Web Analytics Made Easy - Statcounter

تغییرات ناشی از شیوع ویروس کرونا از جمله امر مهم تعلیم و تربیت با جایگزینی "آموزش مجازی" به تدریج موجب تحول در رویکردهای آموزش و پرورش شده است.

به گزارش قدس آنلاین، ویروس کرونا آموزش مجازی را تقریبا به طور کامل جایگزین آموزش حضوری دانش‌آموزان و رفتن به مدرسه کرده با مشکلات و چالش‌هایی همراه با نگرانی مدیران، معلمان، والدین و دانش‌آموزان  مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فهرستی از مشکلات و نگرانی‌های ناشی از کوچ آموزش حضوری کلاس‌ها به فضای مجازی شامل در اختیار داشتن ناگزیر گوشی تلفن هوشمند از سوی دانش‌آموزان، دسترسی آسان و به هنگام به شبکه اینترنت، تامین هزینه‌های این دو، لزوم آشنایی ذهنی و عملی دانش‌آموزان با شیوه آموزش از راه دور یا مجازی، ضرورت هماهنگی شرایط و محیط خانه و جمع اعضای خانواده با این روش، وضعیت زیرساخت‌های فنی، فناوری و مخابراتی، کسب مهارت عملی برای کار با نرم‌افزارها و آشنایی با چگونگی حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است.

هم‌اینک تداوم درگیری ذهنی و عملی "مثلث دانش‌آموزان، والدین و معلمان" با این موضوعات، بر سامانه شبکه اجتماعی دانش‌آموزان موسوم به "شاد" متمرکز شده که خود این برنامه و چگونگی حضور و فعالیت در فضای مجازی به تشریح و آموزش برای فراگیران در همه سطوح نیاز دارد.

"شاد" ابزار طراحی و به کار گرفته شده از سوی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به عنوان نرم‌افزار مادر در وضعیت ناشی از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا برای آموزش مجازی دانش‌آموزان در سطح کشور است که در این گزارش تلاش شده تا حداکثر ابعاد آن تشریح شده و به دانش‌آموزان و والدین آن‌ها آموزش داده شود.

 

مشکلات نرم افزار شاد از زبان کاربرانش

 

جمعی از والدین، دانش‌آموزان و معلمان مهمترین تنگناهای خود را در استفاده از "سامانه شاد" مواردی همچون سرعت پایین تبادل اطلاعات در شبکه اینترنت، مشکلات جدی در برداشت یا آپلود و دریافت یا دانلود فایل‌های آموزشی و تکالیف درسی، هزینه اینترنت، روان نبودن و گاه سختی کار با این سامانه مانند فقدان امکان بازگشت به گروه در صورت خروج اشتباهی از آن و دیگر موارد از این دست بر می‌شمرند.

مریم مرادزاده یکی از والدین مشهدی گفت: کاربری نرم‌افزار شاد برای فرزند دانش‌آموزم به قدری سخت و پیچیده است که مجبورم تا پایان هر نوبت کلاس مجازی و پایان کار آموزش در کنارش حضور داشته باشم تا از روند کلاس و درس عقب نیفتد.

او افزود: همچنین تقریبا در همه موارد برای دانلود فایل‌های صوتی و متون آموزشی به خاطر روند کند و پیچیده کار، به شدت دچار مشکل هستم.

این مادر مشهدی ادامه داد: گرچه علت این وضعیت مشخص و تراکم بالا و همزمان تعداد کاربران سامانه شاد اعلام شده، اما تاکنون با وجود گذشت چندین ماه از راه‌اندازی فعالیت آن هنوز اقدام موثری برای رفع مشکل صورت نگرفته است و این وضعیت بدون حداقل کاهش، همچنان ادامه دارد.

یکی دیگر از والدین با بیان این که فرزندم از گروه کلاس به اشتباه خارج شد و دیگر موفق به عضویت دوباره نشد گفت: به همین دلیل با گوشی همراه خودم عضو کلاس شده‌ام و باید فعلا به این ترتیب پیش برویم.

او افزود: خریدن گوشی اختصاصی برای بچه‌ها خیلی مشکل است و اگرچه این مشکل را با استفاده از یک گوشی دسته دوم حل کردیم، اما حالا که مدرسه‌ها باز شده و بچه‌ها به صورت نیمه حضوری می‌روند هر کدام از دو فرزندم به یک گوشی جداگانه نیاز پیدا کرده‌اند که این خود یک مشکل جدید است.

یکی از معلمان نیز با اشاره به کاربری سخت استفاده از شاد گفت: اگرچه استفاده آموزشی برای دانش‌آموزان فقط از طریق استفاده از این نرم‌افزار اعلام شده و حتی محاسبه ساعت آموزش، حقوق و کنترل فعالیت معلمان تنها از این طریق ممکن شده است، اما همچنان ترجیح معلمان و دانش‌آموزان به استفاده از شبکه‌های اجتماعی دیگر برای این منظور است.

او افزود: گاه آموزش به صورت شکلی با استفاده از شاد انجام می‌شود، اما ارسال فایل‌های آموزشی اعم از صوت، فایل متنی و یا فیلم از طریق سایر نرم‌افزارها انجام می‌شود.

این معلم ادامه داد: همین مشکلات در کنار هزینه بالای اینترنت موجب شده رویکرد عمومی به شاد و استفاده از آن کمرنگ باشد.

معلم مشهدی با بیان اینکه مهمترین ویژگی هر نرم‌افراری که برای دانش‌آموزان با سنین مختلف برای آموزش استفاده می‌شود باید کاربری آسان باشد، گفت: متاسفانه سامانه شاد از این ویژگی برخوردار نیست و به همین دلیل اغلب دانش‌آموزان در کار با آن دچار مشکل هستند؛ مشکلات ناشی از کار با شاد و مشکلات آن قاتل وقت و هزینه هم ما و هم دانش‌آموزان است که اگرچه نسبت به قبل کمتر شده، اما هنوز هم اغلب مشکلات برقرار است.

سامانه شاد در مسیر ارتقاء

 

قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: شیوع بیماری کووید ۱۹ شوک بزرگی را در همه حوزه‌ها و عرصه‌ها با خود به همراه آورد که عرصه آموزش یکی از مهمترین این عرصه‌ها بود.

او افزود: آموزش مجازی روشی خاص مبتنی بر نیازها، شرایط و ملاحظات ویژه خود است که شاید در صورت مواجه نشدن ما با بحران شیوع ویروس کرونا، رواج آن با چنین قوت و جدیتی تحت هیچ شرایطی رخ نمی‌داد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته در عرصه آموزش به طور کل و در حوزه آموزش مجازی به طور خاص، از نقاط قوت و جدید آموزش در جهان امروز است که می‌بایست در ایران خیلی زودتر از این‌ها برای به کارگیری گسترده و روان مورد توجه قرار می‌گرفت.

خدابنده بیان کرد: شیوع ناگهانی و سریع بیماری کووید ۱۹ و محدودیت‌های تحمیلی ناشی از آن موجب شد تا آموزش مجازی و رویکرد جامعه و حوزه تعلیم و تربیت کشورمان نسبت به آن، با سرعتی زیاد مطرح شده و به سمت آن حرکت کرد.

او تصریح کرد: در این میان شروع چنین کار بزرگی به طور قطع با مشکلات، چالش‌ها و نواقص همراه است، اما این وضعیت، امری طبیعی است و اگرچه سال تحصیلی جدید به صورت حضوری برگزار می‌شود، اما با توجه به اهمیت آموزش مجازی و ضرورت رفع ایرادات شاد، همچنان ۲۰ درصد آموزش‌ها از طریق این سامانه ارائه می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اصلاحات اخیر انجام شده در این سامانه و تلاش کارشناسان در این زمینه امیدواریم اندک مشکلات باقی مانده کار با شبکه اجتماعی دانش‌آموزان برطرف شود.

"شاد" تلاشی در مسیر پیشرفت

 

لیلا داوودی نماینده شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: همزمان با شروع بحران کرونا و تعطیلی مدارس بر لزوم جدی گرفتن روش‌های نوین تدریس که بتواند آموزش و پرورش را تا خانه‌های دانش آموزان ببرد تاکید شده است.

 

نرم افزار شاد را بشناسید

 او واژه "شاد" را برگرفته از عبارت "شبکه آموزشی دانش‌آموزی" عنوان کرد و افزود: بر این اساس، شاد، سامانه‌ای تخصصی برای استفاده ویژه دانش‌آموزان از آن و فعالیت‌های مربوط به آموزش در چارچوب تعلیم و تربیت رسمی به شمار می‌آید.

نماینده شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: آموزش در چارچوب این سامانه به صورت مجازی انجام می‌شود و دانش آموزان موظف هستند ظرف ساعت‌های مقرر در کلاس مجازی شرکت کنند.

داوودی "شاد" را بزرگترین نرم‌افزار کاربردی یا "اپلیکیشن تعاملی" در ایران توصیف و بیان کرد: این اپلیکیشن توسط "گروه فنی همراه اول" برای وزارت آموزش و پرورش طراحی و ارائه شده است.

او تصریح کرد: هم‌اینک افزون بر ۱۴ میلیون کاربر در کشور در پی چند ماه از شروع اجرای عملی پروژه ملی شاد، در این زیست‌بوم دیجیتال فعالیت دارند.

نماینده شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: با وجود گستردگی کار، صرف هزینه و انرژی قابل توجه و شمار میلیونی کاربران شبکه اجتماعی دانش‌آموزان، بهره‌گیری عموم از نرم‌افزار شبکه‌ای شاد رایگان است و به طور مستقیم هیچ گونه هزینه‌ای برای دانش‌آموزان، خانواده‌های آنان و معلمان ندارد.

نرم‌افزار شاد چگونه نصب می‌شود؟

 

داوودی اظهار کرد: همگان می‌توانند نرم‌افزار شاد را از طریق پایگاه اینترنتی، سایت و یا تارنمای shad.ir دریافت کنند.

او افزود: این نرم‌افزار برای رایانه‌های مجهز به سیستم عامل اندروید (Android mobile operating system) طراحی شده است. اندروید را می‌توان برای استفاده از آن در تلفن همراه، از نسخه وب یا نمونه موجود بر روی شبکه اینترنت، پس از احراز هویت از طریق تارنمای web.shad.ir دریافت نمود و به کار گرفت.

 

نماینده شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس آن دسته از افرادی که تلفن همراهشان با سیستم عاملی غیر از اندروید کار می‌کند نیز قادر خواهند بود گروه‌ها و کانال‌های شبکه شاد را دریافت و مشاهد کنند.

داوودی بیان کرد: امکان مشاهده برنامه‌های پخش زنده یا "لایو" در نسخه وب یا اینترنت کامپیوتری نرم‌افزار شاد وجود ندارد. بر این اساس، حضور در کلاس‌ها و برنامه‌های آموزشی پخش زنده شبکه شاد، تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه و یا تبلت میسر است.

 

او تصریح کرد: نرم‌افزار شاد تمام اطلاعات خود را از "زودسامانه دانش‌آموزی سناد" دریافت می‌کند بنابراین باید مدیر مدرسه تمام اطلاعات خود، معلمان و دانش‌آموزان آموزشگاه تحت مدیریت خود را در سامانه سناد ثبت، تکمیل و به‌روزرسانی کند.

نماینده شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: همچنین مدیر مدرسه موظف است برای هر کلاس در "سامانه سناد" یک معلم اختصاص دهد. در غیر این صورت گروه‌های درسی مدرسه در "شبکه شاد" قابل مشاهده نخواهد بود.

 

داوودی اظهارکرد: پس از نصب برنامه، برای ورود ابتدا می‌بایست مدیر مدرسه سپس معلم و در آخر دانش‌آموز هر یک به طور مجزا اقدام به احراز هویت کنند.

او  افزود: مدیر مدرسه، نرم‌افزار شاد را بر اساس شماره همراهی که در سامانه سناد ثبت کرده است نصب و به منظور دریافت اطلاعات مدرسه و نظارت بر فعالیت کلاسها، گروه‌ها و کانال‌های آموزشگاه تحت مدیریت خود ابتدا لازم است در صفحه اصلی وارد قسمت "ورود به مدرسه من" شود.

نماینده شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: با کلیک بر روی تصویر "مدیر" کد ملی وی خواسته می‌شود. پس از وارد کردن آن همه گروهها، کانال‌ها و کلاس‌های مجازی درس مدرسه، به صورت خودکار قابل مشاهده است.

داوودی بیان کرد: معلمان نیز با استفاده از شماره تلفن همراهی که در سامانه سناد برای آن‌ها ثبت شده وارد این شبکه می‌شوند. آن‌ها پس از نصب برنامه، وارد فضای مجازی شاد شده و برای عضویت در کلاس‌ها و گروه‌های درسی خود لازم است تا در ابتدا وارد قسمت "ورود به مدرسه من" در صفحه اصلی شوند و معلم هم با ثبت کد ملی به صورت خودکار وارد کلاس‌های مجازی مربوط به خود می‌شود.

او تصریح کرد: دانش‌آموزان هم لازم است برای احراز هویت و عضویت در کلاس‌ها و گروه‌های درسی مربوط به خود، ابتدا وارد قسمت "ورود به مدرسه من" در صفحه اصلی نرم‌افزار شاد شده و نشان تصویری "دانش‌آموز" را انتخاب کنند و سپس باید کد ملی و تاریخ تولد را به شکل سال (چهار رقمی کامل)، ماه (به صورت دو رقمی از ۰۱ تا ۱۲) و روز (آن هم به شکل دو رقمی ۰۱ تا ۳۱) وارد کند.

نماینده شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: دانش‌آموز اینک با کلیک بر روی "ورود به مدرسه من" به صورت خودکار وارد کلاس درس مجازی می‌شود.

داوودی اظهارکرد: اگر با خطای "اطلاعات وارد شده نامعتبر است" مواجه شدید، به سامانه سناد بخش "مراجعه به مدیر مدرسه" شوید و اطلاعات شخصی خود را به‌روز نمایید. ۲۴ ساعت پس از ثبت صحیح اطلاعات در سامانه سناد، از سوی شبکه شاد نیز احراز هویت می‌شوید. اما اگر مشکل از تخصیص معلم به کلاس باشد کار روزآمد کردن حداکثر یک هفته زمان خواهد برد.

 

خدمات نرم‌افزار شاد را بشناسید

او افزود: خدماتی در صفحه نخست برنامه شاد وجود دارد که به کاربر کمک می‌کند تا هرچه سریعتر به موضوع مورد نظر خود دست یابد.

نماینده شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: "کانال‌های رسمی شبکه مجازی شاد، کانال خانواده، محتواهای درسی به تفکیک مقطع و پایه، پرورشی و فرهنگی، پشتیبانی و راهنمای شاد" از عناوین خدماتی است که در برنامه شاد برای همه اعضا قابل مشاهده هستند.

داوودی بیان کرد: برنامه شاد، امکان ارسال و دریافت پیام به صورت متنی، صوتی و تصویری را نیز برای کاربران فراهم کرده است. برای استفاده از این قابلیت، کافی است بر روی عبارت "پیام‌رسان" کلیک کرده و از قسمت "جستجو" فرد مورد نظر را برای تبادل پیام انتخاب نمود.

او تصریح کرد: در صورتی که بخواهید فقط پیام متنی (چت) ارسال کنید، متن خود را وارد کرده و علامت ارسال را بزنید. برای تماس صوتی نیز فرد مورد نظر خود را جست و جو کرده و بر روی علامت گوشی در بالای صفحه پیام‌رسان شخصی کلیک کنید تا تماس صوتی برقرار شود و برای تماس تصویری نیز همین مراحل با کلیک بر روی علامت دوربین صورت می‌گیرد.

داوودی بیان کرد: در صورتی که فردی در فضای برنامه شاد برای دیگری مزاحمت ایجاد کند می‌توان با انتخاب علامت سه نقطه در بالای صفحه چت گزینه "گزارش" را فعال نمود تا مراتب مزاحمت برای اقدامات بعدی به اطلاع پشتیبان شاد برسد.

او به بخش تنظیمات برنامه شاد نیز اشاره و تصریح کرد: در این قسمت می‌توان تنظیمات مربوط به صداها، حریم خصوصی و امنیت، ذخیره‌سازی داده‌ها، تنظیمات ظاهری نرم‌افزار و مدیریت پیام‌های ذخیره شده را انجام داد.

نماینده شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: به عنوان مثال، هر کاربری می‌تواند در بخش "حریم خصوصی و امنیت" نمایش شماره تلفن خود را مخفی کند همچنین می‌توان امکان دسترسی به تماس با خود و ارسال پیام را محدود کرد. البته بهتر است برای عضویت در گروه‌ها و کلاس‌های درس مجازی حداقل تا زمانی که جدول کلاس‌بندی مشخص نشده است دسترسی پیوستن به گروه‌ها و کانال‌ها مسدود نشود.

داوودی اظهار کرد: امکانات دیگر برنامه شاد عبارتند از طراحی آزمون، ثبت تکالیف، حضور و غیاب دانش‌آموزان (هر هفت دقیقه یک بار)، اشتراک‌گذاری صفحه دسکتاپ رایانه یا صفحه گوشی تلفن همراه، پخش زنده، ارتباط دوسویه معلم و دانش‌آموز در گروه‌های کلاسی مجازی، ارسال و دریافت فایل با حداکثر حجم ۱.۵ گیگا بایت و نظرسنجی و ارسال موقعیت جغرافیایی.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شاد نرم افزار آموزش مجازی دانش آموزان نرم افزار شاد ورود به مدرسه من سامانه سناد دانش آموزان او تصریح آموزش مجازی دانش آموز سامانه شاد احراز هویت تلفن همراه برنامه شاد مدیر مدرسه گروه ها کانال ها شبکه شاد کلاس ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۱۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند

حسین اسداللهی، دبیر كمیته ملی شیر وزارت آموزش و پرورش در ارتباط تلفنی با برنامه صبح و گفتگو رادیو گفت و گو در مورد توزیع شیر مدارس در ۱۴۰۳ ضمن تبریک سال نو گفت:  طرح توزیع شیر در مدارس پس از توقف ده ساله از سال گذشته مجددا احیا شد.در این طرح بیش از ۸ میلیون دانش‌‌آموز دوره ابتدایی تحت پوشش شیر رایگان قرار گرفتند. امسال نیز این طرح با برنامه منسجم تری پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ میانگین توزیع ۲۸ نوبت وعده شیر رایگان در اختیار دانش آموزان ابتدایی مدارس قرار گرفت و در نیمه پایانی سال تحصیلی از پس از تعطیلات عید نوروز، توزیع شیر در مدارس آغاز شده و تا پایان امتحانات نیز شاهد توزیع میانگین ۱۵ نوبت شیر در مدارس خواهیم بود.

دبیر كمیته ملی شیر وزارت آموزش و پرورش اظهار كرد: این برنامه در سال تحصیلی جدید منسجم تر و قوی تر از گذشته برگزار می‌شود و امیدواریم زنگ مهر و مدرسه با زنگ شیر آغاز شود.

وی افزود: از ۲۳ مهر سال گذشته وزارت آموزش و پرورش تمام زیرساخت‌های خود را برای اجرای این طرح فراهم كرد و شركت‌های لبنی در استان‌های مختلف برای كسب آمادگی فرصت خواستند. در برخی از استان‌ها شاهد توزیع شیر از دی آغاز شده اما ۷۰ درصد كشور از آذر تحت پوشش قرار گرفت.

وی با بیان این كه بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد دانش آموز ابتدایی مدارس دولتی كشور شیر دریافت می‌كنند، گفت: در كشور ۵۰۰ واحد تولید لبنی وجود دارد و استانداردهای شیر مدارس بسیار سختگیرانه از شیر بازار است. از بین ۵۰۰ شركت ۸۴ شركت واجد شرایط شدند كه براساس رتبه بندی و تمایل آن‌ها ۲۰ تای آن‌ها وارد طرح شده‌اند. برخی از شركت‌های لبنی نیز در صف انتظار قرار دارند تا در صورت عدم توانایی شركتی در تامین شیر، این مسئولیت بر عهده شركت دیگری نهاده شود.

دبیر كمیته ملی شیر وزارت آموزش و پرورش بابیان این که عمده چالش در تامین شیر مدارس، تامین پاكت استریل است؛ تصریح کرد:  سهم تولید شیر مدارس در كشور تنها ۲۰۰ میلیون پاكت استریل است.  در حالی  كه برای تامین شیر مدارس به ۴۰۰ میلیون پاكت استریل نیاز داریم.

وی افزود: به واسطه تامین شیر مدارس، چند واحد لبنی كه با ظرفیت كمتری كار می‌كردند به ظرفیت آن‌ها اضافه شده و تولید پاكت نیز افزایش یافته است. به دلیل كمبود این پاكت‌ها در هفته‌های منتهی به سال ۱۴۰۳ در شهر تهران به جای توزیع شیر در پاكت ۲۰۰ سی‌سی از پاكت یك لیتری استفاده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • نیازمندی؛ شرط اصلی هدایت جوانان به حوزه فناوری/ دست سرنوشت باعث شد در این عرصه فعالیت کنم
  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • برگزاری جشنواره دختران آفتاب در شهرستان گچساران
  • اجرای سرود سلام فرمانده توسط دانش آموزان در سروستان
  • تغییر زمان شروع ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • آیا استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان را کاهش می‌دهد؟
  • ماجرای به تعویق افتادن سفارش کتاب‌های درسی چیست؟
  • استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان را کاهش می‌دهد
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور