Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: باید تلاش کنیم تفکرات ما در دانشگاه و مراکز پژوهشی به سمتی برود که اهمیت دادن به انسان، هدف باشد. انسان توانمندی که با نیروی تفکر خود منشا اثر است. این تحول در اقتصاد دانش‌بنیان با تفکر نو ایجاد شده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سورنا ستاری  معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جلسه اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید استان آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که فرهنگ نقش بسیار مهمی در توسعه دارد، گفت: باید تلاش کنیم تفکرات ما در دانشگاه و مراکز پژوهشی به سمتی برود که اهمیت دادن به انسان، هدف باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انسان توانمندی که با نیروی تفکر خود منشا اثر است. این تحول در اقتصاد دانش‌بنیان با تفکر نو ایجاد شده است.

 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: همه مشکلات با نیروی دانش حل می‌شود. در این میان نقش دانشگاه‌ها  بسیار اهمیت دارد. دانشگاه باید خود را مسوول تحول بداند و بخواهد که تغییرات بنیادین در جامعه ایجاد کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین افزود: اقتصاد دانش‌بنیان یک مفهوم درون‌زا است و این قابلیت را دارد که مشکلات کشور را حل کند. باور کنیم مشکلات با دانش حل می‌شود اما این دانش هم باید در بطن یک زیست‌بوم ایجاد شود.

به گفته ستاری، وظیفه دانشگاه این است که برای رفع مشکلات تلاش کند. دانشگاه‌ها باید آموزشی ارائه کنند که دانش‌آموختگانشان در ایجاد اشتغال و تحول در جامعه اثرگذار شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: دانشگاهی که با پول دولت اداره شود تاثرگذار نیست. باید دانشگاه‌های کشور ارتباط تنگاتنگی با جامعه داشته باشند و از نزدیک مشکلات و نیازهای مردم را درک کنند. این کار به ارزش افزوده منجر می‌شود و نفع آن برای جامعه و خود دانشگاه است.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت دانش‌بنیان‌ها در بورس، گفت: در حال حاضر ۴۱ شرکت دانش بنیان در بورس فعالیت می‌کنند. ارزش اقتصادی فعالیت دانش‌بنیان‌ها سال گذشته عددی حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بود.

ستاری همچنین بیان کرد: آن چه باعث شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان در کشور می‌شود، زیست‌بوم فناوری و نوآوری است که تنها بخشی از آن را پول تشکیل می‌دهد و مهم‌ترین پایه آن هم تفکر انسان است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: برای ایجاد تحول در اقتصاد دانش‌بنیان به تفکر نو نیاز داریم. این کار کمک می‌کند که جوانان در محیطی درست به فعالیت، نوآوری و کارآفرینی روی آورند.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: نباید بگذاریم کمبودها جوانان بومی استان‌ها را مهاجرت به شهرهای بزرگ و دیگر کشورها ناچار کند. باید با درک صحیح از وضعیت موجود، زمینه لازم برای حفظ جوانان و صاحبان ایده در منطقه را فراهم کنیم.

ستاری افزود: اصلی‌ترین سرمایه کشور نیروی انسانی جوان و توانمند است که می‌تواند با تفکر و دانش خود در کشور تاثیرگذار باشد. ما هم وظیفه داریم فضا را برای فعالیت آنها فراهم کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: آذربایجان شرقی استان بسیار مستعدی است و باید زیست‌بومی ایجاد شود که مشکلات استان در داخل و با کمک ظرفیت‌های استانی حل شود.

رییس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی گفتمان خوبی در حوزه فناوری جاری شده است، ادامه داد: توسعه فرهنگی مهم‌ترین نیاز برای رشد علمی و فناورانه هر منطقه است.

ستاری همچنین اضافه کرد: وجود بیش از پنج هزار عضو هیات علمی و تحصیل بیش از ۱۰۷ هزار دانشجو در این استان ، ظرفیت بسیار بالایی است که باید وارد اقتصاد شود. اما متاسفانه پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در شان این استان نیست. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده حمایت از تامین زیرساخت‌های پارک است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: پارک علم و فناوری یکی از شالوده‌های اقتصاد دانش‌بنیان در استان است. باید مشکلات و مسائل پارک رفع و شعب پارک در شهرستان ها نیز تقویت شود و با تمام محدودیت‌هایی که امسال داریم بودجه مناسبی برای پارک استان درنظر گرفته خواهد شد.

ستاری ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ آذربایجان شرقی نبود صندوق پژوهش و فناوری در استان است که باید این صندوق راه‌اندازی شود و از جوانان حمایت کند.

به گفته وی، سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در دانشگاه‌ها و پارک‌ها مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است ولی باید محیط حمایتی در استان ایجاد شود و دید جدیدی نسبت به جوانان به وجود آید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه تصمیمات بسیار مهمی در بازدیدهای امروز برای استان آذربایجان شرقی گرفته شده است، اظهار کرد: خاصیت اقتصاد نفتی این است که محیط کسب‌وکار آماده نیست و قوانین مزاحم بسیار زیاد است.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: پژوهش اقتصاد دانش بنیان ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اقتصاد دانش بنیان آذربایجان شرقی دانشگاه ها تفکر نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۹۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، آیین امضای توافق‌نامه همکاری بین معاونت علمی و دانشگاه علمی و کاربردی این گروه صنعتی تولید کننده نان در راستای تأسیس دانشگاه صنعت ماشین سازی با حضور جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، سید محمدمهدی هادوی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی و مهدی خان‌محمدی، رئیس هیئت مدیره این گروه صنعتی تولید کننده نان برگزار شد.

مشایخ در آیین امضای این توافق‌نامه با اشاره به حمایت جدی از توسعه بازار و اقتصاد دانش‌بنیان در صنایع مختلف عنوان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مأمن بخش خصوصی علاقمند به فناوری و نوآوری در تمامی حوزه‌ها است و از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رسوخ فناوری در حوزه‌های مختلف از تجهیزات پزشکی پیشرفته گرفته تا حوزه کشاورزی و غذا حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی برای ورود فناوری و نوآوری به این حوزه عنوان کرد: این همکاری با این گروه صنعتی که در زمینه ماشین‌آلات فعالیت‌هایی داشته و مسیر تربیت نیروی انسانی را نیز پیموده است، قطعاً می تواند زمینه‌ساز اقدامات و دستاوردهای ارزنده‌ای در حوزه ماشین‌سازی شود.

مشایخ یکی از ارکان مهم برای صاحب فناوری شدن در هر حوزه را تسلط بر صنعت ماشین سازی آن حوزه دانست و افزود: در سالیان گذشته، از این مهم غفلت شده و صرفاً وارد کننده ماشین آلات و سخت افزار برای پاسخ گویی به نیازهایمان بودیم. این نقیصه در دوران تحریم ‌ها اثر خود را نشان داد و اگرچه صاحب کارخانه بودیم اما پشتیبانی و توسعه در گروی پشتیبانی سازندگان تجهیزات بود. با توسعه فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، گام‌های اساسی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه فناوری ماشین آلات صنعتی برداشته شده و امروز، کشورهای مخاطب محصولات دانش‌بنیان ایران‌، درخواست فناوری و خط تولید محصولات دانش‌بنیان را نیز دارند و این موضوع، نشان‌دهنده آگاهی کشورها از اهمیت برخورداری از فناوری و تکمیل زنجیره ارزش صنعت در کشورشان می‌باشد.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به قدر مقدورات خود به این موضوع توجه داشته‌ایم و برنامه هایی همچون لیزینگ تجهیزات و ماشین آلات صنعتی آغاز شده است. البته باید دیگر دستگاه ها نیز به این موضوع توجه داشته باشند و تلاش های معاونت علمی به تنهایی کافی نیست.

وی با تاکید بر این که اگر می خواهیم در توسعه اقتصاد دانش بنیان موفق باشیم، باید حوزه های جا افتاده و معمول همچون آب و غذا و کشاورزی را فراموش نکنیم، افزود: موضوع امنیت غذایی برای همه کشورها امری راهبردی است و در کشور ما توسط وزارتخانه های مختلفی در حال پیگیری است. معاونت علمی نیز وظیفه خود می داند با حمایت از شرکت های شاخص و ‌توانمندی که در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته اند، تلقی از اقتصاد دانش بنیان را گسترده کند.

هادوی، دبیر ستاد توسعه فناوری ماشین‌سازی معاونت علمی نیز در این نشست با بیان این‌که یکی از ضرورت های توسعه فناوری ماشین‌سازی، مهارت افزایی نیروی انسانی است، عنوان کرد: بدون توجه به این امر مهم، نمی توانیم شاهد جهش قابل توجه در صنایع باشیم.

وی با بیان این‌که یکی از مباحث مطرح در دنیا، ارتباط صنعت و دانشگاه است، ادامه داد: وجود نیروی انسانی دانش آموخته و زبده، لازمه توسعه ماشین آلات صنعتی است و معاونت علمی نیز توجهی ویژه به این موضوع دارد. گروه صنعتی نان سحر در زنجیره ارزش نان، ضمن آن‌که محصول نهایی را تولید می‌کند، در ساخت ماشین آلات صنعتی نیز توانمند است که نتیجه این توانمندی، کیفیت محصول نهایی و ماشین آلات تولیدی کارآمد است. بر همین اساس، قرار است در این توافق‌نامه، تجربه این گروه صنعتی در ماشین سازی را با شکل تازه‌ای در حوزه توسعه ماشین آلات و تربیت نیروی انسانی و با همکاری معاونت علمی در قالب یک مدل جامع دنبال کنیم.

کد خبر 6086493 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری
  • نقش آفرینی مراکز نوآوری در حفظ و ترویج قانون جهش تولید دانش‌بنیان
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • مراکز نوآوری برای هم‌افزایی در ایجاد «مراکز هم‌آفرینی» حمایت می‌شوند
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • گردهمایی مدیران مراکز نوآوری در کارخانه نوآوری امیدینو
  • آمادگی برای همکاری با سایر دستگاه‌ها جهت ترویج گفتمان علم، فناوری
  • نقش پررنگ علم و فناوری در دیپلماسی ایران
  • حمایت معاونت علمی از انعکاس دستاورد‌های امیدآفرین دانش‌بنیان