Web Analytics Made Easy - Statcounter

کامبیز نوروزی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا درباره ورود به حریم خصوصی افراد افزود: از منظر قانون اساسی، حیثیت و حرمت افراد مصون از تعرض است و این موضوع، مبنای حقوقی حریم خصوصی در ایران است.

وی ادامه داد: حریم خصوصی به حوزه ای از زندگی فردی گفته می شود که بدون اجازه فرد کسی حق ندارد وارد آن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سکونتگاه، وضعیت مالی و بسیاری از مصادیق دیگر از جمله حریم خصوصی افراد محسوب می شود اما افراد دارای شهرت، حریم خصوصی کوچکتری نسبت به افراد عادی دارند مثلا اگر یک فرد عادی قرارداد کاری با مجموعه ای دارد کسی حق انتشار این قرارداد را ندارد اما قرارداد یک فرد مشهور حریم خصوصی او محسوب نمی شود.

نوروزی اظهار داشت: رابطه متقابل افراد دارای شهرت با جامعه به افکار عمومی حق می دهد تا حدی از زندگی خصوصی این افراد مطلع شوند و یکی از مصادیق حریم خصوصی مسائل پزشکی است. مسائل پزشکی افراد عادی حریم خصوصی این افراد است اما وضعیت جسمی و سلامتی افراد مشهور جزو حریم خصوصی این افراد محسوب نمی شود. به عنوان مثال، اکنون افکار عمومی وضعیت درمان آقای شجریان را با حساسیت دنبال می کنند یا در دوره ای وضعیت بیماری مرحوم کیارستمی در رسانه ها مطرح می شد.

این فعال رسانه ای خاطرنشان کرد: اکنون در محیط وب افراد مختلف مطالبی را به راحتی بارگذاری می کنند و خیلی اوقات ممکن است این افراد قابل شناسایی نباشند و حساب های کاربری مجعول داشته باشند و تقریبا هیچ کار هم نمی شود و تقریبا می توان گفت غیرقابل کنترل است.

اجرای قانون با آنچه روی کاغذ آمده، متفاوت است
نورزی تصریح کرد: واقعیت این است که بر روی کاغذ، قانون برای همه وجود دارد و نشر اکاذیب از هر طریق، قابل تعقیب و پیگیری است اما اجرای قانون با آنچه روی کاغذ آمده، متفاوت است.

این حقوقدان افزود: استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران به اندازه ای وسیع است که امکانی برای تعقیب و پیگیری باقی نمی گذارد. مهم این است که علل توسعه استفاده از این شبکه ها باید بررسی و آن علت ها باید تبیین شود.

وی گفت: مهمترین علت اقبال بی نظیر ایرانیان به شبکه های مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام، توییتر و واتساپ، ضعف شدید رسانه های حرفه ای است زیرا وقتی مردم نتوانند اطلاعات و اخبار را به شکل حرفه ای مستقل و آزاد از طریق رسانه ها پیگیری کنند نیازهای خبری خود را از طریق محیط وب تامین می کنند.

تسلط محیط وب بر فضای خبری بسیار ناگوار است
نوروزی افزود: تسلط محیط وب بر فضای خبری بسیار اتفاق ناگواری است و علت اصلی هم در خود شبکه ها نیست، علت آن شرایط سختی است که به رسانه های حرفه ای تحمیل شده و هیچ فرد و نهادی به وضعیت رسانه های رسمی و حرفه ای توجه ندارد و اهمیتی نمی دهد که این وضعیت حرفه ای چه لطمه ای به منافع ملی وارد می کند و در این خصوص طرح و برنامه ای هم برای اصلاح این وضعیت دیده نمی شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، باید واقعیت های جامعه امروز را بدانیم و براساس آنها سیاست های خبری را طراحی کنیم. جامعه امروز جامعه ای است که به دلیل تکنولوژی اینترنت و انواع و اقسام پیام رسان ها به سرعت اخبار را منتشر می کند و از نظر رسانه ای اولین خبری که منتشر شد اصطلاحا خبر برنده محسوب می شود.

این فعال رسانه ای یادآور شد: دنیای امروز خبر پنهان نمی ماند و بسیاری از اوقات به مقاصد سیاسی اخباری منتشر می کنند که این اخبار یا دقیق نیست یا دروغ است اما وقتی که هیچ خبر بدیلی به جای آن نمی آید طبیعی است که آن اخبار باور پذیر می شود.

نوروزی با اشاره به ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی افزود: در این ماده قانونی تصریح شده است: «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یاتوزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به‌غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم شود.»

وی اضافه کرد: همچنین در ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای (مصوب ۱۳۸۸) در این خصوص مقرر کرده که «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (درصورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد.»

برچسب‌ها کامبیز نوروزی حریم خصوصی اختصاصی ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کامبیز نوروزی حریم خصوصی اختصاصی ایرنا کامبیز نوروزی حریم خصوصی اختصاصی ایرنا اخبار کنکور حریم خصوصی رسانه ها حرفه ای شبکه ها محیط وب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۴۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری

این روز‌ها فقط هنرپیشه‌های فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی نیستند که باید چهره‌ای مقبول از خودشان به نمایش بگذارند. هر کسی در هر شغلی که باشد اگر ارائه بهتری داشته باشد قطعاً موفق‌تر است. این گزاره ساده نتیجه پذیرفتنی زندگی در عصر شبکه‌های مجازی و بلاگرهاست. 

ظاهراً دیگر فقط مجری‌ها، خواننده‌ها، بازیگران و چهره‌های معروف نیستند که باید بهترین نسخه ظاهری خود را به مخاطبان عرضه کنند. بلکه همه افراد از معلم تا داروخانه‌دار و فروشنده و هر کسی در هر جایگاهی می‌تواند یک بلاگر باشد. البته اگر بتواند ارائه دهنده‌ای خوب و جذاب باشد. 

فاطمه نوری راد، پژوهشگر رسانه درمورد میل نمایش دادن و این که آیا بلاگری شغل است؟ اظهار کرد: پدیده‌ی بلاگری یعنی به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی یا در فضای اینترنتی است. چون تا قبل از به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی در فضای اینترنت از طریق وبلاگ‌ها و... موارد و مطالبی به اشتراک گذاشته می‌شد. آن‌چه که الان خیلی با آن مواجه هستیم و فضای جدیدی را ایجاد کرده این است که افراد در مشاغل مختلف در فضای رسانه‌های اجتماعی شروع به تجربه نگاری و تولید محتوا می‌کنند. مثلاً از پزشک و معلم بلاگر داریم تا افراد مختلف. آن‌ها از تجربیاتی که در این فضا به اشتراک می‌گذارند فضای متفاوتی را به وجود می‌آورند. 

این پژوهشگر رسانه تصریح کرد: بلاگر‌ها توانسته‌اند موقعیت خود را رویت‌پذیر کنند. تا قبل از این‌که تا این حد شبکه‌های اجتماعی عمومیت پیدا کنند تا با یک گوینده‌ی رادیو دوست بودیم یا در آشنایانمان چنین فردی وجود نداشت، نمی‌توانستیم ببینیم که فضای گویندگی رادیو و مهارت‌های لازم برای آن و خستگی‌های شغلی آن‌ چه چیز‌هایی هستند ولی وقتی شما به عنوان یک گوینده رادیو صفحه اجتماعی دارید و در آن‌جا به تولید محتوا می‌پردازید افراد به عنوان مخاطب می‌توانند با فضای شما همدلی بیشتری برقرار کنند و از شما شناخت بیشتری داشته باشند و این باعث می‌شود که ارتباط صمیمانه‌تری شکل بگیرد. 

نوری راد با اشاره به یکی از مزیت‌های شغل بلاگری گفت: یکی از نکات مثبت شغل بلاگری این است که می‌توان آن را در موضوعات مختلف مشاهده کرد.  ما همیشه با افراد مختلفی که ارتباط برقرار می‌کردیم چیزی از پیشینه آن‌ها و فضایی که تجربه می‌کنند، نداشتیم ولی با آمدن شبکه‌های اجتماعی، افراد از رسته‌ها و شغل‌های مختلف به بلاگری رو آوردند و توانستیم وارد فضایی شویم که تا پیش از آن وجود نداشت و این فضا کمک به همدلی بیشتر و درک متقابل ما کرده است.

این پژوهشگر رسانه ادامه داد: خیلی وقت‌ها افرادی که بلاگری می‌کنند از این راه کسب درآمد می‌کنند و من به عنوان مخاطب می‌توانم از یک بلاگر معلم یا پزشک بلاگر چیز یاد بگیرم. چون هم از تجربه‌های کاری خود می‌گوید و هم ارائه مطلب دارد و همین باعث می‌شود تا مخاطب از آن فرد موضوعاتی را یاد بگیرد. البته باید دقت کرد این‌که بلاگر‌ها می‌خواهند از بلاگری پول در بیاورند چالش‌هایی را به همراه دارد از جمله این‌که گاهی این نمایش و عرضه‌ی خود و فرآیند زندگی و کار خود به سمت کالایی شدن پیش می‌رود. مثلاً یک گوینده رادیویی که قرار است بلاگر شود و در این فضا کار کند از فضای رسانه‌های اجتماعی به خاطر نمایش هرچه بیشتر استفاده می‌کند و این فضا دارای یک سری المان‌ها برای جذب کردن دارد. 

او گفت: آدم‌هایی که در فضای بلاگری آمده‌اند دائم به سمت نمایشی‌تر شدن می‌روند. یعنی گاهی ممکن است آن‌چه که داریم به اشتراک می‌گذاریم یک واقعیت زندگی روزمره و عادی کاری نباشد و ساخته می‌شود تا مخاطب بیشتری جذب کند و این جاست که مخاطبین باید آگاهی خود را بالا ببرند. زیرا قرار است بلاگر‌ها مخاطبان بیشتری جذب کنند برای این‌که تبلیغات بگیرند و با فروش پکیج یا کالایی از این راه کسب درآمد کنند و گاهی مخاطبان نیز، به صورت ناخودآگاه تحت تأثیر آن بازنمایی قرار می‌گیرند. 

نوری راد افزود: خیلی از افراد یک سری از ویژگی‌های خاص را دارند و در مقابل، برخی از افراد از برخی ویژگی‌ها برخوردار نیستند و شرکت‌هایی وجود دارند که به آن‌ها کمک می‌کنند. یعنی الان شرکت‌های زیادی تأسیس شده‌اند اند که قرار است در کار تولید محتوا به افراد کمک کنند و درواقع، اقتصاد خاصی در این میان در جریان است. افرادی هم هستند که ظاهراً بلاگر شغل خاصی نیستند و فقط از زندگی شخصی خود تولید محتوا می‌کنند که به آن‌ها بلاگر‌های سبک زندگی گفته می‌شود و آن‌ها هم، از این شرکت‌ها و افراد مختلف استفاده می‌کنند برای این که بتوانند بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشند. چون می‌دانند که استفاده از تأثیرات مختلف چگونه می‌توانند روی پیام اثر گذار باشند. به همین دلیل، پدیده بلاگری که ساده به نظر می‌رسد زیرشاخه‌های زیادی دارد و بخش فراوانی از آن، جنبه‌های اقتصادی دارد و بخش دیگری از آن، جنبه‌های آموزشی و فرهنگی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • بعد از عملیات وعده صادق «بی‌حجابی» را عادی سازی کنید/ زیباکلام: تنبیه رژیم صهیونیستی کار اشتباهی است!
  • مسمومیت ۵ نفر به علت خوردن قارچ سمی در کرمانشاه
  • فیک بیوتی
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری
  • وضعیت عادی هوا در جزیره کیش
  • ۱۰ هواپیمای جنگنده که افراد عادی نیز می‌توانند بخرند(+عکس)
  • مسمومیت ۵ نفر به علت خوردن قارچ سمی
  • موافقان و مخالفان نوشیدن قهوه چه می‌گویند؟
  • حجاب حافظ حریم افراد
  • ویزیت پزشکان عمومی، ۱۲۶۰۰۰ تومان،متخصص ۱۸۹ هزار تومان