Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-23@16:33:10 GMT

طرح واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش در مجلس

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۰۴۸۵

طرح واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش در مجلس

به گزارش افکارنیوز،

 محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگر با موضوع «چرا سند تحول اجرا نشد؟» اظهار کرد: اگر باور مسؤولان در آموزش و پرورش، جدی است، گفتار درمانی بس است و وقت عمل است.

وی با بیان اینکه باور دارم جریان نفوذ در آموزش و پرورش رخنه کرده است، گفت: آموزش و پرورش بعد از انقلاب، بر مبنای سیستم غربی بود که ادامه داشت و هنوز هم هست؛ مثلا می‌بینیم فردی را در دانشگاه فرهنگیان به کار می‌گیرند و به عنوان سرپرست فعالیت می‌کند که این فرد قویا سخنرانی کرده است که دانشگاه فرهنگیان را باور ندارد و یک دفعه می‌بینیم دانشگاهی که سالی 30 هزار دانشجو می‌گرفت، ظرف 4، 5 سال به 3 هزار نفر رسیده است؛ تفکری که حاکم بوده رخنه کرده است و مدیران را قانع کرده است که تربیت معلم را کمرنگ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: مثال دیگرم در مورد کتاب درسی سال یازدهم است که به بچه‌ها می‌گوید اگر ناراحت روحی و روانی دارید، تجربه نشان داده است که دعا و نیایش 30 درصد تأثیر دارد و موسیقی بالای 60 درصد تأثیر دارد و بعد دانش‌آموزان به موسیقی که از نظر شرعی مشکل دارد، سوق داده می‌شوند؛ جریان نفوذ به‌گونه‌ای کار می‌کند که تا اعماق کتب درسی و مدیریت‌ها اثر می‌گذارد.

وزیر اسبق علوم گفت: در سال 1387 بنده، وزیر علوم بودم و آقای فرشیدی وزیر آموزش و پرورش بود و پیگیری کردیم که کنکور حذف شود چرا کنکور حذف نشده است. جریانی از بیرون، کلاس‌های کنکور و درآمد هزار میلیاردی نگذاشت. نمی‌گویم آدم‌هایی که در وزارت آموزش و پرورش هستند عامل نفوذ هستند اما جریانی با چند واسطه وارد می‌شود و تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه شما ببینید جریان نفوذ کاری می‌کند که سند 2030 را داشته باشیم، تصریح کرد: چرا چند سال در این 8 سال گذشته، سند تحول کمرنگ شد و سند 2030 آمد حتی کار به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب وارد شد و تذکر داد.   

زاهدی افزود: در کنار این موارد یک سری حاشیه‌سازی ها ایجاد شد که به عدم همکاری برخی دستگاه‌ها بر می‌گردد؛ این حاشیه‌سازی باعث شد که خود فرهنگیان ناامید به اعمال وزارتخانه شوند.به عنوان مثال نظام رتبه بندی معلمان در این سند آمده است و در سال 94 یک مقداری به حقوق فرهنگیان اضافه شد شبیه حقوقی که به سایر دستگاه‌ها اضافه کردند و اسمش را رتبه‌بندی گذاشتند. معلمان صداقت را از مسؤولان نمی‌ببنند. 

وی با اشاره به جمله رهبر انقلاب که معلمان را به عنوان افسران پیشرفت کشور خطاب قرار داده است، گفت: ما نسبت به این افسران پیشرفت چه کردیم؟ چقدر منزلت آنها را پاس داشتیم؟ چقدر فیلم در راستای اهمیت دادن به این قشر ساخته شده است؟ آیا یک فیلم فاخر در منزلت و کرامت معلم ساخته شده است؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: نباید بگوییم که آموزش و پرورش در بودجه، هزینه است. وقتی که لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس داده می‌شود؛ در ماده 63 آمده است که واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی صورت گیرد و استدلال این بود که دانش‌آموز هزینه‌ دارد که می‌توانیم نصف آن را به بخش خصوصی بدهیم و آموزش دهد؛ این موارد سند تحول را از خاصیت انداخت. مدارس دولتی را در جاهایی واگذار کردند. یک سری حواشی باعث شد که سند تحول در عمل به حاشیه برود.

وی ادامه داد: اخیرا کتاب چاپ شده است که عکس چند دختر را حذف کردند که با چه استدلال بوده است یا در کانون خانواده ، قرآن بوده و جایش گلدان گذاشتند. اینها به خاطر این است، یقینا کسانی که این کارها را انجام می دهند از بصیرت کامل برخوردار نیستند. سند کی گفته که از این کارها کنیم؟

زاهدی اضافه کرد: در سند تحول راهکار 22ـ6  درباره گزینش مدیران آمده است که در سطوح مختلف بر اساس شایسته سالاری، کارآمدی و باور به اهداف نظام تعلیم و تربیت انجام گیرد؛ آیا مدیران اینگونه انتخاب شدند؟ در وزارت آموزش و پرورش، انواع و اقسام مدیران را بدون در نظر گرفتن این موارد می‌گذاریم.

وی با اشاره به مهدهای کودک گفت: هفته گذشته طرحی را در کمیسیون آموزش مجلس ارائه دادیم که مهدکودک ها کلا در اختیار وزارت آموزش و پرورش ذیل بندی در مدارس غیردولتی قرار گیرد که برای جزئیات آن، جلساتی تشکیل می‌شود. 

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تذکر رهبر معظم انقلاب برای جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اظهار کرد: مجلس از سال 89، مصوبات متعددی برای جذب معلم خارج از سیستم تربیت معلم داشته است و این اخطار رهبری، یقینا مورد توجه مجلس و به ویژه کمیسیون آموزش مجلس خواهد بود البته باید ردیف‌های کافی نیز در اختیار دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی بگذازند تا جذب معلم شود زیرا آموزش و پرورش با کمبود معلم مواجه است. 

وی به عملکرد محسن حاجی‌میرزایی وزیر فعلی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ما عملکرد آقای حاجی میرزایی را بهتر از قبلی‌ها می‌دانیم. البته آقای بطحایی می خواستند کار انجام دهند اما نمی دانم چرا ایشان را عزل کردند.

زاهدی تصریح کرد: معتقدم شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزینش مدیران آموزش و پرورش جدی باشد و آیین‌نامه‌ای  بنویسد. در سند تحول عنوان شده است که ظرف یکسال همه زیرنظام ها تعریف و عملیات آنها انجام شود که متأسفانه، الان می‌گویند ما انجام دادیم اما در هر حال باید با زمان بندی و شاخص های قابل ارزیابی انجام شود. 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مجلس سند تحول خانواده آموزش و پرورش آموزش و پرورش مجلس مهدهای کودک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۰۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد

دور تازه فعالیت‌های انتشارات کانون با افزوده‌شدن کارگروه‌های تخصصی جدید از فروردین‌ماه امسال آغاز شده و قرار است در این دوره، آثار مرتبط با ادبیات پایداری نیز بررسی شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کانون پرورش فکری با هزار عنوان کتاب و ده‌ها برنامه فرهنگی و هنری از جمله رونمایی کتاب‌های جدید در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند.

انتشارات کانون بیش از 57 سال سابقه فعالیت دارد و در این دوره از نمایشگاه کتاب نیز با کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ مناسب برای گروه‌های سنی نوباوه (بالای چهار سال)، نوخوان (بالای هفت سال)، نونهال (بالای 9 سال)، نونگاه (بالای 12 سال) و نوجوان (بالای 15 سال) حضور دارد.

کانون پرورش فکری در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از کتاب‌های گروه سنی مثبت صفر (کودکان بدو تولد تا سه سال) نیز رونمایی خواهد کرد.

همچنین برگزاری مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید کانون از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری در طول برگزاری این دوره از نمایشگاه خواهد بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سه سالن ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی و ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) حضور دارد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

چرا نوجوان ایرانی هری‌پاتر می‌خواند، اما کتاب ایرانی نه؟

در خبر دیگری از کانون نیز عنوان شده است که دور تازه فعالیت‌های انتشارات کانون با افزوده‌شدن کارگروه‌های تخصصی جدید آغاز شده است.

انتشارات کانون با بیش از 57 سال فعالیت به عنوان یکی از پیشگامان نشر کتاب کودک و نوجوان در ایران شناخته می‌شود و در این سال‌ها بیش از سه هزار و 50 عنوان کتاب و نشریه منتشر کرده که بسیاری از این آثار در خاطره جمعی ایرانیان و در روند پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان جلوه‌ای درخشان داشته و در عین حال این آثار در جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای ملی و بین‌المللی مانند یونسکو، بولونیا، براتیسلاوا، دوسالانه تصویرگری کتاب ژاپن (نوما)، نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران، کتاب سال جمهوری‌ موفق به کسب عنوان ناشر برگزیده یا جایزه‌های فراوان شده است.

این اعتبار و موفقیت‌های بی‌شمار به‌عنوان سرمایه سترگ کانون در نزدیک به 60 سال، حاصل زایش و خلاقیت قلم‌های فاخر چهره‌های ماندگار و نویسندگان و هنرمندان بزرگ و توانمندی است که آثاری ارزشمند را از خود برجای گذاشتند و این آثار را به کودکان و نوجوانان چندین نسل هدیه کردند و در عین حال حساسیت‌ها و سخت‌گیری‌های حرفه‌ای کارشناسان شاخص شوراهای تخصصی کانون باعث شد تا این انتشارات باسابقه به الگویی برای نشر کتاب فاخر در کشور تبدیل شود و اعتماد خانواده‌ها را به‌خود جلب کند.

در روزهای پایانی فروردین 1403 و در دور تازه‌ای از فعالیت‌های کارگروه‌های تخصصی کانون، نخستین نشست این کارگروه‌های کارشناسی کانون با هدف هم‌اندیشی برای بهبود کیفیت آثار و با حضور عباس محمددینی مدیرکل جدید نظارت بر انتشارات کانون و 30 نفر از اعضای فعال آن تشکیل شد.

این کارگروه‌ها آثار منتشر نشده صاحبان قلم را در شاخه‌های داستان کودک و خردسال، داستان نوجوان، شعر کودک، شعر نوجوان، مباحث نظری و غیرداستانی (شامل مباحث علمی، تاریخی، جغرافیایی و محیط زیست و...) بررسی می‌کنند و در همین حال قرار است ادبیات پایداری، ادبیات نمایشی، ادبیات دینی و مذهبی و انقلابی نیز موضوع کارگروه‌های جدیدی باشد که آثار نویسندگان و شاعران را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهد.

ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای جذب اثر و ساماندهی نشر کتاب در انتشارات کانون پرورش فکری، همچنین فراهم‌آوردن امکان ارائه اثر از سوی نویسندگان و شاعران کتاب اولی از خبرهای جدیدی است که در نشست کارگروه‌های تخصصی انتشارات کانون بیان شد تا با تشکیل آن، نویسندگان و تصویرگران به‌ویژه جوانان نوقلم بتوانند از این پس با این دبیرخانه در ارتباط باشند.

پیش از این آثاری که از سوی نویسندگان و شاعران به کانون ارایه می‌شد به صورت جداگانه در اختیار کارشناسان قرار می‌گرفت و آن‌ها در هر کارگروه ماهانه به صورت پی‌درپی نشست‌هایی را برای جمع‌بندی دیدگاه‌های خود تشکیل می‌دادند و اکنون نیز این روال ادامه می‌یابد اما قرار است از این پس نشست‌های جمعی کارگروه‌های تخصصی نیز با حضور نزدیک به 50 نفر کارشناس ثابت و چندین عضو شناور، به‌منظور هم‌فکری و هماهنگی بیشتر اعضای این کارگروه‌ها هر شش ماه یک بار برگزار شود.

انتشارات کانون در طول سال، فایل‌های متنی و خام این آثار را - که پیشتر از سوی هیچ ناشری منتشر نشده و فاقد تصویرگری و صفحه‌آرایی است - از طریق نشانی ایمیل paziresh.asar@kpf.ir دریافت و در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • طرح جدید آموزش و پرورش ؛ کدام مدارس از 10 شهریور باز می شوند ؟
  • طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد
  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است
  • آیا امسال سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور آغاز می شود؟!
  • امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • زمان آغاز سال تحصیلی 1403 مشخص شد | امسال مدارس کی باز می‌شوند؟
  • راهکارهای برخورد با تخلفات فرهنگی در آموزش و پرورش بررسی شد
  • آموزش و پرورش ما نباید حافظه محور و ایستا باشد
  • توجه ویژه به ساحت تربیت زیست بدنی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • بانک ایده‌ها و تجارب نظام آموزشی در بوشهر ایجاد می‌شود