Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@18:07:19 GMT

خودکفایی در تولید کودهای فسفاته محقق می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۵۴۹۶

خودکفایی در تولید کودهای فسفاته محقق می‌شود

به گزارش روز جمعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، «حمید رسولی » در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید کودهای فسفاته با بیان اینکه واردات کودهای فسفاته در سالهای گذشته ناشی از کمبود مواد اولیه (معادن خاک فسفات ) و ظرفیت پایین سخت افزاری کشور در تولید کودهای فسفاته  بویژه سوپرفسفات تریپل و دی آمونیوم فسفات بوده است افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بعنوان مجری طرح خودکفایی کشور در تولید کودهای کشاورزی  و در جهت سیاستهای خودکفایی و حمایت از تولیدات داخلی، در این پروژه بزرگ وظیفه تامین مواد اولیه( خاک فسفات) و همچنین فروش تضمینی کودهای فسفاته تولیدی  توسط شرکت ملی صنایع مس را بعهده گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجری طرح خودکفایی کشور اظهارداشت: طبق برنامه و توافق بعمل آمده ابتدا به تولید ssp و متعاقب آن به ترتیب تولید TSP و DAP اقدام خواهد شد.

رسولی اجرای این طرح را نقطه عطفی در خودکفایی کشور در تولید کودهای فسفاته و حمایت از بخش کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: قابل ذکر است که شرکت مس ۲۵۰ میلیون یورو برای ایجاد کارخانجات تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته سرمایه‌گذاری خواهد کرد که تحویل خاک فسفات نیز توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در منطقه بندرعباس انجام خواهد شد.

وی گفت: شرکت مس برای تولید کود های فسفاته سالانه نیاز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خاک فسفات خواهد داشت، که این امر با تضمین وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین خاک فسفات و همچنین برنامه‌ریزی جهت توزیع کود های فسفات تولیدی، کشور  از واردات  کودهای فسفاته  بی نیاز شده و حتی امکان  صادرات مازاد کود فسفات نیز فراهم می شود. 

سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون یورویی برای ایجاد کارخانجات تولید کودهای فسفاته 

«اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که شرکت مس ۲۵۰ میلیون یورو برای ایجاد کارخانجات تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته سرمایه‌گذاری خواهد کرد، گفت: اکنون قیمت اسید فسفریک در دنیا ۶۵۰ دلار در تن و قیمت کودهای شیمیایی فسفاته نظیر DAP حدود  ۳۵۰ دلار در تن است بنابراین با احداث کارخانجات مذکور نیاز حدود ۱.۵ میلیون تنی کشاورزان به انواع کودهای شیمیایی فسفاته که عمدتا از طریق واردات تامین می شود.

وی افزود: با توجه طرح های توسعه خطوط تولید انواع محصولات که توسط شرکت ملی صنایع مس ایران انجام پذیرفته است مقدار تولید یک ‌میلیون و ۶۱۰ هزارتن اسید سولفوریک در دو منطقه سرچشمه و خاتون‌آباد توسط شرکت ملی صنایع مس ایران بعنوان محصول جانبی تولید می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: با توجه به نیاز روزافزون بخش کشاورزی کشور به مصرف کودهای فسفاته، یکی از بهترین مصارف این میزان حجم اسید سولفوریک تولیدی، تبدیل آن به اسید فسفریک و در مرحله بعد تولید کود فسفاته از این میزان اسید فسفریک  است.

وی با بیان اینکه مدت زمان ساخت کارخانه اسید فسفریک ۲۴ ماه است اظهارداشت: مراحل اولیه طراحی این کارخانه در منطقه بندرعباس انجام گرفته و اسید سولفوریک تولید شده از کرمان به بندرعباس منتقل می‌شود.

به گفته وی، برای حمل این میزان اسید سولفوریک توسط  ۱۰۰ دستگاه واگن ریلی مخصوص و ۲۰۰ دستگاه ایزوتانک سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گرفته است.

سعدمحمدی افزود: میزان سرمایه‌گذاری لازم برای کارخانه تولید اسید فسفریک ۱۰۰ میلیون یورو و میزان سرمایه‌گذاری در کارخانه تولید کودهای فسفاته SSP، TSP و DAP حدود ۱۵۰ میلیون یورو است. در مجموع ۲۵۰ میلیون یورو توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهد شد.

این تفاهم نامه مشترک با حضور «کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی، «جعفر سرقینی» سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حمید رسولی» مجری طرح خودکفائی کودهای کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، «خداداد غریب‌پور» رئیس هیات عامل ایمیدرو و « اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران فی‌مابین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته و تضمین خرید کودهای کشاورزی امضا شد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی حمید رسولی کاظم خاوازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کاظم خاوازی وزارت جهاد کشاورزی کاظم خاوازی اخبار کنکور شرکت ملی صنایع مس ایران تولید کودهای فسفاته شرکت خدمات حمایتی تولید اسید فسفریک تولید کودهای ۲۵۰ میلیون یورو اسید سولفوریک مدیرعامل شرکت توسط شرکت ملی اسید فسفریک سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خاک فسفات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۵۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت + فیلم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، محمدمهدی برادران در سفر یک روزه خود به استان قزوین در بازدید از یک واحد تولیدی شهرستان آبیک بیان کرد: افزایش تولید در حوزه شوینده کشور ما را از حالت واردکننده به صادرکننده تبدیل کرده است.   برادران اضافه کرد: تراز تجاری صنعت شوینده در حوزه صادرات به ۱۸۰ میلیون دلار رسیده و این در حالی است که تنها ۲۵ میلیون دلار واردات مواد اولیه شوینده داشتیم.   وی با بیان اینکه قزوین قطب تولید شوینده در کشور محسوب می‌شود،بیان کرد: یکی از تولیدکنندگان عمده شوینده در این استان به تولیدکننده مواد اولیه شوینده تبدیل شده است.   معاون وزیر صمت در ادامه به مباحث مربوط به قاچاق و تقلب کالاها اشاره کرد و گفت: سال گذشته با ۳۰ نمونه تقلبی از یک نام تجاری برخورد شد که انجام این مساله بیانگر افزایش فعالیت متقلبان صنعتی دارد.   برادران گفت: متاسفانه امروزه سوداگران عرصه تولیدات صنعتی به مجهزترین وسایل چاپ و بسته بندی مجهز شده‌اند و حتی به حوزه آرایشی و بهداشتی نیز ورود پیدا کرده‌اند.   وی در ادامه به آخرین تفاهمنامه این وزارتخانه با بانک مرکزی در راستای تامین ارز تولیدکنندگان اشاره کرد و یادآور شد: تصمیم گرفتیم که ارز تامین شده برای صنایع با نرخ سال قبل را در اختیار کارخانجات و واحدهای تولیدی قرار دهیم.   برادران با بیان اینکه ۸۰ درصد بازار ارز در اختیار تولید کنندگان اصلی قرار دارد، ادامه داد: علی رغم اختلالات ارزی در بازار، تلاش شده تا رقابت در صنایع نساجی و صنایع عمومی همچنان به ثبات و مسیر خود ادامه دهند و عرصه را بر سوداگران ارز تنگ‌تر کنیم.   معاون وزیر صمت گفت: در حوزه صنایع بسته بندی نیز واحدهای فعال و بسیار مناسبی داریم که رشد صعودی هم داشته اند تا جایی که در همین حوزه ۸۵ تا ۹۰ درصد صنعت بسته‌ بندی ما به محصولات غیر فرهنگی اختصاص پیدا کرده که نشان از توسعه این صنعت دارد.   به گفته برادران، یکی از دغدغه‌های وزارت صمت همواره این بوده که با بسته‌بندی آسان و با قیمت مناسب بتواند محصول نهایی را با قیمت پایین به دست مشتریان برساند.   وی افزود: یکی از شرکت‌های مطرح صنعت بسته‌ بندی کشور در همین استان قزوین توانسته از نظر طراحی و چاپ متناسب با نیاز بازار فعالیت درخشانی را از خود برجای بگذارد.   معاون وزیر صمت در ادامه بازدید خود، ۲ دستگاه چاپ سیلک را با اعتباری معادل ۵۰۰ هزار یورو در راستای چاپ روزانه ۵۰ هزار برگه در داخل خط تولید، افتتاح کرد.     کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم
  • افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین
  • اعلام جایزه تحویل گندم راهکاری موثر در رسیدن به خودکفایی
  • افزایش تولید در مناطق کمتر برخوردار با کودهای نانویی «ایران ساخت»
  • خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت + فیلم
  • رکورد شکنی تولید در شرکت فولاد اکسین خوزستان
  • بومی‌سازی کود «تریپل سوپر فسفات» توسط متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان
  • صرفه جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با بومی سازی کود سیاه
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • پرداخت یارانه به کشت پنبه راهکاری برای تحقق خودکفایی