Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آموزش کارگاهی یک روزه نقالی و پرده‌خوانی جمعه شب با حضور علی عظیمی در حوزه هنری مازندران برگزار شد.

در این دوره علی عظیمی تعزیه گردان و نقال مازندرانی به بحث آموزشی درباره نقالی و پرده‌خوانی پرداخت.

در این برنامه عظیمی ابتدا درباره شباهت و تفاوت‌های نقالی و پرده خوانی نکاتی را مطرح کرد و در ادامه به شکل عملی به اجرای چند روایت اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آموزش کارگاهی یک روزه نقالی حوزه هنری مازندران که با حضور تنی چند از علاقمندان نوجوان و جوان برگزار شد در ادامه به مواردی همچون نگاه تاریخی به اجراهای سنتی ایران، نقش بیان در خوانش روایت‌ها،  بدن به عنوان یک عنصر کلیدی در نقالی، ابزار کار نقال و پرده خوان، ویژگی نمایش‌های تک نفره، کارکرد نقالی و پرده‌خوانی در ارتباط با جامعه و متن مورد استفاده  پرداخت.

علی عظیمی در بخش دیگر این نشست تخصصی درباره پرداختن به رویدادهای تاریخی مذهبی از طریق نقالی و یا پرده خوانی و آداب نقالان در برخورد با شخصیت‌های برجسته مذهبی و ائمه اطهار سلام الله و تکنیک‌ها و روش‌های این عرصه به بیان نکات آموزشی اشاره داشت.

یاسر محمودی برنتی مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران و دبیر نخستین سوگواره عاشورایی «چرخ دل» با بیان این نکته که این دوره ها تا پنج جلسه دیگر تداوم دارد افزود: شرکت‌کنندگان این دوره ها (زیر نظر مدرس کارگاه) آثاری را آماده می‌کنند که در نهایت این کارها بخشی از آثار رقابتی حاضر در سوگواره خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تمرکز دیگر این دوره آموزشی، تهیه، ترتیب و بازنویسی قصه‌های مذهبی و تبدیل به متن نقالی و پرده‌خوانی مذهبی است گفت: حمزه کاظمی‌سنگدهی شاعر و پژوهشگر با تهیه قصه ها و آموزش و همراهی درنگارش متون نقالی و پرده خوانی در این دوره حضور دارند.

این نشست تخصصی به عنوان یکی از برنامه‌های جنبی سوگواره عاشورایی نقالی و پرده‌خوانی حوزه هنری مازندران « چرخ دل » بوده که جهت توانمندسازی علاقمندان و شرکت کنندگان برگزار می‌شود و در نهایت همراه با اختتامیه سوگواره و برگزاری کارگاهی ویژه با حضور یکی از چهره‌های مطرح نقالی کشور و تولید اثر به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/86018/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: حوزه هنری مازندران علی عظیمی حوزه هنری مازندران نقالی و پرده خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۹۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوروک ؛ از مهم ترین مراکز مذهبی در بین النهرین(+عکس)

عصر ایران - اوروک (Uruk) از شهرهای باستانی سومر در منطقه بین النهرین بود. این شهر در فاصله 250 کیلومتری از جنوب شهر بغداد، روی شاخه باستانی رود فرات که در کتاب مقدس به نام ارخ (اکنون وارکه) شناخته می شود، قرار داشت.

اورک؛ جایی که افسانه ها و تاریخ به هم نزدیک می شوند

اوروک نخستین شهر بزرگ سومر بود که در قرن پنجم پیش از میلاد ساخته شد. این یکی از بزرگترین سکونتگاه های سومریان و از مهم ترین مراکز مذهبی در بین النهرین محسوب می شد. از حدود 5000 پیش از میلاد تا قرن پنجم پس از میلاد، این شهر به طور مداوم مسکونی بود.

نوشته های خط میخی نشان می دهند که گیلگمش، پادشاه نخستین دودمان حاکمان این شهر و قهرمان حماسه معروف به نام او، دیوارهای شهر را در 4700 سال پیش ساخت. همچنین، مجموعه معبد Eanna توسط وی ساخته شد که وقف الهه Inanna، یا Ishtar، الهه عشق، زایش و جنگ شده بود.

اوروک در دو زمینه شهر مهمی محسوب می شد: دین و علم. هزاران لوح گلی به دست آمده که قدمت آنها به دوران آغازین نگارش در حدود 5000 سال پیش باز می گردند، این امر را تایید می کنند.

دوره اوروک شاهد ظهور زندگی شهری در بین النهرین بود و به تمدن کامل دوره عتیق منتج شد. اوروک یکی از بزرگترین سکونتگاه ها با ساختمان هایی چشمگیر و اولین شواهد از آغاز نگارش محسوب می شود.

اوروک را می توان به نوعی نخستین شهر بین النهرین و جهان نامید. این شهر در سراسر هزاره سوم پیش از میلاد، اهمیت خود را حفظ کرد، اما در دوره‌های بعد رو به زوال رفت.

به راستی، اوروک نقش مهمی در اسطوره شناسی تمدن های بین النهرین ایفا کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ویرانه های خاتوشا ترکیه و سنگ سبز مرموز! (+عکس)

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش و فرهنگ در تربیت انسان بسیار تأثیرگذار هستند
  • اوروک ؛ از مهم ترین مراکز مذهبی در بین النهرین(+عکس)
  • برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای ۱۵۰۰ نفر از فعالان گردشگری
  • حضور مربی بام ایران در در دوره آموزشی سرمربیان پایه کشتی کشور
  • حضور مربی کشتی آزاد چهارمحال و بختیاری در دوره آموزشی سرمربیان پایه کشتی کشور
  • برگزاری دوره آموزشی زیورآلات دستی در قم
  • ضرورت تشکیل هنرستان‌های جوار صنعت در کردستان
  • مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم
  • دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • ۱۵ اردیبهشت؛ برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره تیتر دانشجویی