Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@07:18:00 GMT

لاوروف: آمریکا هرگز به اشتباهاتش اعتراف نخواهد کرد

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۲۹۰۴

لاوروف: آمریکا هرگز به اشتباهاتش اعتراف نخواهد کرد

به گزارش ایرنا از شبکه خبری "آر تی" روسیه، لاوروف در گفت وگو با شبکه " RTVi ""گفت: جورج بوش پسر رییس جمهوری اسبق آمریکا ماه می ۲۰۰۳ در ناوشکن آمریکایی اعلام کرد که تغییری که ایالت متحده در عراق ایجاد کرده است، پیروزی دمکراسی است.

وزیر امورخارجه روسیه به اشتباه راهبردی آمریکا در اشغال عراق  اشاره کرد و افزود: جالب است، ارزیابی فعلی رییس جمهوری اسبق آمریکا از وضعیت کنونی عراق را بدانیم، هرچند بعید است کسی در حال حاضر به این موضوع بازگردد، و زمان آن که مردم منصفانه و عادلانه به اشتباهات خود اعتراف می کردند، گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: نه تنها در اتحاد جماهیر شوروی ، بلکه در هیچ منطقه دیگری که آمریکایی‌ها نظام‌های حاکم را سرنگون کردند، چیزی بیشتر از "قدرت نرم" آمریکا نصیب آن کشور نشده است.

لاوروف با یادآوری تحولات لیبی در این زمینه گفت: "آمریکایی‌ها تلاش کردند این کار [سرنگونی دولت] را در سوریه انجام دهند اما نتوانستند و اکنون امیدوار هستند که به شیوه دیگری این کار را در لیبی انجام دهند.

همچنین با شکست گروه تروریستی داعش در ۲ سال گذشته در سوریه، نیروهای کرد به دلیل حضور کم رنگ نیروهای سوریه در شمال و شمال شرق این کشور، کنترل بیشتر میادین نفتی سوریه را در اختیار گرفتند.

اما در آبان ماه سال جاری، آمریکا با هدف تقویت حضور نظامی خود در میادین نفتی تحت اشغال کردها در شمال شرق سوریه به استان‌های دیرالزور و حسکه در شمال شرق این کشور، کاروان‌های نظامی اعزام کرد.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز پیشتر گفته بود که ایالت متحده آمریکا نفت سوریه را علنی و به طور قانونی به سرقت می برد، در حالی که سوریه به خاطر تحریم اجازه وارد کردن نفت ندارد.

"طی دوره بحران طولانی مدت لیبی اینگونه به نظر می‌رسید که آمریکایی‌ها پس از ایفای نقش اصلی در برکناری معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی از طریق صدور قطعنامه شماره ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ مارس ۲۰۱۱، از بحران این کشور دور شده باشند اما اخیراً آشکار شد که واشنگتن از این پرونده بسیار حساس در شمال آفریقا و خاورمیانه چندان دور نشده و به همراه برخی کشورها درصدد ایجاد یک جبهه قدرتمنددر این کشور آفریقایی است.

پایگاه خبری العهد لبنان چندی پیش با انتشار تحلیلی درباره بحران لیبی و نقش آمریکا در آن نوشت: "مداخلات واشنگتن در پرونده لیبی مخفیانه و تحت پوشش مواضع کشورهای فعال دیگر در این پرونده مانند ترکیه و حتی ایتالیا است که موضعی متفاوت با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا و روسیه دارد.

ابتکار عمل آمریکا که توسط استفن تاونسند، فرماندهی نیروهای این کشور در آفریقا موسوم به "آفریکام" ارائه شد، طرفین اصلی درگیر در لیبی؛ یعنی خلیفه حفتر، رهبر نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" و فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی را به انجام گفت‌وگوی مستقیم تحت نظارت واشنگتن و تحت عنوان "دستیابی به یک راه حل سیاسی و انحلال تمامی شبه‌نظامیان" دعوت کرد.

نشانه آشکار ورود مستقیم آمریکا در موضوع لبی را می‌توان در نشست واشنگتن با دولت وفاق ملی لیبی دید، جایی که دو طرف در این نشست به مسأله متوقف کردن یگان‌های دولت وفاق در خط سرت - الجفره پرداختند و این بررسی پس از آن انجام شد که عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر قاطعانه این خط را خط قرمز اعلام کرد و گفته بود که عبور از آن تهدیدی برای امنیت ملی قاهره است و مداخله مستقیم نیروهای این کشور را به همراه خواهد داشت.

خط سرت ـ الجفره از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است و عبور از آن به معنای رسیدن یگان‌های دولت وفاق مورد حمایت ترکیه و گروه‌های مسلح سوری به منطقه هلال نفتی لیبی در مناطق "الزویتینیه" در غرب بنغازی، "السدره" در شرق سرت و "راس لانوف" و "البریقه" و تسلط بر اغلب پالایشگاه‌های نفت و به عبارت دیگر ۸۰ درصد از منابع نفتی لیبی است که امتیازات و دستاوردهای سیاسی قابل توجهی را برای طرفی که کنترل آن را به دست گرفته، به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها روسیه سوریه عراق لیبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه سوریه عراق لیبی روسیه سوریه عراق لیبی اخبار کنکور دولت وفاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۲۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه آمریکا در شمال حسکه هدف حمله پهپادی قرار گرفت

پس از حمله پهپادی به نزدیکی پایگاه آمریکا در فرودگاه خراب الجیر واقع در شمال حسکه صدای سه انفجار به گوش رسیده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، المیادین اعلام کرد پس از حمله پهپادی به نزدیکی پایگاه آمریکا در فرودگاه خراب الجیر واقع در شمال حسکه صدای سه انفجار به گوش رسیده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد پنج موشک از موصل به سمت پایگاه آمریکایی در حسکه سوریه شلیک شد.

مقاومت عراق از حمله به پایگاه آمریکا در سوریه خبر دادحمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه آمریکایی «حریر» در شمال عراقمقاومت عراق: عین‌الاسد در عراق و دو پایگاه آمریکایی‌ها را در سوریه هدف قرار دادیم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به غرب؛ در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم
  • لاوروف: غرب در آستانه یک درگیری هسته‌ای است
  • لاوروف شرط بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای را گفت
  • روسیه: غرب بر لبه پرتگاه جنگ هسته‌ای گام برمی‌دارد
  • (ویدیو) هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه
  • حمله به پایگاه آمریکا در شمال حسکه
  • هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف قرار گرفت
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف گرفته شد
  • پایگاه آمریکا در شمال حسکه هدف حمله پهپادی قرار گرفت