Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کشت محصولات پاییزه مانند گندم و جو و تأمین این اقلام کشاورزی برای غذایی در طول سال اهمیت زیادی دارد تا جایی که خودکفایی در تولید این محصولات به یکی از معیارهای سنجش وضعیت کشاورزی تبدیل شده است.

آب یکی از نیازهای توسعه بخش کشاورزی است و محدودیت در این منبع محدودیت در تولید محصولات را به دنبال دارد، به عبارت دیگر می‌توان گفت آب کلید توسعه کشاورزی و کشاورزی موتور محرکه اقتصاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان اصفهان رودخانه زاینده رود منبع اصلی تأمین آب شرب و کشاورزی محسوب می‌شود و اقتصاد استان تا حد زیادی به این رودخانه وابسته است اما بی‌تدبیری‌های مدیران از یک سو و رفتارهای هیجانی کشاورزان از سوی دیگر باعث شده تا زاینده رود به یک رودخانه فصلی تبدیل شود که در برخی ماه‌های سال جریان آب در آن متوقف می‌شود.

امسال نیز پس از تخصیص آب به کشاورزان برای کشت تابستانه نگرانی‌ها درباره نزدیک شدن ذخیره آب سد به خط قرمز شرب افزایش یافت و خبرگزاری فارس در گزارشی به بررسی حجم آب رهاسازی شده و احتمال خشکاندن دوباره این رودخانه پرداخت. (اینجا بخوانید)

مزارع گلرنگ - شرق اصفهان

خشک شدن رودخانه زاینده‌رود اثر مستقیم بر حجم تولیدات کشاورزی دارد و اقتصاد استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد، پیمان فیروزنیا، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: در برنامه کشت پاییزه استان اصفهان ۶۰ هزار هکتار کشت گندم، ۵۷ هزار هکتار کشت جو، ۶ هزار هکتار جو علوفه‌ای، ۳۰۰ هکتار چغندر پاییزه، ۲ هزار هکتار کلزا، ۲ هزار هکتار گلرنگ و ۱۰۰ هکتار کشت دیم گلرنگ را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به ذخیره آب پشت سد به احتمال زیاد تأمین آب از رودخانه برای کشت پاییزه ممکن نیست اما منابع آبی دیگری مانند چاه، قنات و چشمه در استان مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این عدم تأمین آب از رودخانه ۳۰ درصد از سطح زیرکشت استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی گفت: امیدواریم وضعیت بارش‌ها به گونه‌ای باشد که جریان آب رودخانه در اواخر پاییز و اوایل زمستان برقرار شود و برنامه‌ریزی‌ها برای تأمین بذر و نهاده را بر همین اساس انجام داده‌ایم در غیر این صورت سطوح کشت کاهش می‌یابد و کشاورزان زیان خواهند دید.

فیروزنیا عنوان کرد: برنامه کشت به شهرستان‌ها ابلاغ شده و ادارات جهاد کشاورزی هماهنگی‌های لازم با کشاورزان را انجام داده‌اند و انتظار داریم کشاورزان با رعایت این برنامه از انجام کشت‌هایی که منجر به مازاد تولید در یک محصول و در نتیجه زیان خود کشاورزان خواهد شد خودداری کنند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/ک۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی آب استان اصفهان گندم زاینده رود استان اصفهان هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۶۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، محمدعلی حاتمی زاده در ارتباط زنده با خبر ۲۰ شبکه یزد گفت: بر اساس اعلام شورای انقلاب فرهنگی، امسال صاحب هفت مناسبت و هفت محصول گندم و نان، گل محمدی، عسل، خرما، زعفران، انار و زیتون در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

وی افزود: در هفته جاری با مشارکت تولیدکنندگان و تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و صنف‌های مرتبط شاهد مراسم‌هایی در شهرستان‌های گندم خیز استان باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی، برگزاری کارگاه‌های حل مساله و مشکلات گندم، معرفی ارقام جدید سازگار با کم آبی، شیوه‌های نوین آبیاری، تجلیل از نانوایان نمونه و مساله زکات در این هفته مورد تبیین قرار می‌گیرد.

حاتمی زاده اظهار داشت: سطح زیرکشت گندم استان هشت هزار و ۵۰۰ هکتار است و امیدواریم بیش از ۵ هزار تن مازاد مصرف کشاورزان را خریداری کنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تُن برنج در مازندران
  • سیلاب و باران ۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال به کشاورزی قصرقند خسارت زد
  • مبنای کار در مدیریت منابع آبی مشارکت تشکل‌های کشاورزی است
  • خسارت ۸۷۵ میلیارد ریالی سرمازدگی به محصولات کشاورزی استان همدان
  • خسارت میلیاردی سرما به کشاورزان استان همدان
  • تداخلات چهار پلاک ثبتی در اراضی کشاورزی قم رفع شد
  • برنامه جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان