Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@01:36:55 GMT

مصیبت آنفلوآنزا در بحران کرونا

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۳۴۰۴

مصیبت آنفلوآنزا در بحران کرونا

به گزارش ایرنا، با این اوضاع شاید بتوان معنای اینهمه هشدار را درک کرد، گل کرونا به سبزه آنفلوآنزا آراسته شده است، آنفلوآنزایی که تا پیش از این نیز افراد زیادی را مبتلا و تعدادی را به کام مرگ می‌کشاند اکنون با کرونای مرگبار و عالمگیر همزمان شده است.

مسوولان بسیار هشدار دادند و تاکید کردند که باید با همراهی و مشارکت مردم پاییز را با وضعیت آرام‌تری از نظر کرونا آغاز کنیم تا مشکلات همزمانی آن با آنفلوآنزا کمتر شود اما از اواخر خردادماه که کرونا شروع به اوج گرفتن کرد و استان ایلام ابتدا در وضعیت قرمز و بعد هشدار قرار گرفت، هنوز موج ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونا در این استان آرام نگرفته است هر چند در روزهای معدودی آمار مبتلایان کاهش یافت اما دوام نیاورد و دوباره سیر صعودی گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسوولان هشدار می‌دهند که آنفلوآنزا بر خلاف کرونا، گروه های سنی پایین‌تر و از جمله دانش‌آموزان را در معرض خطر ابتلا قرار می‌دهد که با توجه به بازگشایی مدارس، ترس از این بیماری به هراس خانواده‌ها از کرونا اضافه شده است.

وحشت کرونا بسیاری را بر آن داشته است تا امسال به هر نحوی واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند اما مسوولان تاکید می‌کنند گروه‌های پرخطر باید در اولویت تزریق قرار گیرند و تمامی افراد نیازی به واکسن ندارند.

در کنار همه اینها، توان پرسنل بهداشتی درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از تیمار انبوه مبتلایان، بستری ها و بیماران بدحال کرونا کاسته شده است و چه بسا همزمانی آن با آنفلوآنزا خط مقدم مبارزه با کرونا را در هم فرو ریزد آنگاه دیگر هیچکس را یارای مقابله با این ۲ بیماری نیست.

رعایت، مشارکت و همراهی مردم شاه بیت مقابله و شکست کروناست و تا زمانیکه درمان یا واکسنی برای این بیماری یافت نشده است همگان باید خود را ملزم به استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات غیرضروری و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بدانند در غیر اینصورت همزمانی کرونا و آنفلوآنزا کار دست همه خواهد داد.

آمار مبتلایان کرونا نیز این روزها در ایلام رشد صعودی داشته و به دنبال آن تعداد بستری‌ها نیز افزایش یافته است، تعداد مبتلایان هر روز نسبت به روز قبل بیشتر می‌شود و به ۹۰ نفر در روز رسیده است در حالیکه به ۱۴ نفر در چند روز گذشته کاهش یافته بود.

مراجعه پر تعداد خانواده‌ها به مطب‌های کودکان نشان می‌دهد آنفلوآنزای فصلی نیز مطابق معمول سال‌های قبل در این استان شیوع پیدا کرده است و نگاه‌ها علاوه بر کرونا به این بیماری نیز معطوف شده است.

افزایش نگرانی‌ها با شیوع آنفلوآنزای فصلی

یکی از شهروندان ایلامی در این زمینه گفت: کرونا علاوه بر اینکه جسم مارا تهدید می‌کند بر روح و ذهن ما نیز تاثیر گذاشته است و هر لحظه در انتظار ابتلا به آن هستیم.

سمیه دهقانی افزود: هم‌اکنون نیز نگاه‌ها به سمت بیماری آنفلوآنزا معطوف شده و نگرانی ما را افزایش داده است.‌

وی تصریح کرد: آنفلوآنزا هر ساله تعداد بسیاری را مبتلا می‌کند اما نگرانی در این زمینه کمتر بود اما اکنون همزمانی آن با کرونا و تاکید پزشکان بر تزریق واکسن، نگرانی‌ها را ۲ چندان کرده است.

این مادر ۴۰ ساله با اشاره به داشتن فرزند پنج ساله، گفت: اعلام شده است این واکسن با کارت ملی توزیع می‌شود و ممکن است به همه افراد خانواده داده نشود بنابراین مسلما فرزند خردسال‌ام  در اولویت تزریق واکسن قرار دارد.

اولویت تزریق واکسن با همسرم است

بهروز علیمردانی نیز گفت: با توجه به شیوع کرونا مدت زمان زیادی است که من و همسرم بدلیل داشتن بیماری زمینه‌ای در خانه مانده و جز در مواقع ضروری خانه را ترک نمی‌کنیم.

وی افزود: سال‌هاست که عمل قلب باز انجام داده‌ام و با توجه به اینکه کرونا برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای خطرناک است در تلاشم پروتکل‌ها را رعایت کنم.

علیمردانی ادامه داد: همسرم نیز دارای بیماری قند و فشار خون است و در مدت شیوع کرونا استرس بسیاری  را متحمل شده است و هم‌اکنون نیز آنفلوآنزا به این دغدغه اضافه شده است.

این کارمند بازنشسته ۷۳ ساله یادآور شد: چنانچه بتوانم واکسن آنفلوآنزا را تامین کنم همسرم در اولویت تزریق قرار دارد اما امیدواریم این واکسن به اندازه کافی در بازار دارو وجود داشته باشد و مردم دچار مشکل نشوند.

معاون بهداشتی ایلام: آنفلوآنزا سنین پایین را در معرض خطر قرار می‌دهد

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: شیوع آنفوآنزای فصلی که هر سال بیشتر گروه دانش‌آموزان ابتدایی و سنین پایین‌تر را در معرض خطر قرار می‌داد، آغاز شده است.

دکتر جمیل صادقی‌فر افزود: مصداق بارز این مساله مراجعه به مطب‌های پزشکان اطفال است که شمار آنها در حال افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون نگاه‌ها متوجه شیوع آنفلوآنزای فصلی شده است که سال گذشته بیشتر دانش‌آموزان را در معرض ابتلا قرار داد، یادآور شد: باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصرار کنیم چرا که تحت هر شرایطی سلامتی دانش‌آموزان در اولویت قرار دارد و امیدواریم بتوانیم تصمیم مناسبی در این خصوص بگیریم تا حداقل خطر متوجه دانش‌آموزان شود.

وی اظهار داشت: با توجه به این مساله چنانچه در مکانی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد قبل از اینکه این شرایط تثبیت شود باید بر رعایت نکات بهداشتی تاکید و توصیه‌های لازم انجام گیرد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: اگر تحت هر شرایطی سلامت دانش‌آموزان و رعایت پروتکل‌ها را در اولویت قرار دهیم کمترین آسیب متوجه دانش‌آموزان، مدیران و معلمان مدارس خواهد شد.

وی با ذکر اینکه وضعیت ابتلا در استان به ویژه هفته گذشته رشد صعودی داشته و هر روز نسبت به قبل تعداد آمار افزایش یافته است، دلایل این مساله را تقویت نمونه‌گیری و وجود تجمعات اعلام‌ کرد و افزود: تعداد بستری‌های کرونا  نیز در حال افزایش است.

گروه‌های پرخطر برای تزریق واکسن آنفلوآنزا در ایلام شناسایی می‌شوند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این زمینه گفت: پیش از تحویل سهمیه واکسن آنفلوآنزا و توزیع آن در استان، بر اساس سامانه‌های بیماران خاص و سیب در حوزه بهداشت، گروه‌های پرخطر شناسایی می‌شود و تامین واکسن این گروه‌ها در اولویت خواهد بود.

دکتر مهتاب شاهماری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مقرر شد این واکسن در داروخانه های ویژه استان که داروهای بیماران خاص را تامین می کند توزیع تا همزمان با تامین داروها، واکسن بیماران خاص نیز به این بیماران تحویل شود.

شاهماری با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده است و این هفته در کل کشور توزیع می شود، افزود: بنا به گفته مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، قیمت واکسن به استناد به ماده ۲۰ قانون مصوب سال ۱۳۳۴ در کمیسیون قیمت گذاری وزارت بهداشت انجام می‌گیرد.

پرسنل بهداشت و درمان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا

وی یادآور شد: گروه های در اولویت برای تزریق واکسن آنفلوآنزا، پرسنل بهداشت و درمان، افراد دارای بیماری زمینه ای مزمن مانند بیماران قلبی، ریوی، کبدی، بیماران متابولیک و سرطانی و افراد با شاخص توده بدنی بالا هستند.

وی اضافه کرد: همچنین افرادی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، افراد بالای ۶۰ سال و کوکان ۶ ماه تا پنج سال نیز در اولویت تزریق واکسن قرار دارند.

۱۰ برابر سال گذشته واکسن برای افراد پرخطر وارد کشور شده است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: سال گذشته برای گروه های پرخطر ۲۵۰ هزار واکسن وارد شده بود و امسال بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو ۱۰ برابر این میزان برابر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نوبت واکسن وارد کشور شده است.

شاهماری تصریح کرد: علاوه بر این میزان، هشت تا هشت و نیم میلون نوبت دیگر هم برای واکسیناسیون عموم مردم وارد می شود همچنین تا پایان سال مجوز تولید واکسن داخلی نیز صادر خواهد شد و به مرحله ورود به بازار می رسد.

وی یادآور شد: اما آنچه که هم اکنون باید روی آن حساب کرد همین ۲ میلیون و ۵۰۰ دوز برای بیماری های خاص و هشت تا هشت و نیم میلیون عدد واکسن برای عموم مردم کشور است.

رعایت پروتکل‌های کرونا، احتمال کاهش ابتلا به آنفلوآنزا را در پی دارد

دکتر شاهماری با بیان اینکه قدرت انتشار و انتقال ویروس آنفولانزا به اندازه کرونا شدت ندارد، اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و بحران کرونا چنانچه وضعیت استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی دست ها به همین روال باشد، احتمال کاهش زمینه آلودگی به ویروس آنفلوآنزا وجود دارد، ضمن اینکه این واکسن مصونیتی در مقابل ابتلا به کرونا ایجاد نخواهد کرد .

وی تاکید کرد: با این وجود نباید واکسیناسیون را فراموش کرد بخصوص برای گروه های پرخطر، همچنین با این تعداد واکسن وارد شده واکسینه شدن همه افراد انتظاری منطقی نبوده و واقعیت این است که الزامی به واکسیناسیون تمام افراد جامعه نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام همچنین گفت: در مراحل بعدی سایر گروه ها به ترتیب مد نظر بوده و سعی می کنیم بر اساس اولویت ها واکسن را توزیع کنیم.

دکتر شاهماری اظهار داشت: احتمالا در ابتدای کار نتوانیم واکسن را بصورت گسترده و در تمام داروخانه ها توزیع کنیم زیرا با توجه به تقاضای بالای مردم کنترل از دست ما خارج خواهد شد و قطعا پاسخگوی همه نخواهیم بود اما واکسن افرادی که الزاما باید واکسینه شوند را تامین می کنیم.

خانواده‌ها اولویت تزریق واکسن را به کودکان و سالمندان بدهند

وی تاکید کرد: افرادی که احتمال مقاومت آنها در برابر بیماری ها بیشتر است خود باید انتخاب کنند یعنی در یک خانواده پنج نفری چنانچه کودک یا فرد مسنی وجود دارد بطور قطع واکسن آنفلوآنزا باید برای آنها تزریق شود.

شاهماری ادامه داد: همچنین چنانچه در خانواده ای بیمار سرطانی یا بیماری که کورتون مصرف می کند، وجود دارد باید در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه تزریق واکسن برای همه افراد ضرورتی ندارد، گفت: چنانچه تولید واکسن داخلی شود، امیدواریم این مشکل حل شود و همه بتوانند واکسیناسیون را انجام دهند.

دکتر شاهماری همچنین در خصوص زمان تزریق واکسن افزود: زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا از اواسط شهریور ماه تا اواخر مهرماه توصیه می شود، اما متخصصان عفونی توصیه می کنند که در هر زمانی که امکان تزریق واکسن وجود داشت تزریق شود.

وی اضافه کرد: چنانچه فردی نتواند تا اواخر مهر یا اواسط آبان واکسن تزریق کند در صورت تامین آن در ماه های بعدی و تا قبل از انقضای تاریخ آن می تواند آنرا تزریق کند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام و بر اساس آخرین ارزیابی انجام گرفته چهار شهرستان این استان در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفتند.

به گفته دکتر جمیل صادقی فر، بر اساس این ارزیابی شهرستان های ایلام، آبدانان، دره‌شهر و ایوان به دلیل روند صعودی تعداد مبتلایان و بستری های کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته اند.

وی وضعیت ۲ شهرستان مهران و چرداول را نیز هشدار و نارنجی عنوان کرد.

به گفته وی، همچنین شهرستان های دهلران، بدره و سیروان در وضعیت زرد قرار داشته و ۲ شهرستان هلیلان و ملکشاهی نیز وضعیت سفید دارند.

برچسب‌ها سازمان غذا و دارو ایلام ویروس کرونا آنفولانزا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو ایلام ویروس کرونا آنفولانزا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سازمان غذا و دارو ایلام ویروس کرونا آنفولانزا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور تزریق واکسن آنفلوآنزا اولویت تزریق واکسن رعایت پروتکل ها بیماری زمینه ای گروه های پرخطر معاون بهداشتی دارای بیماری دانش آموزان یادآور شد هم اکنون بستری ها بر اساس گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۳۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مسئول کانون بسیج جامعه کشاورزی خمینی‌شهر با اشاره به اجرای طرح رایگان واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل در طیور بومی این شهرستان گفت: این بیماری با علائم پیچش گردن، بی‌حالی و در برخی موارد علائم عصبی و تنفسی و خِرخِر گلو همراه است و در صورت شیوع نوعی بیماری مهلک با تلفات بالا و شیوع سریع است و این بیماری نه‌تن‌ها باعث از بین رفتن طیور منطقه می‌شودو تهدیدی جدی برای مرغداری‌ها که به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی مهم مطرح هستند، است

الهه شیروی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری انتقال ویروس از طیور بومی به طیور صنعتی و افزایش سطح ایمنی طیور بومی دانست و افزود: این نوع واکسن که متفاوت با سایر واکسن‌ها از نظر مقاومت در برابر حرارت و سهولت استفاده آن به جهت ریختن در ظرف آبخوری آنها است، در اختیار مرغداران قرار گرفته و تاکنون ۳۰ هزار و ۱۵۶ قطعه پرنده خانگی از جمله اردک، کبوتر، غاز و سایر ماکیان واکسینه شدند.


این طرح تا پایان فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد و بین محله‌های مختلف کوشک، قلعه امیریه، اصغرآباد و درچه نیز توزیع شده است.

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم