Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن ابراهیمی معاون حسابرسی امور مالیاتی شهر و استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اختصاص مالیات مابه التفاوت ارز و همچنین شرایط معافیت مالیاتی صادر کنندگان، اظهار کرد: در بودجه سال ۹۷ با توجه به این موضوع اخیر برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور و صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور باز نمی‌گردانند، در مجلس تصویب شد تا این افراد برای سال‌های ۹۶ و ۹۷ از معافیت مالیاتی برخوردار نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون مالیات استان تهران بیان کرد: قبلا برای صادرات معافیت قائل بودیم که صادر کننده‌ای که فروش خود را در خارج از کشور انجام داده است از مالیات بر درآمد معاف و مالیات بر ارزش افزوده نیز بر آن مسترد می‌شد. این امتیاز‌ها جهت تشویق صادرکنندگان به صادرات در نظر گرفته شده بود.

ابراهیمی ادامه داد: اما در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بحران‌های ارزی که به وجود آمد موضوع افزایش صادرات و بازگشت ارز حاصل از صادرات برای دولت و مجلس بسیار مهم بود.

معاون حسابرسی امور مالیاتی شهر و استان تهران با اشاره به جزئیات برگشت ارز حاصل از صادرت هم یادآور شد: در نتیجه در بودجه سال ۹۷ این مسئله قید شد. به این ترتیب که اگر صادر کننده‌ای می‌خواهد از معافیت مالیاتی برخوردار شود علاوه بر اینکه باید پروانه صادراتی داشته باشد به این معنا که صادرات خود را از مبادی رسمی انجام دهد، ارز مربوط به این صادرات را در فواصل زمانی تعیین شده به کشور برگرداند، در غیر این صورت  از معافیت مالیاتی برخوردار نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

پایان مردادماه، آخرین مهلت بهره مندی از مالیات مقطوع برای صاحبان مشاغل

این مقام مسئول در پایان اضافه کرد: کسانی که ارز حاصل از صادرات خود را در موعد مقرر تحویل ندهند نسبت صادراتشان مشمول معافیت می‌شوند و رقم مالیات بر ارزش افزوده نیز به آن‌ها مسترد نخواهد شد.

گفتنی است پیش‌تر مقامات سازمان مالیاتی اعلام کرده بودند افرادی که سال‌های گذشته به ویژه سال ۹۷ از بانک مرکزی ارز دریافت کرده اند، باید از آن در فعالیت‌های اقتصادی استفاده می‌کردند  و سازمان امور مالیاتی پیگیری می‌کند که این ارز‌های حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی بازگشته است یا خیر و اگر برنگشته سرانجام آن‌ها چه شده است؟

اگر صادر کنندگان ارز را در بازار آزاد فروخته باشند، سازمان امور مالیاتی مابه التفاوت قیمتی که این افراد از بانک مرکزی ارز دریافت کرده اند را با میانگین نرخ ۳ ماهه پس از دریافت آن را به عنوان نرخ ارز تلقی کرده که مابه التفاوت آن به عنوان درآمد فرد محسوب می‌شود و از این درآمد متعاقبا مالیات دریافت می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارزصادراتی معافیت مالیاتی حاصل از صادرات مابه التفاوت امور مالیاتی ارز حاصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۸۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شفافیت در هزینه‌کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند

استاندار تهران با اشاره به اینکه مالیات، رشد حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی را رقم می‌زند، گفت: شفافیت در هزینه کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا فخاری در نشست با مدیران مالیاتی استان تهران با اشاره به اهمیت جایگاه مالیات در جامعه، آن را یکی از ارکان اجرای عدالت مالی در کشور دانست و اظهار کرد: در گذشته از مالیات به عنوان یک عنصر نامطلوب یاد می‌شد، در حالی که مالیات حامی اجرای عدالت اقتصادی در جامعه است.

وی افزود: مالیات یکی از عوامل تولید عدالت در اقتصاد عام است و کمک می‌کند سطوح عدالت در درآمد هزینه‌ها بین اقشار مختلف جامعه تراز شود.

استاندار تهران با اشاره به اینکه مالیات رشد حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی را رقم می‌زند، خاطرنشان کرد: باید برای تبیین جایگاه واقعی مالیات در جامعه و تغییر ذهنیت‌ها در این حوزه تلاش مضاعف صورت بگیرد، چرا که اگر شخصی ببیند از مالیاتی که پرداخت می‌کند در حوزه‌های اجتماعی، درمانی و فرهنگی استفاده می‌شود و مسیر مالیاتی و هزینه کردها شفاف است، به پرداخت مالیات ترغیب می‌شود.

فخاری در ادامه بر ضرورت تشکیل فضای حکمرانی مالی به منظور پیشرفت اقتصادی کشور، تاکید کرد.

وی تبیین آثار پرداخت نشدن مالیات در جامعه و ضرورت سهیم شدن مردم در مشارکت‌های اجتماعی را بسیار مهم دانست و گفت: بخشی از مشارکت‌ها در راستای شفاف سازی ایجاد و به سیستم مالی کشور کمک می‌کند.

منبع: فارس

کد خبر 746925

دیگر خبرها

  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از ابربدهکاران
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق‌های بورسی می‌شود؟
  • شفافیت در هزینه‌کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق های بورسی می شود؟
  • تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی
  • شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند