Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-18@11:38:49 GMT

توزیع 1500 تن بذر گندم برای کشت پاییزه در مهاباد

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۸۷۵۲

توزیع 1500 تن بذر گندم برای کشت پاییزه در مهاباد

جعفر ایمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: جهاد کشاورزی مهاباد برای افزایش بهره‌وری مزارع و تولید محصول با کیفیت هر سال بذرهای اصلاح شده «مادری» و «گواهی‌شده» را بین کشاورزان توزیع می‌کند که امسال نیز بذرهای اصلاح شده بین کشاوزران توزیع می‌شود.

وی با اشاره به ارقام بذرهای گندم اصلاح شده تصریح کرد:  بذر گواهی شده توزیعی دیم به ازای هر کیلوگرم ۳۲ هزار و ۹۰۰ ریال و بذر گواهی شده آبی نیز به بهای ۳۴ هزار و ۹۰۰ ریال در اختیار کشاورزان و متقاضیان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد با اشاره به آغاز توزیع بذر قبل از شروع کشت پاییزه اظهار داشت: ارقام تولید شده گندم در بخش دیم شامل ارقام "سرداری"، "باران"، "احدی"، "آذر ۲" و "هما" و در بخش آبی شامل "حیدری"، "پیشگام" و "میهن" است.

ایمانیان بیان کرد: تولید انبوه و استفاده از این بذرها به جای بذرهای سنتی سبب می‌شود که با وجود کاهش سطح زیرکشت، تولید محصول هر ساله افزایش یافته یا میزان تولید آن حفظ شود.

وی از گندمکاران خواست برای افزایش بازده مزارع، در کشت پاییزه از بذر بوجاری و ضدعفونی شده و ارقام پیشنهادی جهادکشاورزی استفاده کنند و کشت پاییزه را با استفاده از ردیف‌کار و به صورت مکانیزه انجام دهند.

ایمانیان اضافه کرد: در سال زراعی جاری، ۵۱ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی این شهرستان به کشت گندم پاییزه اختصاص یافت که ۴۷ هزار هکتار از این مقدار به صورت دیم و چهار هزار هکتار نیز به صورت آبی کشت شده‌است.

خاطرنشان می‌شود کشت پاییزه گندم در مهاباد هر سال از مهر ماه آغاز و تا آخر آبان تداوم دارد، اما برخی از کشاورزان که منبع آبی مناسبی دارند، کشت پاییزه را قبل از شروع فصل بارش‌ها انجام داده و مزارع خود را با آبیاری سبز می‌کنند.مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: گندم کشت پاییزه کشاورزی کشاورزان کشت پاییزه هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۸۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴ سیلو برای خریدگندم در آذربایجان‌غربی آماده شده است

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۱۴ سیلو برای خریدگندم در استان آماده شده، گفت: ۱۸ کارخانه آرد و نان هم مشغول فعالیت هستند که آمادگی تولید آرد کامل باکیفیت را دارند.

وی اضافه کرد: پارسال بیش از یک میلیون تن گندم در استان تولید شد که حدود ۶۸۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز زارعان خریداری و در سیلو‌ها ذخیره سازی شد و استان به رتبه ۵ کشوری در تولید گندم ارتقا یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: امسال ۶۹ هزار و ۱۰۵ تن کود مورد نیاز مزارع گندم استان تامین شده و این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

شهبازی در ادامه گفت: با وجود بارش‌ها و پراکنش نامناسب در پاییز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تامین کود لازم پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری حدود یک میلیون تومان گندم از مزارع زیر کشت این محصول در استان تولید شود.

وی افزود: ارقام گندم‌تولیدی برای افزایش راندمان تولید در مزارع استان که به زارعان گندم‌کار توصیه‌شده در گندم آبی شامل پیشگام، حیدری، میهن، زرینه و ارقام دیم شامل آذر ۲، باران، واران، هما، صدرا، جام و هشترود است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه امسال هم طرح جهش‌تولیدگندم در دیم‌زار‌های استان با استقبال کشاورزان مواجه شده است، اضافه کرد: سطح زیر کشت گندم امسال ۳۰۳ هزار هکتار گندم دیم و ۱۰۵ هزار هکتار آبی است که از این میزان ۱۸۹ هزار هکتار زیر طرح‌جهش‌تولید‌گندم در دیم‌زار قرار گرفته است.

به گفته شهبازی، بیشترین شهرستان که در این طرح همکاری دارد، بوکان است که ۴۵ هزار هکتار گندم زار آن در طرح‌جهش‌تولید در دیم‌زار‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ۱۴ سیلو برای خریدگندم در آذربایجان‌غربی آماده شده است
  • کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد
  • آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد 
  • مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان
  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان
  • اجرای ۶۵ هزار و ۳۰۰ هکتار کشاورزی قراردادی در هشترود
  • مبارزه با آفت «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از گندم‌ زارهای لرستان