Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:10:31 GMT

با هدف تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه؛ از طرحپل رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۹۶۳۲

با هدف تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه؛ از طرحپل رونمایی شد

در بیست و دومین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی از طرح "پل" با هدف تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه رونمایی شد.

به گزارش ایسنا؛ بیست و دومین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی  که در روز گذشته با دو نشست تخصصی برگزار شده بود، امروز چهارشنبه 26 شهریور با برگزاری سه نشست تخصصی مجازی و برگزاری اختتامیه از ساعت 9 الی 16 به کار خود پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این کنگره که با هدف بررسی و تعیین نقش دولت، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی در تحکیم ارتباط فی‌مابین، دستیابی به ساز و کارهای لازم و تعیین استراتژی‌های مناسب برگزار شده بود که نقش ارتباط صنعت و دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی، جایگاه ارتباط دانشگاه و صنعت در برنامه توسعه ششم ، علم، فناوری و نوآوری در الگوی پیشرفت اسلامی ایران، روش‌های توسعه مهارت و اشتغال‌پذیری در برنامه‌ریزی‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مدارس، راهبردی اثر بخش در حوزه تعاملات دانشگاه و صنعت، ایفای نقش دانشگاه‌های نسل سوم در توسعه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، تبیین سیاست‌ها و راهکارهای کارآفرینی و تجاری سازی دستاوردهای علمی و رفع نیازهای صنعت از جمله محورهای این کنگره است.

موضوعات نشست‌های سوم، چهارم و پنجم که در روز دوم کنگره برگزار شد، به ترتیب عبارت بودند از " الگوها و تجارب بین‌المللی ارتباط صنعت و دانشگاه "، " اقتصاد نوآوری: راهبردی اثربخش در حوزه تعاملات دانشگاه و صنعت" و " نهادهای واسط و مدل‌های ارتباطی".

آیین اختتامیه کنگره پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی با ارائه گزارشی توسط دکتر محمدرضا صالحی دبیر اجرایی کنگره آغاز و با سخنرانی آقایان دکتر جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه نفت، دکتر سید ستار هاشمی معاونICT ، دکتر محمدرضا ظهیر امامی مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی فراسان، و دکتر علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه یافت. در انتها دکتر مسعود شفیعی رئیس جمعیت و دبیر دائمی کنگره به جمع بندی موارد مطرح شده در بیست و دومین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی پرداخت.

به گزارش اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، ” بیست و دومین کنگره سراسری همکاری های دولت، وی در صحبت‌های خود در آیین اختتامیه به اهداف این کنگره طی 22 دوره برگزاری آن اشاره کرد و نسبت به تکامل رویکرد این کنگره از ارتباط بین صنعت و دانشگاه به همکاری آنها خبر داد. رئیس جمعیت و دبیر دائمی کنگره بزرگترین هدف این کنگره را عملی شدن پروژه های علمی دانشگاه در بخش صنعت دانست و گفت: " تحقیقات باید به سمت صنعت و صنعتی شدن برود".

در ادامه دکتر شفیعی با ارائه چند نکته و پرسش کلیدی اینگونه به صحبت های خود خاتمه داد: "متولی ارتباط صنعت و دانشگاه کیست؟ چه مدل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت به درد ما میخورد؟ چرا بعد از 50 سال مدیران ارشد در مورد کارآموزی صحبت می کنند؟ انتقال تجربیات چطور اتفاق می افتد؟ چگونه جایگاه اصلی خود در تولید را پیدا کنیم؟ در تولید علم بالا هستیم اما ثبت و اختراع نداریم. موازی کاری‌ها باید کنار گذاشته شود. چطور می شود تکنولوژی و علم را به سمتی ببریم که تولید ثروت کند؟"

وی همچنین در پایان از طرح پل که یک طرح در خصوص تحول صنعت کشور است و از طریق تقویت ساز و کارهای ارتباط واقعی صنعت به مثابه حامی دانشگاه و موتور توسعه کشور  و دانشگاه  به عنوان پایگاه دانش و نیروی محرکه جامعه دانشی و تربیت کننده نیروی متخصص می باشد رونمایی کرد. 

این طرح با نگاهی مسئله محور ، نتیجه گرا، جامع ، متفاوت، ساختارمند و متکی بر برنامه  و به دور از هر رویکرد تبلیغی و احیانا نمایشی و تمرکز بر واقع گرایی پژوهش محور، در مسیر حل عارضه ای مزمن گام بردارد. بر این اساس اهداف این طرح ملی شامل : ایجاد و تقویت بنیان های تبادلی و تعاملی از طریق پلی مستحکم و قابل اتکاء، به جریان انداختن سرمایه ی راکد و زیر ساخت های معطل، احیاء صنایع نیمه فعال و غیر فعال، نجات سرمایه راکد بانک ها نزد واحدهای صنعتی راکد، بهره وری صنایع و واحدهای موجود در استفاده از منابع و حداکثر سازی بهره وری از ظرفیت های واقعاً موجود به روز آوری دانش و بهبود فناورانه صنایع، بهینه سازی سیستم ها، چابکی و رقابت پذیری صنایع در شرایط پساتحریم، و اهداف مهم دیگر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارتباط صنعت و دانشگاه ارتباط صنعت و دانشگاه دانشگاه و صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۹۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد گفت: با هدف استفاده از دانش بومی در صنعت نفت و گاز ایران، و برای بهره‌مندی بیشتر از توان علمی و اجرایی شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه، تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت نفت پاسارگاد به امضا رسید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگاری دانشجو، اکبر دادخواه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک علمی _ پژوهشی بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت نفت پاسارگاد، با بیان اینکه این تفاهم‌نامه با هدف رفع چالش‌ها و معضلات صنعت قیر و آسفالت از طریق همکاری‌های پژوهشی و تولیدی منعقد شده است، اظهار کرد: تمرکز بر فاز اجرایی پروژه‌های نظری است چراکه عملگرایی در این عرصه آثار ملموسی در توسعه و رشد پایدار کشور به ارمغان می‌آورد.


وی افزود: عملگرایی بار‌ها مورد توصیه و توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و در ترسیم نقشه راه ما نیز کمک شایانی کرد. ضمن‌آنکه با توجه به احیا سطح تعاملات میان دو مجموعه روی حمایت وزارت راه و شهرسازی نیز در تحقق این امر حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم.


مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با بیان اینکه البته در حال حاضر نیز همکاری‌های سازنده‌ای میان دو مجموعه شکل گرفته و تفاهمنامه‌های مشترک متعدد با تمام زیرمجموعه‌های وزارت راه به امضا رسیده است، اظهار کرد: اخیرا پیشنهادی مبنی بر راه‌اندازی یک واحد اداری برای تولید محتوای آموزشی و تخصصی در راستای فعالیت‌های شرکت مطرح شد، از آن‌جایی که حفظ رضایت مشتری و ذی‌النفعان از اولویت‌های اصلی است موضوع راه‌اندازی این واحد با هدف ترسیم چشم‌انداز کارشناسی شده برای مشتریان و ذی‌النفعان در دستور کار قرار گرفت.


دادخواه با تاکید بر حفظ سرمایه انسانی در کشور تصریح کرد: با تربیت نیروی عملیاتی می‌توان در جهت حفظ سرمایه انسانی کشور و نخبه‌گرایی حرکت کرد و در بحث اشتغال و اجرای مسئولیت تسهیل‌گری کرد. در همین زمینه با تکیه بر ظرفیت‌های موجود همچون تنوع جغرافیایی و در راستای ارتقا عملکرد مسئولیت‌های اجتماعی طرح‌هایی در نظر گرفته است.

دیگر خبرها

  • گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ایرانول
  • توسعه فناوری های قیر و آسفالت، گامی نو در صنعت راهسازی کشور
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه شرکت ایرانول و دانشگاه شریف
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال
  • ایرانول با دانشگاه شریف هم پیمان شد
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟
  • بهادری جهرمی: توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان