Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-18@23:17:51 GMT

وضع ۶۰ هزار معادل فارسی برای اصطلاحات بیگانه

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۳۲۸۴

رئیس فرهنگسان زبان و ادب فارسی گفت: برای اصطلاحات بیگانه بیش از ۶۰ هزار معادل فارسی وضع کرده ایم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حداد عادل در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۵ شامگاه شنبه، شبکه دو سیما با اشاره به ۳۰ ساله شدن فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: در این فرهنگستان ۱۳ گروه پژوهشی از جمله گروه واژه گزینی فعالند و تاکنون ۲۰۰ عنوان کتاب به وسیله این فرهنگستان چاپ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: ۹ مجله علمی و پژوهشی منتشر می‌کنیم و تالیف فرهنگ جامعه زبان فارسی از دستاورد‌های این فرهنگستان که برای فرهنگ جامعه زبان فارسی ۳۵ جلد تعریف کرده ایم که تاکنون دو جلد آن چاپ شده و یک جلد آماده چاپ است.

رئیس فرهنگسان زبان و ادب فارسی افزود: برای هر رشته تخصصی اگر واژگان معادل فارسی آن رشته به هزار برسد آن را به صورت فرهنگ هزار واژه آن رشته منتشر می‌کنیم و تاکنون ۲۷ فرهنگ تخصصی هزار واژه منتشر کرده ایم.

حداد عادل گفت: ۱۷ دفتر فرهنگ لغت نیز به وسیله این فرهنگستان منتشر شده است.

وی ادامه داد: بنیاد سعدی برای آموزش زبان فارسی به علاقمندان یادگیری این زبان در دنیا کتاب‌های مینا ۱، ۲ و ۳ آموزش کاربردی ۱، ۲، ۳ و کتاب گام اول به ۱۴ زبان و کتاب شیراز را برای آموزش زبان فارسی به عرب زبانان چاپ کرده است.

رئیس فرهنگسان زبان و ادب فارسی گفت: کتاب ایران شناسی و گزیده گلستان سعدی نیز به وسیله این بنیاد برای دوست داران زبان فارسی در کشور‌های دیگر منتشر شده است.

وی با بیان اینکه همه مسئولان باید نسبت به حفظ زبان فارسی اهتمام و غیرت داشته باشند افزود: مسئولان گاهی در این باره سهل انگاری می‌کنند.   حداد عادل گفت: ۵۰ درصد سهم پاسداری از زبان فارسی بر عهده سازمان صدا وسیما و ۵۰ درصد دیگر بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

رئیس فرهنگسان زبان و ادب فارسی افزود: البته تحول‌های چشم گیری در صدا و سیما در این باره روی داده و نتیجه بررسی عملکرد یک ساله اخیر صدا وسیما مثبت بوده است.

وی ادامه داد: صداو سیما برای پاسداری از زبان فارسی برنامه‌های خوب و فاخری تولید کرده، اما هنوز آگهی‌های بازرگانی آکنده از کلمات بیگانه است.

رئیس فرهنگسان زبان و ادب فارسی گفت: فرهنگستان زبان و ادب فارسی وظیفه تعیین راهبرد و انجام کار‌های زیربنایی را در ادبیات فارسی دارد.

وی با گرامیداشت روز شعرفارسی که به احترام مرحوم شهریار نامگذاری شده است افزود: ویژگی شعر شهریار این است که هم، خواص آن را می‌پسندند و هم عامه مردم آن را دوست دارند و درک می‌کنند.

حداد عادل افزود: در دوران معاصر شاعری نداریم که محبوبیت آن بین عام و خاص، هم تراز شهریار باشد.

رئیس فرهنگسان زبان و ادب فارسی گفت: شهریار با ادب فارسی کامل آشنا بود و شعر وی زبان نرم داشت و روان دلنشین و خوش مفهوم بود.

وی با بیان اینکه شهریار یک ایرانی تمام عیار است افزود: هر کس با تاریخ و فرهنگ ایران آشنا باشد شعر را در سرشت و ادبیات ایران می‌بیند.

رئیس فرهنگسان زبان و ادب فارسی ادامه داد: در تاریخ ما شعر به نشانه فرهیختگی است و مدارس حتماً از دانش آموزان بخواهند شعر بخوانند و مشاعره و آن را حفظ کنند. برچسب ها: حداد عادل ، فرهنگستان ، زبان فارسی ، اصطلاحات

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: حداد عادل فرهنگستان زبان فارسی اصطلاحات زبان فارسی حداد عادل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۳۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل توقیف کشتی اسرائیلی از زبان معاون حقوقی رئیس جمهور

دریافت 986 KB

به گزارش همشهری آنلاین، او همچنین اضافه کرد:‌ در حال حاضر اقدام حقوقی در این زمینه نداریم.

کد خبر 845186 برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه استان هرمزگان کشتی

دیگر خبرها

  • از چه زمانی واژه «ارتش» جایگزین «قشون» شد؟
  • دانشگاه آزاد آبادان میزبان نشست سراسری مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان
  • دلیل توقیف کشتی اسرائیلی از زبان معاون حقوقی رئیس جمهور
  • رییس هیأت داوران بخش زبان‌های فارسی و گیلکی در ایران انتخاب شد
  • اما و اگرها برای جامع‌ترین فرهنگ زبان فارسی
  • در راستای حفظ قند پارسی / شکر بودن شرط دارد
  • ادمین اکانت‌های فارسی زبان صهیونیست‌ها چه کسی است؟
  • ثروتی به نام زبان فارسی + فیلم
  • دهمین‌جلسه درس‌گفتارهای «سعدی‌خوانی» برگزار می‌شود
  • بزرگداشت روز سعدی با حضور قدمعلی سَرّامی در دهمین سعدی‌خوانی