Web Analytics Made Easy - Statcounter

کالا‌های اساسی بدون کد رهگیری ترخیص می‌شوند، قیمت سبد نفتی اوپک از ۴۱ دلار گذشت، تمرکز ویژه بازرسان سازمان حمایت بر بازار کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز جمعه ۲۸ شهریورماه شبستان به شرح زیر است:

کالا‌های اساسی بدون کد رهگیری ترخیص می‌شوند

مهدی میراشرفی، گفت: از دو هفته قبل و با تصمیم دولت، واردکنندگان کالا‌های اساسی که ارز آن‌ها تأمین نشده و کد رهگیری دریافت نکرده اند، اما کالایشان به مبادی ورودی و گمرکات رسیده باشد در صورتی که سایر اسناد و مدارک آن‌ها آماده باشد کالا‌های اساسی شان بدون کدرهگیری از گمرک ترخیص می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل گمرک ایران اضافه کرد: بخشنامه این تصمیم هم ناظر بر کالا‌هایی است که در گمرکات است و هم کالا‌هایی که وارد می‌شوند بنابراین درخصوص کالا‌های اساسی چنانچه وارد کننده مایل باشد بدون کد رهگیری بانک، کالایش ترخیص شود گمرک کالا را ترخیص می‌کند و معطل کد رهگیری بانک نمی‌ماند.

وی گفت: درخصوص کالا‌های غیراساسی که بیشتر مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید است با آخرین تصمیمی که در دولت گرفته شد کالا‌هایی که تا ۲۰ تیر امسال قبض انبار ورود دارند باید بتوانند با ارز متقاضی و بدون نیاز به کدرهگیری ترخیص شوند که این موضوع درحال سیر مراحل قانونی است و هنوز عملیاتی نشده است امیدواریم در روز‌ها و هفته‌های آینده این موضوع نیز عملیاتی شود.

میراشرفی افزود: از آنجا که ترخیص کالا‌های غیراساسی مانند مواداولیه و ماشین آلات خط تولید بدون کد رهگیری اجرایی نشده همچنان با دپوی بیش از سه و نیم میلیون تن مواداولیه، واسط و ماشین آلات خط تولید در گمرکات و مبادی ورودی به ارزش بیش از ۶ میلیارد دلار مواجه هستیم که اگر مصوبه یاد شده در این باره هم اجرایی شود حجم قابل توجهی از این کالا‌ها ترخیص خواهد شد.

 

قیمت سبد نفتی اوپک از ۴۱ دلار گذشت

قیمت سبد نفتی این سازمان در آخرین روز این هفته از ۴۱ دلار و ۲۹ سنت نرخ گذشت. در حالی که روز سه‌شنبه (۲۵ شهریورماه) ۳۹ دلار و ۳۵ سنت بود.

سبد نفتی اوپک شامل ۱۳ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگوست.

قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز روز پنج شنبه، ۲۷ شهریور به ترتیب ۴۲ دلار و سه سنت و ۳۹ دلار و ۸۳ سنت به ازای هر بشکه بود.

 

تمرکز ویژه بازرسان سازمان حمایت بر بازار کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم

سیدجواد احمدی گفت: براساس اولویت بندی انجام شده از سوی این سازمان در خصوص اولویتهای بازرسی، بازرسان این سازمان و سازمانهای صمت استان ها، تمام ظرفیت خود را برای رصد وضعیت عرضه و قیمت اقلام کالایی مورد نیاز و ضروری مردم شامل شکر بسته بندی، مرغ و تخم مرغ، تایر سبک و سنگین، محصولات فولادی شامل تیرآهن، میلگرد و ورق و همچنین سیمان متمرکز نموده است.
وی اضافه کرد: این طرح نظارتی با همکاری و تعامل با دیگر دستگاههای اجرایی ذیربط و نیز بازرسان اتاق اصناف مشمول فرآیند تامین و توزیع کالاها است.


احمدی با تاکید بر اینکه بازرسان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تخلف گرانفروشی و نیز احتکار به‌کار گرفته و اجازه سوءاستفاده به افراد سودجو و فرصت طلب را نمی‌دهند اضافه کرد: به لحاظ شرایط اقتصادی حاکم بر بازار به منظور جلوگیری از کمبود و نوسان نامتعارف قیمت‌ها به ویژه در خصوص اقلام اساسی و پرمصرف، بازرسان سازمان‌های صمت با انجام اقدامات نظارتی و بازرسی و انجام گشت‌های متعدد، مانع از هرگونه گران فروشی و سوءاستفاده برخی از سودجویان خواهند شد.


معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت تصریح کرد: عدم رعایت قیمتهای مصوب به هر بهانه ای مصداق تخلف گرانفروشی موضوع ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی محسوب شده و مسئولیت آن متوجه واحد خاطی خواهد بود.

 

پیگیری رفع مشکلات تولیدکنندگان در اولویت برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران

حمید زادبوم در دیدار صمیمانه با واحدهای تولیدی صادراتی استان البرز ضمن تشریح دستورالعمل های بازگشت ارز حاصل از صادرات، بیان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی تجارت خارجی کشور و مسئول کمیته اقدام ارزی، پیگیری رفع مشکلات تولیدکنندگان را در اولویت کار خود قرار داده است .

وی با ارائه گزارشی از وضعیت بازگشت ارز در سالهای۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ ثبات مقررات و دستورالعمل ها را حائز اهمیت توصیف کرد و افزود: برنامه ریزی‌های صادرکنندگان باید با توجه به این مقررات صورت گیرد .

زادبوم همچنین اضافه کرد: بررسی صادرات از محل ورود موقت و رفع مشکلات پیش روی این حوزه و همچنین بررسی رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان حوزه کشاورزی در هفته آتی در سازمان توسعه تجارت ایران انجام خواهد شد.

معاون وزیر و رییسکل سازمان توسعه تجارت ایران، تولید کنندگان را افتخار آفرینان کشور در شرایط فعلی دانست و از تلاشهای صادر کنندگان تقدیر کرد.

 

قیمت تخم مرغ در مرغداری ها ۱۲۰۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۱۴۵۰۰ تومان

کاظم خاوازی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی با موضوع تولید و توزیع کود‌های فسفاته گفت: براساس تصمیم اتخاذ شده، قیمت تخم مرغ از درب مرغداری هر کیلو ۱۲ هزار تومان، قیمت برای مصرف کننده هر کیلو ۱۴۵۰۰ تومان و عوارض صادراتی به ازاء هر کیلو ۲۵۰۰ تومان تعیین شد؛ بنابراین قیمت هر شانه تخم مرغ ۱۸۰۰ گرمی برای مصرف کننده حدود ۲۶ هزارتومان خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تمهیداتی که در نظر گرفته شده، در روز‌های پیش رو، قیمت تخم مرغ کاهش قابل توجهی می‌یابد.

خاوازی افزود: تولید تخم مرغ در کشور به اندازه کافی داریم و سالانه یک میلیون و ۳۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که ۶۰ هزار تن آن مازاد بر مصرف داخلی است.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر، تقاضای صادرات زیاد بوده و صادرات بی رویه بازار تخم مرغ را به هم ریخته و موجب افزایش قیمت شده است.

خاوازی گفت: در همین راستا رئیس جمهوری به معاون اول دستور پیگیری دادند و در نهایت مقرر شد صدور مجوز صادرات تخم مرغ در اختیار وزارت جهادکشاورزی باشد تا بین تولید و صادرات توازن ایجاد شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در همین راستا صادرات تخم مرغ به میزانی صورت می‌پذیرد که قیمت تخم مرغ در بازار داخلی متعادل شود.

وی گفت: قیمت تخم مرغ در بازار باید به گونه‌ای باشد که هم مردم قدرت خرید داشته باشد و هم صنعت مرغداری آسیب نبیند.

خاوازی اضافه کرد: جلسات مختلفی با تشکل‌های مربوطه برگزار و تمهیدات لازم در نظر گرفته شده تا قیمتی که بی دلیل افزایش پیدا کرده پایین آید و به حالت تعادل بازگردد./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار سازمان توسعه تجارت ایران بازرسان سازمان بدون کد رهگیری کالا های اساسی رهگیری ترخیص سازمان حمایت قیمت تخم مرغ تخم مرغ سبد نفتی بر بازار کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۵۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد

به گزارش خبرگزاری مهر، اول اردیبهشت ماه جاری، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیأت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

بر این اساس کالاهایی مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف چای از این لیست است.

در این راستا مسعود طاهری کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند. یکی از فعالان صنعت چای در این زمینه گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می‌شود.

طاهری با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هر یک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

طاهری با اشاره به محدودیت‌های وارد شده به صنعت چای در یک سال و نیم گذشته، گفت: مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش‌های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای دچار خدشه نشود.

کد خبر 6086510

دیگر خبرها

  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • اجرای طرح تشدید نظارت بر کالا‌های اساسی در لرستان
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی کالا‌ها نیست
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • ذخیره کالا‌های اساسی مردم گیلان