Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه انگلیس که در واشنگتن به‌سر می‌برد به اختلاف نظر دو کشور درباره برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و افزود؛ توافق هسته‌ای تا زمانی که پیمان جدیدی با ایران منعقد نشود به قوت خود باقی می‌ماند.

«دومینیک راب» در اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا یادآورشد که دولت لندن برجام را دور نخواهد انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی این مطلب را در پاسخ به پرسشی پیرامون موضع انگلیس در قبال تلاش آمریکا برای به‌کارگیری مکانیسم ماشه در برجام و برگرداندن تحریم‌ها علیه ایران بیان کرد.

وزیر خارجه انگلیس مدعی شد که لندن در کنار آمریکا و شرکای اروپایی، تحمل دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ندارد و از برنامه دونالد ترامپ و ابتکار امانوئل مکرون برای وسیع‌تر کردن توافق با ایران حمایت می‌کند.

وی با این حال اهمیت حفظ برجام را در غیاب چنین توافقی مورد تاکید قرار داد و افزود: این یک تفاوت جزئی [با آمریکا] درباره استفاده از ابزارها در قبال ایران است و در نهایت در خصوص اهداف، با واشنگتن کاملا متحد هستیم و کنار آمریکا شانه‌ به‌شانه می‌ایستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس سه شنبه گذشته در کمتر از ۵۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای گفت و گو با مقامات کاخ سفید و شخصیت‌های برجسته حزب دموکرات راهی واشنگتن شد. او در این مدت با همتای آمریکایی، معاون رئیس جمهوری و اعضای کنگره آمریکا دیدار کرده است.

وی روز چهارشنبه در جریان دیدارش با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که موضع لندن درباره برجام و دلایل حفظ آن کاملا روشن است.

راب در نشست خبری مشترک با پمپئو افزود: درِ دیپلماتیک برای مذاکره با ایران در مسیر مسالمت‌آمیز باز است و تصمیم گیری درباره انتخاب آن، به عهده مقامات تهران است.

وزیر خارجه انگلیس درباره موضع سه کشور اروپایی در قبال مکانیسم ماشه و آیا همچنان بر آن نظر هستند هم گفت: ما درباره آنچه که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و تهدیدهای آن خواند، با آمریکا نگرانی مشترک داریم.

وی با این حال تصریح کرد که موضع لندن درباره به‌کارگیری مکانیسم ماشه با آمریکا متفاوت است.

مخالفت انگلیس با موضع آمریکا در حالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ در همین نشست نشان داد آمریکا قرار است به طور یکجانبه برای آنچه که بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل می‌نامد، اقدام کند.

ترامپ در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ کشورش را از برجام خارج کرد و به مشارکت واشنگتن در این توافق پایان داد. او سپس همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند؛ اقدامی که خلاف قوانین بین‌المللی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید برجام بود.

وزیر امور خارجه آمریکا اصرار دارد که واشنگتن مکانیسم ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را با نامه‌ای که ماه گذشته به این شورا داده، فعال کرده است. اما کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه و همچنین ریاست این شورا تاکید دارند که این مکانیسم فعال نشده، چرا که ایالات متحده دیگر مشارکت‌کننده برجام به شمار نمی‌رود./ ایرنا 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مکانیسم ماشه وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۵۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس

به گزارش تابناک، حماس اظهارات «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا را که در آن این جنبش را مسئول مانع‌تراشی در دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه دانست، محکوم کرد.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اظهارات (وزیر خارجه آمریکا) آنتونی بلینکن هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد و با این واقعیت که تأیید می‌کند حماس بیش از یک بار انعطاف‌پذیری برای تسهیل دستیابی به توافق برای توقف جنگ نسل‌کشی و توقف کشتار ملت ما را نشان داده، در تناقض است.»

طبق گزارش المیادین، در این بیانیه آمده است که اظهارات بلینکن «با سرسختی و تعلل (نخست وزیر اسرائیل) بنیامین نتانیاهو و دولت او» که موانع و مشکلاتی بر سر راه توافق ایجاد می‌کنند و به دنبال طولانی کردن جنگ خشمگینانه خود علیه مردم ما هستند، در تضاد است. موضوع اسیران صهیونیست جزو اولویت‌های آنها نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است: «مطالبات حماس و مقاومت از روز اول مشخص بوده و همان مطالباتی است که در مارس گذشته ارائه کردند و مورد استقبال همه طرف‌ها و میانجی‌ها قرار گرفت این مطالبات در ضرورت آتش‌بس دائمی، عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر و بازگشت آوارگان به محل سکونت خود در تمام مناطق نوار غزه، افزایش  امداد‌رسانی و شروع بازسازی خلاصه می‌شود.»

در این بیانیه همچنین عنوان شده است: «آمریکا به عنوان شریک کامل در جنگ نسل‌کشی علیه مردم ما که همچنان با سلاح، مهمات و پوشش سیاسی از اشغالگری حمایت می‌کند، با اتهامات واهی علیه حماس این نقش خصمانه خود علیه مردم ما را تکمیل می‌کند.»

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد حماس در مذاکرات برای دستیابی به توافقی برای بازگرداندن اسیران و آتش‌بس خواسته‌های خود را «تغییر» داده است.

متئو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که حماس در مذاکرات با اسرائیل، با میانجی‌گری مصر و قطر، «خواسته‌های خود» را تغییر داده است.

حماس پیشتر هم گفته بود که ادعای آنتونی بلینکن مبنی بر اینکه این جنبش مانع آتش‌بس در نوار غزه می‌شود، «جانبداری آشکار» از اسرائیل است.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • (تصاویر) سفر تاریخی وزیر خارجه انگلیس به آسیای میانه
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • موضع گیری جدید اردن درباره غزه و کرانه باختری
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • موضع‌گیری موریتانی و مصر درباره غزه
  • بلینکن با موضع تهدید به چین می‌رود