Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@06:46:14 GMT

یک نگاه به احیاء خانه‌های مشاهیر در تهران

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۷۳۴۳

یک نگاه به احیاء خانه‌های مشاهیر در تهران

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا آقایی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران همزمان با ۲۷ شهریور ماه روز شعر و ادب فارسی، در یادداشتی نوشت: از آنجا که یکی از نزدیک‌ترین سطوح مدیریتی جامعه به شهروندان خود، در سطح مدیریت شهری و شهرداری است، این نهاد طی سالیان دراز سعی کرده است چه از منظر ساختاری و کالبدی و چه از منظر محتوایی به خلق فضا یا محتوای فرهنگی و یا حفظ آثار گذشتگان عرصه فرهنگ مبادرت ورزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مسئولیت‌های فرهنگی شهرداری تهران نیز توجه به پاسداشت شعر و ادب پارسی در وجوه مختلف منظر شهری بوده است. تا جایی که با تاسیس شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در سال ۱۳۷۲ گام‌های موثری در این زمینه برداشته است. این شرکت بویژه در سال‌های اخیر ضمن ایجاد فضاهای فرهنگی، به مرمت و احیاء بسیاری از خانه‌های مشاهیر و تبدیل برخی از فضاهای ناخوشایند شهر به مکانی برای محافل ادبی، هنری و فرهنگی پرداخته است.

تبدیل زندان سیاه قصر به باغ ‌موزه قصر، موزه موسیقی، مرمت عمارت‌های تاریخی متعلق به مشاهیر علم و فرهنگ از جمله عمارت عین‌الدوله، باغ خسروشاهی، باغ امیرسلیمانی و یا احیاء خانه‌های مشاهیری همچون دکتر شریعتی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید تندگویان و خانه استاد عزت الله انتظامی تنها نمونه‌هایی از اقدامات موفق و موثر این شرکت در جهت پاسداشت فرهنگ و هنر و ادب این سرزمین بوده است.

خانه‌موزه‌های مهدی اخوان ثالث و سیمین دانشور و جلال آل احمد دو نماد بارز شهر برای پاسداشت شعر و ادب پارسی محسوب می‌شوند. شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در سال‌های اخیر و در راستای رسالت فرهنگی خود با مرمت و احیاء خانه‌ موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد این دو شخصیت مهم ادبیات معاصر فارسی و همچنین خانه ‌موزه مهدی اخوان ثالث بار دیگر گام مهمی در جهت ارج نهادن و اهمیت دادن به ادبیات غنی پارسی برداشت.

اکنون این خانه‌موزه‌ها نه تنها در قالب موزه، فضایی برای انتقال تجارب و الگو برای نسل جوان است بلکه در حال حاضر به فضایی محوری برای برگزاری محافل مهم ادبی در عرصه شعر و داستان و محلی برای تلاقی نسل شاعران و ادیبان جوان با نسل پیشکسوت این عرصه است.

امید است تا در سایه توجه و تعامل مدیران کشور شاهد تکرار چنین اقدامات موثر فرهنگی در سراسر شهرهای سرزمین‌مان ایران از جمله تهران باشیم. چرا که این دست از اقدامات ضمن تقویت پایه‌های فرهنگی شهر، هویت فرهنگی و ادبی مردم جامعه را نیز حفظ و تقویت می‌کند.

کد خبر 550040 برچسب‌ها تاریخ - بافت تاریخی شهرداری تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تاریخ بافت تاریخی شهرداری تهران شهرداری تهران فضاهای فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۷۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، علی قاسم‌زاده در نشست صمیمانه اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و جمعی از هنرمندان برگزار شد، از بازگشایی کارخانه ریسباف همزمان با هفته فرهنگی اصفهان (در اردیبهشت ماه) خبر داد و اظهار داشت: تلاش می‌کنیم که با همکاری استانداری و اداره ارشاد، این مجموعه به میراث فرهنگی شهر و بزرگ‌ترین موزه شهر و حتی کشور تبدیل شود.

وی با اعلام اینکه مجموعه ریسباف در هفته جاری به شهرداری تحویل داده می‌شود، افزود: مرمت این مجموعه فوری آغاز می‌شود تا نسبت به تحقق یکی از رویاهای مهم این شهر و شهروندانش درخصوص این مکان گام برداریم.

تبدیل مکانی در تالار تیموری به موزه تئاتر، تهیه و ارائه لایحه مکمل کارت منزلت برای هنرمندان و ضرورت مشارکت جهت راه‌انداری مجدد جشنواره بهشت از دیگر موضوعاتی است که قاسم‌زاده در سخنان خود به آن اشاره کرد.

شهردار اصفهان اضافه کرد: سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان متعهد شده است که روند بهسازی موزه هنرهای معاصر را تا پایان ماه‌های محرم و صفر به پایان برساند.

به گزارش مهر، سوم تا نهم اردیبهشت ماه هفته نکوداشت اصفهان (هفته فرهنگی اصفهان) نامگذاری شده است.

ریسباف، دومین کارخانه ریسندگی اصفهان بود که بهمن‌ماه سال ۱۳۱۱ با بهره‌گیری از معماری دوران پهلوی احداث شد و سرانجام به دلیل بدهی تحت مالکیت بانک ملی درآمد؛ اواخر دهه ۸۰ بود که تلاش‌ها برای تبدیل این کارخانه به موزه اصفهان آغاز شد.

این کارخانه و به لحاظ جغرافیایی در سمت جنوب‌شرقی سی و سه پل، در سمت شرق چهارباغ بالا که آن زمان محور هزار جریب نامیده می‌شد و در محل باغ‌های «اعتمادالدوله» و «حاتم بیگ» قرار داشت و از غرب به محور اصلی چهارباغ بالا، از شمال به محور فرعی «یحیی‌خان»، از جنوب به محور فرعی «هفت‌دست»، و از جانب شرق، به بافت مسکونی، محدود می‌شود. کارخانه‌ای که در زمینی به مساحت بیش از ۶۹ هزار مترمربع و با سرمایه‌ای حدود ۳۱۴ هزار تومان و در قالب شرکت سهامی ساخته شد و تیرماه سال ۱۳۱۳ نیز فعالیت خود را شروع کرد.

طراحی کارخانه ریسباف توسط استادِ معماری به‌نام «معتمدی» و زیر نظر مهندس آلمانی «ماکس شونمان» انجام شد.

این بنا از زیباترین کارخانه‌های دوران پهلوی اول در شهر اصفهان است که بخش بزرگی از ضلع غربیِ سایتِ این کارخانه، به ورودی و فضاهای اداری و خدماتی، و سایر جوانب به فضای انبار اختصاص دارد. همچنین فضاهای کارگاهی در میانه سایت، توسط این فضاهای پیرامونی احاطه شده و ضلع‌های شمالی و جنوبی کارخانه، دیواری بلند با نمایی ساده دارند. در میانه سایت، سالن‌های تولید، در سمتِ غرب؛ سالن‌های تکمیل، در سمتِ شمال غربی و سالن رنگرزی در سمت جنوب شرقی، مکان‌یابی شده است.

کد خبر 6079519

دیگر خبرها

  • کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی می‌شود
  • بازگشایی کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان
  • خبر خوش برای علاقمندان به تهرانگردی |‌ سردر باغ ملی بازگشایی می‌ شود
  • رونق توریسم و مبادلات فرهنگی با رویداد‌های ادبی / نسبت نمایشگاه کتاب تهران با گردشگری ادبی چیست؟
  • تلاش صندوق توسعه و احیاء برای مرمت و واگذاری بهره‌برداری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال جاری
  • جمع آوری ۴۵۲ خانه پلاک قرمز در تهران/ شناسایی ۲۶۴ کلنی آسیب‌های اجتماعی در پایتخت
  • نشاط، سرگرمی و تفریح مدنظر مدیریت شهری اصفهان است
  • مقوله نشاط، سرگرمی و تفریح مدنظر مدیریت شهری اصفهان است
  • راه اندازی کارخانه جدید احیاء استیل فولاد بافت؛ بزودی
  • کارخانه جدید احیاء استیل فولاد بافت راه‌اندازی می‌شود