Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@20:14:57 GMT

هشدار در باره ماجراجویی علیه برنامه هسته ای ایران

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۸۵۴۵

به گزارش ایرنا، کاظم غریب‌آبادی امروز پنجشنبه با تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص گزارش پادمانی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: جمهوری اسلامی ایران، اهمیت بالایی برای امنیت هسته ای قائل است. در این زمینه، توجه شما را به یک موضوع مهم درخصوص انفجار اخیر در تأسیسات هسته ای شهید احمدی روشن (نطنز) جلب می کنم که همانطور که قبلاً اعلام شد، نتیجه خرابکاری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نسبت به چنین ماجراجویی خطرناکی هشدار می دهیم. این اقدامات بدخواهانه باید توسط آژانس و اعضای آن قویاً محکوم شوند.
سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با استناد به قطعنامه های آژانس درباره خرابکاری در تاسیسات هسته ای کشورهای عضو و یادآوری مسولیت آنها اظهار کرد: در قطعنامه های مختلف کنفرانس عمومی تأکید شده است "هرگونه حمله مسلحانه و تهدید علیه تاسیسات هسته ای اختصاص داده شده به مقاصد صلح آمیز و تحت پادمان، نقض اصول منشور ملل متحد، حقوق بین الملل و اساسنامه آژانس تلقی می شود". در همین چارچوب، ایران حق خود می داند تا ضمن حفاظت از تاسیسات هسته ای خود، به هر شیوه ای که صلاح می داند، واکنش لازم را نیز به این تهدیدات به طور مقتضی اتخاذ کند.

وی در عین حال تاکید کرد: چنین اقدامات بدخواهانه، تأثیرات منفی بر برنامه هسته ای ایران نخواهد گذاشت، بلکه به عنوان انگیزه ای برای تسریع پیشرفت هایش خواهد بود.


ایران شفاف ترین برنامه هسته ای را در میان اعضا دارد

غریب آبادی همچنین گفت: این حقیقت که ۲۲ درصد از بازرسی های آژانس در سطح جهانی در ایران انجام شده است، نشان می دهد ایران شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته ای را در میان کشورهای عضو آژانس دارد.هر چند لازم است آژانس بر فعالیت های جاری تمرکز نماید، اما ایران به طور داوطلبانه درخواست آژانس برای رسیدگی به موضوعات احتمالی پادمانی را پذیرفت.

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین ادامه داد: در همین زمینه، گزارش فعلی مدیرکل مبین گام هایی است که ایران و آژانس برای رسیدن به یک فهم مشترک درخصوص موضوعات مورد نظر و همچنین یافتن راه حل های قابل قبول برای آنها برداشته اند. دو طرف توافق داریم که به منظور غلبه بر موانع احتمالی، ابتدا بایستی یک محیط سازنده برای آن ایجاد شود که قطعا بر مبنای حسن نیت متقابل شکل خواهد گرفت. سطح گسترده کنونی همکاری بین ایران و آژانس به سادگی به دست نیامده است، و نباید اجازه داد که به سادگی بوسیله منافع سیاسی کوته بینانه تعدادی اندک تضعیف شود.

شورای حکام و دبیرخانه آژانس در دام توطئه های دشمنان همکاری های ایران و آژانس گرفتار نشوند

سفیر کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر ضرورت رعایت چارچوب های حقوقی در همکاری ایران و آژانس، تاکید کرد: بایستی توجه داشت همان متون حقوقی که حقوق آژانس را مقرر می دارند، حدود و مرزهای اعمال چنین حقوقی را نیز مشخص کرده اند. در همین رابطه، سوالات یا درخواست های آژانس باید مبتنی بر دلائل معتبر قانع کننده و اطلاعات و ارزیابی های مستقل خود آژانس باشد. غریب آبادی در ادامه با اشاره به کارشکنی ها علیه همکاری های ایران و آژانس، بیان کرد: برای حفظ تمامیت آژانس، اعضای آن باید از هرگونه اعمال فشار به آژانس، به طور جدی پرهیز کنند. با احترام به این حدود و کنار گذاشتن اطلاعات ادعایی و ساختگی بود که زمینه همکاری میان ایران و آژانس، فراهم گردید. در همین راستا، از آنجا که آژانس اطلاعات در دسترس خود را تا به امروز بررسی و تجزیه و تحلیل کرده است، بنابراین، تایید کرده است هیچ سوال و یا درخواست دیگری برای دسترسی به اماکنی به جز آن هایی که توسط ایران اظهار شده اند، ندارد.

این دیپلمات کشورمان گفت: مایلم این نکته مهم را نیز خاطرنشان کنم از آنجا که معدود دشمنان برجام هیچ مسئله ای برای تخریب آن و همچنین همکاری بین ایران و آژانس در سالیان اخیر نیافته اند، سعی کردند تا به سمت ادعاهای بی پایه و اساس بروند. از اینرو، ضروری است شورای حکام و دبیرخانه آژانس در این زمینه دور اندیشی و درایت لازم را به خرج بدهند تا در دام توطئه های آنان گرفتار نشوند.

پروتکل الحاقی بخاطر برجام و بطور داوطلبانه و موقت از سوی ایران اجرا می شود

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین با تاکید بر اینکه ایران به طور داوطلبانه در مقطعی از سالهای گذشته و اکنون پروتکل الحاقی را اجرا کرده، بیان کرد: بایستی خاطرنشان شود که موضوعات تحت رسیدگی، از جنبه درخواست دسترسی، با پروتکل الحاقی مرتبط هستند و نباید فراموش کنیم که پروتکل الحاقی بخاطر برجام و بطور داوطلبانه و موقت از سوی جمهوری اسلامی ایران اجراء می شود. در همین رابطه، باید خاطرنشان کنم همانگونه که مکرراً توسط جنبش عدم تعهد تکرار شده است، باید یک تمایز آشکار میان تکالیف حقوقی اعضاء تحت موافقت نامه های پادمان خود و تعهدات داوطلبانه آن ها، با این هدف که چنین تعهدات داوطلبانه ای به تکالیف حقوقی پادمانی تبدیل نمی شوند، بعمل آید. در همین راستا، این موضوعات بایستی در چارچوب تعاملات بین ایران و آژانس رسیدگی شوند؛ بنابر این نیازی برای گزارش دهی منظم بیشتر به شورای حکام و یک آیتم جداگانه ذیل دستورکار این نشست نیست.

آمریکا مجهز به حدود ۶۲۰۰ کلاهک هسته ای

نماینده دائم کشورمان در سازمانهای بین المللی با اشاره به ادعاهای آمریکایی ها درخصوص برنامه هسته ای ایران، اظهار کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل برای سالیان متمادی با هدف انحراف جامعه بین المللی و آژانس، از احتمال بمب هسته ای و فعالیت های به اصطلاح پنهانی ایران صحبت می کنند، در حالی که نه تنها تاکنون از این بمب خیالی خبری نبوده است، بلکه ایران کشوری است که بیشترین شفافیت را در تعاملات خود با آژانس با پذیرش یک پنجم کل بازرسی های آن دارد. جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را قویاً در مخالفت با سلاح های هسته ای و ضرورت امحای کامل آن ها اظهار داشته است. در مقابل، آمریکا اکنون مجهز به حدود ۶۲۰۰ کلاهک هسته ای است که نیمی از سلاح های هسته ای موجود در جهان را تشکیل می دهد و برای نابودی چندباره جهان کافی است. ظاهراً، آمریکا نه تنها تمامی کشورهای این کره خاکی را دشمن خود می پندارد، بلکه دشمنان فرضی دیگری نیز در کره های دیگر برای خود ترسیم کرده است! علاوه بر این، آمریکا میلیاردها دلار صرف توسعه و نوسازی سلاح های هسته ای خود می کند و به لطف ان.پی.تی، از هرگونه بازرسی و راستی آزمایی نیز معاف می باشد.

وی در ادامه بیان کرد: آمریکا نه تنها گامی ملموس در جهت اجرای تعهد خود تحت ماده ۶ ان.پی.تی در جهت خلع سلاح برنداشته است، بلکه برخلاف تعهدات خود تحت ماده ۱ این معاهده، این سلاح ها را به دیگر کشورها نیز انتقال داده است. این واقعیت ها، در کنار سابقه استفاده از سلاح هسته ای توسط آمریکا علیه مردم بی گناه و غیرنظامی هیروشیما و ناکازاکی و همچنین حفظ گزینه استفاده مجدد از این سلاح های غیرانسانی و مخرب علیه اهداف خود در "سیاست بازنگری وضعیت هسته ای"، آمریکا را به خطرناک ترین کشور دنیا تبدیل می کند.

رژیم صهیونیستی بزرگترین نگرانی امنیتی در منطقه

غریب‌آبادی با اشاره به رفتار متناقض کشورهای عضو آژانس نسبت به تسلیحات هسته ای رژیم اسرائیل،  اظهار داشت: از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی که تنها غیر عضو معاهده عدم اشاعه در منطقه خاورمیانه می باشد، به معاهدات دیگر ناظر بر مقوله سلاح های کشتار جمعی نپیوسته است، و همچنان بزرگترین نگرانی امنیتی در منطقه است. این رژیم دارای انواع سلاح های کشتار جمعی است، به درخواست های مکرر جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پذیرش پادمان ها و بازرسان آژانس جواب رد داده است، و مکررا همسایگان خود را تهدید و به آنها حمله می کند.

وی در ادامه سخنانش از اعضای شورای حکام پرسید: آیا با این وصف، این به تمسخر گرفتن تمامی معاهدات خلع سلاحی و کنترل تسلیحات نیست که آمریکا و رژیم صهیونیستی با چنین سوابق تاریکی، صحبت از نگرانی های پادمانی در مورد ایران می کنند؟ اعضای محترم آژانس، چه کسی تهدید به شمار می آید؟! این، مسلما ایران نیست. کافی است به گزارشات متعدد آژانس نگاهی بیندازید که همواره صحبت از نظارت بر برنامه هسته ای ایران و پایبندی به تعهدات آن می کنند. برای حفظ رژیم پادمان و همچنین تمامیت آژانس، جامعه جهانی نباید درباره وضعیت آمریکا و رژیم اسرائیل و تهدیدات آنها که متوجه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است، همچنان سکوت کند و نظاره گر باشد.

آژانس ماموریتش را حرفه ای و مستقل انجام دهد

 سفیر کشورمان در پایان سخنانش گفت: هیات من مایل است تا بر این نکته مهم که اجرای فعالیت های راستی آزمایی نیازمند این است که دو طرف با حسن نیت همکاری کنند، تاکید مجدد کند. احترام و اطمینان در طول زمان ایجاد می گردد، اما می تواند در کسری از ثانیه نابود شود. در همین راستا، قویا از آژانس انتظار می رود تا مأموریت خود را به شیوه ای حرفه ای، مستقل، و بی طرفانه و به دور از هرگونه فشار یا مداخله انجام دهد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی اتمی برنامه هسته ای ایران جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی پروتکل الحاقی طور داوطلبانه ایران و آژانس نماینده دائم شورای حکام غریب آبادی سلاح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۸۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از یک بلوغ واقعی

«می‌بینیم که در این چند ماه اخیر، جبهه‌ی ‌مقاومت از وضع واقعی خود رونمایی کرد. شاید نه آمریکایی‌ها، نه غربی‌ها، نه دولتهای منطقه، قدرت مقاومت و توانایی مقاومت در این منطقه را آن طوری که واقعاً وجود داشت و وجود دارد نمیدانستند؛ حالا فهمیدند. این مقاومت فلسطین را شما نگاه کنید! این صبر مردم مظلوم غزّه را ببینید! این اراده و انگیزه‌ی مبارزان مقاومت فلسطینی از حماس و بقیّه‌ی گروه‌ها را مشاهده کنید! این قدرت اراده در مقاومت را، در لبنان، در یمن، در عراق ببینید! این مقاومت، این[جور] است. مقاومت از وجود واقعی خود، از توانایی‌های خود، از وضع خود رونمایی کرد؛ به دنیا نشان داد که مقاومت یعنی چه.»

در ارتباط با بیانات رهبر انقلاب، نکات زیر می تواند قابل توجه باشد:

۱- بعد از مبارزه محور مقاومت با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق و شکست این عوامل نیابتی آمریکا،بسیاری تصور می کردند که ماموریت جبهه مقاومت خاتمه یافته است.اما وقوع جنگ غزه و ایفای نقش جبهه مقاومت نشان داد که ماموریت این جبهه پایان ناپذیر است و عملیات طوفان ‌الاقصی با همه فراز و نشیب های خود،نقطه آغاز بلوغ محور مقاومت تلقی می شود.در این عملیات، از یک سو حماس،جهاد اسلامی و دیگر رزمندگان فلسطینی در خط اول جبهه مبارزه با رژیم صهیونیستی بودند و از سوی دیگر، گروه‌های محور مقاومت در مناطق مختلف جغرافیایی با عملکرد موفق خود به حمایت از مجاهدان فلسطینی برخاسته وهماهنگ و یکپارچه،محاسبات آمریکا و اسرائیل را مخدوش کردند.این دستاورد مرهون شجاعت و پایداری گروه هایی چون حشد الشعبی عراق،انصار الله یمن و حزب الله لبنان است که قدرت‌های سلطه طلب همچون آمریکا را با نوع جدیدی از بازدارندگی در منطقه روبه‌رو ساختند.

۲-علیرغم ادعای آمریکا و غرب،جهاد و مبارزه جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی،یک جنگ نیابتی از سوی ایران نبود و اقدامات شجاعانه نیروهای فلسطین،عراق، لبنان و یمن علیه آمریکا و اسرائیل، بدون نیاز به پشتیبانی مستقیم جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. و تصمیم مستقل و هماهنگ گروه های فلسطینی بود.در همین رابطه آقای امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه در مصاحبه با شبکه CNN گفت:«در خصوص اقدام فلسطینیان و عملیات طوفان الاقصی، نه فلسطینی‌ها تماس گرفتند و نه هیچ بخشی در ایران در جریان این عملیات بود. اتفاقی که هفتم اکتبر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین رخ داد، تصمیمی بود که توسط فلسطینی‌ها گرفته شد و آنها با توجه به اینکه کشورشان اشغال شده، این را حق طبیعی خودشان دانستند که برای دفاع از سرزمین خودشان این اقدام را انجام دهند و این یک تصمیم کاملاً فلسطینی بود.» البته بر کسی پوشیده نیست که ایران به عنوان حامی فلسطینیان، در کنار مردم فلسطین تا آزادی قبله اول مسلمین ایستاده است اما بلای طوفان الاقصی را عملکرد خود صهیونیست‌ها بر سرشان نازل کرد.در این میان طرّاحان هوشمند، جوانان شجاع و فعّالان از جان گذشته فلسطینی مستقل عمل کردند و در ادامه نیز نیروهای حزب الله،انصارالله و عراق با یک تصمیم مستقل به حمایت از مجاهدان فلسطینی شتافتند. در واقع هم‌افزایی تاکتیکی میان گروه‌ های محور مقاومت، شکل نوینی از بازدارندگی را رونمایی کرده است.

۳- علاوه‌ بر بلوغ جبهه مقاومت در میدان،این جبهه در حوزه فعالیت های رسانه ای نیز به بلوغ رسیده و در توجیه و هدایت افکار عمومی، تاثیرگذار عمل می کند. ایجاد هماهنگی و وحدت میان رسانه‌های جریان مقاومت موجب شده تا در یک ابتکارعمل رسانه‌ای، «روایت نخست» از وقایع غزه را این جریان در سطح جهان مطرح ‌کند. در واقع حوزه رسانه هایی که در اختیار مقاومت قرار دارند به «منبع اول» خبر و گزارش تبدیل شده و بسیاری از مردم نیز به‌صورت خودجوش در نقش رسانه عمل کرده و اخبار جنایات و نسل کشی اسرائیل و پیروزی جبهه مقاومت را منتشر می کنند.به همین دلیل تحولات جاری در غزه به‌صورت گسترده‌ای مورد توجه افکارعمومی جهان قرار گرفته و خیزش عمومی مردم دنیا علیه صهیونیسم،حتی در کشورهای غربی نهادینه شده است.در این شرایط، شبکه‌های پیچیده رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب نمی توانند جای مظلوم و ظالم را عوض کرده و تصاویر دروغین ساخته و پرداخته شده توسط رسانه های خود را به جهانیان دیکته کنند.

۴-گروه های فلسطینی نشان داده اند در عرصه سیاسی نیز همانند میدان، برای دستیابی به آتش بس و آزادی اسرا دستخوش هیجان کاذب نشده و با متانت و تدبیر،اهداف خود را دنبال می کنند.اسرائیل تمرکز خود را بر روی آزادی اسرا گذاشته تا از فشار داخلی رها شده و بتواند جنایت علیه فلسطینیان را ادامه دهد.اما حماس و جنبش جهاد اسلامی،هشیارانه پیش شرط خود را توقف کامل حملات اسرائیل اعلام کرده و به دنبال برقراری آتش بس دائمی در ازای تبادل اسرا هستند. هشیاری مجاهدان فلسطینی در حوزه سیاسی،اجازه تحقق طرح های تحمیلی آمریکا و اسرائیل را نخواهد داد و ابتکار عمل‌های سیاسی مقاومت برای برون رفت از شرایط جاری، توقف جنگ علیه غزه و رفع محاصره ظالمانه علیه شهروندان فلسطینی و نیز حق مشروع و طبیعی ملت فلسطین در تعیین نهایی سرنوشت خود خواهد بود.

در مجموع،بلوغ جبهه مقاومت و رونمایی از توانمندی های این جبهه که منجر به ناکامی آمریکا و اسرائیل شده، نشان از شکل‌گیری یک نظم نوین منطقه‌ای دارد؛نظمی که می تواند در ایجاد نظم آینده جهان که مبتنی برچندجانبه گرایی خواهد بود؛نیز موثر باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1887586

دیگر خبرها

  • یکی دیگر از مخالفان جدی جمهوری اسلامی هم مُرد
  • سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟
  • آمریکا ۶ فرد و ۲ نهاد مرتبط با کره شمالی را تحریم کرد
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • هشدار درباره تمام شدن بودجه «آنروا»
  • تحریم‌ های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران، یمن و لبنان وضع کرد
  • رونمایی از یک بلوغ واقعی
  • باراک: قطعنامه شورای امنیت بحران عمیق روابط اسرائیل-آمریکا را به تصویر کشید