Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@10:37:09 GMT

شکایت ایران از آمریکا به کجا رسید؟

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۳۹۷۲

شکایت ایران از آمریکا به کجا رسید؟

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: آمریکا مدعی است که به دلایلی دیوان صلاحیت رسیدگی ندارد، در صورتی که ممکن است یک موضوع در دو یا چند مرجع بین‌المللی قضایی یا شبه قضایی قابلیت رسیدگی داشته باشد بنابراین ما معتقدیم که چنین منافاتی وجود ندارد و این ایراد را وارد نمی‌دانیم.

به گزارش ایلنا؛ لعیا جنیدی معاون حقوقی ریاست جمهوری در خصوص جزئیات و آخرین اخبار از رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در خصوص پیمان مودت در دیوان بین‌المللی دادگستری، اظهار کرد: پس از آنکه دولت آمریکا تصمیم به بازگرداندن تحریم‌ها و فشار حداکثری گرفت و همه تحریم‌ها را بازگرداند و تحریم‌های جدیدی نیز مجدداً اعمال کرد، ما دعوایی را در دیوان دادگستری بین‌المللی ثبت کردیم، به دلیل اینکه این طرز عمل، نقض عهدنامه مودت ایران و آمریکا بود؛ بنابراین ما از منظر نقض، دعوایی را طرح کردیم و در آن دعوا دستور موقت خواستیم که دستور موقت در یک محدوده‌ای صادر شد و الان بخش دیگری از رسیدگی که مربوط به صلاحیت است، در حال رسیدگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای صدور دستور موقت، یک صلاحیت علی‌الظاهر را احراز می‌کنند، اما این صلاحیت علی‌الظاهر است و تصمیم‌گیری قطعی در مورد صلاحیت برای ورود به دعوای اصلی و رسیدگی ماهوی ضرورت دارد، بنابراین این روز‌ها رسیدگی به ایرادات صلاحیتی بوده که طی چند روز ادامه داشته یعنی دفاعیات شفاهی طرفین باید استماع شود و به این ایرادات صلاحیتی که آمریکا مطرح کرده و گفته دیوان دادگستری بین‌المللی صلاحیت ورود به این موضوع را ندارد، رسیدگی شود، اما مبانی ما این است که این نوع از اعمال تحریم، خلاف مفاد عهدنامه در رابطه با برقراری تسهیلات برای فعالیت‌های تجاری و همکاری‌های تجاری و اقتصادی و کسب و کار است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکا مدعی است که به دلایلی دیوان صلاحیت رسیدگی ندارد، گفت: ممکن است یک موضوع در دو یا چند مرجع بین‌المللی قضایی یا شبه قضایی قابلیت رسیدگی داشته باشد، بنابراین ما معتقدیم که چنین منافاتی وجود ندارد و این ایراد را وارد نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: آمریکا به محدودیت‌های کشور‌های ثالث تکیه کرده در صورتی که این مساله ربطی به عهدنامه مودت ندارد و ما اعلام کردیم که اقدامات کشور‌های ثالث هم تحت فشار حداکثری ایالات متحده بوده و ایالات متحده آن‌ها را وادار کرده که روابط دوستانه تجاری را محدود کنند و قواعد تجارت آزاد را که به نوعی بخشی از حقوق بین‌الملل است، نقض کنند.

جنیدی تأکید کرد: در مرحله بعد هم از ماهیات این شکایت دفاع خواهیم کرد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در خصوص مکانیسم ماشه و بستر‌های حقوقی آن گفت: این مسأله اسنپ‌بک ادعایی از جانب آمریکاست که هم ایرادات ماهوی و هم ایرادات آئینی دارد و در قطعنامه ۲۲۳۱ و سند برجام نیز از مکانیسم ماشه به این صورت که این‌ها بیان می‌کنند، سخنی نیامده است، اما صحبت از اعاده تحریم‌ها تحت یک شرایطی است که هیچ کدام از آن شرایط محقق نشده برای همین هم می‌گوییم این ادعا دارای ایرادات آئینی و ماهوی است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: انتخابات آمریکا آیت الله صانعی لعیا جنیدی شکایت از آمریکا معاون حقوقی بین المللی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۳۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در عملیات وعده صادق رژیم صهیونیستی پاسخ لازم را دریافت کرد

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: اگر اقدام متجاوزانه دیگری صورت بگیرد پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد.
آقای کنعانی افزود: همانطور که خود دولت آمریکا به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد بیش از بیست کشور تلاش کردند مانع اقدام عملیاتی مشروع ایران علیه این رژیم شوند، اما در عمل راه به جایی نبردند و رژیم متجاوز پاسخی را که لازم بود دریافت کرد.


کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی پاداش به یک رژیم جنایتکار است
آقای کنعانی درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا و کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی گفت: دولت آمریکا از ابتدای بحران متاسفانه بخشی از بحران بوده است و اگر حمایت‌های نامحدود آمریکا نبود اساسا رژیم امکان تداوم حتی یک روز از جنگ را نداشت. مصوبات جدید و مایه تاسف دولت آمریکا در ارائه کمک‌های مالی و نظامی به رژیم چیزی جز پاداش آمریکا به یک رژیم جنایتکار نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جهان نسبت به این اقدام آمریکا قضاوت خواهد کرد. دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار رژیمی قرار داده که هیچ پیروزی غیر از ۳۴ هزار کشته برجای نگذاشت. آیا ملت آمریکا می‌پذیرند که دولت آمریکا اعتبار آنان را در کنار رژیم صهیونیستی قرار دهد! آمریکا روی اسب بازنده شرط بندی کرده است.


ایران متعهد به قوانین بین‌المللی در حوزه هوانوردی است
سخنگوی وزارت امور خارجه گزارش‌های رسانه‌ای درباره فعالیت نظامی هواپیمای هما را رد کرد و گفت این شرکت و سایر شرکت‌های هواپیمایی ایران صرفا در راستای فعالیت‌های غیرنظامی و تحت قوانین بین‌المللی فعالیت می‌کنند و در هیچ یک از مسیر‌های هوایی مطرح شده‌ای که ادعا شده٫ چنین فعالیت‌های نظامی انجام نگرفته و ایران متعهد به قوانین بین‌المللی در حوزه هوانوردی است.

 

 

دیگر خبرها

  • دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد
  • شکایت میلاد حاتمی از همشهری آنلاین رد شد
  • در دادگاه مطبوعات امروز چه گذشت؟
  • رسیدگی به ۲ هزار شکایت از خودروسازان در شورای رقابت
  • در عملیات وعده صادق رژیم صهیونیستی پاسخ لازم را دریافت کرد
  • امکان شکایت، ثبت دادخواست و انجام تمام عملیات حقوقی علیه مقامات دولتی وجود دارد
  • ممنوعیت ارسال اظهارنامه به مقامات دولتی/ امکان شکایت علیه مقامات دولتی وجود دارد؟
  • توضیحاتی در رابطه با انتشار نامه اداری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در فضای مجازی/ کمافی سابق امکان شکایت، ثبت دادخواست و انجام تمام عملیات حقوقی علیه مقامات دولتی وجود دارد
  • قحطی تحمیلی آشکارترین مصداق نسل‌کشی در غزه
  • رئیس اسکودا: آمادگی نهاد وکالت برای همکاری با دولت در دو محور آموزشی و پژوهشی/ آماده دفاع از کشور در مجامع حقوقی بین‌المللی هستیم