Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-25@02:21:11 GMT

كَره داخلی در مسیر سفره ایرانی ها

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۸۳۱۱

صراط:

با وجود تولید سالیانه بیش از ۱۰ میلیون تن شیرخام در کشور، بخشی از کره مورد نیاز داخل از طریق واردات تامین می‌شود بنابراین نوسانات نرخ ارز بر قیمت این محصول لبنی تاثیر مستقیمی دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران طی روز‌های اخیر افزایش قیمت کره و کمبود آن در فروشگاه‌ها سرو صدای زیادی به پا کرد که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از فعالان صنعت لبنیات بر این باورند که اتمام ذخایر کره دولتی دلیل اصلی این گرانی هاست.

با وجود پتانسیل بالای تولید در داخل، حمایت دولت در شرایط فعلی تحریم می‌تواند زمینه را برای شکوفایی فرصت‌های مغفول مانده فراهم کند تا با تامین صد درصدی کره مورد نیاز در داخل، دیگر شاهد خروج ارز از کشور نباشیم.

علی رغم آنکه اختلاف نظرات متعددی پیرامون خوداتکایی کره در داخل وجود دارد، اما رئیس انجمن صنفی گاوداران معتقد است که هم اکنون در تولید کره خودکفا هستیم و تنها برای استمرار این وضعیت به حمایت دولت نیاز است تا مافیای واردات با توطئه و برنامه ریزی قبلی نتوانند دولت را بار دیگر وادار به واردات کره با نرخ ارز دولتی کند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات مصرف سالیانه کره و راهکار‌های خوداتکایی در تولید این محصول به منظور کاهش قیمت با خبر شویم:

مشکلی در خودکفایی کره نداریم/ مصرف سالیانه ۱۲۰ هزار تن کره در داخل


احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در واکنش به اظهارات مطرح شده پیرامون چربی کمتر گاو‌های ایرانی اظهار کرد: برخی افراد که سودشان در واردات است، با بیان اظهاراتی مبنی بر چربی پایین گاو‌های ایرانی به دنبال تخصیص مجدد ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کره هستند.

وی با اشاره به اینکه توانمندی تولید ۱۰۰ درصدی کره در داخل وجود دارد، افزود: بنابر آمار گاو‌هایی که شیر بیشتری می‌دهند، چربی کمتری دارند. به عنوان مثال یک گاو روزانه ۱۵ کیلو و گاو دیگر ۳۵ کیلو شیر می‌دهد، اما چربی این ۲ قابل قیاس نیست.

مقدسی مصرف سالیانه کره چربی حیوانی را حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: سالیانه ۳۲ تا ۳۳ هزار تن کره مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود، درحالیکه با حمایت دولت و پرداخت معادل واردات کره با ارز نیما به تولیدکنندگان توانمندی تولید صد درصدی در داخل وجود دارد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه در تولید کره مورد نیاز خودکفا هستیم، بیان کرد: علی رغم آنکه قیمت کره داخل نسبت به وارداتی ارزانتر است، اما متاسفانه این امر خوشایند واردات چی‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه مافیای واردات از عدم واردات کره با ارز نیما گلایه‌مند هستند، گفت: با تک نرخی شدن ارز در شرایط فعلی تحریم علاوه بر تامین ۱۰۰ درصدی نیاز کشور در داخل به یک صادرکننده بزرگ تبدیل خواهیم شد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به دلایل کمبود کره در فروشگاه‌های بزرگ افزود: مافیای واردات با برنامه قبلی و ایجاد بازار سیاه به دنبال آن هستند تا دولت را در فشار بگذارند که کره وارد کنند، درحالیکه با واقعی شدن نرخ دلار امکان تولید در داخل و پر کردن انبار‌ها به منظور جلوگیری از ایجاد کمبود در بازار وجود دارد.

چربی روزانه شیرخام به بالای ۷۰ تن می‌رسد/ تامین کره مورد نیاز در داخل شدنی است

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه خوداتکایی کره در داخل کشور دست یافتنی است، اظهار کرد: کارخانه‌های شیرخشک روزانه ۵ هزار تن و سالیانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن شیرخام را خریداری و تبدیل به شیرخشک می‌کنند که چربی آن بیش از ۷۰ هزار تن است.

وی افزود: با توجه به واردات بی رویه کره با ارز دولتی و لطمه زدن به دامدار و تولید داخل، این امکان وجود دارد که چربی حاصل از تولید شیرخشک را به کره تبدیل کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا ۲ سال گذشته قیمت هر کیلو کره وارداتی ۳.۳ تا ۳.۸ دلار بوده است، گفت: این در حالی است که بنابر آمار به ازای هر کیلو کره وارداتی ۶ دلار پرداخت کرده اند که این موضوع جای تامل دارد چرا که محاسبه قیمت هر کیلو کره بر مبنای قیمت ۳.۳ دلار با نرخ ارز آزاد ۸۵ هزار تومان و ارز نیما ۶۹ تا ۷۰ هزار تومان است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با تاکید بر جلوگیری از واردات بی رویه کره گفت: با وجود آنکه امکان عرضه کره داخلی کمتر از نرخ وارداتی در داخل وجود دارد، نیازی به خروج ارز از کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه سالیانه ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود، گفت: اگر مبنای محاسبه چربی را ۳.۲ درصد در نظر بگیریم، امکان تامین کره مورد نیاز در داخل وجود دارد، ضمن آنکه درصد چربی دام‌های صنعتی با اصلاح تغذیه افزایش می‌یابد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: بنابر آمار، سرانه مصرف کره در داخل کشور ۴۰ تا ۴۵ هزار تن بیشتر نیست که متوسط واردات طی سال‌های اخیر به کمتر از ۴۰ هزار تن رسیده است.

 خودکفایی کره مستلزم برنامه ۲ تا ۳ ساله است/ تاثیر سوء خودکفایی کره در کوتاه مدت بر بازار سایر محصولات لبنی

علی احسان ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با بیان اینکه امکان صد درصدی تولید کره مورد نیاز در داخل وجود دارد، اظهار کرد: بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی سالیانه ۱۰ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود که از این میزان ۳۲۰ هزار تن چربی بدست می‌آید که در قالب محصولات لبنی مختلف به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه سالیانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن کره وارد می‌شود، افزود: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات و تبدیل آن به ارز نیما، واردات کره سخت شده است که همین امر موجب شده از ابتدای سال ۹۸ تا کنون واردات کره نداشته باشیم. هر چند در این مدت شرایط واردات برای تعدادی مهیا بود به طوریکه در این مدت توانستند ۴۵ تا ۵۰ هزار تن کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنند.

ظفری ادامه داد: در شرایطی که واردات کره به انتها رسیده است، این افراد از عرضه امتناع کرده اند که همین امر منجر به ایجاد سر و صدا در بازار داخل شده است.

این مقام مسئول قیمت هر بسته ۱۰۰ گرمی کره برای مصرف کننده را ۸ هزار تومان اعلام کرد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با بیان اینکه امکان خوداتکایی کره ظرف مدت زمان ۲ تا ۳ سال در داخل وجود دارد، گفت: دستیابی به خودکفایی در داخل یک شبه امکان پذیر نیست و نیازمند بسترسازی لازم است، در غیر این صورت یک سری محصولات لبنی پرچرب را باید به سمت شیرخشک انتقال داد تا چربی آن‌ها گرفته شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه دستیابی به خودکفایی کره در مدت زمان کوتاه در تولید سایر محصولات لبنی تاثیر گذار است، تصریح کرد: این در حالی است که طی یک برنامه ۲ تا ۳ ساله مبنی بر تغییر ذائقه، ورود تکنولوژی و ... امکان تامین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن کره مورد نیاز وجود دارد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: تولید کره محصولات لبنی صراط رئیس انجمن صنفی گاوداران مدیر عامل اتحادیه داخل وجود محصولات لبنی خودکفایی کره هزار تن کره کره در داخل واردات کره بنابر آمار کره با ارز تن شیرخام ارز نیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۸۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال/ قلبی که با ایرانی است

به گزارش خبرنگار مهر، انتخاب سرمربی برای تیم ملی پرونده جدیدی است که در فدراسیون بسکتبال باز شده است. این موضوع از آنجایی در دستور کار قرار گرفته که قرارداد یک ساله «هاکان دمیر» به پایان رسیده و لازم است برای تعیین جایگزین او یا تمدید قراردادش، بررسی های لازم انجام شود.

به همین منظور نام مربیان داخلی و خارجی که خود هاکان دمیر هم یکی از آنها است، در فهرست گزینه های موردنظر فدراسیون بسکتبال قرار گرفته است. این فهرست و رزومه نام های مطرح در آن، در نشست شنبه گذشته کمیته فنی در اختیار اعضا قرار گرفت تا هر یک از آنها بررسی جداگانه خود را داشته باشند و آن را به منظور تصمیم گیری جمعی، ارائه دهند.

البته که در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال و صلاحیت گزینه های مطرح، ابتدا باید در مورد لزوم داخلی یا خارجی بودن او جمع بندی حاصل شود سپس مربیان کاندیدا بر اساس شاخص های موردنظر و تطابق آنها با یکدیگر، مورد ارزیابی قرار بگیرند.

اینکه در شرایط فعلی و با در نظر گرفتن مجموع شرایط، مربی داخلی برای تیم ملی بسکتبال چاره ساز است یا اینکه بهتر است این مسئولیت به مربی خارجی سپرده شود، موضوعی است که در گفت و گو با علی توفیق کارشناس بسکتبال و از اعضای کمیته فنی به آن پرداخته شد. وی با تاکید بر اینکه قلبش با مربی ایرانی است، معتقد است که رویکرد فدراسیون دراین زمینه بیش از هر مسئله ای تعیین کننده است.

اتمام قرارداد هاکان دمیر، فدراسیون بسکتبال را وارد پروسه انتخاب سرمربی جدید برای تیم ملی کرده است

ابهامات پیرامون انتخاب سرمربی جدید

علی توفیق در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال، موضوعات مختلفی مطرح است. معیار انتخاب چیست؟، می خواهیم با این انتخاب به قهرمانی جهان برسیم، قهرمان آسیا شویم و یا اصلا چه جایگاهی را دنبال کنیم؟، درکل چه هدفی را دنبال می کنیم؟ و .... اینها همه پرسش هایی است که در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی مطرح است. اتفاقا همه اینها و خیلی سوالات دیگر، پرسش و ابهام خود من و دیگر اعضای کمیته فنی هم بود که در نشست نخست کمیته مطرح شد.

لزوم تعیین هدف گذاری

وی با یادآوری اینکه در نشست نخست کمیته فنی فهرستی از مربیان داخلی و خارجی ارائه شد، ادامه داد: قرار شد ابتدا هدف گذاری اصلی و اینکه با در نظر گرفتن آنها مربی منتخب، داخلی باشد یا خارجی انجام شود سپس اقدامات بعدی برای ارزیابی گزین ها و انتخاب یکی از آنها انجام شود.

مهم بودن فاکتور مالی در جذب مربی خارجی

«به عنوان یک کارشناس بسکتبال و با توجه به شناختی که از وضعیت امروز تیم ملی و در کل بسکتبال ایران دارید، با مربی خارجی موافق هستید یا داخلی؟»، این پرسشی بود که علی توفیق در پاسخ به آن گفت: برای تصمیم گیری در این زمینه فدراسیون باید ابتدا بر اساس شرایط خود به خصوص به لحاظ مالی به جمع بندی برسد. قطعا و حتما در مورد مربی خارجی مسائل مالی بیش از هر فاکتوری تعیین کننده است. البته که سطح مربی خارجی هم ملاک است. در هر صورت فدراسیون ابتدا باید در مورد جذب اسپانسر، حمایت وزارت و کمیته به یک جمع بندی کلی و قابل اطمینان برسد سپس در این زمینه تصمیم گیری کند.

تنور بسکتبال با مربی داخلی داغ می شود

توفیق که خود سابقه همکاری با کادر فنی تیم ملی بسکتبال را دارد در پاسخ به تکرار این پرسش که و اینکه «خود شما با گزینه داخلی موافق هستید یا خارجی؟»، خاطرنشان کرد: من قلبا به مربیان داخلی و زحمات آنها اعتقاد دارم، این مربیان داخلی هستند که چرخه بسکتبال را به گردش در می آورند و تنور آن را داغ نگه می دارند با همه اینها در مورد انتخاب سرمربی برای تیم ملی، سیاست های فدراسیون تعیین کننده است و اینکه مربی موردنظر را برای بازه زمانی کوتاه مدت میخواهد یا بلند مدت.

مرور پروسه همکاری با یک مربی خارجی

وی در این زمینه به پروسه ای که در زمان مرحوم محمود مشحون رییس پیشین فدراسیون بسکتبال برای جذب «بائرمن» طی شد، اشاره داشت و گفت: زمانی که مرحوم مشحون بعد از مدتی دوری دوباره به ریاست فدراسیون بازگشت، قرارداد دوماهه با بائرمن امضا شد چون در آن مقطع فرصت زیادی تا مسابقات قهرمانی آسیا نبود و صرفا قرار بود برای این رقابت ها تصمیم گیری شود. بعد از آن فصل جدید از همکاری بسکتبال ایران و این مربی آغاز شد. چون رضایت خاطر از عملکرد بائرمن در مسابقات قهرمانی آسیا ایجاد شده بود، قرار داد جدیدی برای مدت چهار سال با او امضا شد. امروز هم در مورد تیم ملی و سرمربی آن باید ابتدا سیاست و رویکرد کلی مشخص شود.

عضو کمیته فنی فدراسیون باید و نبایدهایی را در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی به خصوص از میان گزینه های خارجی مطرح می کند

قلبی که با مربی ایرانی است

مربی پیشین تیم ملی بسکتبال تاکید کرد: به عنوان یک عضو کمیته فنی قلب من با مربی ایرانی است اما بازهم می گویم مهمتر از هر مسئله ای، سیاست گذاری فدراسیون است. با لحاظ کردن این سیاست، می توان در مورد مربی خارجی یا داخلی به جمع بندی رسید سپس شاخص های لازم برای انتخاب رادر نظر گرفت و با تطابق دادن آنها با یکدیگر، از میان گزینه ها به جمع بندی رسید.

بسکتبال قادر به جذب مربی خارجی ۲ هزار دلاری نیست

توفیق در بخشی از این گفت و گو تصریح کرد: انتخاب درست نیازمند در نظر گرفتن خیلی موارد است. مثلا اینکه تیم ملی وارد پروسه پوست اندازی شده است. باید حتی این را در نظر داشت که مربی منتخب، با این روندی که آغاز شده، موافق است و می تواند آن را ادمه دهد یا نه، در عین حال باید به این موضوع توجه داشت بسکتبال ایران می تواند مربی خارجی جذب کند اما قطعا قادر به جذب مربی خارجی ۲ هزار دلاری نیست. نهایت مربی خارجی در سطح و لول مربیان خارجی قبلی باید جذب شود.

دوست ندارم جای رییس فدراسیون باشم

دبیر پیشین فدراسیون بسکتبال تاکید کرد: من جای داوری رییس فدراسیون نیستم و دوست هم ندارم باشم اما او باید این موضوع را در نظر گرفته شود که امسال تیم ملی دو پنجره انتخابی برای کاپ آسیا دارد که شاید خیلی مهم نباشند اما خودِ کاپ آسیا که سال ۲۰۲۵ برگزار می شود، خیلی مهم است. سرمربی تیم ملی باید کیفیت مسابقات را بلد باشد و به بازیکنان هم اشراف داشته باشد و خیلی مسائل دیگر؛ فقط مسائل فنی مهم نیست.

مربی نیاید که فقط به دنبال رزومه باشد

وی یادآور شد: اگر قرار به جذب مربی خارجی شد باید به این موضوع خیلی توجه شود که حضور در بسکتبال ایران تاثیرگذار باشد نه اینکه فقط فرصتی برای جمع کردن رزومه باشد.

کد خبر 6086291 زینب حاجی حسینی

دیگر خبرها

  • سینما باید مسیر درست جامعه را نشان دهد
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال/ قلبی که با ایرانی است
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد / وعده داخلی‌ سازی المان‌ های اصلی اتوبوس برقی
  • بازار گوشت قرمز در مسیر نجومی شدن / قیمت جدید مرغ اعلام شد
  • تحصیل در خارج، خدمت به داخل | حمایت از نخبگان و پژوهشگران ایرانی خارج از کشور