Web Analytics Made Easy - Statcounter

«دیاکو حسینی» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره بایدها و نبایدهای سیاست خارجی ایران تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: ایران نباید به موضوع انتخاباتی آمریکا تبدیل شود به این معنا که موضوع ایران نباید امتیاز انتخاباتی و برگه برنده دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس ارشد مسائل استراتژیک ادامه داد: ترامپ نباید از طریق طرح موضوع ایران پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری را تسهیل کرده یا وانمود کند که در مورد ایران در عرصه سیاست خارجی عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته است.

ظهور هر نوع بحران به ویژه جنگ به سود ترامپ است

حسینی به فعالیت تندروها در آمریکا برای به حداکثر رساندن تنش‌ها میان تهران و واشنگتن اشاره کرد و اظهار داشت: در صورت بروز هر گونه تنش پیش‌بینی نشده، ظهور هر نوع بحران به ویژه جنگ موجب اقبال افکار عمومی آمریکایی‌ها به ترامپ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ما باید برابر تنش‌آفرینی‌های دولتمردان آمریکایی در شرایط کنونی کاملا هوشیار باشیم، تصریح کرد: احتیاط ایران در برابر بحران‌آفرینی‌های آمریکا باید بیش از گذشته باشد و اقدامات تهران به شکلی باشد که زمینه بهانه‌گیری برای حداقل بخشی از هیات حاکمه آمریکا به ویژه تیم ترامپ شکل نگیرد.

تهران نباید در دام انتخاباتی کاخ سفید بیفتد

حسینی با اشاره به تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران خاطرنشان کرد: با پایان موعد ۳۰ روزه مورد ادعای آمریکا برای «اسنپ‌بک» در هفته آینده، فضای تبلیغاتی برای دولت آمریکا فراهم می‌شود که با ردگیری خرید و فروش‌های ایران، زمینه بروز بحرانی را فراهم کند که برای انتخابات ریاست جمهوری هم کاربرد داشته باشد.

به گفته مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، دولت ترامپ برای بازه زمانی پس از اعلام یکجانبه اسنپ‌بک برنامه‌ریزی زیادی داشته است تا به نحوی عمل کند و شرایط را رقم بزند که ایران در دام طراحی شده‌اش بیفتد و به همین خاطر ضروری است تهران در دام انتخاباتی کاخ سفید نیفتد.

هرگونه تصمیم‌گیری در مورد برجام برعهده شورای عالی امنیت ملی است

حسینی درباره طرح سه فوریتی مجلس برای توقف تعهدات هسته‌ای ایران در برابر بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد توسط آمریکا ابراز داشت: براساس مصوبات پیشین مجلس در مورد برجام، هرگونه تصمیم‌گیری در مورد حال و آینده این توافق برعهده شورای عالی امنیت ملی است و مجلس امکان هرگونه ورود در این سطح را برای پاسخ به اقدامات آمریکا ندارد.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه مجلس به عنوان قوه قانونگذار می‌تواند شرایطی را فراهم کند و قوانینی را تصویب کند که زمینه را برای حفظ برجام حفظ کرده و پیام سیاسی را به طرف آمریکایی ارسال کند، عنوان کرد: نقش مجلس در تعیین سرنوشت برجام مشورتی است و نمایندگان می‌توانند از طریق مشورت با شورای عالی امنیت ملی و دولت، پیشنهادات خود را مطرح کنند.

اروپا دولت ترامپ را یک موقت تصادفی تلقی می‌کند

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه ایران نباید دچار رفتارهای احساسی و افراطی شود، یادآور شد:‌ پاسخ‌های ایران بر اساس محاسبه سناریوهای موجود و رفتارهای احتمالی آمریکا براساس واقعیت و شرایط موجود باشد و اکنون دولت در این مسیر است. در واقع پاسخ ایران به تحریکات و رفتارهای آمریکا باید براساس آینده‌نگری انجام شود و از افتادن در زمین بازی که معادله را به سود آمریکا رقم بزند، خودداری کند.

حسینی درباره رویکرد کشورهای اروپایی در برابر آمریکا هم بیان کرد: اتحادیه اروپا دولت ترامپ را یک موقت تصادفی تلقی می‌کند که موجب شده آمریکا از اصل و واقعیت خود فاصله بگیرد. آنها امیدوارند با نتایج حاصل از انتخابات، وضعیت متفاوت‌تر از امروز شود و با پیروزی بایدن، آمریکا در مسیر سابق خود برگردد.

اولویت اصلی اروپا در شرایط کنونی حفظ برجام است

وی با بیان اینکه اولویت اصلی اروپا در شرایط کنونی حفظ برجام است، گفت: آنها امیدوارند با تغییر دولت آمریکا این امکان را داشته باشند که توافق هسته‌ای را احیا کرده و از روش‌هایی که منجر به برخورد و تنش‌های خارج از کنترل شود، جلوگیری کنند.

به گفته مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، اروپایی‌ها ۲ بار طی ۲ ماه گذشته در برابر درخواست آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و اسنپ‌بک مقاومت کرده و احتمالا تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقاومت هم خواهند کرد تا سطح تنش‌ها در داخل و خارج را پایین نگه دارند.

اروپا با پیروزی مجدد ترامپ در مقابل دو راهی قرار می‌گیرد

حسینی درباره رویکرد اتحادیه اروپا در صورت انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رییس جمهوری هم اظهار داشت: اگر ترامپ مجددا پیروز انتخابات شود، احتمال تغییر موضع اروپایی‌ها ممکن است. انتخاب مجدد ترامپ به اروپا نشان خواهد داد که او پدیده تصادفی نیست بلکه جزیی از ساختار جدید آمریکاست که تغییراتی را در این ساختار ایجاد کرده که تا ده‌ها سال تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اروپا در صورت انتخاب مجدد ترامپ در مقابل یک دو راهی قرار می‌گیرد و مجبور به انتخاب است، تصریح کرد: احتمالا کشورهای اروپای غربی به ویژه فرانسه و آلمان بخواهند استقلال سیاسی و نظامی و تا حدودی اقتصادی‌ خود را نسبت به آمریکا افزایش دهند اما اعضای شرقی اتحادیه اروپا، روسیه را اولویت اول خود می‌دانند که آمریکا می‌تواند پایه و ستون آنها برای مقابله با روس‌ها باشد.

ترامپ پل‌های پشت سر خود را در مورد ایران خراب کرده است

این استاد دانشگاه افزود: مقابل این شکاف، رهبران اروپا باید اولویت خود را مشخص کنند؛ اینکه می‌خواهند استقلال‌شان در برابر آمریکا حفظ شود یا آنکه به دنبال حفظ اتحادیه اروپا باشند. در صورتی که آنها به فکر حفظ استقلال‌شان باشند، احتمالا اختلافات داخلی در اتحادیه اروپا افزایش و اختلافات اروپا و آمریکا بیشتر می‌شود و اروپا از برجام حمایت بیشتری کرده و به روسیه و چین برای مقابله با یکجانبه‌گرایی با آمریکا نزدیک‌تر می‌شوند.

حسینی در پاسخ به این سووال که آیا اکنون زمان مذاکره با آمریکا برای کسب امتیاز بیشتر از ترامپ نیست، خاطرنشان کرد: ترامپ به قدری روابط میان ایران و آمریکا را متشنج و پل‌های پشت سر خود را در مورد ایران خراب کرده است که شرایط برای طرح مذاکره با آمریکا مهیا نیست. در داخل آمریکا و دولت ترامپ هم شرایط برای گفت‌وگو با ایران فراهم نیست.

دولت ترامپ به دنبال توافقی منصفانه نیست

وی اظهار داشت: با کسانی  که هدف‌شان عقد توافق تسلیم است و نه توافقی براساس چانه‌زنی و بده بستان نمی‌توان مذاکره کرد. دولت ترامپ به دنبال توافقی منصفانه نیست. اگر ترامپ مجددا رئیس‌جمهور شود، وضعیت به همین شکل باقی می‌ماند مگر آنکه ترکیب دولت بعدی او به شکل بنیادی تغییر کرده و متفاوت از دولت نخستش باشد. همچنین لازم است تغییراتی بنیادی در نگاه ترامپ نسبت به ایران ایجاد شود.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه انجام مذاکره میان تهران و واشنگتن پرونده آسانی برای طرفین نیست، یادآور شد: این شرایطی است که ترامپ ایجاد کرده است. او اقداماتی را انجام داده و از خط قرمزهایی - مانند خروج از برجام، تروریستی اعلام کردن سپاه، تحریم رهبری و وزیر امور خارجه و از همه مهمتر، ترور سردار سلیمانی – عبور کرده که امکان مذاکره را به طور کلی منتفی می‌کند.

فضای روابط ایران و آمریکا با پیروزی بایدن متفاوت می‌شود

حسینی درباره مناسبات ایران و آمریکا در صورت ریاست جمهوری جو بایدن هم بیان کرد: با ریاست جمهوری او، احتمالا فضای روابط ایران و آمریکا هم متفاوت از قبل خواهد شد. بایدن بدون تعصب نسبت به ترامپ می‌تواند به برجام بازگردد و در جهت اصلاح اشتباهات آمریکا عمل کند. در واقع، ریاست جمهوری ترامپ زمینه و مقدمه لازم را برای مذاکره میان ایران و آمریکا را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با پیروزی بایدن در انتخابات بسیاری موانعی که ترامپ آنها را ایجاد کرده، کمرنگ می‌شوند، گفت: البته این به معنای دستیابی به یک توافق زودبازده نیست هرچند که مذاکره با بایدن آسان هم نیست و دشواری‌های خاص خود را دارد چراکه هر دو طرف هم تفاسیر مختلفی از برجام دارند و هم انتظارات متفاوتی از یکدیگر دارند. از سوی دیگر، بایدن نمی‌تواند بی‌تفاوت به اصلاح برجام و مسائل منطقه‌ای باشد.

برچسب‌ها برجام سازمان ملل متحد شورای عالی امنیت ملی اتحادیه اروپا دونالد ترامپ اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا کاخ سفید ایران ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پروندهٔ خبری شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران آمریکا ۲۰۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام سازمان ملل متحد شورای عالی امنیت ملی اتحادیه اروپا دونالد ترامپ اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا کاخ سفید ایران ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برجام سازمان ملل متحد شورای عالی امنیت ملی اتحادیه اروپا دونالد ترامپ اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا کاخ سفید ایران ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اخبار کنکور انتخابات ریاست جمهوری شورای عالی امنیت ملی ایران و آمریکا اتحادیه اروپا حسینی درباره ایران نباید مجدد ترامپ دولت ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۴۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ ماه حساس برای جو بایدن

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی دیپلماسی در مطلبی با عنوان ۶ ماه حساس برای جو بایدن نوشت: دونالد ترامپ که سرمست شرایط اقتصادی خوب آمریکا در دو سال ابتدای ریاست‌جمهوری‌اش بود، حالا با سقوط بورس و شرایط بی‌ثبات اقتصادی شرکت‌ها و کارخانجات، به‌دلیل گسترش بیماری مرموز کرونا روبه‌رو بود و رقیب‌اش بهترین فرصت را یافته بود تا از او در انتخابات پیش رو پیشی گیرد.

از حادثه مرگ جورج فلوید و فرصت تجمعات چندصدهزارنفری سیاهان در ایالت‌های مختلف آمریکا تا ادبیات تندوتیز دونالد ترامپ نه‌تنها در قبال نخبگان حزب دموکرات بلکه در قبال هم‌حزبی‌هایش فضا را برای تغییر در سیاست آمریکا ضروری ساخته بود. در چنین شرایطی، فردی از راست میانه حزب دموکرات که توانایی جذب نیروهای ناراضی حزب جمهوری‌خواه را هم داشت و در دوقطبی دو نوع سیاست‌ورزی مختلف، جو بایدن، این فرصت را یافت که از ترامپ پیشی گیرد و برنده انتخابات شود.

سه سال و اندی پس از ریاست‌جمهوری جو بایدن، بار دیگر دوقطبی در پیش است که شرایطش با انتخابات گذشته تفاوت‌های جدی یافته است.

در شرایط فعلی، این دونالد ترامپ است که حالا در جایگاه طلبکار از رقیب سابق خودش قرار دارد و از سوی دیگر، هیولای کرونا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و درعین‌حال، حمایت مالی جو بایدن از اوکراین بار دیگر سیاستِ «اول آمریکا»ی دونالد ترامپ را برای افراد غیرحزبی یا کمترحزبی جذاب ساخته است. اگرچه جو بایدن به‌همراه اروپا با کمک نظامی سیاسی گسترده از اوکراین در برابر روسیه تا حدود زیادی توانست مانع از پیشروی‌های جاه‌طلبانه بیشتر ولادیمیر پوتین شود؛ اما کمک بیش از ۶۸میلیارد دلاری دولت او به اوکراین سبب شده که عده‌ای این پرسش را مطرح کنند که چرا ما باید در برابر اوکراین این‌قدر هزینه کنیم؟

این درحالی است که یکی از منطقی‌ترین کارهای سیاست خارجی دوران بایدن حتی از نظر برخی جمهوری‌خواهان، دفاع از اوکراین در برابر روسیه بدون حتی یک کشته از سربازان آمریکایی بوده است.

فضای انتخاباتی پیش روی آمریکا بسیار پیچیده شده است.

از یک طرف، اولویت‌های اصلی مردم آمریکا از سوی مؤسسه نظرسنجی گالوپ مواردی چون تورم، مهاجرت غیرقانونی، محیط زیست، قیمت حامل‌های انرژی، بیکاری، دسترسی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر به امکانات درمانی، جرم و جنایت و حملات تروریستی به آمریکا بوده است که در بخش مهمی از این اولویت‌ها، بایدن نسبتاً موفق بوده است و از سوی دیگر، ترامپ هم مدعی است که این اولویت‌ها را می‌تواند به‌صورت بهتری به نتیجه مدنظر برساند.

بدین‌ترتیب، فضای سیاسی آمریکا در یک وضعیت دوقطبی قرار دارد اما دوقطبی‌ای که همچون چهار سال پیش ایالت‌های شناور و حساس می‌توانند تعیین‌کننده نهایی باشند. در این میان، حمله حماس به اسرائیل در هفتم‌اکتبر تا حدود زیادی به برنامه‌های بایدن آسیب زده است؛ چراکه حمایت بسیار قوی جو بایدن از اسرائیل در حمله به غزه، مسلمانان و عرب‌تباران آمریکایی داخل یکی از ایالت‌های تعیین‌کننده انتخابات یعنی میشیگان را بسیار آزرده‌خاطر ساخته است.

همچنین، با وجود افزایش خیره‌کننده شغل در آمریکای بایدن و کاهش نسبی تورم پس از پایان یارانه‌های کرونا راضی‌سازی بخش چپ‌تر حزب دموکرات کمی دشوار شده است. بخش چپ حزب دموکرات همان بخشی است که افراد مهمی چون برنی سندرز آن را رهبری می‌کنند و بایدن به رای آنها بسیار نیازمند است.

حوادث پس از هفتم‌اکتبر پیش‌بینی دقیق پیروز بعدی انتخابات۲۰۲۴ را دشوار ساخته است؛ اما بایدن باید بداند اگر بخواهد دوباره پیروز شود، باید رای بخش مهمی از جوانان و مسلمانان و جمهوری‌خواهان معتدل ضدترامپ را جذب کند؛ وگرنه، این‌بار با ترامپ عاصی‌تری روبه‌رو خواهیم شد که کوله‌باری از پرونده‌های قضایی را هم با خود حمل می‌کند...

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» می‌تواند آغازی بر فروپاشی رژیم صهیونیستی باشد
  • کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی: حمله از پیش اعلام شده ایران به اسرائیل شجاعانه بود
  • درخواست رسانه‌ها از ترامپ و بایدن برای برگزاری مناظره
  • زارعی: ایران از مجهزترین امکانات پدافندی برخوردار است
  • ترامپ: حمله ایران به اسرائیل نمایانگر ضعف آمریکا بود
  • ترامپ: حمله ایران به اسرائیل نشان‌دهنده ضعف آمریکا بود
  • کارشناس مسائل بین‌الملل: ایران مثل اسرائیل نیست!
  • صبر استراتژیک تهران به سر آمده است | اگر ایران اقدامی نمی‌کرد...
  • واکنش ترامپ به تنش میان ایران و اسرائیل
  • ۶ ماه حساس برای جو بایدن