Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@12:43:09 GMT

پرونده مستندهای سیاسی روی میز «نردبان»

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۵۳۹۸

پرونده مستندهای سیاسی روی میز «نردبان»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی «نردبان»، یازدهمین قسمت از فصل جدید برنامه تلویزیونی «نردبان» امشب جمعه ۲۸ شهریورماه روی آنتن شبکه مستند می‌رود. این قسمت از برنامه «نردبان» سراغ مستندهای سیاسی رفته و نگاهی به آثار پاتریشیو گوسمان، مستندساز شیلیایی دارد.

در بخش گفتگوی بین‌الملل، پاتریشیا افدرهاید در برابر دوربین «نردبان» نشسته و با حامد شکیبانیا از تجربیات سینمایی خود و وضعیت سینمای مستند در ایران صحبت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این قسمت، برنامه «نردبان»، آیتم جدید خود با عنوان «گفت و جو» را آغاز خواهد کرد تا به پرسش‌های متداول مستندسازان پاسخ دهد. در این آیتم، روبرت صافاریان و پیروز کلانتری دو هنرمند کشورمان به سوالات بینندگان پاسخ می‌دهند.

در بخش مستند خلاق نیز حنیف شهپرراد درباره شروع فیلم مستند صحبت کرده و نسیم نجفی به بررسی عنصر خلاقیت در مستند «سالوادور آلنده» اثر مستندساز شیلیایی می‌پردازد.

دیگر مهمان برنامه این هفته «نردبان»، مهدی میرتیموری، دبیر اجرایی چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند است. او آخرین اخبار این جشنواره را بیان می‌کند.

علاقه‌مندان برای مشاهده کامل آیتم‌های برنامه می‌توانند به سایت شبکه مستند به آدرس و صفحه اینستاگرام برنامه مراجعه کنند.

«نردبان»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش می‌کند فیلم و عکاسی مستند را به علاقه‌مندان آموزش دهد.

این برنامه با اجرای محمد (حامد) شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتم‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه مستند می‌رود و بازپخش آن شنبه‌ها ساعت ۱۵ است.

کد خبر 5026685 نیوشا روزبان

منبع: مهر

کلیدواژه: شبکه مستند سیما فیلم مستند تئاتر ایران برنامه تلویزیونی شبکه پنج سیما فیلم سینمایی ویروس کرونا فیلم کوتاه جشنواره فیلم ونیز موسیقی ایرانی مجید مجیدی رادیو نمایش فیلم خورشید آلبوم موسیقی هفته دفاع مقدس شبکه مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۵۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگو با علی فروتن درباره برنامه تازه‌اش/ دورهمی فیتیله‌ای‌ها در برنامه «فی تی لند»

به گزارش قدس آنلاین، این برنامه به مدت 9 سال از فروردین ۱۳۸۱ تا اسفند ۱۳۸۹ صبح‌ جمعه از شبکه‌دو سیما پخش می‌شد. حالا پس از گذشت 9سال از تعطیلی برنامه «فیتیله»  دو عموی فیتیله‌ای یعنی علی فروتن و حمید گلی با برنامه «فی تی لند» به خانه‌ها بازگشتند. قسمت اول این ویژه برنامه روز چهارشنبه همزمان با عید سعید فطر از پلتفرم رایگان «دیجیتون» پخش شد و در اختیار مخاطبان قرار گرفت. برنامه «فی تی لند»  به کارگردانی علی فروتن و همراهی حمید گلی  مانند برنامه فیتیله جمعه ها ساعت 14 مهمان خانه مردم است. به مناسبت ساخت سری جدید فیتیله به سراغ علی فروتن عمو فیتیله‌ای رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

علی فروتن

«فی تی لند» همراه با آیتم‌های مفرح برای کودکان

علی فروتن با اشاره بر اینکه برنامه «فی تی لند» در قالب موزیکال ساخته شده است، گفت: در این برنامه مفرح و شاد آیتم‌های نمایشی نیز به کارگرفته شده و ترانه‌های آن در قالب ترانه نمایش است. بخشی از آیتم‌ها نمایشی نگاهی به گذشته برنامه فیتیله است اما تغییرات اساسی از لحاظ مضمون هم صورت گرفته است. این برنامه در هر قسمت میزبان میهمانان ویژه‌ای است. این میهمانان شامل کودکان و نوجوانانی هستند که در عرصه موسیقی شناخته نشده‌اند و از این طریق به مخاطبان معرفی می‌شوند. متاسفانه امروزه بچه‌های ما به سمت موسیقی‌هایی می‌روند که ریشه ندارد. آن‌ها به دنبال یک تفریح مفرح هستند اما چیزی عایدشان نمی‌شود. نوازنده‌های «فی تی لند» به کودکان دیگر نشان می‌دهند که سازهای مختلف چه صدایی دارد. آیتم دیگری به نام ترانه نمایش داریم که بر مبنای معضلات و مشکلات اجتماعی ساخته شده است. در لا به لای این آیتم‌ها بخش مسابقه نیز داریم. این مسابقه به صورت حرکتی است و کودکان را تشویق می‌کند که به سمت موبایل و رایانه نروند و با خانواده خود مسابقه را به صورت دسته جمعی و با ابزارهای ساده انجام دهند. «فی تی لند» مانند برنامه گذشته فیتیله سعی دارد خانواده را دور یک دیگر جمع کند.

وی خاطرنشان کرد: تفاوتی که این برنامه با برنامه‌های گذشته دارد مربوط به بند موسیقی می‌شود. در این بند 4 نوازنده موسیقی حضور دارند که به صورت زنده سازهای کوبه‌ای، گیتار، ویولن سل و... می‌نوازند. در دکور این برنامه از ساختارهای گذشته استفاده نکردیم و سعی کردیم رنگ و لعاب جدید به برنامه بدهیم.

مهمترین هدفم از ساخت «فی تی لند» حال خوب بچه‌ها بود

عمو فیتیله‌ای بزرگترین و مهمترین هدفی که پس از 9 سال از پخش فیتیله تصمیم به ساخت «فی تی لند» گرفت را حال خوب بچه‌ها عنوان کرد و افزود: امروزه اکثر خانواده‌ها به لحاظ معیشتی با مشکلات، دست و پنجه نرم می‌کنند و این موجب شده بچه‌ها از حال خوب در کنار خانواده محروم شوند. ما تصمیم داشتیم با ساخت این برنامه اندکی حال خوب به کودکان و خانواده هایشان تزریق کنیم. همچنین این برنامه برای بچه‌های دهه 70 و 80 نوستالژی است.

وی  اظهار کرد: گروه سنی افراد حاضر در این برنامه 8 تا 13 سال است اما در اولین قسمت از «فی تی لند» افراد بزرگسال هم جزء میهمانان ما بودند. دلیلش هم این هست که این برنامه به دلیل اینکه در ایام نوروز ضبط شد با حجم زیادی از درخواست‌های مردم برای حضور در برنامه رو به رو شد. ما تصمیم گرفتیم در صفحات شخصی خود در فضای مجازی فراخوان بدهیم و بر اساس  آن شرکت کنندگان را انتخاب کنیم. بسیاری از مخاطبین گذشته برنامه فیتیله گله‌مند بودند که چرا ما را برای این برنامه انتخاب نکردید، به همین خاطر 4 قسمت از «فی تی لند» را با بچه‌های برنامه فیتیله ضبط کردیم.

استقلال مردم از «فی تی لند» قابل ستایش است

وی در پاسخ به این سوال که استقبال مردم از «فی تی لند» چطور بوده، عنوان کرد: برنامه فیتیله رایگان بود و هر هفته از رسانه ملی ایران پخش می‌شد. بچه‌ها بدون اینکه به دنبال اینترنت و گوشی همراه باشند، به راحتی می‌توانستند از شبکه دو فیتیله را تماشا کنند. فیتیله 14 سال پیشینه پخش داشت. اگر قرار بود این برنامه را با فیتیله‌ای که 22 سال پیش ساخته شده قیاس کنیم، می‌توانیم بگوییم «فی تی لند» بنا بر اکانتی که در پلتفرم دیجیتون دارد، قابل دفاع است و مردم بسیار از آن استقبال کردند. همچنین تعداد بازدیدهای این برنامه در دیجیتون قابل ستایش است.

دیجیتون؛ پلتفرم مخصوص کودک و نوجوان

فروتن در خصوص محوریت کار پلتفرم رایگان«دیجیتون» گفت: من به عنوان تهیه کننده‌ای که سال‌ها کار کودک انجام داده، همیشه به دنبال پلتفرمی بودم که مخاطب خوبی داشته باشد. به همین دلیل زمانی که دوستان این پلتفرم به سراغ بنده آمدند و جهت همکاری صحبت کردند، با کمال میل پذیرفتم چون این پلتفرم اساسا و خاصا در حوزه انیمیشن و تولیدات کودک و نوجوان فعالیت می‌کند. مخاطبی که وارد این پلتفرم می‌شود کاملا واقعی است.

وی در ادامه یادآور شد: کارگردان این برنامه من و آقای گلی هستیم و محتوای‌های «فی تی لند» در دسته‌بندی نگاه ما اتفاق افتاده است. آقایان استوار و حسنعلیان نویسنده‌های این کار بودند. همچنین خانم آزاده سرهنگیان به عنوان شاعر تیتراژ در برنامه حضور داشتند، نیما عظیمی نژاد آهنگساز تیتراژ هستند و آقای محمد حاج بابایی، خانم نازنین صفا،آقای گلی و... جزء تیم بازیگران برنامه هستند.

علت غیبیت یکی از عموهای فیتیله‌ای

فروتن در خصوص نبود یکی از عموهای فیتیله در این برنامه توضیح داد: محمد مسلمی بعد از سال‌هایی که در کنار یک دیگر فعالیت داشتیم، رویکردش را تغییر داد و تصمیم گرفت مسیر خود را جدا کند. نگاه بنده و آقای گلی بیشتر نمایشی و تئاتری بود. من معتقدم زمانی که فاصله‌ای بین یک مجموعه می‌افتد، نگاه‌ها کاملا تغییر می‌کند. در فیتیله کارگردان آقای مسلمی بودند اما در این برنامه من و آقای گلی هستیم. امیدوارم در برنامه‌های آینده آقای مسلمی در کنارمان خواهند بود.

محدثه رضایی

دیگر خبرها

  • منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار
  • گفت‌وگو با علی فروتن درباره برنامه تازه‌اش/ دورهمی فیتیله‌ای‌ها در برنامه «فی تی لند»
  • بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط»
  • چهارمین جشنواره پژواک بین المللی می‌شود
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • معاون صدا خبر داد: چهارمین جشنواره پژواک بین‌المللی می‌شود
  • رادیو صدای لحظه‌هاست
  • افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • شوخی همسفران «نون خ» با مسعود فراستی +فیلم