Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@23:14:24 GMT

ورود به مدارس سمپاد؛ آزمونی که حاشیه ساز شد

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۴۹۷۴

ورود به مدارس سمپاد؛ آزمونی که حاشیه ساز شد

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی دو سالی می‌شود که برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد سر و صدای زیادی به پا می‌کند، برگزاری آزمون امسال هم بعد از یک بار تعویق به دلیل شیوع ویروس کرونا از این قاعده مستثنی نبود.

آنطور که داوطلبان حضور در مدارس سمپاد از سوالات آزمون ورودی روایت می‌کنند، گویی امسال هم این آزمون پرحاشیه، برخی را پشت درب‌های مدارس سمپاد معطل نگاه داشته است و هنوز چاره‌ای برای حل و فصل آن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که مشابه‌اش سال گذشته هم اتفاق افتاد و البته به حدی ماجرا پیگیری شد که سال گذشته آزمون تکمیل ظرفیتی برای پایه هشتم در نظر گرفته شد؛ تصمیمی که برای اولین بار رخ داد و در مدارس سمپاد که آزمون میان پایه ندارد به منظور جلوگیری از تضییع حقوق دانش آموزان آزمون ورودی برگزار شد.

برگزاری با تعویق آزمون ورودی و نگرانی دانش‌آموزان

آزمون ورودی مدارس سمپاد پایه‌های هفتم و دهم امسال با توجه به شیوع کرونا با تاخیر به جای ۲۷ تیر در روز‌های نهم و دهم مرداد برگزار شد و دانش آموزان با همان کارت‌های ۲۷ تیر امکان حضور در آزمون ورودی را پیدا کردند.

آزمونی که هرچند به دلیل برای حفظ سلامت دانش آموزان و داوطلبان ورود به مدارس سمپاد به تعویق افتاد، اما آنچه باعث نگرانی داوطلبان شده بود زمان اعلام نتایج و ثبت نام آن‌ها در مدارس بود ضمن آنکه در همان زمان هم زمزمه‌هایی از شروع دو هفته زودتر سال تحصیلی مطرح بود.

با وجود این شرایط فاطمه مهاجرانی رئیس سابق سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان گفت که برای اعلام نتایج باید همه بخش‌های مرتبط همکاری لازم را داشته باشند، اما با این وجود سعی می‌کنیم تا شهریور نتایج را اعلام کنیم که دانش آموزان مشکلی برای شروع سال تحصیلی نداشته باشند.

آنطور که رئیس سابق مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان گفته بود نتایج آزمون ورودی مدارس سمپاد در شهریور اعلام شد، اما به دلیل مشکلاتی که در روند برگزاری آزمون و سوالات وجود داشت باز هم دانش‌آموزان برای ورود به این مدارس به مشکلاتی برخورد کردند حتی در ثبت نام کتاب‌های درسی هم برخی تعلل کردند؛ چراکه هنوز مشخص نبود در کدام مدرسه ثبت نام و امکان ادامه تحصیل دارند.

بیشتر بخوانید

اعلام نتیجه اعتراضات نتایج آزمون ورودی مدارس سمپاد آزمونی که با سوالات اشتباه برگزار شد

بعد از آن که آزمون ورودی مدارس سمپاد برگزار شد برخی دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها که در آزمون ورودی پایه هفتم شرکت کرده بودند نسبت به برخی سوالات انتقاد داشتند و این انتقاد آن‌ها در فضای مجازی دست به دست شد؛ چراکه آن‌ها معتقد بودند ۱۰ سوال آزمون دارای ۲ جواب صحیح بوده است.

با توجه به این موضوع قرار بر این شد تا این تعداد سوالات حذف شود و برخی از والدین معتقد هستند که معلوم نیست سازوکار حذف این سوالات چگونه می‌تواند بر نتیجه‌ای عادلانه بر اعلام نتایج داشته باشد.

در همین مورد خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت هم اعلام کرده بود که تصمیمات به‌گونه‌ای اتخاذ می‌شود که با حذف سؤالات مشکل دار یا به نوعی امتیاز دادن به دانش‌آموز در مواردی که دو پاسخ صحیح وجود داشت ترتیبی دهیم که هیچ دانش‌آموزی از این تصمیم متضرر نشود.

نگرانی‌هایی که بعد از شروع سال تحصیلی همچنان ادامه دارد

با وجود سازوکاری که آموزش و پرورش برای ساماندهی سوالاتِ دچار مشکل شده‌ی آزمون سمپاد در نظر گرفته بود، اما همچنان درحالی که حدود ۲ هفته‌ای از شروع سال تحصیلی جدید می‌گذرد خانواده‌ها نسبت به این موضوع اظهار نگرانی دارند.

البته هفته گذشته بود که جواب اعتراضات به آزمون مدارس سمپاد اعلام شد، اما همچنان خانواده‌ها و دانش آموزان از موضع خود کناره‌گیری نکردند و منتظر پاسخ قاطع برای این آزمون هستند.

برخی خانواده‌ها معتقدند حذف این سوالات و مشکلاتی که در طراحی وجود داشته است موجب شده تا تراز دانش آموز و رتبه او به شدت تغییر کند به حدی که او را از قبولی صد در صد در آزمون به یک داوطلب مردودی مبدل کرده باشد.

آنطور که شرایط نشان می‌دهد همچنان نگرانی و پیگیری اولیای دانش آموزان که شرکت کننده در آزمون ورودی مدارس سمپاد بودند ادامه دارد البته گویی آموزش و پرورش هم پیگیر رسیدگی به این وضعیت است و زمزمه‌هایی از بررسی شرایط و اتخاذ تصمیمی صحیح از سوی آموزش و پرورش و در راس آن سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در راه است.

بیشتر  بخوانید

۲ درصد دانش‌آموزان در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آزمون سمپاد آموزش و پرورش آزمون ورودی مدارس سمپاد آموزش و پرورش دانش آموزان سال تحصیلی برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۴۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان افشای سوالات آزمون‌های آموزش و پرورش غیرممکن شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن زارعی در گردهمایی مشترک کارشناسان سنجش و حراست و رؤسای حوزه‌های اجرای آزمون‌های نهایی خرداد ماه ۱۴۰۳ استان کرمان اظهار کرد: تأثیر قطعی نمره امتحانات نهایی در کنکور سراسری اقدامی ارزنده در دولت سیزدهم در راستای تحقق عدالت آموزشی است.

وی افزود: تأثیر قطعی نمره امتحانات نهایی برای آموزش و پرورش یک فرصت ارزنده در راستای نقش مؤثر کلاس درس در موفقیت دانش آموزان و جلوگیری از حافظه محوری و تحقق برنامه درسی است.

زارعی اضافه کرد: هدف اصلی طراحی سوالات باید بر مبنای سطوح یادگیری و اهداف کتب درسی باشد تا در آموزش هم یادگیری تحقق یابد و دانش آموز هم خودش را ملزم به یادگیری کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در آزمون نهایی دانش آموز با خواندن در شب امتحان موفق نمی‌شود بلکه موفقیت در آن مستلزم یادگیری مستمر در طول سال تحصیلی است.

وی خاطر نشان کرد: ارزشیابی جزئی مهم از فرایند یاددهی_ یادگیری است و منبع اصلی طراحی سوالات در آموزش و پرورش معلمان هستند.

زارعی اظهار کرد: در بخش طراحی سوالات بر ارزشیابی و مفاهیم آموزشی تاکید شد هر چند نمرات پایین بود اما یک جراحی در جهت‌دهی نظام آموزشی و اجتناب از حافظه‌محوری انجام شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در آزمون سراسری پیش رو مبنای ۵۰ درصد تأثیر قطعی معدل فقط برای پایه دوازدهم است، گفت: برای برقراری عدالت آموزشی، تصحیح امتحانات در دوره نهایی به‌صورت الکترونیکی است.

وی از تهیه و ارائه بسته «جدول هدف محتوا» به‌عنوان راهنمای عمل آزمون‌های نهایی برای طراحان، دبیران و دانش‌آموزان خبر داد.

وی با اشاره به شرکت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ دانش آموز در سراسر کشور در امتحانات نهایی خردادماه تاکید کرد: باید در راستای تحقق عدالت و تأمین امنیت امتحانات نهایی حداکثر همگرایی و همدلی در استان صورت گیرد.

زارعی بر تجهیز محل برگزاری آزمون‌های نهایی به دستگاه سیگنال یاب، دستگاه تکثیر، ضبط کامل تصویری تاکید کرد و افزود: باید تمامی شرایط حوزه اجرا و حفاظت آزمون طبق بخشنامه ارسالی رعایت شود.

وی افزود: از دانش آموزان می‌خواهیم فریب شبکه‌هایی که به دنبال سودجویی هستند را نخورند. آزمون‌ها تشریحی هستند و دریافت پاسخ تشریحی در حوزه‌هایی که دوربین و سیگنال یاب دارند امکان پذیر نیست و اگر هم اتفاق بیفتد برگه‌های مشکوک را بازبینی کرده و طبق قانون «رسیدگی به تخلفات» با افراد برخورد می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: با هرنوع تخلفی با شدت برخورد می‌شود و از دادستان خواسته شده است که شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به جرایم تدارک ببینند و مقدمات لازم فراهم شده است. شبکه‌های امنیتی، فضای مجازی را رصد می‌کنند. صرف همراه داشتن وسیله الکترونیکی و وسیله تقلب، موجب محرومیت از امتحانات همان سال می‌شود و اگر فرد از آن وسیله استفاده یا سوالات را افشا کند یا فرد دیگری را به جای خود به جلسه بفرستد از یک تا ۱۰ سال از تمام آزمون‌ها محروم می‌شود.

کد خبر 6081778

دیگر خبرها

  • فردا؛ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی
  • امکان افشای سوالات آزمون‌های آموزش و پرورش غیرممکن شد
  • شرایط ثبت نام در آزمون های ورودی مدارس/ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی
  • شرایط ثبت در آزمون های ورودی مدارس/ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی
  • صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • تمدید مهلت ثبت نام در آزمون‌های ورودی سمپاد و نمونه دولتی
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور