Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-16@09:54:38 GMT

پشت پرده افزایش عجیب و غریب قیمت لاستیک

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۰۶۰۹

خبرگزاری میزان-لاستیک و تایر خودرو‌های سواری و ماشین‌های سنگین در ماه‌های اخیر با افزایش غیرمنطقی قیمت روبه‌رو بود به طوری که قیمت لاستیک در بعضی از سایز‌های پرمصرف با افزایش دو تا سه برابری قیمت‌ها در بازار مواجه شده است.

خبرگزاری میزان - روزنامه جام جم نوشت: لاستیک و تایر خودرو‌های سواری و ماشین‌های سنگین از آن دست کالا‌هایی بود که سال ۹۹ را با افزایش قیمت قابل توجهی آغازکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش قیمتی که البته سه ماه بعد از آغاز سال جدید از سوی سازمان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تایید و در ۳۱ خرداد مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت انواع تایر به شرکت‌های تولیدکننده ابلاغ شد.

مطابق این ابلاغیه با تصمیم ستاد تنظیم بازار افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها مورد موافقت قرار گرفته و بر همین اساس شرکت‌ها می‌توانستند این میزان افزایش را روی محصولات خود اعمال کنند. اما این پایان ماجرا نبود و قیمت‌ها به هیچ وجه به افزایش ۳۰ درصدی بسنده نکردند، به طوری که قیمت لاستیک -چه سواری و چه ماشین‌های سنگین- در ماه‌های اخیر با افزایش غیرمنطقی روبه‌رو شده‌اند.

به طوری که قیمت لاستیک در بعضی از سایز‌های پرمصرف مثل تایر پرایدی و پژو ۴۰۵ با افزایش دو تا سه برابری قیمت‌ها در بازار مواجه شده است. حتی طرح فروش تایر دولتی توسط تولیدکنندگان نیز نتوانسته دردی از وضعیت بازار تایر دوا کند، چرا که طرح فروش اینترنتی تولیدکنندگان با مشکلات عجیبی مانند کمبود عرضه و ایرادات فنی بسیار همراه بوده و فروش حضوری تایر دولتی نیز به علت محدودیت نمایندگان فروش و همچنین تعداد کم تایر‌های تخصیص یافته، باعث ایجاد صف‌های طولانی و فرآیندی زمانبر شده که در نتیجه بسیاری از متقاضیان را از دریافت تایر دولتی منصرف کرده است.

احمد کریمی درباره قیمت لاستیک در هفته‌های اخیر می‌گوید: با توجه به مشکلات ارزی دولت از ماه‌های گذشته تصمیم گرفت تا ارز مربوط به واردات لاستیک یا مواد اولیه تولید آن را از دلار دولتی به نیمایی تغییر دهد؛ موضوعی که عملا موجب افزایش پنج برابری هزینه شد. این موضوع درباره ماشین‌های سواری و لاستیک مربوط به خودرو‌های سنگین ابعاد و اثرات مختلفی داشته است.

سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان تایر ایران درباره وضعیت پیش‌آمده برای لاستیک ماشین‌های سنگین می‌گوید: بخش قابل توجهی از مشکلات پیش‌آمده در موضوع قیمت لاستیک ماشین‌های سنگین مربوط به سامانه جامع تجارت و ایرادات این سامانه است. این فعال صنفی در تشریح این موضوع ادامه داد: موضوع اول مشکلات سیستمی خود سامانه و موضوع بعدی اجرای سامانه بدون ایجاد پیش‌نیاز‌ها یا به‌روزکردن قوانین است. به طوری که قوانین موجود برای بیش از ۳۰ سال پیش است که بر این اساس سود تعیین‌شده برای عمده‌فروشان ۳ درصد و برای خرده‌فروشان ۱۲ درصد است. در این شرایط طبیعتا هیچ واردکننده‌ای برای واردات انگیزه نخواهد داشت.

در واقع بخشی از افزایش قیمت لاستیک و تایر ماشین‌های سنگین بیش از آن‌که مربوط به ارز باشد به دلیل کاهش عرضه و قوانین موجود است.

میرعابدینی ماجرای تایر خودرو‌های سواری را متفاوت از ماشین‌های سنگین دانسته و خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد از نیاز کشور به تایر سواری از طریق تولید داخلی و ۳۰ درصد از طریق واردات تامین می‌شود. در این میان از آنجا که تعرفه واردات تایر سواری به کشور حدود ۴۰ درصد است این عدد در کنار ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و سایز هزینه‌های واردات موجب شده هزینه واردات قانونی لاستیک به کشور حداقل ۵۰‌درصد بیشتر از قاچاق این کالا به کشورباشد. این هزینه‌ها باعث شده واردات کاهش یافته و بازار با کمبود عرضه مواجه شود. همین موضوع باعث شده خرید و فروش لاستیک در کشور با قیمتی بیش از دو برابر قیمت‌های مصوب انجام شود، چرا که تایر به اندازه کافی وجود ندارد.

میرعابدینی تصریح کرد: در گذشته به دلیل اختلاف قیمتی میان ارز نیمایی با بازار آزاد واردات قانونی صرفه اقتصادی داشت، اما در حال حاضر واردات صرفه نداشته و بازار با کمبود تایر و لاستیک مواجه است. به طوری که ما در سال ۹۷ چیزی حدود ۴۰ شرکت وارد کننده لاستیک داشتیم، اما تعداد این شرکت‌ها در حال حاضر به کمتر از ۱۵ شرکت رسیده است.

اما مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در واکنش به موضوع کمبود لاستیک و تایر در کشور به جام‌جم گفت: میزان تولید لاستیک خودرو‌های سواری در پنج ماهه اول سال گذشته حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار حلقه بود که این میزان در سال جاری با رشدی ۲۸‌درصدی همراه بوده است. به طوری که بر اساس آمار میزان تولید لاستیک سواری در پنج ماهه اول سال جاری به بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار حلقه رسیده است، این یعنی تولید لاستیک در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته چیزی حدود دو میلیون حلقه افزایش یافته است در حالی که قطعا افزایش تعداد خودرو‌های سواری ما بسیار کمتر از این تعداد بوده است.

تنها افزود: ارائه لاستیک دولتی به افراد دارای خودرو در حال حاضر نیز ممکن بوده و از دو طریق انجام می‌شود. روش اول اینکه تعدادی از شرکت‌های انجمن تولیدکنندگان تایر از سیستم فروش آنلاین برخوردار هستند که یکی از روش‌های تهیه لاستیک دولتی است. اما از آنجا که حداکثر چیزی حدود ۸ تا ۱۰ درصد تولید روزانه لاستیک در این سیستم عرضه می‌شود موضوع فروش آنلاین چندان گسترده نبوده و ملموس نیست.

راه دیگر تامین تایر دولتی مراجعه حضوری به نمایندگی‌های تایرسازان و ثبت نام حضوری در این نمایندگی‌هاست که عمدتا به دلیل عرضه کم، این نمایندگی‌ها نیز بسیار شلوغ بوده و همواره با ازدحام جمعیت مواجه است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر اظهار کرد: مطمئنا مشکل گرانی یا کمبود لاستیک در کشور هیچ ارتباطی به کاهش تولید ندارد، بلکه عرضه لاستیک نسبت به سال گذشته افزایش نیز داشته است به طوری که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید ما در سال جاری به بیش از ۲۳ میلیون حلقه برسد.

وی تنها، مشکل اصلی بازار لاستیک را در شبکه توزیع لاستیک دانسته و افزود: تولید‌کنندگان روی بازار عرضه لاستیک هیچ نقشی اعم از مدیریتی یا نظارتی ندارند، بلکه وظیفه ما صرفا این است که مواد اولیه را تهیه کرده و تولید را با کیفیت مناسب انجام دهیم.

میرعابدینی درباره میزان تامین لاستیک مورد نیاز خودرو‌های سواری اظهار کرد: در تامین لاستیک مورد نیاز برای خودروهایی، چون پراید، سمند، انواع پژو و حتی لاستیک مورد نیاز برای خودرو‌های چینی موجود در بازار ایران هیچ مشکلی نداریم و نه‌تن‌ها توانایی تامین صددرصدی آن در داخل کشور وجود دارد، بلکه حتی میزان تولید از نیاز کشور نیز بیشتر است. اما در تامین لاستیک مورد نیاز برای تمام خودرو‌های شاسی‌بلند خودکفا نیستیم که دلیل عمده آن عدم توجیه اقتصادی برای تولید این لاستیک‌هاست که طبیعتا نیاز کشور در این بخش باید از طریق واردات تامین شود.

بیشتر بخوانید: در بازار لاستیک خودرو چه می‌گذرد؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: اخبار اقتصادی تایر خودرو

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی تایر خودرو لاستیک مورد نیاز خودرو های سواری ماشین های سنگین لاستیک و تایر قیمت لاستیک میزان تولید تایر خودرو تایر دولتی شرکت ها ۳۰ درصد قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۰۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالکین خودرو سالانه چهار حلقه لاستیک باتعرفه دولتی دریافت می کنند

به گزارش خبرنگار مهر، علی باقری ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: این طرح در راستای عدالت در توزیع اجرایی شده که به واسطه آن، افراد بیشتری می‌توانند از سهمیه دولتی بهره‌مند شوند.

وی بیان داشت: ۱۳ واحد صنفی توزیع کننده لاستیک دولتی در استان فعال است و متقاضیان برای دریافت لاستیک خودرو باید با در دست داشتن کارت ملی، کارت ماشین و برگ سبز به واحد فروش معرفی و لاستیک خودروی خود را دریافت کنند.

باری اظهار داشت: هر حلقه لاستیک سواری از ۱۲ تا ۴۰ میلیون ریال قیمت‌گذاری شده است و مالکان خودروهای سواری می‌توانند برای ثبت‌نام مدارک خود شامل پلاک انتظامی، کد VIN، کارت سبز ماشین، کارت ملی مالک و کارت ماشین را در سامانه بارگذاری کنند.

کد خبر 6078904

دیگر خبرها

  • راز عجیب و غریب ‌چگونه تشکیل شدن ماه فاش شد
  • ژست سوئیسی استاندارد خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؟
  • در کره شمالی دانشگاه رفتن هم عجیب و غریب است!
  • مالکین خودرو سالانه چهار حلقه لاستیک باتعرفه دولتی دریافت می کنند
  • (ویدئو) افزایش قیمت خودروهای ثبت‌نامی گران‌فروشی است
  • توزیع لاستیک با تعرفه دولتی با هدف تعادل بخشی قیمت بازار
  • جهش قیمت خودرو عجیب شد/ آخرین قیمت سمند، تیبا، ساینا، دنا و شاهین + جدول
  • رئیس انجمن تولیدکنندگان لاستیک: کمبود تولید تایر در کشور نداریم
  • ۳ کاربرد غیرمنتظره برای لاستیک‌های کهنه و قدیمی
  • نیاز سالانه کشور ۳۱ میلیون حلقه لاستیک است