان و لواش یارانه‌ای ۳۰۰ تومان است. قیمت همین نان‌ها در نانوایی‌های آزادپز به‌ترتیب ۱۵۰۰، ۱۸۰۰، ۸۵۰ و ۴۵۰ تومان تعیین شده‌است. اما در بیشتر نانوایی‌های سطح شهر بربری با قیمت بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، سنگک بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، تافتون ۹۰۰ تومان و لواش ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. درواقع یک صبحانه ساده تحت عنوان نان و کره قیمتی حدود ۲۶ هزار تومان خواهد داشت.

 

عدس‌پلوی ساده چند؟

اگر یک خانواده چهارنفره بخواهد در وعده ناهار عدس‌پلو بخورد، باید حداقل ۱۵۰ گرم عدس را خیس و آماده پخت کنند. قیمت عدس ۹۰۰ گرمی درحال‌حاضر چیزی حدود ۳۰ هزار تومان است. قیمت عدس مورد نیاز برای ناهار این خانواده حدود ۵۰۰۰ تومان خواهد بود. قیمت برنج خارجی در بازار نیز چیزی حدود ۲۲ هزار تومان است. برنج مورد نیاز برای ناهار یک خانواده چهارنفری چیزی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم است. یعنی مصرف یک وعده برنج خارجی برای این خانوار چیزی حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان آب می‌خورد. برنج و عدس مورد نیاز برای پخت این غذا بدون محاسبه هزینه روغن (قیمت یک بطری روغن ۸۰۰ گرمی ۸۶۰۰ تومان است که برای پخت غذا حداقل باید از ۵۰ گرم آن استفاده کرد) چیزی حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان خواهد شد. این در حالی است که این عدس‌پلو بدون کشمش و گوشت چرخ‌کرده باشد.


گرانی گوشت و جایگزین‌های آن

گوشت قرمز در سال گذشته با رشد قیمتی عجیبی مواجه شد. به طوری‌که قیمت شقه گوسفندی به طور متوسط به ۱۴۰ هزار تومان رسید. این در حالی بود که واردات گوشت گوسفندی و گرم در کنار نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شد. تخصیص ارزی که البته هرگز خودش را در قیمت نهایی گوشت نشان نداد، به نحوی که ستاد تنظیم بازار کشور تصمیم گرفت ارز ترجیحی واردات گوشت را حذف کند. در پاییز سال گذشته بود که قیمت گوشت به حدود ۹۵ هزار تومان کاهش یافت. از سال گذشته تاکنون قیمت گوشت تغییر چندانی نداشته، اما هزینه‌های دیگر آن‌قدر رشد داشته است که برخی خانوارها، گوشت را از سبد مصرفی خود کنار گذاشتند. وقتی گوشت گران شد، برخی خانوار‌ها اقلامی مانند تن ماهی و قارچ را جایگزین این کالا کردند.

قیمت شقه گوسفندی در حال حاضر حدود ۱۰۵ هزار تومان است، اما بسیاری از خانوار‌ها توان خرید آن را ندارند. وزن یک شقه گوسفندی بین ۱۰ تا ۱۵ کیلوست که خانوار‌ها باید رقمی حدود یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خرید آن بپردازند. اگر خانوار‌ها بخواهند گوشت را به صورت کیلویی دریافت کنند باید حداقل ۱۲۰ هزار تومان بپردازند. از این رو بسیاری از خانوار‌هایی که درآمد حداقلی داشته و اصطلاحا سرپرست خانوار حداقل بگیر است در دو سال اخیر عملا گوشت را از سفره خود حذف و درنهایت خوشبینی تن ماهی، قارچ و سویا را جایگزین مصرف گوشت کرده‌اند. این در حالی است که قیمت قارچ ۴۰۰ گرمی در طول یک‌سال گذشته از ۹۵۰۰ تومان به ۱۴۵۰۰ تومان افزایش یافته است. تن ماهی نیز که ابتدای سال گذشته به طور متوسط قیمتی حدود ۱۰ هزار تومان داشت در تابستان همان سال به حدود ۱۸ هزار تومان رسید.

 

هزینه یک شام ساده

سیب‌زمینی تخم‌مرغ، یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین غذا‌های ممکن است. حالا با پرواز قیمت تخم‌مرغ به هر شانه ۳۸ هزار تومان، هر عدد تخم‌مرغ در برخی از مغازه‌ها با قیمت ۱۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. اگر در وعده شام هر نفر دو عدد تخم‌مرغ مصرف کند یک خانواده چهار نفره برای تهیه تخم‌مرغ مورد نیاز خود باید چیزی حدود ۱۲ هزار تومان هزینه کند. قیمت هر کیلو سیب‌زمینی نیز ۴۵۰۰ تومان قیمت دارد. یعنی یک خانوار چهارنفره برای تهیه یک وعده شام ساده (سیب‌زمینی و تخم‌مرغ) بدون محاسبه هزینه نان باید چیزی حدود ۱۷ هزار تومان هزینه کنند.

بیشتر بخوانید: جدیدترین اخبار از واریز کمک هزینه معیشت برای معلولان

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

برچسب ها: سبد غذایی کارگر معیشت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سبد غذایی کارگر معیشت هزار تومان میلیون تومان مواد خوراکی تومان خواهد مورد نیاز یارانه ای چیزی حدود خانوار ها سال گذشته سال اخیر چهار نفر تخم مرغ یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۶۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذ هزینه از دانشجویان در سنین نامتعارف تحصیل

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نظام آموزش عالی مانند دیگر نهاد‌ها از منظر کارایی درونی و بیرونی قابل ارزیابی است. کارایی بیرونی به عملکرد نظام آموزش عالی در ارتباط با سایر نظام‌های اقتصادی، صنعتی و فرهنگی و ... جامعه می‌پردازد و کارایی درونی بر اساس میزان تحقق هدف‌های نظام آموزش عالی نسبت به منابع مصرف شده (هزینه ها) آن سنجیده می‌شود.

مباحثی همچون نرخ ماندگاری، تکرار واحد، افت تحصیلی، کیفیت و مهارت دانش آموختگان و ترک تحصیل در ارتباط با کارایی درونی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. بر همین اساس یکی از عواملی که بر کارایی آموزش عالی اثرگذار است، «سن تحصیل» است که تأثیرات قابل توجهی بر کارایی بیرونی آموزش عالی دارد.

بررسی این مهم هنگامی که از تأمین مالی دولتی آموزش عالی بحث می‌شود، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. چرا که دولت در قبال هزینه کرد در بخش آموزش عالی انتظار دارد محصول و خروجی با کیفیت معین در زمان استاندارد و مشخص حاصل شود و در مدت زمان مناسبی مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت دیگر مجموع فواید حاصل از محصول در طول زمان، حداقل با مجموع هزینه صرف شده برای دستیابی به آن برابر یا بیشتر باشد. در این باره متغیر سن به عنوان یک عامل مهم در بهره وری نیروی انسانی در هر سازمانی دارای اهمیت است.

* سن تحصیل و کارایی اعتبارات آموزش‌عالی

از این رو دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «ملاحظاتی در خصوص سن تحصیل و کارایی اعتبارات آموزش‌عالی؛ ضرورت توجه به اصل سی‌ام قانون اساسی» ابتدا به بررسی وضعیت نظام آموزش عالی از منظر تعداد دانشجویان در سنین نامتعارف (مقطع کارشناسی سی سال و بیشتر، کارشناسی ارشد چهل سال و بیشتر و دکتری تخصصی پنچاه سال و بیشتر) پرداخته و سپس هزینه تحمیل شده به دولت از ناحیه تحصیل این دسته از دانشجویان در زیرنظام‌های دولتی (به ویژه دوره‌های روزانه دانشگاه ها) مورد تحلیل و بررسی قرار داده است و پیشنهاد‌هایی همچون مجاز بودن هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی به تعیین میزان شهریه و دریافت آن از دانشجویان در سنین نامتعارف در قالب وام و همچنین مجاز بودن دولت به حمایت از این دسته از دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های کم متقاضی و مورد نیاز کشور ارائه کرده است.

کمتر از ۲ درصد دانشجویان در سنین نامتعارف در زیرنظام‌های دولتی آموزش‌عالی مشغول به تحصیل هستند

براساس یافته‌های این گزارش، کمتر از ۲ درصد دانشجویان در سنین نامتعارف در زیرنظام‌های دولتی آموزش‌عالی مشغول به تحصیل هستند. همچنین هزینه تحمیل شده به دولت از این ناحیه بر‌مبنای هزینه تمام شده تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی (به‌عنوان نمونه) در سال ۱۴۰۲ حدود پانصد میلیارد تومان است که در مقایسه با بودجه آموزش‌عالی بخش دولتی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲) رقم ناچیزی است (کمتر از ۱ درصد).

این گزارش توضیح می‌دهد که از لحاظ چشمگیر نبودن این هزینه، دریافت تمام و کمال شهریه به‌صورت نقدی ضرورت چندانی ندارد، اما از نظر توجه به کارایی اعتبارات آموزش‌عالی (درونی و بیرونی) تحصیل رایگان آنها نیز توجیه‌پذیر نیست. از‌این‌رو رایگان نبودن تحصیل این دانشجویان به‌شرط حمایت‌های مالی در قالب تخفیف شهریه به دانشجویان مستعد و ارائه وام شهریه به‌عنوان یک سیاست قابل طرح است. 

این گزارش ادامه می‌دهد که با بالاتر رفتن مقطع تحصیلی و هزینه‌های تحصیل، سهم دوره‌های روزانه از اشتغال به تحصیل دانشجویان در سنین نامتعارف نیز افزایش می‌یابد. از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ تعداد کل دانشجویان شاغل به تحصیل در سنین نامتعارف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی ۴۸۷۷۳۲ نفر بوده است که از این تعداد ۵۵۷۲۹ نفر در دوره‌های روزانه تحصیل‌کرده‌اند. 

* حدود سی هزار دانشجو در مقاطع مختلف در سنین نامتعارف

یافته‌های این گزارش حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۲ حدود سی هزار دانشجو در مقاطع مختلف در سنین نامتعارف در زیرنظام‌های دولتی آموزش‌عالی مشغول به تحصیل هستند. از مجموع این دانشجویان حدود ۲۱۰۰۰ نفر در مقطع کارشناسی هستند که از این تعداد ۱۵۱۱ نفر از آنها (۵/۵ درصد) در دوره روزانه مشغول به تحصیل هستند، از مجموع کل حدود ۸۴۰۰ نفر دانشجو در سنین نامتعارف در مقطع کارشناسی‌ارشد ۴۱۴۱ نفر از آنها (۴۹ درصد) در دوره‌های روزانه، همچنین از مجموع کل حدود ۲۷۰ نفر دانشجو که در مقطع دکتری تخصصی در سنین نامتعارف در حال تحصیل هستند ۱۸۷ نفر از آنها (۶۹ درصد) در دوره روزانه شاغل به تحصیل می‌باشند. به‌طور‌کلی می‌توان گفت از کل دانشجویان شاغل به تحصیل در سنین نامتعارف در دانشگاه‌های دولتی در سال ۱۴۰۲، حدود ۵۸۴۰ نفر در دوره‌های روزانه در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند. 

در ادامه این گزارش بیان می‌شود که روند اشتغال به تحصیل دانشجویان در سنین نامتعارف در مقاطع تحصیلی مختلف در ۱۰ سال گذشته (۱۴۰۲ – ۱۳۹۲) متفاوت بوده است، به‌طوری‌که تعداد این دسته از دانشجویان در مقطع کارشناسی روند ثابت داشته، اما در مقطع کارشناسی‌ارشد در همین بازه حدود چهار برابر و مقطع دکتری تخصصی دو برابر شده‌است. کل هزینه‌های تحمیل شده به دولت از محل تحصیل دانشجویان در سنین نامتعارف در دوره‌های روزانه مقاطع تحصیلی مختلف (۵۸۳۹ نفر) براساس هزینه تمام شده سرانه دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی (به‌عنوان نمونه) ۴۹۸ میلیارد تومان است که با کل اعتبارات دانشگاه بیرجند در سال ۱۴۰۲ (۵۲۸ میلیارد تومان) با بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو تقریباً برابری می‌کند.

بیشترین هزینه تحمیلی به دولت از محل تحصیل دانشجویان در سنین نامتعارف مربوط به دانشجویان دوره روزانه مقطع کارشناسی‌ارشد است که براساس هزینه تمام شده سرانه دانشجویی دانشگاه قم (به‌عنوان نمونه) حدود ۲۶۷ میلیارد تومان و بر‌مبنای هزینه تمام شده سرانه دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی حدود ۳۸۶ میلیارد تومان است

در این گزارش مطرح می‌شود که بیشترین هزینه تحمیلی به دولت از محل تحصیل دانشجویان در سنین نامتعارف مربوط به دانشجویان دوره روزانه مقطع کارشناسی‌ارشد است که براساس هزینه تمام شده سرانه دانشجویی دانشگاه قم (به‌عنوان نمونه) حدود ۲۶۷ میلیارد تومان و بر‌مبنای هزینه تمام شده سرانه دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی حدود ۳۸۶ میلیارد تومان است. به‌طور‌کلی بیش از ۷۷ درصد اعتبارات هزینه شده برای کل دانشجویان در سنین نامتعارف دوره‌های روزانه، مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد است. 

* سهم دانشجویان زن در سنین نامتعارف

این گزارش ادامه می‌دهد که سهم دانشجویان زن در سنین نامتعارف با بالا رفتن مقاطع تحصیلی کاهش یافته‌است. به‌طوری‌که در سال ۱۴۰۲ به‌ترتیب در مقطع کارشناسی ۵۹.۳ درصد، کارشناسی‌ارشد ۳۸.۹ درصد و دکتری تخصصی ۲۰.۳ درصد از دانشجویان در سنین نامتعارف را زنان تشکیل داده‌اند. 

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌دهد که هیئت‌امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی دولتی اجازه داشته‌باشند تا از دانشجویان در سنین نامتعارف تحصیل به‌جای تعهد به خدمت، هزینه تحصیل را در قالب وام شهریه بلند‌مدت دریافت کرده و هیئت‌امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی دولتی مجاز باشند که شهریه تحصیلی دانشجویان در سنین نامتعارف را با توجه به گروه، رشته و مقطع تحصیلی تعیین کنند. 

دیگر پیشنهاد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر این است که دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی دولتی مجاز باشند تا بر‌اساس استعداد و شایستگی‌های علمی‌، نسبت به تخفیف شهریه این دانشجویان اقدام کرده و در صورت اتخاذ تصمیمی درباره دانشجویان در سنین نامتعارف، وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری، و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرایط تحصیل و استفاده از خدمات رفاهی برای دانشجویان در سنین نامتعارف را از طریق دفترچه آزمون‌های سراسری اطلاع‌رسانی کنند. همچنین دولت مجاز باشد از دانشجویان در سنین نامتعارف دوره روزانه در رشته‌های کم‌متقاضی و مورد نیاز کشور – که توسط معاونت‌های آموزشی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری، و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص می‌شوند - حمایت کند. این حمایت‌ها بسته به میزان نیاز و اولویت رشته‌ها می‌تواند در طیفی از رایگان بودن تا اعطای تسهیلات با نرخ بازپرداخت مختلف باشد.

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سهم بالای خانوار از هزینه‌های سلامت، مانع تحقق سیاست‌گذاری‌ها
  • اخذ هزینه از دانشجویان در سنین نامتعارف تحصیل
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی
  • رهن کامل خانه در شهرک غرب تهران چند؟
  • کارگر ایرانی ارزان‌ترین نیروی کار منطقه است
  • قانون جدید گواهینامه رانندگی ۱۴۰۳ / سن گواهینامه کم شد؟
  • بازسازی منزل با حداقل هزینه؛ راهنمای جامع و کاربردی
  • قانون جدید گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۳
  • قانون جدید گواهینامه رانندگی ۱۴۰۳؛ سن گواهینامه کم شد؟
  • صفر تا صد تغییرات قانون جدید گواهینامه رانندگی ۱۴۰۳؛ از حذف سربازی تا کاهش سن گواهینامه