Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-19@04:39:43 GMT

با وام مسکن چند متر مسکن می‌توان خرید؟

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۹۸۱۶

با وام مسکن چند متر مسکن می‌توان خرید؟

به گزارش افکارنیوز،

تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم که تا اوایل سال ۱۳۹۶ حدود ۶۰ درصد قیمت یک واحد ۶۰ متری در تهران را پوشش می‌داد حالا اثرگذاری خود را از دست داده تا جایی که این میزان به حدود ۱۱ درصد رسیده است.

در واقع هم اکنون با وام ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین می‌توان در پایتخت ۶ متر و ۹۰ سانتی متر مسکن خریداری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این تسهیلات از خرداد ماه امسال منقضی شده و هنوز بانک مرکزی تصمیمی برای ادامه حیات و احیای آن نگرفته است.

کارشناسان معتقدند اگر قرار است صندوق پس انداز مسکن یکم احیا شود باید هم مبلغ آن افزایش پیدا کند و هم نرخ سود آن کاهش یابد. نرخ سود این تسهیلات هم اکنون در مناطق شهری ۸ درصد و در بافت فرسوده ۶ درصد است. متقاضیان این نوع وام با سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومانی و دوره انتظار یک ساله می‌توانند ۸۰ میلیون تومان به علاوه سپرده خود با نرخ سود ۸ درصد دریافت کنند.

صندوق پس انداز مسکن یکم یا همان وام خانه اولی‌ها در ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۴ راه اندازی شد. نرخ سود این وام ابتدا ۱۴ درصد بود که به تدریج به ۱۳ درصد، ۱۱ درصد و در نهایت ۸ درصد رسید. در بافت‌های فرسوده نیز نرخ بهره آن ۶ درصد است.

طبق برنامه ابلاغی بانک مرکزی صندوق پس انداز مسکن یکم فرصت پنج ساله داشت که در ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹ این مهلت به پایان رسیده است. بانک مسکن پیشنهاد داده فعالیت صندوق مزبور تمدید و ارقام آن احیا شود که هنوز بانک مرکزی موافقت خود را با آن اعلام نکرده است.

اما با نوسانات بازار مسکن طی حدود ۲.۵ سال گذشته اثرگذاری وام خانه اولی‌ها به شدت کاهش یافته و این موضوع از میزان پرداخت تسهیلات از طریق این صندوق قابل مشاهده است. طبق اعلام بانک مسکن در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸ از حدود ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت شده توسط این بانک حدود ۲۷ هزار فقره از محل تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم بوده که از کاهش اقبال به این نوع وام حکایت دارد. در واقع با توجه به ۳۸۴ هزار مبایعه نامه کل کشور در ۹ ماهه ابتدای ۱۳۹۸ میزان خرید مسکن از طریق وام خانه اولی‌ها حدود ۷ درصد کل معاملات ملک در کشور بوده است.

در کشورهای توسعه یافته وام مسکن تقریبا بین ۷۰ تا ۹۰ درصد قیمت ملک را پوشش می‌دهد. اما در ایران معمولاً اثرات وام پس از نوسانات اقتصادی به شدت کم رنگ می‌شود.

با وجود آنکه برخی کارشناسان بر لزوم افزایش سقف و کاهش سود تسهیلات مسکن در شرایط فعلی تاکید دارند، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی افزایش وام مسکن را در ایجاد تورم بازار ملک موثر می‌داند و معتقد است که باید از طریق افزایش ساخت و ساز، تعادل قیمتی را در بازار مسکن ایجاد کرد. این در حالی است که عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی راهکار تعادل بخشی در بازار مسکن را احیای نظام پس‌انداز می‌دانست و در دوره او وام مسکن از حدود ۲۰ میلیون تومان به سقف ۱۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

به تازگی نیز رییس کمیسیون عمران مجلس بر ضرورت افزایش سقف تسهیلات مسکن تاکید کرده و گفته است: یکی از راهکارهای کوتاه مدت، افزایش قدرت مالی خریداران واقعی است از این رو دولت می‌تواند در این عرصه نسبت به افزایش سقف تسهیلات مسکن و کاهش سود وام‌ها اقدام کند. در تمام کشورها وام مسکن حدود ۷۰ درصد از قیمت مسکن را پوشش می‌دهد، اما در کشور ما با وام ارایه شده نمی‌توان خانه خریداری کرد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: تسهیلات بانک مرکزی تسهیلات مسکن قیمت مسکن مسکن وام مسکن تسهیلات مسکن صندوق پس انداز مسکن یکم صندوق پس انداز مسکن یکم وام مسکن نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۹۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در اردستان

به گزارش خبرنگار مهر، نبی‌الله الله‌دادی شامگاه چهارشنبه در جلسه تودیع و معارفه رئیس کمیته امداد اردستان، اظهار داشت: در کمیته امداد شهرستان اردستان ۲ هزار و ۴۰۰ خانواده و شامل بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ نفر تحت حمایت هستند.

وی افزود: تاکنون برای تحت حمایت آوردن مددجویان، هیچ محدودیتی نداشته‌ایم و هر مددجویی که زیر دهک سه باشد پس از بررسی‌های لازم او را تحت حمایت خود قرار می‌دهیم.

قائم مقام کمیته امداد استان اصفهان خاطرنشان کرد: حدود ۳۳ هزار نفر در کشور صاحب مسکن شدند و سهم استان اصفهان در این زمینه ۸۳۷ مسکن بود که با توجه به تعداد متقاضیان این برای استان بسیار کم بوده اما در شهرستان اردستان خوب بوده است.

الله‌دادی تصریح کرد: با تفاهمی که با سپاه و بنیاد مسکن داریم آماده هستیم تا مسکن برای افرادی که زمین دارند احداث کنیم، در شهرستان اردستان حدود ۲۰۰ خانواده مستأجر مددجو وجود دارد که در صورت تأمین زمین، آمادگی احداث مسکن وجود دارد.

وی بیان کرد: مسئله اشتغال یکی از اولویت‌های کمیته امداد است و در این راستا قصد داریم خانواده‌ها توانمند شوند و در خصوص آموزش در این شهرستان، ۱۷۰ نفر تعهد داشتند که این آموزش انجام شده است و حدود ۱۰۸ درصد تحقق داشته‌اند.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان اضافه کرد: در سال گذشته، حدود ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در شهرستان اردستان تخصیص پیدا کرده تا بتوانیم خانواده‌ها را برای اشتغال پایدار آماده کنیم و توانسته‌ایم ۹۰ درصد این تسهیلات را جذب کنیم.

الله‌دادی یادآور شد: کمیته امداد جزو هیچ جناح خاصی نیست و دغدغه ما فقط موضوع معیشت مددجویان کمیته امداد است و تا بتوانیم خدمت بیشتری انجام دهیم.

کد خبر 6081505

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات ازدواج به فرزندان اعضای صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران
  • تخصیص ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در اردستان
  • تسهیلات صندوق ذخیره فرهنگیان برای معلمان شاغل
  • اعطای ۲۴ هزار و ۹۴۱ فقره تسهیلات مسکن روستایی به مبلغ ۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۲۴٫۷ درصدی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲
  • حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات خودمالکی در خوزستان پرداخت شد
  • یک پیشگویی تازه درباره قیمت مسکن در سال جدید
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۶ تهران +جدول
  • نرخ خرید بازار مسکن تهران؛ خانه در هاشم آباد متری ۵۰ میلیون تومان
  • پرداخت بیش از ۱۹ همت ‌تسهیلات‌ مسکن ملی خودمالکی در خوزستان