Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@18:53:05 GMT

چرا رشد اقتصادی منفی شد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۷۸۵۶

چرا رشد اقتصادی منفی شد؟

آفتاب‌‌نیوز :

رشد اقتصادی افزایش ارزش افزوده و تولید کالا و خدمات و به عبارتی افزایش تولید ناخالص داخلی است که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی تا سه ماهه ابتدایی امسال رشد اقتصادی بدون نفت در این زمان منفی ۰.۶ درصد و رشد اقتصادی با نفت نیز معادل منفی ۲.۸ درصد بوده است.

اما بررسی جزئیات رشد اقتصادی بهار امسال در رابطه با سهم فعالیت‌ها از محصول ناخالص داخلی نشان می‌دهد که تولیـد ناخـالص داخلـی بـه قیمـت پایـه و بـه قیمت‌هـای ثابـت سال ١٣٩٠ از ۱۵۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سه ماهه اول سال ١٣٩٨ بـه ۱۴۵ هـزار و ۹۰۰ میلیـارد تومان در سـه ماهـه اول سالجاری کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین، باید علـت عمـده کـاهش نـرخ رشـد تولیـد ناخـالص داخلـی را در کـاهش ارزش افـزوده فعالیت‌هـای نفـت، خـدمات اجتماعی و شخصی و خانگی، بازرگانی، رستوران و هتلـداری و حمـل و نقـل، انبـارداری و ارتباطـات جسـتجو کرد به‌گونه‌ای که، سهم ارزش افزوده هر یک از فعالیت‌های مذکور در نرخ رشد منفی ۲.۸ درصدی تولید ناخـالص داخلـی در بهار امسال به ترتیب منفی ۲.۳، منفی ۰.۵، منفی ۰.۴ و منفی ۰.۳ واحد درصد است.

افزایش تولید محصولات زراعی و باغی

علاوه براین، ارزش افزوده گروه کشـاورزی بـه قیمت‌هـای ثابـت سـال ١٣٩٠ بـه میـزان ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که نسبت به دوره مشابه سال قبـل ۳.۷ درصـد افـزایش یافت. همچنین، طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی تولیـد محصـولات زراعـی و بـاغی امسال نسبت به دوره مشـابه سـال قبـل بـه ترتیـب ۴.۴ و ۶.۳ درصـد و تولیـد محصـولات اصـلی دامـی ۲.۹ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، ارزش افزوده گروه نفـت در بهار امسال بـه قیمت‌هـای ثابـت سـال ۱۳۹۰ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است که بیانگر رشد منفی ۱۶.۰ درصدی نسـبت بـه دوره مشـابه سـال قبل است که این امر، ناشی از کاهش تولید و صادرات نفت خام و صادرات میعانات گازی نسـبت بـه دوره مشـابه سـال قبل بوده است.

گروه صنایع و معادن نیز در این مدت از نرخ رشدی معادل ۲.۵ درصد برخوردار شد کـه در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۲.۶ واحد درصد افزایش یافتـه و در نتیجـه سـهمی معـادل ۰.۶ واحـد درصـد از نـرخ رشد منفی درصدی اقتصاد را در دوره مورد بررسی بـه خـود اختصـاص داده اسـت. همچنین، در ایـن گـروه، ارزش افـزوده بخش‌های صنعت، معدن، سـاختمان و بـرق، گـاز و آب بـه ترتیـب بـا نـرخ‌هـای رشـد ۱.۳، ۲‌.۱، ۳.۹ و ۳.۸ درصدی مواجه بوده‌اند.

سهم خدمات در رشد اقتصادی بهار امسال

طبق گزارش بانک مرکزی، در بخش ساختمان ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان مناطق شهری به قیمـت‌هـای جـاری طی فصل اول سالجاری نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته که با اعمـال شـاخص‌هـای قیمـت متنـاظر و تعدیل رقم مذکور، نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان بخش خصوصی به قیمـت‌هـای ثابـت سـال ١٣٩٠ معـادل ۲.۴ درصد برآورد شده است بنابراین، با احتساب رقم فوق و نیز با در نظـر گـرفتن ارزش افـزوده سـاختمان دولتـی، نرخ رشد بخش ساختمان به قیمت‌های ثابت سال ١٣٩٠ معادل ۳.۹ درصد است.

در آخر، بررسی ارزش افزوده گروه خدمات در سه ماهه ابتدایی امسال نشان از رشد منفی ۱.۶ درصـدی دارد که سهم آن از رشد ۲.۸ درصدی تولید ناخالص داخلی به منفی ۰.۹ واحد درصد رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تولید کالا رشد اقتصادی تولید ناخالص داخلی ارزش افزوده رشد اقتصادی هـای ثابـت بهار امسال رشد منفی نرخ رشد منفی ۰ ۸ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۷۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات معامله۶هزار میلیاردی سرخآبی‌ها با پتروشیمی و بانک‌ها

براساس اعلام وزیر اقتصاد، واگذاری مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس روز چهارشنبه نهایی خواهد شد و مجموع ارزش این دو واگذاری حدود ۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به  گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: امروز 85 درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش غیردولتی واگذار شد. سال 1400 دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که هر دو باشگاه به جهت عدم رعایت ضوابط AFC دچار محرومیت شده بودند. در همان سال ستادی برای هماهنگی واگذاری دو باشگاه بین وزارت وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس به نمایندگی از وزارت اقتصاد در این ستاد حضور داشتند.

وی افزود: در اسفند ماه 1400 اولین گام در این حوزه برداشته شد. این اتفاق در حالی انجام شد که در طول سه دولت گذشته و از سال 1376  شاهد تلاش ناکامی بودیم. در سال 1400 و با حضور 400 هزار نفر از طرفداران افزایش سرمایه دو باشگاه انجام شد.

خاندوزی با بیان اینکه در سال 1401 سه مرتبه تلاش شد تا از طریق عرضه به بخش خصوصی انتقال مالکیت دو باشگاه انجام شود، گفت: با این وجود این مزایده‌ها با اقبال خوبی از سوی بخش خصوصی و تعاونی‌ها رو به رو نشد. با توجه به پایان مهلت AFC مقرر شد که با مشارکت طلبیدن مجموعه‌های اقتصادی یعنی کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از صنایع پتروشیمی ذیل عنوان پتروشیمی خلیج فارس این اتفاق رخ دهد. این اتفاق امروز صبح در فرابورس ایران محقق شد.

قطعی شدن معامله 6 هزار میلیارد تومانی سرخابی‌ها تا روز چهارشنبه

وی در خصوص قیمت واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: طبق اطلاعاتی که فرابورس اعلام کرده است، ارزش نهایی سهام این دو باشگاه برای استقلال به ارزش تقریبی 2800 میلیارد تومان و پرسپولیس به ارزش 3200 میلیارد تومان نهایی شد. امیدوار هستیم روز چهارشنبه و در یک مراسم رسمی قطعی‌سازی انجام شود.

پرداخت 90 درصد ارزش استقلال و پرسپولیس به صورت اقساط 6 ماهه

وزیر اقتصاد در مورد روند پرداخت پیش‌بینی شده از سوی خریداران گفت: با تجه به اینکه 10 درصد معامله باید به صورت نقدی و 90 درصد دیگر به صورت اقساطی انجام شود، بخش نقدی قطعی شد و بخش اقساطی براساس بازه‌های 6 ماهه توسط کنسرسیوم‌ها پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: تلاش دولت این بود که هم زمان با اینکه یک بار برای همیشه موضوع مالکیت را حل می‌کند، بحث شفافیت مالی، اقتصادی و مدیریت را حل و فصل کند. به همین دلیل مقرر شده است تا زمانی که مسئله درآمد پایدار ناشی از حق پخش به سرانجام برسد(که مسئله را به شکل اساسی تری حل خواهد کرد) جریمه آسیایی را به فرصتی برای اصلاح ساختار مدیریت باشگاه‌ها تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر صحیح نیست
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • آیا ارزش افزوده همان هیولایی است که از آن می‌ترسیم؟
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • جزئیات معامله۶هزار میلیاردی سرخآبی‌ها با پتروشیمی و بانک‌ها
  • راز‌های ناگفته از تورم منفی ۱۰ درصدی افغانستان
  • بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد
  • زمین‌های کوچکی که با همت بزرگ به ارزش افزوده می‌رسد