Web Analytics Made Easy - Statcounter

نادر فلاحی روز پنجشنبه با اشاره به اقدامات عمرانی و توسعه‌ای در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار داشت: از اقدامات شاخص در این مجموعه احیای بنای سردر عالی‌قاپو بود که فاز نخست آن سال گذشته اجرا شد و امسال شاهد اجرای فاز دوم آن خواهیم بود.
وی با اشاره به تملک خانه سپهرم و الحاق آن به موزه صنایع دستی بیان کرد: تملک ساختمان بانک ملی از مهمترین مطالبات مردم و موارد مورد پیگیری‌ مستمر آیت‌الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل برای بازگشایی محوطه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی است که با هزینه‌کرد ۸۰ میلیارد ریال انجام و عملیات اجرایی آن در مدت یک ماه تکمیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت:طرح رواق‌سازی در ضلع شمالی میدان عالی‌قاپو نیز اجرا می‌شود که اعتبارات مورد نیاز در این زمینه تامین شده است.
فلاحی عنوان کرد: از دیگر اقدامات شاخص در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی در این مجموعه جهانی راه‌اندازی صحن "قیزیلباش‌لار" بوده که تاثیر بسزایی در اجرای برنامه‌های مناسبتی به ویژه در ایام محرم داشته است.
او افزود: مرمت مدرسه پورسینا، مرمت مستمر بخش‌های مختلف مجموعه از جمله گنبد شاه اسماعیل، ساماندهی شهیدگاه همراه با یادمان شهدای چالدران که طرح مطالعاتی آن تکمیل و تصویب شده وعملیات اجرایی آن آغاز شده نیز در این مجموعه انجام شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به دایر شدن موزه فرش در جنت‌سرای بقعه شیبخ صفی با پنج میلیارد ریال اعتبار بیان کرد: توسعه بخش‌های مربوط به موزه در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از مهمترین رویکردها بوده که در این راستا پنج موزه شامل موزه سنگ، سکه، اسناد تاریخی، سفال و قطعات سفال و عکس‌های قدیمی در این مجموعه ایجاد شده و در سفر پیش روی وزیر میراث‌فرهنگی به استان بهره برداری می‌شود.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.

این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.

مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.

این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود.

برچسب‌ها استان اردبیل موزه جهانگردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان اردبیل موزه جهانگردی استان اردبیل موزه جهانگردی اخبار کنکور مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۷۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هویت‌های ملی در هر حوزه ای باید ثبت جهانی شود و دستگاه‌های متولی در این رابطه و برای حفظ و نگهداری پیشینه فرهنگی و اجتماعی کشور رسالت خطیری بر عهده دارند.

نخستین کنفرانس بین المللی موزه‌ها با همکاری سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور در حال برگزاری است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد