Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@22:28:41 GMT

توسعه همکاری ایران و روسیه در حوزه فن‌آوری

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۱۸۲۶

توسعه همکاری ایران و روسیه در حوزه فن‌آوری

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: زمینه توسعه همکاری‌های مشترک علمی و فناورانه به ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته دارویی با روسیه فراهم و هموار است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در گفت‌وگوی برخط با الکساندر سرگی‌یف، رئیس آکادمی علوم روسیه اظهار کرد: دو کشور در حوزه دیپلماتیک روابط گسترده و عمیقی دارند و لازم است در حوزه علم و فناوری نیز این عمق و توسعه یافتگی روابط محقق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از آغاز روند گسترش و شتاب‌دهی روابط علمی و فناورانه ایران و روسیه در سال‌های اخیر گفت و ادامه داد: شروع این همکاری‌ها با سفر آقای فورسنکو دستیار علم و فناوری رئیس‌جمهور روسیه به ایران شکل تازه ای به خود گرفت و پیرو آن، تعاملات میان دو کشور ادامه یافت. خوشبختانه توسعه این روابط بسیار خوب بوده است و دانشگاه‌های دو کشور همکاری‌های نزدیکی دارند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهور با تأکید بر ضرورت ادامه این روند گفت: ساختار دانشگاه‌های کشور به صورت سنتی غرب محور بنا شده و بر همین اساس، عمده روابط علمی دانشگاه‌های ایران در سال‌های قبل، با اروپا و آمریکای شمالی بود، در حالی که روسیه به عنوان همسایه دیرین ایران دارای ظرفیت‌های بی شماری برای همکاری‌های علمی و فناورانه است.

ستاری سال ۲۰۱۷ را سرآغاز پروژه‌های دانشگاهی مشترک دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: در سال اول این تعامل، تنها ۱۸ پروژه مشترک تعریف شد؛ اما از آن سال به بعد، تعداد پروژه‌های مشترک که به صورت مشارکت ۵۰ درصدی دو کشور تعریف می‌شود افزایشی چشمگیر داشته است؛ به طوری‌که در فراخوان اخیر بیش از ۳۷۰ طرح واصل شده است که از میان این طرح‌ها، اولویت‌های اصلی برای حمایت انتخاب می‌شود.

وی حمایت از همکاری‌های دانشگاهی دو کشور را جزو مهم‌ترین اولویت‌های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برشمرد و عنوان کرد: این معاونت همچون گذشته از پروژه‌های مشترک تعریف شده حمایت می‌کند. همچنین تعداد زیادی از دانشجویان در قالب دوره‌های کوتاه مدت به روسیه اعزام شدند و در بورسیه پسادکتری به ادامه تحصیل پرداختند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این‌که آماده ایم تا از هر پیشنهادی برای توسعه سطح و عمق روابط علمی و فناورانه دو کشور حمایت کنیم، ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مسیر توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه همچون گذشته آماده است تا زمینه ساز گسترش تعاملات باشد.

کد خبر 444839

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهروند حقوق شهروندی مشارکت شهروندان فناوری های نوین علم و فناوری روسیه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق علمی و فناوری ریاست جمهور علمی و فناورانه دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۱۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

جمعیت، وسعت و همسایگی و همچنین قدرت بالای نظامی از جمله ویژگی‌هایی هر دو کشور محسوب می‌شود و از این رو تلاش‌هایی زیادی صورت می‌گیرد تا میان اسلام آباد و تهران تنش بوجود آید و طبعا بروز هر گونه تنشی میان دو کشور برای هر دو خطرناک است.

این نکته را باید در نظر داشت که هر دو کشور دارای دشمنان و رقیبان سنتی هستند. هند رقیب اصلی پاکستان بشمار می‌رود و از سویی دیگر اسرائیل هم دشمنی سنتی ایران محسوب می‌شود و طی هفته‌های اخیر هم شاهد افزایش تنش میان جمهوری اسلامی و رژیم صهیونیستی بودیم. مضاف بر اینکه برای ایران رقبای منطقه‌ای دیگری هم وجود دارد.

موضوع دیگر اقتصادی است. در شرایط کنونی پاکستان به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارد و علاوه بر اینکه جمهوری اسلامی هم سال‌ها است که درگیر تحریم است و طبعا بعد از اجرایی کردن قانون صلح قرن ۲۱ از سوی ایالات متحده ممکن است با تشدید فشار‌ها از سوی غرب مواجه شویم؛ بنابراین طبیعی است که دو دولت برای همکاری با هم در حوزه‌های مختلف اقتصادی تعاملاتی داشته باشند.

نکته دیگر اینکه هر دو کشور در نواحی مرزی با گروه‌های تجزیه طلب مواجه هستند و علاوه بر اینکه پدیده تروریسم هم از جمله مسائلی است که به عنوان یکی از مشکلات سر راه هر دو کشور وجود دارد و بنابراین همکاری در این حوزه‌ها حتما باعث ارتقای وضعیت امنیتی در نواحی مرزی میان دو کشور خواهد شد. 

 از این رو، اقتضای وضعیت جاری و همچنین مبتنی بر واقعیت‌های موجود گسترش روابط و تعاملات میان ایران و پاکستان است. مضاف بر اینکه هر دو از پیشینه تاریخی خوبی در حوزه روابط سیاسی و امنیتی برخوردارند.

طبعا گسترش روابط میان اسلام آباد و تهران بر نوع تعاملات آن‌ها با دیگر همسایگان هم تاثیرگذار خواهد بود. در واقع ایران و پاکستان مطلقا در حوزه افغانستان رقیب هم محسوب نمی‌شوند و هر دو کشور می‌توانند برای رسیدن ثبات در افغانستان با هم همکاری خوبی داشته باشند. 

نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که ایران و پاکستان هر دو از تاریخچه درخشانی در حوزه روابط همسایگی برخوردارند و بویژه در حوزه استراتژیکی می‌توانند تعاملات خود را گسترش دهند.

دیگر خبرها

  • تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه
  • گامی برای توسعه روابط پرمنفعت تهران و اسلام آباد
  • جهش تولید با حضور در بازارهای جهانی
  • مصمم به ارتقای روابط ایران و پاکستان هستیم/ افزایش سطح روابط تجاری به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول
  • رئیسی: ایران و پاکستان روابط اقتصادی- تجاری خود را ارتقا بخشند/ مرز دو کشور یک فرصت است
  • توسعه فناوری‌ها در کشور مصداق بارز کاشتن برای آینده است