Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم که تا اوایل سال ۱۳۹۶ حدود ۶۰ درصد قیمت یک واحد ۶۰ متری در تهران را پوشش می داد حالا اثرگذاری خود را از دست داده تا جایی که این میزان به حدود ۱۱ درصد رسیده است. در واقع هم اکنون با وام ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین می توان در پایتخت ۶ متر و ۹۰ سانتی متر مسکن خریداری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این تسهیلات از خرداد ماه امسال منقضی شده و هنوز بانک مرکزی تصمیمی برای ادامه حیات و احیای آن نگرفته است.

کارشناسان معتقدند اگر قرار است صندوق پس انداز مسکن یکم احیا شود باید هم مبلغ آن افزایش پیدا کند و هم نرخ سود آن کاهش یابد. نرخ سود این تسهیلات هم اکنون در مناطق شهری ۸ درصد و در بافت فرسوده ۶ درصد است. متقاضیان این نوع وام با سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومانی و دوره انتظار یک ساله می توانند ۸۰ میلیون تومان به علاوه سپرده خود با نرخ سود ۸ درصد دریافت کنند.

خریداران واقعی مسکن به حاشیه رفتند | باید ۷۰ درصد مبلغ واحد مسکونی وام پرداخت شود

صندوق پس انداز مسکن یکم یا همان وام خانه اولی ها در ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۴ راه اندازی شد.  نرخ سود این وام ابتدا ۱۴ درصد بود که به تدریج به ۱۳ درصد، ۱۱ درصد و در نهایت ۸ درصد رسید. در بافت‌های فرسوده نیز نرخ بهره آن ۶ درصد است.

طبق برنامه ابلاغی بانک مرکزی صندوق پس انداز مسکن یکم فرصت پنج ساله داشت که در ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹ این مهلت به پایان رسیده است. بانک مسکن پیشنهاد داده فعالیت صندوق مزبور تمدید و  ارقام آن احیا شود که هنوز بانک مرکزی موافقت خود را با آن اعلام نکرده است.

اما با نوسانات بازار مسکن طی حدود ۲.۵ سال گذشته اثرگذاری وام خانه اولی ها به شدت کاهش یافته  و این موضوع از میزان پرداخت تسهیلات از طریق این صندوق قابل مشاهده است. طبق اعلام بانک مسکن در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸ از حدود ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت شده توسط این بانک حدود ۲۷ هزار فقره از محل تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم بوده که از کاهش اقبال به این نوع وام حکایت دارد. در واقع با توجه به ۳۸۴ هزار  مبایعه نامه کل کشور در ۹ ماهه ابتدای ۱۳۹۸ میزان خرید مسکن از طریق وام خانه اولی ها حدود ۷ درصد کل معاملات ملک در کشور بوده است.

پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال

در کشورهای توسعه یافته وام مسکن تقریبا بین ۷۰ تا ۹۰ درصد قیمت ملک را پوشش می دهد.  اما در ایران معمولاً اثرات وام پس از نوسانات اقتصادی به شدت کم رنگ می شود.

با وجود آنکه برخی کارشناسان بر لزوم افزایش سقف و کاهش سود تسهیلات مسکن در شرایط فعلی تاکید دارند، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی افزایش وام مسکن را در ایجاد تورم بازار ملک موثر می داند و معتقد است که باید از طریق  افزایش ساخت و ساز، تعادل قیمتی را در بازار مسکن ایجاد کرد. این در حالی است که عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی راهکار تعادل بخشی در بازار مسکن را احیای نظام پس‌انداز می‌دانست و در دوره او وام مسکن از حدود ۲۰ میلیون تومان به سقف ۱۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

به تازگی نیز رئیس کمیسیون عمران مجلس بر ضرورت افزایش سقف تسهیلات مسکن تاکید کرده و گفته است: یکی از راهکارهای کوتاه مدت، افزایش قدرت مالی خریداران واقعی است از این رو دولت می‌تواند در این عرصه نسبت به افزایش سقف تسهیلات مسکن و کاهش سود وام ها اقدام کند. در تمام کشورها وام مسکن حدود ۷۰ درصد از قیمت مسکن را پوشش می‌دهد اما در کشور ما با وام ارائه شده نمی توان خانه خریداری کرد.

کد خبر 550224 برچسب‌ها قیمت مسکن و زمین مسکن - وام مسکن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قیمت مسکن و زمین مسکن وام مسکن صندوق پس انداز مسکن یکم وام خانه اولی ها وام مسکن نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۸۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در مناطق 22گانه تهران (+عکس)

بازار عرضه «فایل فروش آپارتمان» در شروع ماه دوم از سال 1403، با یک تغییر محسوس نسبت به فروردین روبه‌رو شده است؛ افزایش نسبی فروشنده‌‌‌ها.

به گزارش دنیای اقتصاد، نتایج تحقیقات میدانی دنیای‌اقتصاد از بازارهای آنلاین معاملات مسکن در شهر تهران حاکی است، برخلاف هفته‌‌‌های ابتدای سال‌جاری که در برخی از محله‌‌‌های انتخابی متقاضیان خرید آپارتمان، فایل عرضه وجود نداشت و در دیگر محله‌‌‌ها، تعداد فایل‌‌‌ها بسیار ناچیز بود، در حال حاضر نبض عرضه تغییر کرده است.

بازار مسکن به شکل سنتی در شروع هر سال با کاهش شدید عرضه فایل روبه‌رو می‌شود به‌طوری که مالکانی که قصد فروش آپارتمان دارند منتظر رصد چشم‌‌‌انداز قیمت‌ها و متغیرهای موثر بر نبض مسکن می‌‌‌مانند و در میانه بهار به تدریج وارد بازار می‌‌‌شوند. امسال اما علاوه بر این رفتار سنتی، دو متغیر بیرونی بسیار موثر بر نبض قیمت مسکن، در وضعیت بسیار خاص قرار گرفت.

این دو متغیر شامل ریسک‌‌‌ غیراقتصادی مرتبط با اوضاع منطقه –تنش‌‌‌های سیاسی حوزه بین‌الملل همچون جنگ- و همچنین نوسانات نرخ دلار بود.

بازار مسکن طی ۶سال گذشته همواره تحت‌تاثیر متغیرهای بیرونی بوده و تغییر جهت وضعیت این متغیرها یا تشدید نوسانات آنها، ابتدا روی رفتار تقاضای سرمایه‌‌‌ای ملک و سپس روی سمت عرضه و قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.

 از وضعیت کنونی فایل‌‌‌های فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران و بیش از ۱۰۰محله شهر حاکی است، در حال حاضر میانگین قیمت پیشنهادی فروشنده‌‌‌ها برای واحدهای مسکونی با میانگین مساحت ۸۰ مترمربع و عمربنای ۸ سال، رقمی معادل ۸۶ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان در هر مترمربع است.

در اولین هفته‌‌‌کاری بازار مسکن ۱۴۰۳، در همین ستون، گزارشی از وضعیت فایل‌‌‌های فروش آپارتمان در محله‌‌‌های منتخب ۲۲ منطقه تهران به چاپ رسید که در آن زمان، میانگین قیمت پیشنهادی در فایل‌‌‌های آپارتمانی، ۸۴ میلیون تومان در مترمربع برآورده شده بود.

به این ترتیب تورم در فایل‌‌‌های فروش آپارتمان طی این مدت حدود ۳‌درصد است.

با این حال، برحسب حجم عرضه و مقایسه آن با حجم تقاضای خرید در بازار فروردین، «قیمت قطعی در معاملات انجام شده»، احتمال خیلی زیاد با «قیمت پیشنهادی» تفاوت داشته است و حتی تورم مسکن نیز نرخ دیگری می‌تواند باشد.

هنوز بانک مرکزی گزارش معاملات مسکن فروردین که «قیمت قطعی» از آن استخراج می‌شود را منتشر نکرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • در این منطقه از تهران می‌توان با ۲۰۰ میلیون تومان خانه رهن کرد
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن؛ وسوسه نشوید!
  • در خرید مسکن بی گدار به آب نزنید / پشت پرده آگهی های خانه ارزان
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن
  • خانه به دوشان؛ ۴ دهک توان اجاره مسکن را ندارند
  • جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در مناطق 22گانه تهران (+عکس)
  • نرخ خرید بازار مسکن در تهران؛ خرید مسکن در زمزم با ۲.۵ میلیارد
  • پرونده ۳۵۰ هزار متقاضی تسهیلات مسکن روستایی تا یک ماه آینده بسته می‌شود
  • پیشنهاد افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی به دولت ارایه می‌شود
  • صندوق ملی مسکن؛ حیاط خلوت دولت یا منبع مولد تسهیلات؟