Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@10:09:01 GMT

طغیان گرگ در کمین ریگان

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۹۹۴۶

طغیان گرگ در کمین ریگان

استان کرمان در پی تغییرات اقلیمی شاهد بارش های شدید و سیل آسا در چند سال اخیر بوده است، بطوریکه مناطق زیادی از این استان پهناور در معرض جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه ها قرار گرفته است.

شهرستان ریگان یکی از شهرستان های شرقی استان کرمان است که با آغاز فصل پاییز و زمستان و بارش نزولات آسمانی، به دلیل گودی این شهرستان، رودخانه ها از شهرستانهای شرقی وسیستان و بلوچستان به این منطقه گسیل داده می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طغیان رودخانه گرگ که از سمت استان سیستان و بلوچستان جاری می شود، سالانه مناطقی از شهرستان ریگان بویژه منطقه روستایی ده رضا را با خسارتهای زیادی مواجه می سازد و محصولات کشاورزی و دسترنج زحمات طاقت فرسای مردم کویر را نابود می کند.

بررسی میدانی وضعیت بستر و اطراف رودخانه گرگ نشان می دهد به دلیل وزش طوفانهای شدید شن در منطقه، جهت رودخانه  را به سمت شهرستان ریگان کشانده که با بارشهای تند حجم زیادی از سیلاب را به منطقه ده رضای ریگان می رساند.

نگرانی مردم از طغیان دوباره رودخانه گرگ

مصطفی برزنگی پور یکی از کشاورزان منطقه با اشاره به خسارات سلاب رودخانه گرگ به محصولات کشاورزی گفت: همه ساله این رودخانه خسارات زیادی به کشاورزی ما وارد می کند که اوج این خسارات زمانی است که رودخانه گرگ وارد مزارع کشاورزی ما میشود ومحصولاتمان را از بین می رود.

وی افزود: تاکنون هیچ اقدامی برای مهار سیلاب رودخانه صورت نگرفته است و افراد محلی در زمان جاری شدن آن با وسایل خود از جمله تراکتور تا حدودی جلوی ان را می گیرند اما با یک ساعت شدت تمامی سیل بند های ما را خراب می کند.

رضا هدایتی یکی از اهالی روستای ده رضا ریگان نیز با بیان اینکه عمده محصول کشاورزی مردم منطقه کشت یونجه است گفت: چند سالی گذشته با تغییر جهت آب رودخانه گرگ به شهرستان ریگان توسط طوفانهای شدید شن تمامی دست رنج یک ساله ما نابود می شود و وقتی این رودخانه وارد روستای ما می شود همه چیز را سر راه خود نابود می کند.

وی افزود: ما همه ساله به مسئولان مربوطه مراجعه می کنیم اما تاکنون هیچ اقدامی برای  بهسازی و مهار آن صورت نگرفته است.

صغری هدایت پور یکی دیگر از اهالی منطقه ده رضا گفت: براثر طغیان رودخانه گرگ و رودخانه های شهرستان ریگان سال گذشته منزلم خراب شد و شدت سیلاب به حدی بود که روستایمان را ترک نموده که پس از بازگشت به روستا آب منزلم را با خود برده بود.

وی با اشاره به قطع ارتباط روستا در زمان سیلاب با دیگر مناطق شهرستان افزود: سیل رودخانه گرگ سال گذشته تمامی روستای ما را فرا گرفت و این روستا را در زیر آب مدفون شد و امکان تردد و امداد رسانی در منطقه مقدور نبود و مجبور شدیم چند روز در میان گل و لای رودخانه زندگی کنیم.

مطالعات ساماندهی رودخانه گرگ آغاز میشود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان گفت:منطقه ده رضای شهرستان ریگان قطب تولید یونجه شرق کشور می باشد که وجود ده ها موتور پمپ کشاورزی در این منطقه به قطب اقتصادی در ریگان تبدیل شده است، اما  با شروع بارشها در منطقه و جاری شدن رودخانه ها در این منطقه شاهد خسارات شدیدی به قطب کشاورزی این شهرستان هستیم.

حمید فرامرزی افزود: طی ۲ سال اخیر رودخانه ای به نام گرگ بر رودخانههای شهرستان افزوده شده است وباعث تخریب بخش کشاورزی در منطقه ده رضا شده و سال گذشته این رودخانه به ده رضا وروستاهای مجاور بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد نمود.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان تصریح کرد: هم اکنون کشاورزان منطقه ده رضا کشت پاییزه را در این منطقه اغاز نموده اند که با کوچکترین بارشی در معرض خطر جدی قرار دارند.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از خسارتهای احتمالی به منازل و زمین های کشاورزی احداث سیل بند در اطراف رودخانه و مسیلها ضروری است.

مدیر منابع آب شهرستان ریگان با اشاره به اینکه ریگان یکی از مناطق بحران خیز در استان کرمان است گفت: وزش طوفان، ریزگردها و جاری شدن سیلاب از جمله حوادثی است که در این منطقه خسارتهای زیادی به مردم وارد می کند.

وحید حسیبی با اشاره به خطر جاری شدن سیل در مناطق حادثه خیز افزود: مطالعات رودخانه گرگ در منطقه ده رضا به زودی آغاز خواهد شد که بتوان با اقدامات اولیه سیلاب این رودخانه را مهار کنیم.

فرماندار ریگان گفت  :منطقه ده رضا همه ساله با بارش رحمت الهی وجاری شدن رودخانه ها پراب می شود که با جاری شدن رودخانه ها خسارات زیادی به زیر ساخت های این شهرستان وارد می شود.

امین باقری بیان افزود: ۲ رودخانه ۸۰۰متری و گرگ این منطقه را تهدید می کند که با اقدامات اولیه برای رودخانه ۸۰۰متری تا حدودی سیل بندها در حاشیه این رودخانه احداث شده اند.

وی بیان کرد: اما برای جلوگیری از طغیان رودخانه گرگ، هیچ اقدامی صورت نگرفته و سال گذشته این رودخانه به چندین روستا خسارت و بخش کشاورزی منطقه ده رضا را نابود کرد.

فرماندار ریگان با بیان اینکه ترمیم سیل بندها در منطقه ده رضا انجام شده است تاکید کرد: منابع طبیعی و آب منطقه ای استان کرمان هر چه سریع تر مطالعات وپخش سیلاب این رودخانه اقدامات لازم را انجام دهند.

شهرستان ریگان در فاصله ۲۸۵ کیلومتری جنوب شرق مرکز استان واقع شده است.

برچسب‌ها ریگان سیل رودخانه های کوهستانی خسارت مالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریگان سیل رودخانه های کوهستانی خسارت مالی ریگان سیل رودخانه های کوهستانی خسارت مالی اخبار کنکور شهرستان ریگان منطقه ده رضا استان کرمان رودخانه گرگ رودخانه ها سال گذشته جاری شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۹۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسداد ۵ محور اصلی بر اثر طغیان رودخانه‌ها در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وضعیت راه‌های استان به شرح زیر است:

انسدادها: راه اصلی و فرعی ۶ مورد شامل:

۱- محور جاسک-جکدان محدوده رودخانه دازکان، طغیان رودخانه فصلی

۲- محور بشاگرد – قلعه گنج محدوده آبنمای گوهران، طغیان رودخانه فصلی

۳- جاسک – جکدان محدوده رودخانه شریفی ۱، طغیان رودخانه فصلی

۴- محور بندرخمیر – بندرلنگه محدوده آبنمای کنخ، طغیان رودخانه فصلی

۵- محور بشاگرد – میناب محدوده روخانه دهندر، طغیان رودخانه فصلی

۶- محور لاور چهو – لامرد محدوده گردنه درند، ریزش سنگ که بازگشایی گردیده است.

راه روستایی ۳۸ مورد ۱۱ مورد بازگشایی شده است.

شهرستان میناب: ۵ مورد

جاسک: ۲ مورد

شهرستان بندرعباس :۵ مورد

شهرستان بستک :۹ مورد که ۸ مورد بازگشایی شده است

سیریک: ۱۱ مورد

شهرستان بندرخمیر: ۱مورد

شهرستان بندرلنگه ۲ مورد

شهرستان پارسیان: ۳ مورد که هر ۳ مورد بازگشایی شده است.

کد خبر 6080346

دیگر خبرها

  • بی‌احتیاطی هنگام سیلاب هرمزگان / ۳ نفر کشته شدند
  • باران راه ارتباطی ۳۸ روستای جبالبارز وساردوئیه را مسدود کرده است
  • سیلاب راه ارتباطی ۳۷ روستای ریگان را مسدود کرد
  • طغیان کم سابقه رودخانه سرباز در پی بارش‌های شب گذشته
  • طغیان رودخانه در شهرستان بستک
  • تصاویر هولناک از طغیان رودخانه ها در سیستان و بلوچستان | حجم سیلاب را ببینید
  • انسداد ۵ محور اصلی بر اثر طغیان رودخانه‌ها در هرمزگان
  • راه ارتباطی هشت روستای کوهستانی منطقه ریگان قطع شده است
  • قطع شدن راه ارتباطی ١٠ روستای جنوب کرمان براثر سیلاب
  • طغیان رودخانه کندر آسمینون شهرستان منوجان