سیستم ایمنی با افسردگی مقابله میکند
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۰۹۴۴
به گزارش روز شنبه پایگاه خبری مدیکال نیوز، محققان دانشگاه ییل واقع در آمریکا با مقایسه سلولهای مایع نخاعی افراد مبتلا به ام اس و افراد سالم، توانستند درون سیستم عصبی مرکزی افراد سالم یک واکنش التهابی خودایمنی را شناسایی کنند که شبیه به واکنش التهابی مربوط به بیماریهای انحطاطی سیستم عصبی مانند ام اس است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر اساس این تحقیقات، سلولهای ایمنی که با عنوان اینترفرونهای گاما شناخته میشوند، عامل این واکنش هستند و علاوه بر مقابله با هجوم میکروبها، در محافظت از سلامت روان نیز نقش مهمی دارند. همچنین این سلولها در تولید سلولهایT نیز نقش دارند و بر اساس تحقیقات پیشین، مهار کردن اینترفرونهای گاما و سلولهای T در موشها موجب بروز علایمی شبیه به افسردگی میشود.
محققان با استفاده از فناوری جدیدی که امکان مطالعه هر سلول را به طور مستقل فراهم میکند، نشان دادند با وجود شباهتهای موجود بین سلولهای T در مایع نخاعی افراد سالم و افراد مبتلا به ام اس، این سلولها در بدن افراد مبتلا به ام اس فاقد توانایی تولیدمثل بوده و موجب اختلال در واکنش ایمنی بدن میشود که در بیماریهای خودایمنی مانند ام اس کاملا مشهود است.
به طور خلاصه بر اساس این تحقیقات، سلولهای سیستم ایمنی مغز تمام افراد توانایی ایجاد واکنش التهابی را دارند، اما این سلولها علاوه بر مقابله با پاتوژنها، یک کارکرد دیگر نیز دارند که محافظت از سلامت روان است.
اکنون محققان در تلاشند تا نحوه اثرگذاری سلولهای ایمنی سیستم عصبی مرکزی بر اختلالاتی مانند افسردگی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.
بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند و این اختلال مهمترین عامل ناتوانی در سراسر جهان محسوب میشود.
زنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند. تغییرات هورمونی، ساختار مغز و عوامل محیطی و اجتماعی میتواند در این امر دخیل باشد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Immunology منتشر شده است.
برچسبها سیستم ایمنی بدن جراحت نخاعی سازمان جهانی بهداشت افسردگی ام اسمنبع: ایرنا
کلیدواژه: سیستم ایمنی بدن سازمان جهانی بهداشت افسردگی ام اس سیستم ایمنی بدن سازمان جهانی بهداشت افسردگی ام اس اخبار کنکور بر اساس سلول ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۰۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حبس بیتالمال و توزیع با تأخیر آن، از زمان خلیفه دوم شروع شد/مقابله امام علی با ویژهدانی در بیتالمال
به گزارش مبلغ موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم دهمین نشست از سلسله جلسات علمی ویژه ماه مبارک رمضان را با عنوان« چگونگی مواجه امیرالمومنین(ع) با ویژه خواری اقتصادی» با حضور استاد صفری فروشانی برگزار کرد.
دکتر نعمت الله صفری فروشانی مدیر گروه تاریخ اسلام مدرسه عالی امام خمینی و عضو هیئت مدیره تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران ادعای پیروی از سیره ائمه و به خصوص امیرالمومنین(ع) را دارد بنابراین بررسی سیره حضرت در این زمینه ضرورت زیادی دارد. برای درک بهتر ابتدا باید واژه ویژه خواری را بررسی کرد ویژه خواری به معنای رانت یا اختلاس و فساد نیست البته که ممکن است هم پوشانی معنایی داشته باشند بلکه ویژه خواری مسبوق به ویژه دانی است یعنی اگر فرد، خود را یا حکومت، فردی را ویژه بداند، یک حالتی در انسان ایجاد می شود که اموال عمومی را برای خودش برمی دارد و عذاب وجدانی هم ندارد چراکه ویژه دانی این حالت رادر ذهن ها تئوریزه کرده است که این اموال برای افراد ویژه برای مصارف ویژه است.
ایشان در ادامه بیان داشتند: واژه ای که برای ویژه خواری در نهج البلاغه نامه 17 از زبان امام(ع) آمده است استئثار به معنای مقدم داشتن خود بر دیگران است و در کنار استئثار واژه بطانه قرار دارد یعنی کسی که به انسان نزدیک است و محل مشورت فرد است. به عبارت دیگر هر حاکم و والی افراد مورد اطمینان خودش دارد که از آنها مشورت گرفته و تحت تاثیر آنهاست و معمولا این افراد هستند با استئثار به استفاده از اموال عمومی اقدام می کنند.
دکتر فروشانی در ادامه به بررسی سیره حضرت پرداخته و گفت: شیوع ویژه خواری و ویژه دانی از زمان خلیفه دوم شروع شد به این صورت که عمر برای تئوریزه کردن آن از عنوان محوری پیامبر استفاده کرد و نزدیکترین افراد از لحاظ زمانی به پیامبر بالاترین مبلغ، همسران پیامبر در طبقه بعدی، کسانی که در راه اسلام و پیامبر تلاش کرده بودند گروه بعد و به همین شکل سیر نزولی ادامه داشت و موالی( مردم عادی) از همه کمتر دریافت می کردند چرا که خلیفه دوم معتقد بود وقتی اموال فراوان است نمی توان به صورت مساوی بین کسی که سال ها آزاد بوده و کسی که برده بوده است تقسیم کرد. از طرفی در زمان پیامبر مرسوم بود که هر وقت اموال به دست مسلمانان می رسید همان روز اموال را بین همه تقسیم می کردند اما از زمان خلیفه دوم قرار شد تا وقتی اموالی می رسید آنها را در مکانی نگهداری می کردند و سالانه بین مردم تقسیم می شد. امام (ع) به شدت با این عمل مخالف بود و چند اصل مهم را می توان در سیره امیرالمومنین(ع) دید؛ اول اینکه استثناء ناپذیری و زمان ناپذیری، عدم اهمیت به مصلحت گرایی که برای بیان مصداق در این مورد می توان داستان طلحه و زبیر و شروع جنگ جمل را نام برد که حاصل این ویژگی امام بود. اصل بعد عم عمومیت مقابله با ویژه خواری بود که برای امام، خویشان و افراد دیگر تفاوتی نداشت.
عضو هیئت مدیره انجمن تاریخ پژوهان حوزه در پایان سخنان خود گفت: ویژه دانی در دو نوع اقتصادی و اجتماعی است که ویژه دانان اجتماعی به شکل سنتی در بین قبیله، شهر و کشور محبوبیت دارند اما ویژه دانان اقتصادی که معمولا از طبقه اشراف هستند، خودشان به دو دسته اشراف سنتی و منصبی تقسیم می شوند که یکی از مهمترین مشکلات امام(ع) اشراف بودند که انتظار ویژه خواری داشتند اما از آنجا که امام، اسلام محور و اصول محور بود و هرگز مصلحت محور نبود، همین امر باعث شد تا این گروه برای امام توطئه چیده و شروع به دشمنی و مخالفت با امام کنند.