Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دستورالعمل انحرافی برای اجرای سند تحول بنیادین، ۵ ریشه عدم اجرای سند تحول بنیادین را تشریح کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محمود فرشیدی، وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش درباره دلایل اجرا نشدن سند تحول بنیادین اظهار کرد: آنطور که باید و شاید اهمیت سند تحول درک نشده است؛ آنچه در عمل مسئولان اجرایی است با منویات سند تحول، نگاه بلند امام راحل و فرمایشات رهبری، فاصله زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: معتقدم  آموزش و پرورش یک وزارتخانه نیست و دستگاه تولید انسان است که در وهله اول مسئله همه دولتمردان و مسئولان است و سپس وزیر آموزش و پرورش؛ سیاستهای سند تحول نیز از سوی رهبری به سران سه قوه ابلاغ شده و نه وزیر آموزش و پرورش. 

5 ریشه عدم اجرای سند تحول بنیادین

فرشیدی پنج محور ریشه‌ای را پیرامون عدم اجرایی شدن سند تحول بنیادین مطرح کرد و گفت: ناآگاهی و ناباوری برخی مدیران و کارشناسان محور اول است؛ مدیریت تحول‌خواه ضرورت تحول است؛ محور دوم فقر گفتمان و عدم فرهنگسازی است؛ گویی سند تحول یک راز سربه مهری است و در سخنرانیها و بخشنامه‌ها واژه‌هایی که در سند آمده است کمتر استفاده می‌شود؛ محور سوم خلاء آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاست. محور چهارم آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های انحرافی است که با سند تحول تقابل دارد و محور پنجم جایگاه حاشیه‌ای سند از نظر اجرا است؛ سند تحول در متن نیست.

وی با بیان اینکه سند 2030 از نهاد بالاتر از وزارت آموزش و از سوی دولت و معاون اول رئیس جمهور ابلاغ و ظرف 6 ماه عملیاتی شد، گفت: این در حالی است که سند تحول 9 سال  است مسکوت مانده، کسانی که نسبت به سندتحول آگاهی ندارند یا باور ندارند و یا به چیز بدتری باور دارند دست به دست می‌دهند که سندتحول یا تعطیل و یا تحریف شود.

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش به برخی مصادیق فقر گفتمانی سندتحول اشاره و عنوان کرد: در بخشنامه‌ها و سخنرانی‌ها مفاهیمی چون حقوق شهروندی، برابری جنسیتی ، برابری دختران و پسران و .... که همین موارد 2030 هم است مطرح می‌شود اما کلید واژه‌های حیات طیبه، عدالت آموزشی، فطرت و ساحت‌های تربیتی به نحوی که گفتمان سازی آنها در نهایت به مطالبه مردم تبدیل شود کاربرد ندارد.

وی افزود: رهبری هم تاکید فرمودند رسانه ملی وظیفه دارد سند تحول را برای جامعه تبیین کند؛ در نظام ما مشکل پیچیده‌ای به وجود بیاید خود بدنه حلش می‌کند، نمونه‌اش را دیدیم که دستورالعمل بازگشایی حضوری ابلاغ شد اما مردم خودشان انتخاب معقول کردند و فرزندشان را به مدرسه نفرستادند؛ به موازاتی که منتظر اقدام از بالا هستیم باید از بدنه جامعه توسط همکاران خوب ما، اولیا و مانند آن نیز حرکتی انجام شود و رسانه ملی هم ورود و سند تحول را تبیین کند.

دستورالعمل‌های انحرافی

وی به دستورالعمل‌های انحرافی اشاره کرد و گفت: اهداف دوره‌های تحصیلی در سال 79 نوشته شده است. این اهداف با نگاه تحولی در سال 97 بازنگری شده است. این کارها به کسانی سپرده شده که از آگاهی لازم برخوردار نیستند و نه تنها باور به سند ندارند بلکه باور به 2030 دارند. نتیجه این شده است که در اهداف بازنگری شده دوره‌های تحصیلی واژه ولایت فقیه حذف شده یا پیشوایان دینی به جای امامان آمده است و به جای اسلام واژه دین آمده است. در فرهنگ غربی بهائیت هم دین است. 

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش افزود: تولی و تبری حذف شده است حکومت دینی، روحیه سلحشوری، انس با زبان فارسی، آشنایی با زبان عربی، احکام اقتصادی اسلام، حمایت از تولید داخلی، سیره امام خمینی و در مجموع کلیاتی حذف شده است و به جای آن واژه‌های بی خطر آمده است. همه این موارد در اهداف دوره‌های تحصیلی سال 79 بوده است و سال 97 حذف شده، اینها را شورای عالی آموزش و پرورش تصویب کرده است.

فرشیدی بیان کرد: اهداف دوره‌های تحصیلی را به کمیسیونی ارجاع داده‌اند اینها که نوشته‌اند، رسما از 2030 دفاع کرده‌اند کسی که باورش این است که 2030 خوب است زیرنظام را این طور می‌نویسد. 

خلأ نظارت 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از آن موارد انحرافی که به آن اشاره کردم، حذف ساعت پرورشی در دوره دوم دبیرستان و کم شدن ساعت دینی بود، ادامه داد: خلاء نظارت و مطالبه گری داریم در وهله اول شورای عالی انقلاب فرهنگی و سپس مجلس شورای اسلامی باید نظارت جدی داشته باشند. ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی در حیطه اجرا لازم است. یک مدیرکل آموزش و پرورش 70 هزار معلم را در زیرمجموعه دارد اما این مدیرکل با نظر فردی انتخاب می‌شود. در حالی که رئیس دانشگاه‌ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می‌شوند. 

فرشیدی یادآور شد: اگر سند تحول بودجه نداشته باشد، به نظر می‌رسد در حد توصیه اخلاقی باقی بماند؛ اگر رسانه ملی هم آن را به مطالبه ملی تبدیل کند، به نظر می‌رسد راهگشا باشد.

برخی وزرای وزارت آموزش‌و‌پرورش عامل معطل ماندن و عدم اجرای "سند تحول"مدیران مدارس پاسخ می‌دهند/کمبودهایی که مدارس دولتی را به حاشیه برد؛ چرا سند تحول اجرا نمی‌شود؟!

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین دوره های تحصیلی شورای عالی عدم اجرای حذف شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۰۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/ تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری

آیین‌نامه طبیعتگردی که توسط هیات وزیران مصوب شده بود، ابلاغ شد و در این آیین نامه نسبت به تشکیل کارگروه ملی و تدوین دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر آفرودسواری در عرصه طبیعی تاکید شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «آیین نامه طبیعت گردی» طی نامه شماره ۱۵۴۸۷ توسط هیأت وزیران مصوب و با دستور معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. پیش از این نیز عزت الله ضرغامی در جمع خبرنگاران از تصویب آئین نامه طبیعت گردی نیز خبر داده بود.

در این آئین نامه آمده:

هیأت وزیران در جلسه روز ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ به پیشنهاد مشترک وزارت میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی آئین طبیعت گردی را به شرح زیر تصویب کرد:

در ماده یک این آئین نامه پس از تعریف هر کدام از اصطلاحات، دامنه شمول این آئین نامه را مناطق و محدوده‌های طبیعی خاص اعلام کرده است و نوشته که به منظور مدیریت کلان، برنامه ریزی و هماهنگی در زمینه توسعه طبیعت گردی در مناطق خاص، تشویق و ترویج طبیعت گردی و تسهیل و هدایت فعالیت‌ها و امور مندرج در این آئین نامه کارگروه ملی طبیعت گردی مرکب از نمایندگان هر یک از دستگاه‌ها به اضافه یک متخصص طبیعت گردی، دستیار وزیر میراث فرهنگی در امر مردمی سازی و نماینده دستگاه‌ها و معاونت‌های تخصصی مرتبط حسب موضوع مورد بررسی در کارگروه است.

همچنین دستگاه‌های عضو کارگروه ملی مکلف هستند نسبت به پیش بینی پست‌های سازمانی در ساختار اداری خود که مرتبط با طبیعت گردی در سطوح ستادی و استانی است با استفاده از ظرفیت‌های موجود و بدون توسعه تشکیلات یا ساختار جدید و با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط اقدام کنند.

وظایف این کارگروه ملی در زمینه فعالیت‌ها و طرح‌های مرتبط با مناطق و محدوده‌های طبیعی خاص در چهارچوب قوانین و مقررات به شرح زیر است:

تدوین سیاست‌های اجرایی، دستورالعمل‌های اجرایی و تخصصی و ساز و کار‌های نظارتی با مشارکت دستگاه‌های ذی ربط، تصویب و نظارت بر اجرای طرح‌های طبیعت گردی با رعایت ضوابط و عرصه و حریم میراث طبیعی و تاریخی و فرهنگی ثبت شده

حمایت و پشتیبانی از طرح‌های توانمندسازی جوامع محلی در راستای توسعه طبیعت گردی

حمایت از طراحی و معرفی محصولات، مناطق و مسیر‌های جدید و مستعد طبیعت گردی در کشور و معرفی آن‌ها در سطح ملی و بین المللی

معرفی و برندسازی تولیدات و محصولات محلی در سطح اثرگذاری طرح‌های طبیعت گردی

تهیه پیوست‌های فرهنگی موردنیاز طرح طبیعت گردی و تدوین دستورالعمل‌های لازم برای ساماندهی و نظارت بر گشت‌های طبیعت گردی.

بسترسازی و تسهیل شرایط حضور خانواده‌ها در طبیعت و ترویج سفر‌های خانواده محور، برنامه ریزی برای ایجاد بستر‌های لازم برای هوشمندسازی فرایند‌ها و استفاده از ابزار رقومی در توسعه طبیعت گردی

برنامه ریزی در زمینه ساز و کار‌های حفاظتی نظارتی و اجرایی ظرفیت برد گردشگری در مقصد‌ها و مناطق مستعد طبیعت گردی

تدوین دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر بیراهه نوردی (آفرودسواری) در عرصه طبیعی کشور

همچنین در این آئین نامه آمده:

دستگاه‌های عضو کارگروه می‌بایست ضوابط مرتبط با طرح‌های طبیعت گردی در مناطق تحت مدیریت خود را در کارگروه اعلام کنند. در بخش دیگری از این آئین نامه اعلام شده که اجرای طرح‌های طبیعت گردی در اراضی ملی واقع در مناطق چهارگانه و تالاب‌های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با اولویت جوامع محلی و رعایت قوانین و مقرات طبق طرحی که به تصویب نهایی کارگروه ملی می‌رسد، انجام می‌شود.

این آئین نامه در ۱۲ ماده تصویب شده است و وزارت میراث فرهنگی مکلف شده که در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ، با همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه ملی، شرح خدمات طح‌های طبیعت گردی را تهیه و ابلاغ کند.

دیگر خبرها

  • ریل جذب در آموزش و پرورش توسط فرهنگیان جوان انقلابی تغییر کرد
  • فعالیت‌های آموزش محور در حوزه سلامت، تقویت می‌شود
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/ تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • تصویب نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است
  • اجرای طرح خانواده سالم در ۳۶۰۰ مرکز بهداشت | خانواده‌ها در این طرح چه آموزش‌هایی می‌بینند؟ | انجام غربالگریِ روان برای متقاضیان
  • برگزاری نخستین تشکل معلم محور در فارس