Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@05:07:05 GMT

انتقاد به برجسته سازی کلیدواژه های سند۲۰۳۰ در بخشنامه ها

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۱۵۸۸

انتقاد به برجسته سازی کلیدواژه های سند۲۰۳۰ در بخشنامه ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه پرسشگر، محمود فرشیدی، وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش درباره دلایل اجرا نشدن سندتحول بنیادین اظهار کرد: آنطور که باید و شاید اهمیت سندتحول درک نشده است. آنچه در عمل مسئولین اجرایی هست با منویات سند تحول، نگاه بلند امام راحل و فرمایشات رهبری، فاصله زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: معتقدم آموزش و پرورش یک وزارتخانه نیست و دستگاه تولید انسان است که در وهله اول مسئله همه دولتمردان و مسئولین است و سپس وزیر آموزش و پرورش. سیاست های سندتحول نیز از سوی رهبری به سران سه قوه ابلاغ شده و نه وزیر آموزش و پرورش.

وی پنج محور ریشه‌ای را پیرامون عدم اجرایی شدن سندتحول بنیادین مطرح کرد و گفت: ناآگاهی و ناباوری برخی مدیران و کارشناسان محور اول است. مدیریت تحول خواه ضرورت تحول است. محور دوم فقر گفتمان و عدم فرهنگسازی است. گویی سندتحول یک راز سر به مهری است و در سخنرانی ها و بخشنامه ها واژه هایی که در سند آمده است کمتر استفاده می شود. محور سوم خلاء آیین نامه ها و دستورالعمل هاست. محور چهارم آیین نامه ها و دستورالعمل های انحرافی است که با سندتحول تقابل دارد و محور پنجم جایگاه حاشیه‌ای سند از نظر اجرا است. سندتحول در متن نیست.

وی با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ از نهاد بالاتر از وزارت آموزش و از سوی دولت و معاون اول رئیس جمهور ابلاغ و ظرف شش ماه عملیاتی شد گفت: این در حالی است که سند تحول ۹ سال است مسکوت مانده است. کسانی که نسبت به سندتحول آگاهی ندارند یا باور ندارند و یا به چیز بدتری باور دارند دست به دست می دهند که سندتحول یا تعطیل و یا تحریف شود.

وی به برخی مصادیق فقر گفتمانی سندتحول اشاره کرد و گفت: در بخشنامه ها و سخنرانی ها مفاهیمی چون حقوق شهروندی، برابری جنسیتی، برابری دختران و پسران و.... که همین موارد ۲۰۳۰ هم هست، مطرح می شود اما کلید واژه های حیات طیبه، عدالت آموزشی، فطرت و ساحت های تربیتی به نحوی که گفتمان سازی آنها در نهایت به مطالبه مردم تبدیل شود کاربرد ندارد.

وی افزود: رهبری هم تاکید فرمودند رسانه ملی وظیفه دارد سندتحول را برای جامعه تبیین کند. نظام ما مشکل پیچیده ای به وجود بیاید خود بدنه حلش می کند، نمونه اش را دیدیم که دستورالعمل بازگشایی حضوری ابلاغ شد اما مردم خودشان انتخاب معقول کردند و فرزندشان را به مدرسه نفرستادند. به موازاتی که منتظر اقدام از بالا هستیم باید از بدنه جامعه توسط همکاران خوب ما، اولیا و خانواده و مانند آن نیز حرکتی انجام شود و رسانه ملی هم ورود و سندتحول را تبیین کند.

وی به دستورالعمل های انحرافی اشاره کرد و گفت: اهداف دوره های تحصیلی در سال ۷۹ نوشته شده است. این اهداف با نگاه تحولی در سال ۹۷ بازنگری شده است. این کارها به کسانی سپرده شده که از آگاهی لازم برخوردار نیستند و نه تنها باور به سند ندارند بلکه باور به ۲۰۳۰ دارند. نتیجه این شده است که در اهداف بازنگری شده دوره های تحصیلی واژه ولایت فقیه حذف شده یا به جای امامان آمده است پیشوایان دینی و به جای اسلام واژه دین آمده است. در فرهنگ غربی بهائیت هم دین است.

وی افزود: تولی و تبری حذف شده است حکومت دینی، روحیه سلحشوری، انس با زبان فارسی، آشنایی با زبان عربی، احکام اقتصادی اسلام، حمایت از تولید داخلی، سیره امام خمینی و در مجموع کلیاتی حذف شده است و به جای آن واژه های بی خطر آمده است. همه این موارد در اهداف دوره های تحصیلی سال ۷۹ بوده است و سال ۹۷ حذف شده است. اینها را شورای عالی آموزش و پرورش تصویب کرده است.

وی افزود: اهداف دوره های تحصیلی را به کمیسیونی ارجاع داده اند. اینها که نوشته اند، رسماً از ۲۰۳۰ دفاع کرده اند کسی که باورش این است که ۲۰۳۰ خوب است زیر نظام را این طور می نویسد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از آن موارد انحرافی که به آن اشاره کردم، حذف ساعت پرورشی در دوره دوم دبیرستان کم شدن ساعت دینی بود گفت: خلاء نظارت و مطالبه گری داریم در وهله اول شورای عالی انقلاب فرهنگی و سپس مجلس شورای اسلامی باید نظارت جدی داشته باشند. ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی در حیطه اجرا لازم است. یک مدیرکل اموزش و پرورش ۷۰ هزار معلم را در زیرمجموعه دارد اما این مدیرکل با نظر فردی انتخاب می شود. در حالی که رئیس دانشگاهها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می شوند.

وی افزود: اگر سندتحول بودجه نداشته باشد، به نظر می رسد در حد توصیه اخلاقی باقی بماند. اگر رسانه ملی هم آن را به مطالبه ملی تبدیل کند، به نظر می رسد راهگشا باشد.

کد خبر 5027123

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش سند 2030 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش شورای شهر تهران شهرداری تهران ویروس کرونا کمیته امداد امام خمینی قوه قضاییه محسن حاجی میرزایی وضعیت راهها ترافیک پلیس راهور سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش بینی وضعیت هوا آیت الله سید ابراهیم رئیسی سازمان تامین اجتماعی دوره های تحصیلی آموزش و پرورش شورای عالی حذف شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۱۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای آموزش و پرورش کبودراهنگ

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی
  • زنگ خطر برای والیبال ملی؛ لطیفه‌ای با کلیدواژه «همه برای یکی»!
  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است
  • برگزاری نخستین تشکل معلم محور در فارس
  • شورای آموزش و پرورش کبودراهنگ
  • برنامه‌های هفته معلم در کردستان مدرسه‌محور می‌شود
  • آموزش و پرورش ما نباید حافظه محور و ایستا باشد
  • مخبردزفولی: گفتمان‌سازی در حوزه‌های علوم پایه و مهندسی باید از سنین پایین در مدارس باشد
  • پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته سلامت
  • بهره‌مندی از ظرفیت مدارس جهت پیشگیری از بیماری‌ها