Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در شرایط فعلی اقتصادی ایران که تحریم های خارجی محدودیت شدید درآمد نفتی را ایجاد کرده است با استفاده از توسعه صادرات غیرنفتی می توان بخشی از نیاز به منابع ارزی را تامین کرد. 

به گفته فعالان اقتصادی و کارشناسان حوزه تجارت علیرغم اینکه تجارت با  مشکلات متعدد داخلی و خارجی مواجه است اما  مسئولان  با بی توجهی به این مشکلات با تصمیمات یک شبه و وضع قوانین خلق الساعه بر مشکلات صادرکنندگان می افزایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از جمله مشکلاتی که اغلب فعالان اقتصادی در زمینه صادرات غیرنفتی به آن مواجهند می توان به  مشکلات پیمان سپاری ارزی، نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه های تولید اشاره کرد. 

گفتنی است یکی از اساسی ترین مشکلات توسعه صادرات غیرنفتی کشور عدم ثبات در تعامل با کشورهای هدف صادراتی است و به همین دلیل است که آمارهای صادرات غیرنفتی کشور متناسب با ظرفیت های بالقوه اقتصادی کشور نیست. لذا برای اینکه بتوان به طور اساسی تاثیرات صادرات غیرنفتی در حوزه تولید را مشاهده کرد باید در ابتدا به  اصلاحات ساختاری پرداخت و سپس تولید با فناوری بالا را ساماندهی کرد که در این زمینه وزارت صمت مسئولیت خطیری بر عهده دارد. 

براساس مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بازاریابی فعال گام مهمی در زمینه توسعه تجارت صادرات غیرنفتی است که نیازمند فعال شدن حداکثری سازمان توسعه تجارت و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کشور است. 

علاوه بر این تلاش های دیپلماتیک از جمله نشست های ادواری و مشترک مسئولان و فعالان اقتصادی ایران و کشورهای عمده طرف تجاری جهت تبادل نظر و امکان سنجی نحوه و زمینه های همکاری های تجاری بی اثر کردن تحریم ها دارای اهمیت کلیدی است. 

در مطالعات مرکز پژوهش های مجلس از نکات قابل توجه برای توسعه تجارت به عضویت در اتحادیه های منطقه ای دارای سود متقابل تجاری برای طرفین اشاره شده است، بنابراین برای افزایش صادرات غیرنفتی ایران و تاثیر آن بر جهش تولید در کشور علاوه بر اقدامات جاری و کوتاه مدت با اقدامات ساختاری و نهادی در حوزه تجارت نظیر تعیین مزیت های صادراتی کشور و سرمایه گذاریی  در تولید این کالا در اولویت قرار گیرد.

اگرچه صادرات باید رکن اصلی اقتصاد ایران باشد اما آمارهای سازمان تجارت جهانی نشان می دهد که در سال 2018 سهم کل صادرات ایران از صادرات جهانی حدود 0.55درصد و واردات نیز برابر با 0.25درصد بوده است که این ارقام با توجه به ظرفیت های داخلی کشور و توان صادراتی ارقام بسیار کوچکی است. 

در ادامه جدول ترکیب بزرگترین منابع و مقاصد تجاری ایران در سال 2017 آمده است که براساس این جدول صادرات ایران به چین 8.5 درصد از کل صادرات ایران در این سال را تشکیل داده است و صادرات به عراق 6.1، ترکیه 3.8، امارات متحده عربی 6.3، جمهوری کره 4.1 بوده است. 

بررسی ترکیب واردات و صادرات ایران در سال 2017 نشان می دهد که صادرات نفت و مواد خام 59.7 درصد، صنعت 21 درصد و کشاورزی 6.5 درصد تشکیل می دهد. 

پربیننده ترین روش جدید دلالی در بازار با لپ‌‌تاپ ارزان ممنوعیت صادرات ۲۹کالای جدید به عراق ۴.۵میلیون دستگاه تلفن همراه ترخیص شد قیمت مصوب تخم مرغ اعلام شد کاهش قیمت مرغ در بازار

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد ایران صادرات غیرنفتی صنعت نرخ ارز واردات صادرات فعالان اقتصادی منابع ارزی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت صادرات غیرنفتی صادرات ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۸۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد گفت: در کارگروه توسعه صادرات استان با موضوع بررسی فرصت‌ها، موانع و راهکار‌های توسعه روابط اقتصادی با آفریقا با تبیین اهمیت و جایگاه آفریقا در سیاست خارجی ایران، این قاره را سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های ایرانی و به‌ویژه یزدی توصیف کرد. 


محمد علی شاه حسینی افزود: ظرفیت بازار آفریقا را می‌توان به‌عنوان بازاری بکر و پراهمیت شمرد که با رفع موانع زیر ساختی و لجستیکی، معرفی ظرفیت‌ها و نزدیک‌شدن تجار یزدی و آفریقا و تسهیلات تبادل مالی و حضور مؤثر در بازار‌های هدف و اراده تجار و دولت‌ها می‌تواند جهش روابط تجاری یزد و آفریقا را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: توسعه بازرگانی و صادرات، بهره‌گیری از معادن پرارزش این قاره و همچنین زمین‌های کشاورزی حاصلخیز جزو منافع اقتصادی ارتباط با کشور‌های آفریقایی است و از سوی دیگر هم می‌توانیم با حضور در این کشور‌ها اقتصاد استان و حتی کشور را تقویت کنیم.

این نشست با هدف تبادل نظر و هم‌افزایی بخش‌های دولتی و خصوصی برای رونق بخشیدن هر چه بیشتر به روابط اقتصادی ایران با کشور‌های آفریقایی و کمک به افزایش صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به این قاره انجام شد.

دیگر خبرها

  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبی سریلانکا توسط ایران/توسعه صادرات فنی و مهندسی در دستورکار
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می گذرد؟/ از تعریف نقشه راه مشترک برای مبارزه با تروریسم تا تلاش برای توسعه تجارت رسمی دوجانبه / لاهور و کراچی میزبان رئیس جمهور ایران
  • تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها
  • توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان
  • تجارت ۱۰ میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها